Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 3

Bunny

Crazy like a fool
Re: MERA analys

Ja, apropå Rising - för min del skulle jag vilja veta varför Rising i det närmaste gav en alibi-röst förra rundan.

Pilzefrau

hon/henne

Ok, huvuddrevet är på Johoohno men honom har jag ingen större uppfattning om. Om han ser ut att åka i slutet får jag läsa igenom vad han skrivit och se om det verkar vettigt, men just nu har Bearnie verkligen fått mig att bli intresserad av Halvtand.

Så här i efterhand ser det helt ofattbart ut att han lyckades få oss att dreva ut Embergem förra rundan. Inget av substans sades av någon, lite röster om "han är skum och inaktiv" hördes lite här och var, samtidigt som Halvtand själv eldade på en del.

Liksom Rising sa förra rundan tyckte jag då att alla verkade ligga mellan "helt klart bybo" och "lite inaktiv, men troligtvis pålitlig" vilket gjorde att jag egentligen inte trodde på någon av kandidaterna då. Den här gången är det tvärtom, jag tror att både Anders och Halvtand skulle kunna vara kultister. Som någon sa bör man dock tänka både en och två gånger innan man lynchar en siare, så
Röst: Halvtand

Pilzefrau

hon/henne
Rösträkning

Johoohno: 6 (Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory)
Halvtand: 3 (Zebulon, Bearnie, Pilzeman)
Anders Åstrand: 2 (Wilmer, Rising)
Andersson: 1 Craygh)
Hellzon: 1 (Halvtand)

Yreburre

Veteran
Re: Rösträkning

Står fortfarande på att vi skall lägga mer press på dom som vi vet är infödda. Tog och läste lite om AndersÅstrand nu när jag kom hem efter jobbet och detta fick mig lyfta på ögonbrynet.

AndersÅstrand said:
Till att börja med. Kanon att vi nu VET vad infödd innebär! Det är alldeles lysande. Jag använde min förmåga på Rising och Basenanji förra rundan, och ingen av dessa är infödda.

Jag själv är, hellzons spekulationer till trots, inte infödd i byn.
Okej, enligt mina anteckningar. Har Pilzeman bekräftat med sin förmåga att AÅ är infödd, och varför ljuger man om detta. Som Rising påpekade
Rising said:
Anders Åstrand's jakt på Zebulon är också lite skum. Argumentet att de enda som tjänar på att inföddstatusen avslöjas är de som vet vad den innebär, och eftersom de som har denna information uppenbarligen inte är oss medborgare så måste det därmed vara något skumt med Zebulon som vill avslöja detta...Om något så tror jag att Zebbes undersökning borde gynna Anders Åstrand då det betyder att AÅ:s förmåga i princip blivit en lögndetektor.
AndersÅstrand said:
Mitt förslag är att vi nu försöker röka ut kultister bland den lilla grupp som sagt att de är infödda här på forumet, och att jag och wilmer försöker hitta eventuella lögnare bland övriga.
Vänta nu wilmer är väl också infödd? Hmm...
Därav lägger jag min Röst: AndersÅstrand

Johoohno: 6 (Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory)
Anders Åstrand: 3 (Wilmer, Rising, Yreburre)
Andersson: 1 Craygh)

Bunny

Crazy like a fool
Re: Rösträkning

Jag vet inte hur du lyckades, Pilze, men:

Johoohno: 6 (Basenanji, Måns, Hellzon, Purgatory, Andersson, Craygh*)
Anders Åstrand: 3 (Wilmer, Rising, Yreburre**)

* Föll bort på din lista...
** Röstade efter dig

Rising

Vila i frid

Bearnie said:
för min del skulle jag vilja veta varför Rising i det närmaste gav en alibi-röst förra rundan.
(Jag röstade på Bearnie)

Efter Poseurdrevet så lade jag min röst där mina misstankar fanns, och lät den ligga där - efersom inget bättre alternativ i mina ögon visade sig. Det uppstod andra drev på annat håll, men jag gillade inte Embergemdrevet (det var för mycket misstänkta personer på det, såsom Halvtand, Eksem och Poseur), och jag tyckte inte heller att Månsdrevet började på ett bra sätt (Anders Åstrand skiftade över sin röst från Banarok till Måns på förvirrade och lösa grunder). Tiden gick, och Måns sade till slut att han inte skulle kunna logga in mer fram till deadline. Jag tyckte det var meningslöst att pusha ett drev mot någon som inte skulle svara, så jag lät min röst ligga kvar på dig eftersom det ändå var dig jag misstänkte mest av alla.

