Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Vicotnik's analys.

Poseur said:
Poseur: Börjar med att klaga på mycket ic men sen är merparten av hans egna inlägg ic. Outad som doktor, men långt ifrån grön i min bok, vill se analyser över de andra spelarna från Poseur.
Vart har jag klagat på förmycket IC`?
Det är ju jag som vill ha mer IC.


/väldigt fundersam
Var tvungen att kolla upp dina alla dina inlägg (igen) för att bekräfta att mina anteckningar var korrekta, dock hitta jag inte detta så jag får helt enkelt be om ursäkt för att anklaga dig för något som du inte har sagt.

Där emot så står jag fortfarande för att jag vill se lite analyser från dig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: BAUTA-ANALYSEN

Jag lyfter min röst från Craygh för att ge honom mer tid på sig att vakna till det känns dumt att rösta mot honom utan att han ha hunnit försvara sig och chansen är trots allt ganska stor att han är en vanlig medborgare. Den är i alla fall större än att han är kultist.
Så i stället följer jag Zebulon och Basenanji och lägger min röst på Andersson.

Röst: Andersson

Då han är aktiv men inte har kommit med någon vettig information överhuvudtaget. Efter detta så skulle jag vilja se bandvagn mot Dice, moller eller Eksem då dessa inte har bidragit med särskilt mycket, trots de är tillräckligt aktiva för att ha bildat sig en uppfattning om saker och ting.

Zebulon said:
En sak: visst fick man inte ha kontakt med någon angående spelet utanför den här tråden?
Får kultisterna det? Vet vi säkert att det är så?
Är det alltid med en tredje fraktion?
Vad farao skulle den kunna vilja?
1. Man får inte snacka med varandra utanför tråden.
2. Kultisterna får dock tala med varandra obehindrat, dvs de får ringa till varandra om de känner för det.
3. Nej, men de spel som har varit på wrnu har det alltid varit minst 3 fraktioner.
4. Inte en sussning.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Äntligen borta?

Basenanji said:
Men, du har ju vunnit ett sånt här lir förut? Allt det jag har skrivit...måste väl du ha förstått själv? Du försöker väl inte gömma dig bakom en "Jag är bara nybörjare...juh...!"
Grejen är att jag vill ha någonting att grunda mina anklagelser på. Ingen grund är ju faktiskt ganska mycket sämre än dålig grund.
Nej, jag är inte nybörjare längre.


Misstankar?
Nja, men det finns vissa som jag lagt märke till:

Rising: Går (precis som förra omgången) snabbt ut i början och försöker dra igång saker. Kan inte säga att jag märkt något annorlunda i det agerandet.

Anders Å: Tyst länge och får då röster på sig. Försvarar sig inte så väldigt och avslöjar både yrke och förmåga så fort man frågar. Lite för medgörlig för min smak.

Zebulon: Skriver snabbt och ofta. Börjar med att fråga om alla är bybor och förklarar senare att det har med hans förmåga att göra. Med andra ord en setup, folk som ljugit om sitt boende ljuger säkert om annat. Tyvärr missar många att SL bestämt om man är bybo eller inte (jag själv inräknat). Kan man då få fram något nu, eller är det för sent? Misstänkt tidigt i rundan, men när förmågan avslöjats... Blä... Ligger i gråzonen, lite år det svarta hållet.

Krank: Anklagas av Rising, försvarar sig (vilet vissa tycker är underligt). Tabbar sig lite med läsandet, men jag kan inte säga säkert att det är något fällande.

Vicotnik: Postar långa listor över intressanta inlägg. Men ger inte alltid någon riktig anledning till varför det är intressant att läsa dem. Lite mer detaljer önskas.

Embergem: En medlem i McDonalds-trojkan. Jag tycker han skriver lite väl kortfattat. Kanske beror det på att något måste döljas, kanske är det ren lathet. Halvmisstänkt för tillfället.

Detta är så klart utan inbördes ordning, och till synes utan någon ordning alls.

Rösten då? Kom igen för fan, halvtand, gör någonting!

Jo, den kommer på Shale.

Anledningen är att jag ännu inte sett Shale skriva något (snabb genomskummning av nära 300 inlägg).
Var är du, din lilla niding?

Röst: Shale
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Äntligen borta?

