Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 3

Mukwa

Swashbuckler
Re: K.K´s up-lista

Ond bråd död said:
Få ut text? Jag ska erkänna att jag inte är helt med på vad som händer. Den enda rollen som är kvar är väl siaren eller finns tankar på att nån sitter och håller på väktarrollen också?
Nä, det är bara siaren som ska fram. En eventuell väktare som har sparat sig till runda 3 för att fälla !Paxen är ju ingenting annat än ulv.

Få ut text som i UP-listor... Jag har ju nu insett min egen dumhet, för jag var säker på att Robban redan hade postat en UP-lista, men uppenbarligen hade han inte gjort det alls. Ja, det var klantigt av mig att dra igång outandet... Det är klart att Robban ska posta en UP-lista innan vi kommer igång. Det var ännu klantigare att jag postade mina tankar om KKs taktik.

RasmusL

Champion

Mukwa said:
Jag ville att alla skulle få säga sitt först Mukwa, inget annat.
Det var synd. Jag läste in lite annat i det här inlägget:
KK said:
Nu tycker jag att vi softar lite Mukwa.

Jag har en 5:a på dig och Elmrig har en 4:a på dig. Du har oss som troliga ulvar.

Jag kommer att göra allt för att byn skall vinna det här och är inte omöjlig på nått vis. Vi kan snacka fram och tillbaka och jag har tidigare grönat dig vid tillfällen så det är inte en omöjlighet att göra det igen, men just nu tycker jag vi kan softa tills alla är klar med sina listor.

Det är ju rätt dumt att färga andra med sina tankar och åsikter innan alla sagt sitt. Vi har ju ett mål att jobba efter så jag tycker vi gör så som du har föreslagit. Jag tycker det låter byboigt om det är någon tröst.

Är det så att du vill fortsätta kriga nu innan alla gjort sitt jobb då hojtar du. Jag tänker över det hela då, men som det känns nu så väntar jag gärna med det.
Det fetmarkerade tog jag som ett uppenbart sätt för KK att skriva att han gjort precis tvärtom, eftersom hela inlägget indikerar att han är beredd att släppa mig. Elmrig svansade efter KK och gjorde bort sig, så jag tänkte att det var en ganska bra taktik dessutom. Tråkigt om jag missuppfattade dig KK, för du blev lite grönare av det här inlägget tyckte jag.
Du får gärna utveckla hur jag har gjort bort mig? Jag vet givetvis vad du kommer att ge för svar här, jag vet även vad jag själv kommer att svara och du är säkerligen medveten om vad mitt svar på det kommer bli samt att du har betett dig scumt nog att berättiga det. Kanske är det onödigt att ens föra diskussionen men jag ser ändå att du pratar med mig istället för om mig.

Du får också gärna berätta varför du anser att du inte ska outa före mig och varför andra skulle tycka att det är en bra idé?

Utvecklade sig inte UP-listan som du hoppats eftersom att du börjar gå in och klippa i konceptet att allas postningar skulle avgöra outnignens ordning eller var det bara ett praktiskt och passande läge att avbryta listningen? Jag köper inte att du på något vis skulle ha "glömt bort" att det är bra att alla outar innan vi går vidare.

Är det vettigt så vänta med att svara tills efter RJ's UP-lista, vi har ingen stress.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Då ska vi se här. Jag har gått igenom runda 1 nu och kollat på KK i synnerhet, men även satt honom i relation till både Tyr och Elmrig.

ANALYS: KK & TYR

KK säger att Mukwas anklaga-idé i #799538 är suverän: ”Mukwa´s anklaga idé låter klockren och väldigt sund. ”. Han älskar den och är den första att hoppa på den (scumtell?). Han ångrar sig snabbt dock (i inlägg #799677), då Recca dissar idén - även om han senare återigen verkar lite småintresserad av den i #799953.

Det är här som KK börjar att ta rygg på Recca istället. Han fortsätter svara jakande på hennes idéer med förslag hur de kan utföras (#799711). I #799758 fortsätter KK med att (scumtell-)hylla Recca och passar på att hacka på Mukwa. Han får här även Tyr på sin sida (#799837) där Tyr tycker att KK (eller Reccas) idé om snabba utröstningar är bra. När Vimes i en formulering råkar skriva så det verkar som om han vet att Tyr är ulv, snappar Recca upp det – men KK är den som hugger mest (#799850) och som dessutom får medhåll av Tyr i #799851 (återigen är KK och Tyr på samma sida) och i #799853 säger Tyr att Recca är bäst (samma ulvstrategi som KK numera använder sig av). Det ska dock ges KK att han tar avstånd från Tyr i #799873 (även om jag tycker det känns som ett försök att separera sig från en annan ulv), vilket Tyr sen försvarar sig från (men utan tänder och klor – ett rätt tandlöst försvar tycker jag).

I #800030 hyllar Tyr Recca, innan han säger han analyserat mig och KK ”ger han en liten skopa” i #800033. Tyr svarar i #800103, vilket KK lätt avfärdar i #800118. MEN när Tyr börjar misstänka Mukwa som ulv hugger KK på det i #800220.