Halvtand

Warrior

Bearnie said:
Men för all del, Halvtand - ge mig lite rätsida på logiken och resonemangen bakom ditt handlande, så kan jag möjligtvis se om någon annan lyckas pinga högre på kultist-skalan. Se också till att strama upp dig, soldat, så att inte bara kultisterna kan dra nytta av dit spelande.
För det första, Dice.
I Dices fall såg jag en chans att knipa en kultist tidigt, som jag redan nämnt. Hans upplägg av försiktighetslistan påminde inte bara om min egen taktik under min tid som varulv, utan liknade en lista som en nybörjare hade gjort. Och Dice klarade sig hela vägen till slut förra omgången.
Tyvärr gav Dice inget riktigt övertygande försvar, utan var inaktiv som vanligt, och han fick många röster och åkte ut.

För det andra, Embergem.
Embergem har lite gemensamt med Dice, nämligen den stora tystnaden. Dock tyckte jag att när Embergem faktiskt skrev något höll han det ovanligt kort och defensivt. Tilläggas bör kanske att vi samtalar nästan varje dag, så variationer i skrivandet märks ganska fort.
Till råga på det gav han heller inget riktigt försvar och jag var helt säker på att det var ett trick för att slå bort andras röster.
(Tänk, en till som agerar på samma sätt, och den förra var ju medborgare)

/Halvtand, som inte är känd för att tänka så mycket som nu.

Hellzon

Långsamma Vargen
Random tankar:

Anders Åstrand

Varför skulle han ljuga om sin inföddhet, även om han är kultist? Han outade sig ganska sent, och hintade till det här inlägget där jag påpekar att alla med specialförmågor relaterade till inföddhet är infödda själva - utom just Åstrand som inte hade outat sin utbölinghet då.

Med det i åtanke kunde han eventuellt velat kalla sig infödd fast han var utböling, men inte tvärtom. Varför skulle han ljuga om detta? Jag tror nog ändå på busdriver (eller att Åstrand är pseudo-miller).

Iofs kan ju kultistlaget ha nytta av en sådan siare också. Hade inte infödingsgänget outat sig hade de ju kunnat vilja sia efter sådana, sen vet vi ju inte vad kultisterna vet om infödingar, men om de har en egen infödingssiare kan de ju resonera sig till att vi medborgare också har det.

Hellzon (Undertecknad)

Okej, nu kommer Halvtand med att jag skulle vara skummis.

Halvtand said:
Vi som kollat kan ju set att han varit med i båda dreven [mot Dice och Embergem, min anm.] och kommit in å slutet i båda,
Kunde du inte bestämma dig?
Mot Dice handlade det som sagt om att rösta ut honom, Zebulon eller Eksem. Ety det inte fanns bra belägg för att rösta på någon av de två sistnämnde valde jag Embergem som postade minst. Nu är jag som bekant nyfiken på Eksem också, men bara lite.

Mot Embergem stod det ju mellan honom och Poseur när jag röstade. Poseur var ju då outad som tracker och absolut inte aktuell att rösta på. Sen startade ett andra tåg mot Yreburre, och skulle jag kunnat resa tillbaka i tiden skulle jag väl röstat på honom - han är väldigt inkognito vilket gör honom röd i min bok nu. Det gick även ett litet tåg mot Måns men han är gulad i min bok sedan han gick ut med inföddhet och förmågor.

Nej, jag är inte mycket för att försöka starta tåg och sitta själv på en person. Jag tror det är bra att få koncentration på ett par två personer så inte kultisterna kan påverka i smyg.

Johoohno

Har nu kollat alla hans inlägg och blir inte klok på karln. Det här är det första inlägget han gjort där det finns något "hårt" i diskussionsväg. I inlägget innan beklagar han sig över att varulvsspel är ett heltidsjobb. Han har sagt saker innan det länkade, men inte med särskilt mycket substans i.

Här frågar han om det finns fler infödda som vet att det är exakt två kultister bland de infödda. Varför vill han veta det?

Noterar att han aldrig startar något drev själv utan lutar sig mot andras analyser. Detta gäller iofs mig med så jag ska inte kasta sten i glashus. Hursomhelst tror jag inte det är fel att rösta ut honom. Det luktar lite försiktig kultist om honom.

Himla seg jag är på fredagkväll. Återkommer om Yreburre och Purgatory.

johoohno

Warrior
Det är sent och jag är inte helt ikapp med min läsning av tråden, men det löser sig nog imorgon. Såg dock att jag har fått ett gäng röster på mig så jag skickar in ett svar här ändå så ni har något att gå på innan jag loggar in igen imorgon kväll.