Halvtand said:
Vicotnik: Postar långa listor över intressanta inlägg. Men ger inte alltid någon riktig anledning till varför det är intressant att läsa dem. Lite mer detaljer önskas.
Det är noterat och jag lovar att börja notera varför jag anser dem vara intressanta.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Re: Rösträkning

Ny rösträkning. Nu bygger denna på min förra, som bygger på kranks, och gudarna vet vad han har baserat den på. Jag hoppas verkligen att Fluxen inte litar på mig när rundan är slut. :gremwink:

Eksem röstar på Craygh 33 minuter efter min förra sammanställning.
Anders Åstrand byter från Zebulon till Craygh, säger att han kommer byta igen om ett bättre drev startar.
Zebulon byter från Åstrand till Halvtand.
Vicotnik byter från Åstrand till Craygh.
Rising byter från Åstrand till Craygh, verkar tycka att Åstrand är ren, gillar egentligen inte att rösta ut en nybörjare.
Purgatory byter från krank till Craygh.
Zebulon byter från Halvtand till Eksem, vill sätta press på Eksem. Kan jag väl hålla med om. Notera att han var först på Halvtand, medan det redan fanns en röst (Poseur) på Eksem.
Basenanji byter från krank till Andersson, tycker att Andersson är för tyst och vill pressa lite.
Moller röstar på Zebulon, tycker Z har röstat på folk utan anledning.
Zebulon byter från Eksem till Andersson, känner att han inte har tyngd nog att starta ett drev själv. Även här är han tvåa (efter Basenanji), kanske tycker han att Basse har mer kudos. Kan jag väl tro på.
Dice röstar på Basenanji, tycker att en skicklig spelare är farlig om den skulle råka vara kultist. Tror inte jag håller med om att lyncha skickliga spelare i första draget, men det är väl en teori man kan ha.
Vicotnik byter från Craygh till Andersson för att pressa lite och släppa Craygh, sen vill han se vagnar mot Dice, moller och Eksem.
Halvtand röstar på Shale precis innan jag hinner posta detta inlägget.

Craygh: 8 (Hellzon, Krank, Måns, Yreburre, Eksem, Anders Åstrand, Rising, Purgatory)
Andersson : 3 (Basenaji, Zebulon, Vicotnik)
Anders Åstrand: 2 (Andersson, Bearnie)
Basenaji: 2 (Johoohno, Dice)
Shale: 2 (Banarok, Halvtand)
Krank: 1 (Pilzeman)
Eksem: 1 (Poseur)
Zebulon: 1 (moller)

Ej röstat: Craygh*, Embergem, Shale*, Wilmer*
* = Har inte postat alls.

Lite mer än två dygn kvar till dragets slut, och det går ett tåg mot Craygh som kanske kommer att vända till Andersson. Även om min Crayghröst står kvar skulle jag råda Andersson att börja sjunga, för om tåget svänger mot honom tror jag inte det hinner svänga igen.

Mycket bättre röstning från folk nu. Visst är vi spridda, men det är ändå bättre än att ha ett femtal filurer som sitter med blankröster. Bra jobbat, folk och fä.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,204
Dice...välkommen in i matchen!

Halvtand:
Halvtand said:
Jag hittade väl tre stycken som uppmärksammat min tystnad. Tydligen så har ingen av dessa tre lagt märke till mitt inlägg som kom i torsdags angående datorbrist tills måndag kväll.
Och då vill jag passa på att säga att hur mycket jag än lider med dig och din datorbrist...
...så är det inte ett bevis på att du är bybo. Att du inte har tillgång till dator innebär bara att du inte kan delta lika flitigt som vissa andra. *rodnar*

Poseur:
Poseur said:
För tillfället är mina mest misstänksamma dom som orkar skriva milspalter av förklaringar(bortförklaringar) och milvis med analyser. Nu är jag ingen expert på varulvsspel men tycker att det känns misstänkt. Känns ändå som om dom har något att dölja bland sina fina ord.
Och jag vill återigen säga att när jag spelade Batman blev jag plågsamt medveten om hur svårt det är att skriva saker som *inte finns* bara-för-att. Just nu har vi dessutom massvis att diskutera, så det borde vara lätt att bara hoppa in i en diskussion. Trots det är det vääääldigt tyst från vissa, trots att de är inloggade...