LÅNG TYSTNAD I RELEVANT KOMMUNIKATION.

Tyr försvarar sig sen från Mukwa, vilket KK hyllar som bra i #800339 och säger ”Nu är du en bybo!”. Sen fortsätter KK hylla och ta skydd bakom Recca i #800342. Brynolf gör analys på Tyr och ser ulvtendenser och Recca instämmer, men nu syns inte KK till någonstans att dyka upp i direkt diskussioner med Tyr (Nu när det börjar hetta till mot Tyr, bryts kontakte mellan de två). Han fortsätter hylla Recca och anklaga Vimes i drev, #800763. Fram tills #800833, där KK frågar vad för skit som hittas på om Tyr. Det ger Tyr chans att försöka måla sig i bättre dager.

Vimes skriver sen: ”Äh kom igen nu Kånkelbär, om du inte vill rösta ut Tyr eller OBD, vem vill du rösta ut ikväll i så fall?” i 800926, vilket får KK att peka ut Mukwa i #800938. Han hyllar även Vimes nu i #800948 (Det är uppenbarligen inte bara rygg på Recca han tar). KK frågar vem Vimes misstänker i #800962, Vimes svarar att Tyr smakar bäst om vi röstar ut. (KK plockar emellertid inte upp Tyr som misstänkt än på ett bra tag.)

KK har varit neggig mot Brynolf under rundans gång, men blir jättepositiv till honom så fort som Brynolf endast ger honom 1 UP i #800995. (Sätt att höja sin egen status som oskyldig förstås.)

Tyr kommer tillbaka skitlack för det går dåligt som ulv i spelet i post #801058. KK petar lätt på honom i #801061. Recca hugger tag i honom och sliter ett stort stycke kött från kroppen. Tyr ynkar sig och får lite frågor av andra, men där dessa är skoningslösa är KK:s frågor mest meningslöst fluff (imo).

En intressant sak skriver Mukwa: ”Är Tyr däremot ulv vet vi att KK har skyddat en ulv. Det här gäller förstås alla inblandade, och inte bara KKs manövrer.”, vilket KK i inlägg #801137 svarar ”Ja, men då gäller samma sak för min misstanke: är Vimes ulv är Tyr det också. (I efterhand vet vi att Vimes inte var ulv som KK sa, medan KK är högröd av ulvhet som Mukwa sagt). KK fortsätter spekulera i ulvar och har Vimes som främsta misstänkt, men ser hela tiden att ha med det som alla andra verkar mer inne på, nämligen Tyr i #801158 (det är ett bra sätt att inte sticka ut som ulv).

I #801272 tar KK åt sig äran helt plötsligt, ut ur ingenstans, för att Recca och han är de som spårat upp Tyr. (Det här är bullshit.) Recca hackar om och om på Tyr nu, men KK syns inte alls till där. (Om han och Tyr nu skulel ha varit de som Tyr, varför deltar inte han nu) När väl KK lägger sin röst på Tyr i #801329 är han i mitten av klungan (vilket är lagom för en ulv, för då sticker han inte ut). Kort därefter, då läget ser skit ut för Tyr, passar KK på att vara ”oanträffbar” och hålla sig från forumet (vilket andra pekar ut som okaraktäristiskt), så när Tyr outar sig som siare i #801413 är KK inte möjlig att göra några analyser på (känns som två ulvar talat sig samman här).

ANALYS: KK & ELMRIG

Så fort KK anklagar !Paxen för ulv hakar Elmrig på (#799456), vilket KK direkt efteråt förstärker.

I #799503 säger Brynolf att det inte är stor chans att två ulvar hoppar på en bybo direkt i spelets början. (Det här skulle indikera att inte både KK och Elmrig skulle vara ulvar, utan bara en av dem)

KK slänger fram en meningslös, tam formalia-fråga till Elmrig i #799562. (Tycker man att KK och Elmrig är ulvar tillsammans är det här en sak som sticker ut. Det är ett sätt att kritisera varandra som ulvar på ett harmlöst sätt.) I hans nästa inlägg påpekar han att jag gjort fel i min anklagelse mot Elmrig (vilket i den här tesen innebär försvar av ulvkompajonen).

När Elmrig svarar så kommer han med svagt svar och KK fortsätter formalia-petar. (Fortsatt uddlös kritik och det här fortsätter flera inlägg framåt). En annan sak är att Recca föreslår att lägga anklaga idé på högen över skräp och KK gillart, medan Elmrig placerar sig försiktig kritisk mot Reccas idé i #799715 (vilket kan vara försök till att separera två ulvar från varandra). (En annan sak är värd att påpeka här och det är att KK och Elmrig svarar varandra med hyfsat långt mellanrum, lagom för att det inte ska vara fräscht i sinnet.)

