Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
röst

Egentligen tycker jag att en bandvagn mot en inaktiv spelare är puckat så här sent i rundan, vi kommer ändå inte kunna få fram någon information ur honom. Men som läget ser ut just nu är det tyvärr min bästa chans att inte själv bli utröstad.

Röst: Craygh

Jag kommer dock att flytta min röst omedelbart om något annat drev startas. (Men med tanke på segheten i folks röstande är det inget jag vågar räkna med)
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: BAUTA-ANALYSEN

Jag svarar på det om du förklarar varför du är övertygad om att det är en bra idé att outa huruvida man är inföding eller inte.

Som jag ser det finns det fruktansvärda risker med det.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: BAUTA-ANALYSEN

Jag tror det är bra för att kultisterna får svårare att förklara sig om/när vi kan använda den informationen. Du kan tex kolla om någon av x och y har ljugit om svaret på frågan. Det är ett bra sätt att hitta skummisar.

Vad skulle du använda din förmåga till om inte jag gjort undersökningen?

Kom ihåg att tre fjärdedelar inte själva vissta om huruvida dom var infödingar. Fan, de visste inte ens att den informationen fanns! Hade du försökt prata med någon om din insikt hade det blivit 100% goddag yxskaft.

Det är bra information som gör det lättare för medborgarna att lista ut vilka som är kultister.
Därför är det en bra idé.

Nu...
Är du Stadsfödd eller inte?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: BAUTA-ANALYSEN

Hur ställer du dig till att det kan finnas en fraktion i spel vars vinstvillkor beror av att de vet vilka som är infödda och inte (så de kan döda dem eller whatever)?

Bedömer du att riskerna med att ge dem den här informationen gratis är mindre än vinsten med att kunna hitta eventuella lögnare?

De enda som har något att vinna på att den här informationen kommer ut är de som vet vad den innebär. Vi vet inte, alltså kommer den att gagna någon annan än oss. Alla andra fraktioner är våra fiender.

Nej, jag är inte övertygad om att det är en bra idé.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: BAUTA-ANALYSEN

Nä, ok.
Det ligger ju något i vad du säger,jag vet ju faktiskt inte. Vad mig anbelangar kan du få vara en joker i den leken, man vet ju aldrig, du kanske räddar oss alla :gremsmile:
Jag kanske ändrar mig senare dock.

Kan du inte berätta vilka två du tänker kolla?
Det kanske kommer nån reaktion...

Gärna mig såklart fast om du litar på att jag är stadsfödd kan du använda mig som referensperson för att kolla om en person talar sanning.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: BAUTA-ANALYSEN

Min plan med min förmåga var att kolla lite folk till höger och vänster och sen när Feuflux avslöjar vad infödd innebär (typ som han gjorde med ateisterna/fanatikerna i förra rundan) så sitter jag på en massa information som kan användas för att motarbeta fraktionen i fråga.

Det sket sig dock nu när jag blev tvungen att outa mig, jag har inte bestämt mig för hur jag nu ska göra med informationen och hur öppen jag ska vara. Vad tror ni andra?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Re: BAUTA-ANALYSEN

Så nu har jag hunnit skumläsa ifatt vad som har sagts och skrivits under min frånvaro från forumet (kom hem en dag tidigare en jag räknat med).

Jag kommer att så snart som möjligt att sammanställa hur folk har röstat, och vilka byten av röster som har gjorts. Detta kommer nog tidigast bli klart i morgon (Lördag).

Och nu för att svara på Basenanji fråga om yrke och förmågor hänger ihop, så tror även jag att de är sammankopplade.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Re: Rösträkning

Nu vet jag att jag är sen att hoppa på bandvagnen men det blir lätt så när man inte kan följa allt exakt när det händer (längtar till jobbet för då kan man följa allt i real tid :gremsmile: )

Röst: Craygh

Anledinng: Craygh har inte skrivit något.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Re: ...