Kanske har drevet mot krank visat på hur lätt man kan plocka ned några meningar på atomnivå för analys och därigenom fått varulvarna att bli ännu tystare?

moller:
moller said:
Utan att egentligen motivera röstar han [Zebulon] på Halvtand, sedan samma visa igen mot Eksem. Igen av dessa två har jag uppfattat som så väldigt skumma.
Ja, fast det finns rätt mycket annat som Zeb har skrivit som tyder på att han är bybo. Tex har han varit nojjig för att hans poster om stadsbo-identitet har sabbat spelet. Visst kan jag tänka mig att Zeb har gjort något skumt, men att rösta på Halvtand och Eksem är inte skumt i sig. Både Halvtand (av förklarliga skäl) och Eksem har varit passiva och lågmälda.

Dice:
Dice said:
Här följer en första fundering.

Basenaji, Vicotnik, Rising, Måns, Zebulon, (Andersson):
Synnerligen aktiva och verkar vara vara, eller skickliga, vilket är på både gott och ont. En, så att säga, van bybo är en god tillgång, förutsatt att man kan lita på att han är bybo, vilket vi inte kan. Skulle han dock vara en van kultist, så bör vi vara väldigt försiktiga med att börja lita på honom då han, efter att ha invaggat oss i falsk tillit, kan hugga oss i ryggen.

Vad gör Andersson där? Inom parentes dessutom? Dessutom låter du bli att förklara vad i tex mitt beteende som gör att du inte vill lita på mig. Om du åtminstone hade skrivit: "Basse kränger ur sig massa jobbiga poster och anklagar allt och alla utan att ha reflekterat tillräckligt mycket. Han är skum!"
Och Vicotnik är väl så ren man kan bli med tanke på hans listor? Av retoriken att döma så verkar det som att du föreslår att man ska vara inaktiv för att vara pålitlig.

Hoj, kan inte skriva mer just nu, måste få stopp på...

...STORA VARULVSLARMET! DING-DÅNG! DING-DÅNG!

---

Jag vill att vi bybor, medborgare och dim-motståndare håller koll på:

Andersson, Embergem, Dice, Halvtand, Bearnie, moller och Poseur.

Utöver alla andra förstås. (Eksem tycker jag har varit väldigt lågmäld...men jag tror att han bara är nybörjarfumlig just nu.)

/Basenanji, medborgare med skrivklåda
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Dice...välkommen in i matchen!

Basenanji said:
Vad gör Andersson där? Inom parentes dessutom?
Andersson placerades där, och inom parentes, för att jag ser honom som en skicklig och van spelare, även om jag, efter ett snabbt skummande, ej ser honom som högaktiv.

Basenanji said:
Dessutom låter du bli att förklara vad i tex mitt beteende som gör att du inte vill lita på mig. Om du åtminstone hade skrivit: "Basse kränger ur sig massa jobbiga poster och anklagar allt och alla utan att ha reflekterat tillräckligt mycket. Han är skum!"
Att du fick min röst, beror, som jag nämnde, på att du är med på min försiktighetslista, och att jag, i brist på en mer djupgående analys, måste välja från denna lista i mitt röstande. Jag lägger även rösten på dig, för att sporra försvar och reaktioner i förhoppning om att få en klarare bild av det hela.

Basenanji said:
Och Vicotnik är väl så ren man kan bli med tanke på hans listor?
Jo, Vicotnik kanske är ren, med tanke på hans listor,
men jag menar även att det kan vara en fasad, för att undgå misstanke. Det stämmer för samtliga på min försiktighetslista.

Basenaji said:
Av retoriken att döma så verkar det som att du föreslår att man ska vara inaktiv för att vara pålitlig.
Det är en vettig iakttagelse och, till viss del, även riktig. Jag menar inte att de som är högaktiva nödvändigtivis är mer misstänkta än de som inte är det, utan snarare att man inte ska utgå från att de(ni) är bybor endast för att ni skriver långa och, till synes, vettiga, inlägg.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Dice...välkommen in i matchen!

Basenanji said:
Och då vill jag passa på att säga att hur mycket jag än lider med dig och din datorbrist...
...så är det inte ett bevis på att du är bybo. Att du inte har tillgång till dator innebär bara att du inte kan delta lika flitigt som vissa andra. *rodnar*
Eeh, ja..?