I inlägg #799916 känns det som om en separation sker mellan KK och Elmring, då den sistnämnda pekar ut KK att han tar ledarroll ”och börjar diktera hur du tycker att vi ska göra och köra men sedan släpper du det spåret totalt” (Det här är för övrigt något som jag instämmer i – ta bara exemplet med hur han svängde rörande Anklaga-rösten från ”Världsbäst!” till ”Den suger juh!”) KK ger svaret – jag har kontroll och allt jag gör har en mening i #799925, till vilket Elmrig är skeptisk i #799928. KK frågar Elmrig i #799940, vad har jag missat och citerar en del av Elmrigs post – förutom den delen där Elmrig uttryckligen har skrivit vad KK missat. Elmrig återkommer med två poster och biter tillbaka på KK. I #799983 ger KK ett korthugget svar och säger han ska följa upp det, vilket blir en ganska slät post i #800034. L

INGEN EGENTLIG MENINGSFULL KOMMUNIKATION FORTSÄTTER

Elmrig skriver ströposter, men talar mycket till sig själv (som i #801138) och han velar också om Tyr som siare och drar tillbaka sin röst i #801432. Först efter Vimes awesome quote skillz-finnande ändrar han tillbaka (men nästintill under protetst) i #801453.

UP-LISTAN

1. Grön (Se VAOL)
2. Semigrön, gör ett bra bybo jobb
3. Svårt att sätta fingret på
4. Mer ulv än människa
5. Ulv, ordentligt case

Xyas: Eftersom Victonik söker ny spelare så droppar jag allt som har med Xyas och gör, så KK får inget svar där.

!Paxen (1 UP): Vid det här laget borde det vara klart att han är väktare. Har vi en väktare som hållit käften ska den hängas. Punkt.

Brynolf (1 UP): Känns som en stabil bybo som kommer med användbar information och spekulationer. Känner inga ulvvibbar där.

Mukwa (2 UP): En huvudmisstänkt för mig ett tag, med tanke på hans initiala post och sen massa fluffposter efteråt (går man tillbaka nu ser man dock en del guldklimpar). I runda tre har Mukwa dock vaknat till liv och gjort många bra poster. Dessutom får han en del skit på sig som inte verkar brunande, utan istället grönande.

OBD (3 UP): Går man tillbaka och tittar så känns det som om det finns viss fog i ulvmisstankarna, men jag har inte sett några stora scum tells och min magkänsla säger inte ulv. (Jag understryker till Mukwa att jag drog med i hetsen och inte var den som helst ville se Cassius hänga, se bl.a. Inlägg #801244 där jag uttryckligen skriver jag inte tror på Cassius eller OBD som ulvar).

Elmrig (4 UP): Alltså, jag har otroligt svårt att sätta fingret på Elmrig så det är nästan så jag vill ge honom en trea – men om man kollar i sammanfattningen ovan så ser man en del konstigheter. Det är nog för att puffa upp honom till en 4 UP. Jag är inte längre helt säker på att både Elmrig och KK är ulvar båda två, vilket grönar honom lite, lite i min bok. Men just nu ser jag inte ett bättre alternativ som tredje ulv.

KK (5 UP): Jag hittade mindre direkt kopplingar än vad jag trodde mellan Tyr och KK, men jag tycker mig ändå se ett mönster. KK gör aldrig några hårda anklagelser mot Tyr, utan gömmer sig bakom andra (Recca, Vimes) och de gånger han själv talar med Tyr är det mest för att ge Tyr möjlighet att rentvå sig själv (svårt att göra det utan rätt frågor). Han försöker även ständigt söka efter sätt att höja sin egen status, antingen ta rygg på personer som gör något bra för byn som Recca och Vimes, eller hyllar när någon ger honom låg UP som Brynolf (en riktig bybo behöver inte påpeka det – i synnerhet inte då det inte finns några hårda misstankar mot honom alls. Scum tell, I say!). KK har dessutom visat konsekvent felaktiga val i frågande om ulvar (som att anklaga Vimes och försöka finna en koppling mellan honom och Tyr). Lägg sen till att han stressar fram rundorna och är direkt ansvarig till runda 2:s snabba fart genom sitt hets försöka få folk till hängningen (jag sticker inte under stolen att jag blev lurad).

KK skriver i runda tre som svar på min anklagelse:

3. Om du läser igenom runda 1 och gör en sådan här vacker analys som du gjort över runda 2 kommer du upptäcka exakt det jag skriver Robban. Alltså, det är en sanning. Jag och Recca var jävligt skarpa båda två i de första 500 inläggen av runda 1, men det kan ju inte du veta eftersom du inte var med riktigt på samma vis då.
Nu har jag läst igenom det och det håller inte. KK har inte bidragit med särskilt mycket alls i runda 1. Recca har gjort massor och när Recca har gjort det kommer KK insläntrande och tar åt sig äran genom att hålla med. Att skylla på mitt låga deltagande kan han fet-glömma som ursäkt, för nu har jag suttit och läst igenom hela tråden ur ett kritiskt perspektiv och ser KK:s text för det fluff det är.

Som redovisat ovan så har inte heller misstankarna mot honom att göra med: ”Att jag misstänks för ulveri har ju med Vimes bortgång att göra. Ulvarna fimpade rätt snubbe för att brunmåla K.K lite hårdare och R.J hugger som fan på det.” (#802006) och det syns hyfsat klart utifrån allt som beskrivits ovan. Nej, KK försöker slå undan anklagelser med helt fel grejer. Fast är det inte en scum tell när hela personen fullkomligen dryper i misstankar?