Angående min röst på Banarok
Jag noterar ofta felsägningar och liknande (som jag gjorde med Poseur runda ett), andra gör listor, summeringar etc. Att vi jagar kultister på olika sätt ser jag som en styrka, det ger oss många olika vinklar att se ur och bedöma vad vi som stad tycker och misstänker.

Angående min röst på Måns
(Mina reflektioner inom parentes)
Här resonerar han kring om kultisterna avslöjt att de är födda i staden eller inte (här tycker jag delvis att det låter som om han vill fördumma kultisterna, och på så vis skyla sitt eget misstag att erkänna sin födelseort)
Här startar han ett nytt drev mot någon utanför gruppen av infödda (verkar försöka dra bort uppmärksamheten från de stadsfödda).
Här lägger han upp en lista med vilka som har vilken tillhörighet och diskuterar siandet (verkar väldigt ivrig med att komma igång med jakten på lögnare).
Här förklarar han varför han inte vill rösta på någon infödd, menar att de flesta andra är cleareade förutom Poseur och möjligtvis han själv (Saken är den att jag inte kan dra mig till minnes att Måns själv clearat dem – läs gärna vidare kring det nedan angående folk som är ”gröna”).
Här fortsätter han prata om att siandet är vägen att hitta de infödda kultisterna. Funderar även på om det kan finnas en seriemördare som vill döda alla infödda. (Måns verkar väldigt orolig för att gruppen stadsbor ska minimeras).

Genom allt detta ovan har Måns känt till att två kultister gömmer sig bland de infödda, vilket han senare erkänner efter frågor om det från mig om det. Är inte mina tolkningar rimliga i ljuset av det? Jag ser inte riktigt det kontroversiella i det.

Angående påstådd koppling till Purgatory
Här kan jag bara svara för mig själv. När jag såg Banaroks felsägning, började klockor ringa (som jag nämnt ovan är jag känslig för sådana språkliga missar), medan jag läste vidare för att komma ikapp dök även Purgatorys analys av Banarok upp och då hade jag ju precis fått upp ögonen för honom och fann att jag höll med om delar av Purgatorys tolkning av honom. Jag valde att lägga min röst när jag väl skrev posten eftersom det var det mest misstänkta jag sett så långt. Jag har med andra ord ”följt efter” Purgatory i och med att min röst på Banarok kom efter hans analys av denne.

Vill påpeka att det finns tre huvudskäl varför kopplingar uppstår mellan deltagare: A gör något och.
1) B (medborgare) håller med A (kultist/medborgare)
2) B (kultist) bestämmer sig för att följa efter A (medborgare) för att skapa en fiktiv koppling som kan hjälpa till att få A lynchad senare om B lynchats och visat sig vara skum.
3) B (kultist) håller med A (kultist) för att de är i samma lag och tycker att det är väl bäst så.
Nu är det upp till er att avgöra vad ni tycker det finns för koppling mellan mig och Purgatory.

Nu är det upp till var och en och fundera kring vad de anser om denna koppling mellan mig och Purgatory.

Angående att jag inte försvarat mig
Det har nämnts att jag inte försvarat mig något vidare. Det beror på att jag inte varit uppkopplad sedan kritiken framförts.

Angående min information
Jag kan, liksom alla andra servera er 1) mitt yrke 2) Vilken runda mitt yrke tillkännages 3) min förmåga 4) mina måltavlor för min förmåga. Jag ser i nuvarande ögonblick inget skäl att delge någonting av ovanstående, men om tillräckligt många av er vill veta något står det er naturligtvis fritt att efterfråga det. För att bespara er bekymret att vidmakthålla rösten på mig (eftersom jag bara loggar in under kvällstid på grund av arbete och familj) kan vi göra så att ni bara skriver

Joho info: XXX

där XXX står för den info ni vill att jag delar med mig av (bekvämt numrerad ovan). På så vis kan ni som är ständigt aktiva jaga andra, samtidigt som ni kan räkna med att få begärd info av mig, under förutsättning att tillräckligt många är intresserade av den. Jag loggar i vanlig ordning in i morgon kväll och avger rapport. Anledningen till att ni ingenting får nu är för att jag inte ser drevet efter mig särskilt väl underbyggt. Men kom gärna med frågor om det är något ni vill ha svar på.