Självklart är det inte (datorbrist + erkännande) = bybo.

Men när du själv säger "avvaktande och låg profil" som anledning och gör mig helskum. Måns har "fåordig" och samma dom. (hittar inte den tredje, kanske bara inbillning).

Kanske borde man ta med i beräkningarna att personen i fråga faktiskt skrivit att han inte kommer ha någon vidare tillgång till dator under en period. Därför är brist på inlägg eller väldigt korta sådana inget konstigt.

Vidare kanske jag ska förklara att jag denna runda inte tänker skriva från jobbet i någon skala som kan mätas med sticka. Jag gjorde det förra omgången, och det blev inte bra. Så om jag postar någonting på vardagar före 18 så är nog någonting på sné. Jobbets korta raster kommer jag dock spendera med att läsa ikapp varulvstråden så jag slipper börja min fritid med 20 olästa inlägg.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Dice...välkommen in i matchen!

Dice, du har nämnt en försiktighetslista ett par gånger nu. Vilka finns med på den, och varför?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Re: BAUTA-ANALYSEN

Jag håller med om att jag inte varit fantastiskt aktiv än, men det har ju att göra med att jag helt enkelt inte hinner med i det fantastiska (eller möjligen fanatiska) tempot i inläggsproduktionen, och därför inte hunnit göra några analyser som är nog färdiga för att dela med sig till resten av forumet detta drag.

Men jag har absolut ingenting att dölja. Så om ni vill sätta press på mig så är ni välkomna, även om jag kan meddela att informationen som kommer ut i så fall, inte är byn till speciellt stor nytta.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Ny röst [RÖST]

Jag vill flytta min röst. Anders Åstrand har vaknat till liv och försvarat sig ok. Så han undkommer stålkastaren ett tag.

Jag är inte helt glad över drevet mot Craygh, eftersom det är bättre att sköta de inaktiva på andra sätt (läs Feuflux ingripanden). Informationen man får ut av en utröstning av honom ger varken till eller ifrån (Jag noterar också att Rising till synes ändrat ståndpunkt kring huruvida inaktiva ska röstas ut eller inte). MEN jag kommer självklart att framöver rösta på Craygh, skulle det behövas för att rädda mitt eget skinn.

Så jag flyttar min röst (åtminstone temporärt) till Zebulon. Jag har fortfarande inte riktigt lyckats luska ut huruvida pratet om "Staden" är en teknikalitet eller en outning av en tredje fraktion. Jag måste läsa inläggen noggrannare innan dess (vilket tidigast sker i morgon t v spelkväll ikväll). Men för att med lite tur få mer press kring lägger jag min röst på honom.

Röst:Zebulon
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,193
Location
Uppsala (Umeå)
Ny röst [RÖST]

[Risk för dubbelpostning - jag postade detta för någon minut sedan, men det dök aldrig upp i forumet - så jag postar om den för säkerhets skull]

Jag vill flytta min röst. Anders Åstrand har vaknat till liv och försvarat sig ok. Så han undkommer stålkastaren ett tag.

Jag är inte helt glad över drevet mot Craygh, eftersom det är bättre att sköta de inaktiva på andra sätt (läs Feuflux ingripanden). Informationen man får ut av en utröstning av honom ger varken till eller ifrån (Jag noterar också att Rising till synes ändrat ståndpunkt kring huruvida inaktiva ska röstas ut eller inte). MEN jag kommer självklart att framöver rösta på Craygh, skulle det behövas för att rädda mitt eget skinn.

Så jag flyttar min röst (åtminstone temporärt) till Zebulon. Jag har fortfarande inte riktigt lyckats luska ut huruvida pratet om "Staden" är en teknikalitet eller en outning av en tredje fraktion. Jag måste läsa inläggen noggrannare innan dess (vilket tidigast sker i morgon t v spelkväll ikväll). Men för att med lite tur få mer press kring lägger jag min röst på honom.

Röst:Zebulon
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ny röst [RÖST]

Andersson said:
(Jag noterar också att Rising till synes ändrat ståndpunkt kring huruvida inaktiva ska röstas ut eller inte)
Närå. Jag tycker fortfarande att det i princip är ett dåligt drag, men när man har så mycket dödkött som vi har i det här spelet så tycker jag det är osannolikt att hoppas på att få ersättare i alla roller.

