Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Ond bråd död

Swashbuckler
Alltså, jag begriper inte varför det ska tågas mot Basse när det finns fem tydligt skumma personer som borde prioriteras (Zebulon, Krank, Glom, Måns, Kefka syftar jag förstås på). Visst att Basenanji inte kan klassas som helt grön på något sätt, men det finns ju en bunt klart mörk röda som borde vara intressantare.

Jag börjar fundera på om Persson verkligen är så oskyldig. Han känns ofta lika irrationell som Zebulon, som är top 3 på min lista över skummisar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Pressa kefka!

krank said:
Det är definitivt nåt jag tycker talar till Gloms nackdel. Han tycks inte bry sig om att alla röstar på honom, inte ett uns av motangrepp. Väldigt typisk nybörjar-varulvstaktik; man vet att det är "kört" och försöker inte ens.

Det värsta är ju om det skulle funka; vi kan inte sluta diskutera bara för att vi lagt våra röster. Eller nä, det värsta är om det går att vänta ut bandvagnen, sitta still och hålla käft tills folk tröttnat och lägger rösterna på nån annan.

Och direkt efter att vi påpekat detta drar Glom igång igen. Tycker vi att vi fått nog från honom? Jag har för mig att jag sett ett inlägg där han försökte förklara sin knepiga röstning, men hittar det inte just nu.

Det är helt rätt, såklart, att byta tåg så vi hinner pressa flera - så länge vi ser till att de röster som ligger måndag 21:30 ligger på någon vi faktiskt misstänker.

VildKatt

Warrior
Re: Paxen

Har jag?

Det är ingen del som säger att man inte får svara på inlägg som uppmanar en att avslöja sin fraktion. Jag bara svarade med samma mynt.

Mår du riktigt bra Björn? Du har onekligen betett dig lite underligt senaste tiden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

VildKatt said:
Det är ingen del som säger att man inte får svara på inlägg som uppmanar en att avslöja sin fraktion. Jag bara svarade med samma mynt.
Umh, va?

Blandar du inte ihop saker nu? Fraktion är inte samma sak som ras. Eller hur?

//Krank, som tycker att Vildkatts reaktioner är konstiga

Ond bråd död

Swashbuckler

öh, nog måste det finnas fler borgare än 6? Jag skulle gissa på 4 varulvar och 2 dtf (eller liknande) vilket ger tio borgare, åtta om man nu vill räkna bort Paxen och Persson. Sen förstår jag inte verför just Vic inte skulle höra till gruppen borgare.

Dessutom verkar du snurra till det en del rörande fraktioner. Det är väl inget problem för en borgare att uppge att han är borgare? Försa du dig eller vet du något vi andra inte vet?

VildKatt

Warrior

Faktum är att jag spelat spelet en gång innan och då kom vi aldrig till slutet eftersom vår goda SL försvann innan saker var klara och avgjorda.

Det innebär att jag inte har någon aning om hur många de hederliga brukar vara eller hur många DTF brukar vara, utan antar att vi är ungefär lika många, med en eller två övervägande åt Borgarhållet som har Lede Fi på alla håll.

Och med tanke på att det talats om Rubbitar, Järnringar, Mördare, förgiftare och kidnappare, börjar man onekligen tro att DTF är fler än två.

Björn den gode

Swashbuckler
regler

Ok, jag står eventuellt korrigerad, för när jag koller igenom startinlägget så ser jag faktiskt inget som säger hur man vinner. Men så här alltså:
Alla har
--------
Fraktion: Överklass eller Borgare
Det vanliga i såna här spel är att Överklassen (varulvarna, maffian) vinner när dom är lika många som borgarna. (Eftersom dom då kan döda alla borgare genom att rösta likadant som varandra och sen döda under natten). Detta gör att man brukar börja med ungefär 1/4-del varulvar. Om vi hade börjat med 6 borgare och 10 varulvar så hade dom förstås vunnit redan innan vi börjat spela, vilket ju hade varit ett konstigt upplägg även för temaspel.

Och sen som sagt Fraktion innebär bara ifall man är borgare eller överklass, det kan därför tyckas som en fånig fråga ifall man är borgare, men det är liksom ingenting man sitter och håller på, försöker du få oss att tro att du är överklass eller varför säger du inte bara att du är borgare som du ju uppenbarligen är.