KK är en hyfsat slug ulv som smyger precis bakom ryggen på andra för att inte synas. Det är skumt som fan så han får därför 5 UP från mig.

Och för att summera UP-listan då:

OBD = 18up
K.K =18up
Elmrig = 16,5up
Mukwa = 15up
R.J = 14up
Brynolf = 10up
!Paxen = 6up

Med andra ord, tills !Paxen svarar så ser det ut som KK är den som ska outa sin roll härnäst.

Konrad Konvalj

Myrmidon

R.J said:
K.K är pappa ulv
Det bemöter jag gärna senare.

R.J said:
Och för att summera UP-listan då:

OBD = 18up
K.K =18up
Elmrig = 16,5up
Mukwa = 15up
R.J = 14up
Brynolf = 10up
!Paxen = 6up

Med andra ord, tills !Paxen svarar så ser det ut som KK är den som ska outa sin roll härnäst.
Jag är på tur. Får jag klartecken från 3 spelare så går jag igång och följer OBD i outnings turordningen.

OBD = Vanilla bybo
K.K =

För min del spelar det ingen större roll om !Paxen kommer med sin up-lista nu eller efter vi andra har outat. !Paxen har ju redan klivit ut ur garderoben och ses som grön av alla spelare så för outningsordningen tror jag inte hans up-lista kan göra någon större skillnad.

Däremot så är det ju av största vikt att även !Paxen kommer med en up-lista så vi vet vart han står.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Lite svar till R.J kommer nedan. Jag har valt att gå in på Elmrig+K.K = ulvar. Den delen var inte lika mastig. Den översta genomgången av K.K i runda 1 vill jag ha lite bättre specat vad jag gör som är ulvigt. Att lägga in #[random nummer] är inte bara att hitta och kräver lite tid så för min del ser jag gärna en mer tydlig uppspecning av scumtells alá:

1. K.K är ulv för att han dissar Mukwas anklaga idé efter det att Recca skrivit ett väldigt bra inlägg som pekar på att röstning är ett bättre alternativ.
2. K.K är ulv för att han var delaktig i att Cassius hängdes.
3. Unt so weiter

Så fort KK anklagar !Paxen för ulv hakar Elmrig på (#799456), vilket KK direkt efteråt förstärker.
Jag börjar med att skydda !Paxen genom att skriva: "nog för att !Paxen garderat sig" och sedan håller jag med om att en tankeprocess från !Paxens sida inte alls är dumt. Vem vill inte veta hur !Paxen fungerar i det läget?

I #799503 säger Brynolf att det inte är stor chans att två ulvar hoppar på en bybo direkt i spelets början. (Det här skulle indikera att inte både KK och Elmrig skulle vara ulvar, utan bara en av dem)
Eller så kan det indikera på det som Brynolf skriver: "Jag tror det är rimligare att vi hittar nån ond jäkel bland dem som kommer lite senare på drevet; som jag eller Spider Jerusalem i detta fall. "

KK slänger fram en meningslös, tam formalia-fråga till Elmrig i #799562. (Tycker man att KK och Elmrig är ulvar tillsammans är det här en sak som sticker ut. Det är ett sätt att kritisera varandra som ulvar på ett harmlöst sätt.) I hans nästa inlägg påpekar han att jag gjort fel i min anklagelse mot Elmrig (vilket i den här tesen innebär försvar av ulvkompajonen).
Min tama formalia-fråga har jag redan förklarat som en test av Elmrig. Jag ville få fram text och se hur han hanterade den frågan. Jag körde en liknande process med "Elmrig, nått nytt!"

Att jag påpekar att du gjort fel i din anklagelse mot Elmrig är ju helt korrekt från min sida. Du tolkade mig fel och lade en omotiverad röst på Elmrig med ditt feltolkande.

När Elmrig svarar så kommer han med svagt svar och KK fortsätter formalia-petar. (Fortsatt uddlös kritik och det här fortsätter flera inlägg framåt). En annan sak är att Recca föreslår att lägga anklaga idé på högen över skräp och KK gillart, medan Elmrig placerar sig försiktig kritisk mot Reccas idé i #799715 (vilket kan vara försök till att separera två ulvar från varandra). (En annan sak är värd att påpeka här och det är att KK och Elmrig svarar varandra med hyfsat långt mellanrum, lagom för att det inte ska vara fräscht i sinnet.)
Jag gillar Reccas idé och det skäms jag inte för. Anklaga idén är bös. Hur pass tätt Elmrig svara på mina frågor kan jag inte ta med i beräkningen. Det ända jag vet är att Elmrig skyltat med typ fyra bröllop och en begravning. Därav den spridda aktiviteten.

I inlägg #799715 skrivet av Elmrig är han kritisk mot mitt kaos system. Det har inget med Recca att göra. Här vet jag inte riktigt vad du vill få fram R.J. Inlägget kommer här:

[quoteElmrig]Jag skulle personligen tycka att spelet blev mer underhållande om vi drog igång med lite tempo och började rampa upp röster på några drev men frågan är hur kaosigt det blir om vi ska försöka åstakomma detta med så kort varsel? Kaoset kanske är av godo då det går att komma tillbaka och analysera det i efterhand men det känns spontant som att lägga risknivån ganska högt.