Ärligt talat Herr moller så tycker jag att du ska ta och rösta på någon. Att rösta på Ingen är något som bara är dumt. Att rösta på ingen är att inte våga ta ställning. Om detta inte är gjort till i morgon kväll så flyttar jag nog över min röst till dig. Att inte rösta är ganska likvärdigt med att inte skriva något, det ger oss bybor väldigt lite att analysera och gå på. Vi lever trots allt i en demokrati där det är var och ens rättighet att rösta.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Re: ...

Samma sak gäller för dig Herr Yreburre som för herr moller om du inte har röstat på någon i morgon kväll så kommer jag att lägga min röst på dig, att sitta och funderar för sig själv hjälper inte oss andra. Så vad sägs om att dela med dig av dina tankar till oss?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,703
Förvirring och fraktioner

Okej, efter att ha läst lite av de senaste posterna inser jag att:

-Det spelar roll om man är infödd eller inte.

-Yrket är inte bara kosmetika, men i vilken utsträckning yrket förklarar vilka förmågor man har varierar. En del tycker att yrket inte har med förmågorna att göra.

-Det finns definitivt en tredje fraktion. Det skulle kunna finnas en fjärde.

-Detta splittrar oss, eftersom några tänker att deras fraktion ska vinna, hellre än att byborna ska vinna.

Så när någon kör en bra analys (Vicotnik, Rising, Måns m fl) så kommer olika spelare svara olika på dessa. Vem som är misstänkt och vem som borde tvingas ut i dimman beror alltså väldigt mycket på om valet av denna hotar eller hjälper den egna fraktionens ärenden.

Och jag som tycker att det är svårt nog utan massa fraktioner...

Jag skulle vilja byta från krank till någon annan. Eksem skulle i så fall kunna bli mitt nya val. Små korta inlägg, inget av substans och så det där skumma med Poseur.

Eller kanske någon annan.

Hm.

/Basenanji, förvirrad medborgare
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Re: What?!

Ursäkta mitt sena svar på detta, har som sagt varit borta över valborg (linköping närmare bestämt)

Angående krank och hans skumläsning så anser jag att det är något som alla gör i mer eller mindre olika utsträckning. Där emot tycker jag att det är lite förvånande att krank inte är noggrannare, med tanke på hur pass skicklig han är på att läsa in sig på äventyr (TotK) in för våra spelmöten. Så jag vet inte om jag vill fria honom för att han bara skumläste något sin roll (ett flertal gånger om jag har uppfattat saken rätt).

Krank är både skum och misstänkt i min bok, så att säga. Och sen att krank inte riktigt har koll på om han är medborgare eller inte gör inte det hela bättre, dock om det nu det stämmer med hans yrke så vet jag inte riktigt var man har honom, han kan mycket väl vara grön men det är trots allt ett par tabbar som han har gjort.

Men för nu vill jag nog mest lägga tid på att få liv i de som är inaktiva, vi behöver nämligen få deras åsikter och tankar på det hela, för alla av dem kan inte vara kultister utan mer parten av dem bör vara medborgare och alla medborgare är för oss livsviktiga.

Nu ska jag ta och gå igenom allt och samman ställa en komplett röstlista, yrkeslista och en lista över de inlägg som jag anser vara viktiga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Re: What?!

Vicotnik said:
Angående krank och hans skumläsning så anser jag att det är något som alla gör i mer eller mindre olika utsträckning. Där emot tycker jag att det är lite förvånande att krank inte är noggrannare, med tanke på hur pass skicklig han är på att läsa in sig på äventyr (TotK) in för våra spelmöten. Så jag vet inte om jag vill fria honom för att han bara skumläste något sin roll (ett flertal gånger om jag har uppfattat saken rätt).
Tja, inför varje möte gör jag mängder av anteckningar och kollar i dem flitigt, även om det kanske inte märks alltid. Dessutom missar jag och glömmer en hel del, framförallt detaljer - men det är sånt ni aldrig märker, eftersom ni inte vet hur det "skulle ha varit".