VildKatt

Warrior
Re: regler

Det var väl snarare en fråga om ifall det verkligen var så smart att säga att man var borgare eftersom ingen direkt verkar ha gjort det, annat än när de samtidigt outat förmåga och spillt ut allt annat man haft på sitt hjärta.

Och lite är det väl som så, att om jag säger att jag är borgare, Paxen säger att han är borgare, Persson säger att han är borgare, vad hindrar resten från att säga samma sak? Då står vi fortfarande på samma ben - vem fan ljuger egentligen?

Rising

Vila i frid

Alla säger självklart att de är borgare. Till och med överklassarna.

Det är därför det är så konstigt att du varken säger av eller till i frågan.

Mogger

Hipsteranka
Tack, här är alltså senaste:

kefka 4 (Hellzon hjk Zebulon Purgatory)
Glom 4 (Vildkatt krank Paxen kefka)
Purgatory 2 (Basenanji Måns)
Zebulon 2 (Rising, Björn den Gode)
Måns 2 (Vimes Glom)
Ingen 2 (Vicotnik Persson)
Björn den Gode 1 (Paxen)

Mitt problem är att jag inte kommer att hinna ändra min röst, så den jag har nu kommer att sitta där. Jag tycker att röster på mig och kefka är värdelöst. Vi vill ha klarhet i drinkmysteriet så snart som möjligt. Nu gissar jag visserligen att det finns en tredje part i dramat, själva smusslaren, som smusslar i något i drinken mellan det att den byter ägare. Frågan är om om smusslaren uppger givare eller mottagare? Det förra innebär att det är relativt lätt att frejma mig eller kefka men jag tycker också att det senare låter lite osannolikt. Varför blanda in drinkarna öht i så fall?

Just nu tycker jag att nästan alla verkar skumma. Jag har motiverat flera av dessa men en hel del har ännu inte hamnat under min lupp - Björn, Hellzon, Vildkatt, Rising, hjk, mfl - så jag kommer så snart som möjligt att ta tag i er. Än så länge har jag ägnat mig åt att leta efter märkligheter i motiv och inlägg men har inte gjort någon djupare analys av informationen. Egentligen tycker jag att det är enklare att göra det när vi hittat vår första avvikelse. Smusslaren kan vara en sådan, men hellre en överklassare.

Så, jag ska snabbt kolla Purgatorys försvar, sedan måste jag bestämma mig.

Glom

Veteran

Nu imorse fanns det tillfälligt två grupper:

Måns och Basenaji mot Purgatory

Purgatory ansluten av kefka och Persson mot Basenaji

Kärnfrågan verkar vara Basenajis förmåga som visar att ÖK har nytta av ras och en massa hintar om DTF. Måns säger sig ha fattat precis vad det handlar om. Om Basenaji kan bekräfta att det finns en DTF så kanske han blir plockad av DTF denna omgång, Måns har då lovat att säga vad det gick ut på, det betyder ju inte att Måns inte är DTF.

Nä jag tror Måns försöker få sig sammankopplad med Basenaji eftersom han verkar uppfattas som borgerligt grön. Själv har ju Måns lite image-problem med efterhängsna giftrykten. Han har sagt allt som går att säga om gifterna vilket är berömvärt.

Det här med DTF rör till det för mig, är DTF en del av någon av de andra två fraktionerna ÖK, BK också. Ungefär som de "masons" som någon nämnde, eller är de helt fristående?

VildKatt

Warrior

Det är väl inte så konstigt alls. Jag har, mer eller mindre, redan sagt det för det första, och för det andra är min erfarenhet fortfarande att det mest är folk i panik som skriker ut det och jag har redan genomgått en granskning utan att någon krävde det av mig.

Men för all del, är det fortfarande inte folk som har förstått så är jag borgare jag med.

Att jag säger det lär dock inte göra mig mer grön nu än tidigare eftersom tvivlare fortfarande tvivlar, och icketvivlare antingen föredrar att hålla mig full, vill blänga ut mig eller fortsätter ha mig kvar i laget.