Om vi ska lyckas arrangera tre jämnstarka drev så måste vi börja jobba nu och se till att hålla bra disciplin i leden. Jag ska iväg och spela rollspel och skulle gärna se en uppstyrd drevning och fördelning innan kl 16:30 om det här ska vara görbart för mig.

Ett alternativ är väl då kanske att fortsätta diskutera det här spåret och sätta det i verket imorgon? Då har vi i lugn och ro fått diskutera igenom det här och fått allas input i frågan, drar vi igång nu förutspår jag totalkaos och sura miner (med andra ord; förstklassig underhållning).[/quote]

Elmrig vill inte dra igång mitt 4+4+4 system för det kan bli kaos. Det handlar inte på något vis om att han är kritisk till Recca. Så?

I inlägg #799916 känns det som om en separation sker mellan KK och Elmring, då den sistnämnda pekar ut KK att han tar ledarroll ”och börjar diktera hur du tycker att vi ska göra och köra men sedan släpper du det spåret totalt” (Det här är för övrigt något som jag instämmer i – ta bara exemplet med hur han svängde rörande Anklaga-rösten från ”Världsbäst!” till ”Den suger juh!”)KK ger svaret – jag har kontroll och allt jag gör har en mening i #799925, till vilket Elmrig är skeptisk i #799928. KK frågar Elmrig i #799940, vad har jag missat och citerar en del av Elmrigs post – förutom den delen där Elmrig uttryckligen har skrivit vad KK missat. Elmrig återkommer med två poster och biter tillbaka på KK. I #799983 ger KK ett korthugget svar och säger han ska följa upp det, vilket blir en ganska slät post i #800034. L
Allt ovan har du kladdat in så många olika inlägg, men det handlar ju om i stort sett samma sak. Mitt svar till Elmrig får du här nedan som en påminnare. Det fetmarkerade "Mukwa dissade det totalt" var fel skrivet av mig och det har Mukwa sedan gjort klart för mig. Jag tar upp det igen nu för att visa Mukwa att jag kommer ihåg det.

K.K said:
1. Elmrig, nått nytt? Eller vad jag använde för överskrift var mest för att få just din uppmärksamhet. Mest för att stämma av om du var och lirade rollspel eller hängde här på forumet. Ditt namn fanns trots allt med och det fanns aktivitet på forumet, men inget i tråden. Kort sagt, jag körde ett klassiskt lockrop.

2. Att jag avvek från 4+4+4 drevandet var på grund av svalt intresse. Du var skapligt på, men ville hellre vänta tills idag. Recca var intresserad, men ville veta hur övriga ställde sig till det och Mukwa dissade det totalt. Kort sagt, det var för dålig respons på det hela, men så länge min tanke med det var planterat så kanske det skulle komma igång av sig självt.

3. Sen vill jag ju att du skall ta ställning och rösta. Inte bara du utan en hel hög med spelare.

4. En reaktion var jag ju också så klart ute efter och du har nu producerat ett gäng med mastiga inlägg och det är sånt jag går igång på.
(Det här är för övrigt något som jag instämmer i – ta bara exemplet med hur han svängde rörande Anklaga-rösten från ”Världsbäst!” till ”Den suger juh!”)
Vet inte hur många gånger jag förklarat det här. Jag tycker fortfarande att Anklaga systemet suger. Jag vill rösta och ser du det som en scumtell så får du nog tänka om.

INGEN EGENTLIG MENINGSFULL KOMMUNIKATION FORTSÄTTER

Elmrig skriver ströposter, men talar mycket till sig själv (som i #801138) och han velar också om Tyr som siare och drar tillbaka sin röst i #801432. Först efter Vimes awesome quote skillz-finnande ändrar han tillbaka (men nästintill under protetst) i #801453.
Och det här får Elmrig svara på.

Ond bråd död

Swashbuckler

ouff. Robert har gått från nybörjare till hårt arbetande spelare. Imponerande insats.

Jag kan dock tycka att du ibland hittar "scumtells" mot kk just för att du söker dem. Avsnittet med Elmrig känns lite så, att du ser det du vill se.

Kring Tyr finns lite mer konkret. Att kk lämnar Tyr så lättsamt och håller sig lite i bakgrunden och är snäll cop när det drevas är skumt. När jag ögnade igenom tyckte jag dock att KK inte tog så farligt mkt rygg, och jag undrar om det inte mer är hans stil. Han brukar skriva uppmuntrande inlägg när nån gjort nåt bra och så. Däremot kändes han rätt ineffektiv kan jag tycka. Han var lite överallt och röstade/anklagade samt att han sysslade mkt med speluppläggs-tänk. Det kan iofs finnas en vettig förklaring till detta.

RasmusL

Champion

Konrad Konvalj said:
RJ said:
Och det här får Elmrig svara på.
Det kan jag gärna göra!