Angående folk som är ”gröna”
Vill bara säga att jag tycker det är dumt att lista folk man tycker är ”gröna”. Se bara vad som hände med Vicotnik. Om vi bara listar de vi misstänker blir det lättare att koncentrera sig på det, samtidigt som Kultisterna inte erbjuds ett urval av medborgare de bör plocka ut. Jag ser även ytterligare en fara med att lista folk som gröna. Det blir lätt självuppfyllande profetior, de blir slentrianmässigt gröna i fler och fler ögon, vilket är enormt farligt om de visar sig vara kultister. Har märkt att folk hänger på drev för att de gillar de som är på drevet snarare än argumenten för den som de röstar på.

Nu är klockan på tok för mycket. Eftersom jag inte är ikapp i tråden än lägger jag ingen röst just nu, måste utvärdera vad som sagts runda tre först. Men jag vill gräva mer bland de infödda (kanske fortfarande är inställd på Måns) och måste tänka lite kring hur siarhärvan bör hanteras.

Hellzon

Långsamma Vargen
För den som missat: Om man söker på alla inlägg av en viss användare i forumsrollspelsforumet så får man en jättefin lista på dennes varulvsinlägg i knät. Det ni.

Yreburre

Ja hujedamig. Här gör han analyser som man kanske kan gräva i och se om han sagt något dumt.

Yreburre said:
Purgatory: Dyker in ibland, då med väldigt välformulerade poster. Lägger nog mycket tanke i vad han skriver.
Stämmer detta?

Här hoppar han på Embergemtåget för att rädda sig själv. Här har han dock sagt att "det får bli så" om vi röstar ut honom. Hur tolkar vi det?

Hans yrke avslöjas i runda 9, det låter ju "lämpligt". Jag tror ju iofs fortfarande att kultisterna har civila jobb, vilket skulle innebära att det inte är scummigt att ha sent avslöjandedatum.

Totalt sett känns Yreburre mer nybörjaraktig än scummig

Purgatory

Röstar till slut Zebulon i runda 1.

Tycker i drag 2 att jag och Banarok är de skummaste på Dicetåget. Analyserar Banarok. Ändrar sig här till att jag är grön, skrev aldrig nån analys av mig på forumet vad jag såg.

Gör en analys av Embergem strax innan han röstas ut. Man undrar varför.

Tunt med crunchiga inlägg från Purgatory. Spelar som en kultist - håller låg profil men postar ändå lite information - tvärtemot hur Yreburre bedömde honom. Skulle nog vilja se en sammanfattning av vad herrn tror om alla deltagare, annars vill jag nog rösta ut honom.

Feuflux

omjonasson.se
Rundan slutar 21:30 på måndag!

Eftersom jag även denna rundan missade att tala om när deadline är i startinlägget så kommer det här:
Rundan slutar 21:30 på måndag!

Mogger

Hipsteranka
Nästa karamell: Jag vet att Eksem, Purgatory, Craygh och Bearnie inte är stadsbor.

Förutsatt att all info och alla förmågor är riktiga (Anders Å har varit väldigt tyst den här rundan...) är det inte så många som kan vara infödda och kultister. faktum är att om allt stämmer så är två av de här kultister:

Outade stadsbor
Måns (Grön i min bok)
Poseur
Pilzeman (Grön i min bok)
Wilmer
Zebulon

Möjliga lögnare (ännu inte bekräftad* status)
Halvtand
Johoohno
moller (inaktiv, ointressant)
Yreburre

6 namn som är extra intressanta. 1/3 är kultister av dessa. Låt häxjakten börja!

*Jag vill återigen understryka att all info och alla förmågor inte nödvändigtvis behöver stämma

(Och vi ska naturligtvis inte glömma att det finns 4 kultister till! Men kan vi få fram de här två så kan vi cleara ALLA andra stadsbor, och det är ju guld! Så ju fortare vi får fram rätt info, desto bättre)

Joho info: Du är helt säker på att du inte är född i staden? Du har inget du vill tillägga angående din status?

Eksem

Champion
Jag måste fråga, hur många kultister tror vi att det finns egentligen? Jag har av någon anledning siffran 4 impräntat i hjärnan och har på något vis utgått från det, men det kanske är heltokigt?

Hur som helst, vad jag förstår så är vi säkra på att det finns 2 kultister bland de infödda och därmed antagligen 2 kultister som är utbölingar?