Mogger

Hipsteranka

Du blandar ihop mig med Björn. Jag har inte fattat ett dyft av vad de snackar om. :gremsmile:

Rising

Vila i frid

öh, nog måste det finnas fler borgare än 6?
Det var 18 spelare från början. Ett riktmärke är att en fjärdedel brukar vara varulvar. Så mycket som en tredjedel skulle dock kunna vara scum (= en paraplyterm som inkluderar alla möjliga fiender till borgarna) men då kan man förvänta sig att antalet överklassare skulle vara aningens färre än en fjärdedel.

Fyra överklassare och en SK (Serial Killer; vår drinksmusslare (men det här är än så länge bara en spekulation)) är mitt tips för tillfället.

---

Jag ber om ursäkt för att jag postar meningslösa inlägg för tillfället; håller på att läsa ikapp och försöker titta tillbaka för att analysera de stora dreven.

Mogger

Hipsteranka

VildKatt said:
Det är väl inte så konstigt alls. Jag har, mer eller mindre, redan sagt det för det första, och för det andra är min erfarenhet fortfarande att det mest är folk i panik som skriker ut det och jag har redan genomgått en granskning utan att någon krävde det av mig.

Men för all del, är det fortfarande inte folk som har förstått så är jag borgare jag med.

Att jag säger det lär dock inte göra mig mer grön nu än tidigare eftersom tvivlare fortfarande tvivlar, och icketvivlare antingen föredrar att hålla mig full, vill blänga ut mig eller fortsätter ha mig kvar i laget.
Fast du sa ju att du är varken eller och annat kryptiskt. Varför? Öht har du haft en märklig spelstil. jag clearade dig temporärt när du gav din drink till Vandraren, men sedan har det gått utför. Mycket luddiga resonemang och nonsens.

jag vill veta mer om din "förmåga". Vet du vid vilken gräns du nyktrar till?

Jag föreslår att ingen ger sin drink till Katten och så hoppas vi att hon kommer ihåg något. Rimligtvis bör din gräns inte ligga så långt bort eftersom man som mest kan sänka sig med 5%, om ingen har en förmåga som kan öka det på något sätt.

Så, nyktra till jävligt fort Vildkatt, för vi är inte klara med dig!

Mogger

Hipsteranka

Jag har svamlat. Rundan tar slut på Måndag, inte ikväll som jag hade fått för mig. Skönt. Så kan jag logga ut med gott samvete nu! :gremsmile:

Rising

Vila i frid

Det här med DTF rör till det för mig, är DTF en del av någon av de andra två fraktionerna ÖK, BK också. Ungefär som de "masons" som någon nämnde, eller är de helt fristående?
Om vi har DTF i det här spelet, så är de ett helt fristående lag som kan prata privat med varandra, och som har ett eget vinstkriterie. Vi brukar få reda på vad detta vinstkriterie är när en av dem har dött.

Än så länge har vi dock väldigt dåliga anledningar att tro att det skulle finnas någon DTF, så det spåret borde vi nog lägga ner. Eller snarare; vårt mål är bara att leta efter scum, oavsett vilka lag de tillhör, och både DTF och överklassare kan man hitta på samma sätt: De skyddar sina egna genom att manipulera rösterna, de undviker gärna att lägga alla sina röster på en och samma person, de blandar ihop vad de har sagt till varandra privat och vad de har sagt i tråden, de ljuger gärna om sina förmågor och använder dem på suboptimala (för borgarnas del) sätt, och de fejkar dåliga anledningar att misstänka och rösta på sina kompisar för att sedan flytta undan rösterna igen kort därefter. Så om vi bara håller ögonen öppna efter sånt så kommer vi att hitta scum, oavsett vilken fraktion de än tillhör.

Att jaga en ensam Serial Killer är lite annorlunda, men det behöver vi inte oroa oss för än.

VildKatt

Warrior

Okej, det var ett tag sedan, så jag kör det igen så att folk minns:

7/ Alkoholnivån minskar för alla med 5%, och ökar sedan med 10% för varje drucken drink. Man kan inte få mindre än 0% eller mer än 100% (då kräks man i ett hörn och fortsätter sedan festa med 100% Alkoholnivå).

Alltså.. Händer det inget mirakel så dröjer det minst till runda fyra innan jag kommer under min första alkoholprocent (som alltså var 75%) eftersom Persson gav mig en drink i föregående runda som höjde min kvot med just 5%, så hur mycket du än hetsar Måns så går det inte fortare - såvida ingen sitter på ett botemedel.