Angående ströposter samt att jag pratar med mig själv så vågar jag påstå att det är en del av mitt sätt att uttrycka mig, om du tittar på exempelvis förra spelet eller kanske till och med Story Now-diskussionen jag hade med Save så ser du nog ungefär samma mönster.

Ja, jag drog tillbaka min röst och jag ser fortfarande inte vad problemet med detta skulle vara. Nonsensargument som "ge ulvarna mer tid" eller liknande har dykt upp här och var och de är just bara nonsens. I och med att rundorna inte är tidsbegränsade så är tid inte en variabel vi behöver ha i åtanke om vi ska spela som mest effektivt och jag tycker det är dumt att rösta ut någon idag om det innebär att vi inte hinner göra alla analyser vi vill hinna med när vi ändå har möjligheten att vänta tills imorgon. Om Vimes inte hade hittat posten så snabbt och vi väntat hade resultatet blivit detsamma (vi hade hittat posten följande dag) och kanske hade den extra tiden förhindrat den brådstörtade hängningen av Cassius. Uppenbarligen håller inte alla med mig i de här frågorna men jag blir personligen mer misstänksam mot de som inte över huvud taget verkade begrunda möjligheten att Tyr talade sanning, vi har ingen brådska så varför stressa? Nu löste snabbläsar-Vimes biffen åt oss men hade han inte hittat posten hade jag inte röstat på Tyr, hellre en extra genomläsning än en onödigt hängd bybo (Tyr var ju ulv, men det visste vi inte vid tillfället, Cassius däremot hade nog kunnat undvikas med lite mer tid).

Brynolf

Dum fan

Konrad Konvalj said:
Jag är på tur. Får jag klartecken från 3 spelare så går jag igång och följer OBD i outnings turordningen.
Kör ba kör!

Brynolf

Dum fan

Bra jobbat, Robban! Jag är väl inte helt övertygad om din tes, men intressant läsning nonetheless.

Några grejer jag kom att tänka på medan jag läste RJ:s genomgång:

Tyrs "Jag är siare" kan inte gärna ha varit ett sätt att försöka rädda honom. Tyr är inte dum, han visste att det var kört ändå. Min tidigare teori om att det var en manöver för att gröna ulv-Vimes kom ju på skam å det grövsta. Då kvarstår egentligen bara att det var ett försök att åtminstone locka fram den riktige siaren innan han hängdes. Om ulvarna var någorlunda samspelta skulle det i så fall vara oerhört dumt för hans polare att dra uppmärksamhet till sig genom att hoppa av drevet. Detta kan ses som grönande för OBD och Elmrig, men förutsätter samtidigt att ulvarna snackat ihop sig, vilket inte alls behöver vara fallet. Även ulvar kan dras med i panik när det börjar bli tajt. Det här har jag varit inne på tidigare och det går inte ihop alls med mina gamla misstankar mot Spider/OBD.

Fejk-drevet mot Vimes i runda 1 talar för att OBD och KK inte är i ulv-maskopi; Om ulv-Konrad planerade ett "fejk-fejk-drev" vore det ju idiotiskt om hans ulvpolare tilläts gå i fällan.

Så...

KKOBD
OBDKK
TyrOBD, Elmrig

KK och OBD är alltså inte ulvar tillsammans, men bara för att den ena visar sig vara bybo betyder det inte med nödvändighet att den andre måste vara ulv.

Hur som helst, baserat på ovanstående logik, är det mest rimligt att Konrad är ett lurv. Fast vi har ju förstås RJ och Mukwa (och för all del Xyas) som möjliga kandidater också.

Robert Jonsson

Konrad Konvalj said:
Go!

Mukwa

Swashbuckler

OBD = Vanilla bybo
K.K =
Ja, kör hårt.

Robert Jonsson

Ond bråd död said:
ouff. Robert har gått från nybörjare till hårt arbetande spelare. Imponerande insats.
Mycket handlar om tid tror jag: de senaste två genomgångarna har tagit 4-5 timmar att göra. Man känner sig lagom mossig i huvudet där på slutet då.

Ond bråd död said:
Jag kan dock tycka att du ibland hittar "scumtells" mot kk just för att du söker dem. Avsnittet med Elmrig känns lite så, att du ser det du vill se.
Jag är medveten om det själv - och då har jag ändå rensat ut en hel del mindre små indicier som fanns men som var ännu mer spekulativa. Analyserna är samlade spår av bevis, indicier, tankar och inte ett ironclad case mot personerna.

En sak är kanske värt att nämna: Elmrig hade jag som en stark 4UP då jag började, så min analys gjorde honom grönare.

Ond bråd död said:
Kring Tyr finns lite mer konkret. Att kk lämnar Tyr så lättsamt och håller sig lite i bakgrunden och är snäll cop när det drevas är skumt.
Mmm.