Och - jag tänker även lite på Ereb-spelet, där vi röstade ut högaktiva spelare (som Basse) tidigt, vilket skadade oss jättemycket i längden. Dels för att vi behöll för många inaktiva spelare, och dels för att vi därmed inte satte någon egentlig press på flumspelarna, som bara hängde med lite trött och lade oengagerade röster på mig och Björn när någon petade på dem.

Hade vi bara haft en eller två tysta spelare så hade jag definitivt argumenterat för att vi borde vara schyssta mot dem och ha tålamod - liksom, det är ett stort spel och vi har gott om tid att fråga ut dem i kommande rundor - men när det är så här mycket inaktivitet och vi redan fått så här många claims i första draget, då tycker jag att omständigheterna är aningens annorlunda.

Zebulontåget låter rätt intressant, dock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Re: Förvirring och fraktioner

Poseur said:
För tillfället är mina mest misstänksamma dom som orkar skriva milspalter av förklaringar(bortförklaringar) och milvis med analyser. Nu är jag ingen expert på varulvsspel men tycker att det känns misstänkt. Känns ändå som om dom har något att dölja bland sina fina ord.
Jag tycker att det där verkar vara samma sorts fördomar som får folk att gnälla på att vi akademiker använder "för krångliga ord". Bara för att du kanske tycker att det är jobbigt att skriva inlägg betyder inte det att vi alla tycker samma sak - om du kollar runt på forumet finns det en del av oss asom generellt skriver rätt fett långa inlägg, utan att det är jobbigt.

För mig är det inte jobbigt att skriva långa inlägg. Det är mycket svårare att skriva kortare, för då måste man ta bort en massa grejer och verkligen fokusera sina tankar. Att skriva är som att tala, eller som att tänka - något som kommer av sig självt, och inte kräver nån nämnvärd energi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Re: Angående att analysera PM

Feuflux said:
Så vi kan sluta analysera PM. Ni ska helt enkelt ha samma upplägg på dem.
Att vi ska sluta är bra och korrekt, och det är gött att det han gjorde inte förstörde nåt. Jag ville mest påvisa att det kunde gå fett fel om man fortsatte - exempelvis lär inte kultister och medborgare ha exakt samma antal ord i första paragrafen etc.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Ett drev mot Andersson. Behövs verkligen det?

Jag är osäker på om vi verkligen behöver avslöja mer redan under första rundan, och dessutom är det väldigt sent och kan således bli klurigt att vända om han visar sig vara ren.

En bandvagn mot Zebulon är betydligt intressantare dock eftersom i alla fall jag tycker hans agerande runt infödingsstatus med massclaimsförslag är synnerligen misstänkt enligt resonemanget jag la fram i ett inlägg till honom tidigare. (De som har nytta av infon är de som vet vad den innebär, de som vet vad den innebär har den sannolikt i sitt vinstvillkor och är alltså våra fiender).

Bandvagnen mot Craygh var jag ju skeptisk mot från början och hoppade på som nummer 5 när jag själv hade 5 röster på mig för att rädda mig själv.

Så.
Röst: Zebulon
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Analysera mera + ny röst

"Bearnie
Ja, vad har Bearnie sagt? Jo, han frågade om jag trodde att kultisterna bar kåpor. Jag talar så klart om vad det står i deras PM, inte hur de ser ut in-game."


Förtydligande: Även jag avsåg kultisternas PM. Det vore att undervärdera det hot vi står inför att anta att dessa inte tilldelats civila yrken utanför deras smutsiga... hobby. Jag anser att det låter orimligt.

Visst är det fint att du är kreativ. Tänk gärna till ett steg extra nästa gång. :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Vicotnik's analys.

"Bearnie: Vill ser mer aktivitet från"

Ja, jag vet att det gynnar mig att bli mer aktiv. Jag har två intensiva dagar bakom mig (Valborg/1:a maj). Ska försöka kompensera för det framöver.

Påpassligt påpekande. :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Ny röst:

Tills vidare väljer jag att lägga en blankröst. Jag är inte tillräckligt påläst än, och Anders Å har gjort sin röst hörd. Jag ska delge spekulationer och misstankar utefter det att min kännedom om de andra deltagarna växer.

Röst: ingen
 
Top