Till exempel sitter jag alldeles precis nu och gör noggranna anteckningar inför Carcosa, mitt minne är inte att lita på och därför har jag min EEE.

När jag skrev det inlägg alla snackar om hade jag läst det två gånger; ett i början och sedan en gång specifikt för att kolla antal dagar tills min roll avslöjades.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Förvirring och fraktioner

Jag gjorde ett misstag i att försöka rollspela lite, men det får jag helt enkelt låta bli för det enda som händer är att man uppfattas som suspekt.

Jag började ändå med att föreslå att vi skulle berätta om våra yrken och har föreslagit några som åtminstone jag är intresserad av att pressa. Mer substans än så har jag dock inte kommit med, det erkänner jag. Vad hade du velat se för att bli lugnad? Jag har bara medborgarnas bästa för ögonen, så jag leds villigt av goda råd från deltagare jag litar på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,703
Re: Förvirring och fraktioner

Tja, du kan väl skriva lite om hur du ser på krank? Vad som ligger bakom din lista på misstänkta och så där.

Om du skriver en massa kan man analysera det senare. Om du bara kastar in små korta poster här och där...då ser det skumt ut.

/Basse
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Mina påhopp på krank

Basenanji: Jag håller med den som sa att yrkena troligtvis har inspirerat förmågorna, eller möjligtvis ibland tvärtom. Det behöver inte innebära att man definitivt kan gissa sig till en förmåga utifrån ett yrke.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,703
Re: BAUTA-ANALYSEN

Okej, jag vill egentligen inte tjata mer på stackars krank, men:

-Rising gjorde mig uppmärksam på att en enkel förklaring till att krank inte fattade att han var medborgare var...

...för att en kultist aldrig skulle läsa ordet medborgare i sitt PM!


Fattar du? När krank sedan skriver sina inlägg tänker han aldrig på att 'medborgare' är ett viktigt ord.

Dvs OM han nu är kultist. Vi vet ju inte.

Och det där skulle kunna vara en ödesdiger tabbe. Och jag hade trott krank om han hade förekommit mig och andra med att säga nåt i stil med: fan va klantigt, men jag var så fokuserad på annat. Men när jag läser hans svar känns det mer som att han vill fokusera på hur han hade anledning att kolla upp när han blev avslöjad och vilket yrke han hade. Så...jag kan inte riktigt släppa detta.

krank jämförde med detaljer i digra rollspelsäventyr. Men PM:et från Feu kan inte ses som en detalj– det innehåller ju själva förutsättningarna för den här omgången.

Men. krank är krank. Smart, ivrig, genialisk, temperamentsfull, snabb och säkert slarvig ibland. Jag kan nog tänka mig att han "hoppar" över info som hans pentiumhjärna räknar ut av sig själv. Och då kanske det inte spelade någon roll att det stod 'medborgare' i PM:et. Inte för honom, i alla fall.

Sedan det här med Yrke och Förmåga.

Alltså; jag är så jävla dum, fantasilös, trögtänkt, regelstyrd, och helt blåst att när Feuflux på lite olika ställen skriver att Yrket är en kosmetisk del av spelet; tja då tror jag det. Jag utgår från det och har först idag hajjat att man borde ha ett metaperspektiv på varulvsspel. Dvs, om SL säger att reglerna är på ett sätt, så finns det ingen garanti för att det verkligen är så. Huvudregeln blir då: tala inte om något för någon annan. Vilket jag antar ska höja spänningen, för då kommer man provocera folk till att vara tysta, vilket i sig är ett misstänksamt beteende. Så då får varje spelare välja: ska man outa en detalj kring ens roll eller ska man vara tyst?

Och satans apjävlars tandborstar vad jag ångrar att jag outade mitt yrke. Eller huruvida jag var stadsbo eller utböling.

I fortsättningen ska jag vara mer återhållsam.

/Basse, dum medborgare men laglydig
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Re: ...

Ber om ursäkt för mitt senaste meddelande, hade missat att du röstat.
 
Top