Ond bråd död said:
När jag ögnade igenom tyckte jag dock att KK inte tog så farligt mkt rygg, och jag undrar om det inte mer är hans stil. Han brukar skriva uppmuntrande inlägg när nån gjort nåt bra och så.
Jag har inga tidigare spel att gå på (och nej, jag har inte tiden att sätta mig och analysera andra spel KK varit med i). Dessutom är det här med ryggen mycket en maggropskänsla för mig, vilket gör det till en användbar strategi. Det är svårt att sätta fingret på nämligen. Men det handlar ju inte bara om att ta rygg, utan hur han efter personen hängts (Recca) kliver fram och säger "Ja, jag och hon gjorde ju allt" då personen inte längre finns kvar i spelet. Vilket även för oss in på det här:

Ond bråd död said:
Däremot kändes han rätt ineffektiv kan jag tycka. Han var lite överallt och röstade/anklagade samt att han sysslade mkt med speluppläggs-tänk. Det kan iofs finnas en vettig förklaring till detta.
Genom att lalla runt överallt och tycka bra om dem, blir det relativt lätt i efterhand att hävda sig utifrån dem. "Men se, jag höll ju med X om det där" (vilket inte är så konstigt om man hållit med alla om det).

Robert Jonsson

Tack, KK! Då var det dags för Elmrig då.

OBD = Bybo
K.K = Bybo

Elmrig = 16,5up
Mukwa = 15up
R.J = 14up
Brynolf = 10up
!Paxen = 6up

Konrad Konvalj

Myrmidon

R.J said:
Det är svårt att sätta fingret på nämligen. Men det handlar ju inte bara om att ta rygg, utan hur han efter personen hängts (Recca) kliver fram och säger "Ja, jag och hon gjorde ju allt" då personen inte längre finns kvar i spelet. Vilket även för oss in på det här:
Men läser du runda 1 med vilka byboglasögon som helst från början så kommer du att se att Recca+K.K gjorde väldigt mycket. Alltså, Recca var grym i runda 1. Jag var grym till en början men dekade ut där nångång 600+ inlägg.

Mukwa var kass i början av runda 1 och höjde sig ett gäng med snäpp efter skenavrättningen. Lixom, spelet går i vågor och man kan inte vara grym hela vägen.

Ta dig själv som exempel. Du var väl inte skarpaste spelaren i runda 1 eller?

Nu i runda 3 lägger du typ 6 timmar på att gå igenom den i särklass mest aktive spelaren. Du gör inte som Tyr och väljer det lättaste målet utan du tar det mest krävande målet. Jag tycker det är bra att du analyserar mig, men eftersom du sätter ulvstämpeln i pannan på mig kommer du att få fram att jag är ulv hur du än vrider och vänder på det. Jag vet hur sånt funkar för jag har gjort det själv.

Jag hade hängt Vimes om han var kvar i spel nu. Jag var lite för inställd på att han var ulv för att kunna släppa det hela. Jag ser ut som en idiot när vi hänger Cassius (men det är jag verkligen inte ensam om). Du kommer att se ut som en fåne om du hänger mig på grund av dina analyser av mig. Ge mig en lista med scumtells så skall jag svara på dem.

Som det är nu är velar jag mellan två saker gällande dig R.J och det är:

Alternativ 1: Du är en bybo som lägger ner väldigt mycket kraft på att försöka få mig hängd för att du misstänker att jag är en ulv.

Alternativ 2: Du är en ulv som vill försöka få mig hängd. Jag tror på alternativ 2 allra minst och det på grund av att det är en jättedålig ulvstrategi att försöka hänga mig.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
Hur som helst, baserat på ovanstående logik, är det mest rimligt att Konrad är ett lurv. Fast vi har ju förstås RJ och Mukwa (och för all del Xyas) som möjliga kandidater också.
Grejen är ju den att R.J borde inte vara ulv. Hans sätt att hantera problemet K.K är ju så gediget och det ligger mycket tid bakom det hela. R.J spelade ut nybörjarkortet några gånger i runda 1, men det ser vi inga spår av nu. Han har ju helt förbytts till en manisk ulvjägare och valet av ulv är K.K. Som ulv tycker jag det är ett dåligt val eftersom det finns sådana som OBD (men främst Spider då) som är lättare mål.

Alltså, att bygga ett case mot mig är ju svårt eftersom jag är bybo. Jag vet ju vad jag gjort och jag vet ju hur jag har spelat. Att bygga ett case som ulv mot OBD är avsevärt lättare. Jag greppar inte riktigt varför R.J tar sig tiden.

Om jag (och även du Brynolf) var säker på att Vimes var ulv och byggde case till höger och vänster så är ju inte det i närheten av det här. R.J har ju varit helt inne på att Mukwa är en lurv, men efter hängningen av Cassius och nattmordet av Vimes har han skiftat rätt hårt.

Att Cassius dinglade var byns val. R.J är väl den ända som säger att det inte var hans vilja? Varför då lägga en röst. Jag var säker på att Cassius var ulv och det tillsammans med Tyrsan och Vimes. Jag hade byggt ett case gällande det. Mina misstankar mot Mukwa har också legat kvar hela tiden. Det var lixom Vimes eller Mukwa för min del och jag hade gärna hängt Mukwa istället för Tyr vid den där första omgången, men det var mest för att kunna stryka Vimes ur mina misstankar har jag för mig.

