Re: Vresig och tjurig vresar och tjurar lite till
Alright. Nu ska jag motivera varför jag röstar på Mukwa, detta delvis i diskussion med hans eget försvars-eller-anfalls-inlägg-man-kan-inte-veta-så-noga-eftersom-Mukwa-alltid-misstänker-de-som-misstänker-honom. Men först tänker jag orda lite om mig själv.
I vanlig ordning blir det snack om att jag spela okaraktäristiskt. Jag tror helt ärligt att det har varit ett argument som dykt upp i ALLA spel den senaste tiden. Egentligen är det stor humor, jag gissar att jag inte kan spela på det sättet som jag förväntas göra.
Det sagt är det förstås så att jag har varit rätt loj och osäker. Jag erkänner villigt att jag INTE vet hur man spelar det här spelet. För det här spelet, det är ett annat spel än det vi spelade senast. Som jag skrev i mitt första inlägg: öppet sinne! Jag tänker fortsätta vara prövande, min ingångskänsla var helt i linje med Mukwas tankar: långa runor, försiktighet etc. Men det faktum att rösterna är det enda vettiga vi har att gå på gör att jag känner mig mer bekväm med att låta byn utvecklas organiskt mot utröstningen, i nästa runda kommer vi ha en utröstning att analysera, och då kan det vara värt att ta ett steg tillbaka.
Men jag tycker inte att jag varit snömosig, lite velig och kanske inte så produktiv, visst. Men jag har så att säga burit mina tvivel på huden och bidragit med mig själv, så som jag är i det här spelet. Det tycker jag inte är snömosigt.
--€&@&€--
Om Mukwa då:
1. Min halvläskiga hunch
Mukwas Långa inlägg i spelets inledning var välformulerat och genomtänkt, och helt annorlunda mot de övriga i samma stråk. Mukwa hävdar själv, efter att jag tagit upp det, att inlägget visst var skrivet live i stressen och pressen, som de övriga. Jag tror att det är en lögn. Grejen är ju att det är helt ok att skriva ett startinlägg i förtid, innan spelet startat, det gör en inte till ulv. Men att ljuga om det, det är en scum tell så det smäller om det.
Så, min hunch har kanske inte utvecklats som sådan, men om hunchen stämmer har Mukwa ljugit, och i så fall ska jag äta upp min hatt om han inte är ulv.
2. UP-listan
Mukwas UP-lista är kass, så må det kanske vara. Men det som stör mig mest här, det som pingar, är hans sätt att försvara den. När han kritiseras säger han inte: "nä, min lista är bra på grund av det här och det här!" eller "ja, den var kanske lite lam, ta den för vad den är!" Istället säger han: " ja, men ni då! Era listor är också dåliga! Sådeså!"
Försvaret att min och Tyrs lista skulle vara lika lama är dessutom direkt idiotiskt. Jag och Tyr har tagit ställning till att vi faktiskt har fått goda vibbar av vissa spelare och vågat gå in med 1 UP, medan Mukwa rör sig runt "smått misstänkta" till "ganska misstänkta" och "svårt att veta". En UP-lista är ju meningslös om den enbart rör sig kring medeltalen.
Men det är alltså främst Mukwas försvar som skaver, tycker jag. Klassiskt passivt-aggressivt ulvförsvar.
3. Mukwas bristande omdöme
Mukwa skriver i sitt försvars/anfalls-inlägg att jag byter röst från Purga till honom utan att han skriver något däremellan. Det stämmer inte.
Mellan mina två röster hinner Mukwa dissa Tyrs UP-lista, och det som slår mig här är speciellt hans ovilja att acceptera att KK och Recca har varit bra. Både jag och Tyr ger dom ettor, Mukwa placerar dem mycket högre upp. Jag har väldigt svårt att se vad det finns att anmärka på hos KK och Recca, de har varit överlägset bäst hitintills, och som bybo blir jag konfunderad av de som inte ser samma sak som jag.
När Mukwa alltså går in och dissar även Tyrs bedöming får jag intrycket av någon som inte ser det som händer i tråden med samma ögon som jag. Här lägger jag min röst.
4. Mukwa är en gnällspik
Genom hela spelet har Mukwa svarat folk som misstänkt och motarbetat honom med att misstänka dem tillbaka. Det kan vara så han funkar som bybo, visserligen. Men det osar katt, och han borde ta ett steg tillbaka och sluta upp med det.
5.
Min röst kommer fortsätta ligga på Mukwa. Paxen är väl i vanlig ordning ett alternativ, och även Purg tycker jag. Men rösten flyttas inte.
---
Kuriosa: detta inlägg har delvis skrivits på dass.