Och gruppen med infödningar eller möjliga infödingar är alltså:

Måns
Poseur
Pilzeman
Wilmer
Zebulon
Halvtand
Johoohno
moller
Yreburre
Anders Åstrand

Och gruppen med möjliga utbölingar är alltså:

Purgatory
Bearnie
Andersson
Rising
Eksem
Banarok
Craygh
Hellzon
Anders Åstrand
Basenanji
Johoohno
moller
Yreburre

Och det bör finnas 2 i vardera grupp? Och den minsta gruppen är infödingar, och det är lite därför vi gräver så mycket där just nu? Dreven som är störst just nu är alltså det mot Purgatory och Johoohno, baserat på deras drev mot Banarok; samt drevet mot Anders Åstrand vars påstådda ursprungsstatus förnekats av en siare? Är det en korrekt sammanfattning av läget?

Jag tyckte Johoohnos försvar kändes stabilt och det drog även ned växlarna på mina misstankar mot Purgatory för tillfället. Misstankarna mot Anders Åstrand är skyhöga även om jag är helt säker på att det måste finnas folk som siar fel i spelet eftersom det funnits det i alla Varulvsspel på forumet.

Andersson

Hero
Eksem said:
Jag måste fråga, hur många kultister tror vi att det finns egentligen? Jag har av någon anledning siffran 4 impräntat i hjärnan och har på något vis utgått från det, men det kanske är heltokigt?

Hur som helst, vad jag förstår så är vi säkra på att det finns 2 kultister bland de infödda och därmed antagligen 2 kultister som är utbölingar?

[...]

Och det bör finnas 2 i vardera grupp? Och den minsta gruppen är infödingar, och det är lite därför vi gräver så mycket där just nu? Dreven som är störst just nu är alltså det mot Purgatory och Johoohno, baserat på deras drev mot Banarok; samt drevet mot Anders Åstrand vars påstådda ursprungsstatus förnekats av en siare? Är det en korrekt sammanfattning av läget?
Jag tror nog att det finns mer än 4 kultister. Om man räknar med att 1/4 av totalantalet är fiender till byn, och vi var 24 st från början, så kan man anta att det finns maximalt 6 kultister.

Däremot så vet vi genom folks förmågor att det bland de infödda finns exakt 2 st kultister. Därav drevet mot de infödda (när vi plockat de två kultisterna därifrån, kan man frikänna samtliga kvarvarande infödda, och har lättare att hitta de återstående).

Japp, läget ser ut ungefär som du sammanfattar det.

Craygh

Swordsman
Alltså, om 1/4 av det totala antalet folk är kultister, och resten är oskyldiga medborgare, så borde det vara så att en tredjedel (18/6) av alla spelare är kultister, i och med att Moller, Shale, Krank, Dice, Vicotnic och Embergem är ute?

Eksem

Champion
Nå, vidare till min tanke om att Vicotnik synliggjort saker som kultisterna inte vill ska synas. Här är några saker Vicotnik gjort förra rundan:

Börjar dra igång något nytt mot mig baserat på mitt yrke, som jag faktiskt såg tidigare men inte riktigt svarade på och härmed drar hela storyn bakom:

Mitt yrke är alltså namngivet som Kurator men inte i övrigt beskrivet. Först tänkte jag en helt vanlig landstinget-kurator, men tyckte att det kändes så väldigt inte CoC så jag tänkte att det var som en engelsk curator, alltså mer som en museiintendent (som också kallas kurator på svenska), vilket lät mer CoC i mina öron. Det förklarar även det tidigare rollandet i runda 1 när jag de första två-tre inläggen försöker spela en vårdande kurator men sen släpper det och övergår till min andra tolkning av yrket. I det läget utgick jag från att det kvittade eftersom yrken ändå bara var "kosmetika".

Röstar på Yreburre

Vill att Halvtand skall visa mer aktivitet.

Har inte så många punkter för eller emot Måns.

Är kluven till Purgatory och stör sig på hans jakt på Zebulon.

Det här ökar min misstankesgrad mot Purgatory igen, och även Yreburre. Skall kolla dem lite mer.

Bunny

Crazy like a fool

"Jag tyckte det var meningslöst att pusha ett drev mot någon som inte skulle svara, så jag lät min röst ligga kvar på dig eftersom det ändå var dig jag misstänkte mest av alla."

Fair enough. Inga fler frågor.

Andersson

Hero
Japp. Om min uppskattning stämmer, så är 1/3 kultister denna runda i och med att vi inte plockat någon kultist. Det innebär också att vi har den här rundan och två till på oss att plocka en kultist för att inte förlora om vi fortsätter att tappa 2 per runda.