När Tyr hängdes så stod det mellan Cassius och Tyr för min del. Jag motiverade valet av Tyr med att det skulle ge oss mer. (Det jag skulle få av det var att Vimes också var ulv vilket i sin tur hade grönat Mukwa). Nu var den där Tyrsan en ulv, men Vimes togs av daga i samma veva.

Det ligger ju rätt skönt i ulvarnas linje att fimpa Vimes. Det sätter mest K.K i en svår sits men jag är rätt säker på att jag kommer att klara av det hela. Hängs jag denna runda är det precis lika stor katastrof som det hade blivit om Vimes var kvar i spel. Jag hade jagat Vimes med blåslykta för ulveri och jag hade fått stöd av minst Brynolf. Jag hade sedemera sätt ut som en dåre om jag lyckats fått byn att hänga Vimes. Nu vet vi ju inte hur det skulle ha utspelat sig så...

Mukwa är fortfarande min kandidat till hängning, men jag är absolut villig att ändra mig. Vi får ju inte hänga fel just nu.

xyas har jag inte heller glömt bort. Jag är helt i linje med dig här Brynolf. Han kan mycket väl vara den sista ulven. Jag kan tänka mig att hänga xyas istället för att riskera att hänga en bybo den här rundan av två själ.

1. Vi har en rejäl jävla flyt och xyas är en ulv. Det är långsökt som fan, men skulle han vara det har han tagit den inaktiva ulven till en helt ny nivå. Jag kommer att klassa xyas som episk as hell!
2. För att inte riskera att hänga en bybo i denna runda som är högst kritisk så hänger vi xyas för att få mer makt i röstningen framöver. xyas är nu ett redskap för ulvarna mer än oss bybor.

Innan jag går in allt för hårt på mina egna tankar så vill jag att alla outar. Vi skall ha siarens utslag så snart det är dags.

Robert Jonsson

Konrad Konvalj said:
Men läser du runda 1 med vilka byboglasögon som helst från början så kommer du att se att Recca+K.K gjorde väldigt mycket. Alltså, Recca var grym i runda 1. Jag var grym till en början men dekade ut där nångång 600+ inlägg.
Fast det är ju det, då jag gick tillbaka och kollade tyckte jag aldrig att du var grym. Du skriver massa fluff och bygger alltid vidare på vad någon annan har sagt. Hade du kommit med ett par egna tankar och varit först hade det varit en annan sak. Återigen, du refererar tillbaka till saker som inte stämmer.

Om du nu upplever att jag har fel, gå tillbaka till runda 1 och leta rätt på en idé som du kom med först och som andra hakat på och tyckt varit en bra idé. I dare you!

Konrad Konvalj said:
Mukwa var kass i början av runda 1 och höjde sig ett gäng med snäpp efter skenavrättningen. Lixom, spelet går i vågor och man kan inte vara grym hela vägen.
Absolut, det kan jag hålla med om. Jag väntar bara på att du ska bli grym en första gång och inte bara härma andra och fejka grymhet. :gremwink:

Konrad Konvalj said:
Ta dig själv som exempel. Du var väl inte skarpaste spelaren i runda 1 eller?
Dude! Inte ens nära. Jag sklle inte ens klassa mig som en skarp spelare alls. Skillnaden är att jag inte bygger alla mina poster på "Kolla hur awesome jag är!". Jag säger "Så här ser jag det och ta det som det är". Det är skillnad.

Konrad Konvalj said:
eftersom du sätter ulvstämpeln i pannan på mig kommer du att få fram att jag är ulv hur du än vrider och vänder på det. Jag vet hur sånt funkar för jag har gjort det själv.
Alltså, jag har ju sagt att jag tycker du känns som den stora ulven och mycket är det för jag tycker du har en slug ulvstrategi i ditt upplägg. Du kan hjälpa mig att sänka din misstanke om du gör vad jag ber av dig ovan.

Konrad Konvalj said:
Du kommer att se ut som en fåne om du hänger mig på grund av dina analyser av mig. Ge mig en lista med scumtells så skall jag svara på dem.
Du kan börja med att svara på frågan där uppe.

Konrad Konvalj said:
Alternativ 1: Du är en bybo som lägger ner väldigt mycket kraft på att försöka få mig hängd för att du misstänker att jag är en ulv.
Det här så klart (men vilken ulv skulle inte säga det å andra sidan?). Låt mig utveckla: om jag får en stark känsla av att någon är ulv, vore jag väl en väldigt dålig bybo om jag inte gjorde mitt bästa för att visa på varför den personen var en ulv, eller hur?

Robert Jonsson

Konrad Konvalj said:
Nu var den där Tyrsan en ulv, men Vimes togs av daga i samma veva.
Det var inte i samma veva. Tyr åkte ut i runda 1, Vimes i runda 2. Hur tänkte du här?

Robert Jonsson

Som jag skrev tidigare, efter att gått igenom dina poster i första rundan Elmrig så minskade mina misstankar mot dig. Dina svar här känns också rimliga och betydligt mer konkreta än KK:s "svar" och lyckas därmed sänka mina misstankar mot dig istället. Kudos för det.