Re: K.K´s up-lista
Då ska vi se här. Jag har gått igenom runda 1 nu och kollat på KK i synnerhet, men även satt honom i relation till både Tyr och Elmrig.
ANALYS: KK & TYR
KK säger att Mukwas anklaga-idé i #799538 är suverän: ”Mukwa´s anklaga idé låter klockren och väldigt sund. ”. Han älskar den och är den första att hoppa på den (scumtell?). Han ångrar sig snabbt dock (i inlägg #799677), då Recca dissar idén - även om han senare återigen verkar lite småintresserad av den i #799953.
Det är här som KK börjar att ta rygg på Recca istället. Han fortsätter svara jakande på hennes idéer med förslag hur de kan utföras (#799711). I #799758 fortsätter KK med att (scumtell-)hylla Recca och passar på att hacka på Mukwa. Han får här även Tyr på sin sida (#799837) där Tyr tycker att KK (eller Reccas) idé om snabba utröstningar är bra. När Vimes i en formulering råkar skriva så det verkar som om han vet att Tyr är ulv, snappar Recca upp det – men KK är den som hugger mest (#799850) och som dessutom får medhåll av Tyr i #799851 (återigen är KK och Tyr på samma sida) och i #799853 säger Tyr att Recca är bäst (samma ulvstrategi som KK numera använder sig av). Det ska dock ges KK att han tar avstånd från Tyr i #799873 (även om jag tycker det känns som ett försök att separera sig från en annan ulv), vilket Tyr sen försvarar sig från (men utan tänder och klor – ett rätt tandlöst försvar tycker jag).
I #800030 hyllar Tyr Recca, innan han säger han analyserat mig och KK ”ger han en liten skopa” i #800033. Tyr svarar i #800103, vilket KK lätt avfärdar i #800118. MEN när Tyr börjar misstänka Mukwa som ulv hugger KK på det i #800220.
LÅNG TYSTNAD I RELEVANT KOMMUNIKATION.
Tyr försvarar sig sen från Mukwa, vilket KK hyllar som bra i #800339 och säger ”Nu är du en bybo!”. Sen fortsätter KK hylla och ta skydd bakom Recca i #800342. Brynolf gör analys på Tyr och ser ulvtendenser och Recca instämmer, men nu syns inte KK till någonstans att dyka upp i direkt diskussioner med Tyr (Nu när det börjar hetta till mot Tyr, bryts kontakte mellan de två). Han fortsätter hylla Recca och anklaga Vimes i drev, #800763. Fram tills #800833, där KK frågar vad för skit som hittas på om Tyr. Det ger Tyr chans att försöka måla sig i bättre dager.
Vimes skriver sen: ”Äh kom igen nu Kånkelbär, om du inte vill rösta ut Tyr eller OBD, vem vill du rösta ut ikväll i så fall?” i 800926, vilket får KK att peka ut Mukwa i #800938. Han hyllar även Vimes nu i #800948 (Det är uppenbarligen inte bara rygg på Recca han tar). KK frågar vem Vimes misstänker i #800962, Vimes svarar att Tyr smakar bäst om vi röstar ut. (KK plockar emellertid inte upp Tyr som misstänkt än på ett bra tag.)
KK har varit neggig mot Brynolf under rundans gång, men blir jättepositiv till honom så fort som Brynolf endast ger honom 1 UP i #800995. (Sätt att höja sin egen status som oskyldig förstås.)
Tyr kommer tillbaka skitlack för det går dåligt som ulv i spelet i post #801058. KK petar lätt på honom i #801061. Recca hugger tag i honom och sliter ett stort stycke kött från kroppen. Tyr ynkar sig och får lite frågor av andra, men där dessa är skoningslösa är KK:s frågor mest meningslöst fluff (imo).
En intressant sak skriver Mukwa: ”Är Tyr däremot ulv vet vi att KK har skyddat en ulv. Det här gäller förstås alla inblandade, och inte bara KKs manövrer.”, vilket KK i inlägg #801137 svarar ”Ja, men då gäller samma sak för min misstanke: är Vimes ulv är Tyr det också. (I efterhand vet vi att Vimes inte var ulv som KK sa, medan KK är högröd av ulvhet som Mukwa sagt). KK fortsätter spekulera i ulvar och har Vimes som främsta misstänkt, men ser hela tiden att ha med det som alla andra verkar mer inne på, nämligen Tyr i #801158 (det är ett bra sätt att inte sticka ut som ulv).
I #801272 tar KK åt sig äran helt plötsligt, ut ur ingenstans, för att Recca och han är de som spårat upp Tyr. (Det här är bullshit.) Recca hackar om och om på Tyr nu, men KK syns inte alls till där. (Om han och Tyr nu skulel ha varit de som Tyr, varför deltar inte han nu) När väl KK lägger sin röst på Tyr i #801329 är han i mitten av klungan (vilket är lagom för en ulv, för då sticker han inte ut). Kort därefter, då läget ser skit ut för Tyr, passar KK på att vara ”oanträffbar” och hålla sig från forumet (vilket andra pekar ut som okaraktäristiskt), så när Tyr outar sig som siare i #801413 är KK inte möjlig att göra några analyser på (känns som två ulvar talat sig samman här).
ANALYS: KK & ELMRIG
Så fort KK anklagar !Paxen för ulv hakar Elmrig på (#799456), vilket KK direkt efteråt förstärker.
I #799503 säger Brynolf att det inte är stor chans att två ulvar hoppar på en bybo direkt i spelets början. (Det här skulle indikera att inte både KK och Elmrig skulle vara ulvar, utan bara en av dem)
KK slänger fram en meningslös, tam formalia-fråga till Elmrig i #799562. (Tycker man att KK och Elmrig är ulvar tillsammans är det här en sak som sticker ut. Det är ett sätt att kritisera varandra som ulvar på ett harmlöst sätt.) I hans nästa inlägg påpekar han att jag gjort fel i min anklagelse mot Elmrig (vilket i den här tesen innebär försvar av ulvkompajonen).
När Elmrig svarar så kommer han med svagt svar och KK fortsätter formalia-petar. (Fortsatt uddlös kritik och det här fortsätter flera inlägg framåt). En annan sak är att Recca föreslår att lägga anklaga idé på högen över skräp och KK gillart, medan Elmrig placerar sig försiktig kritisk mot Reccas idé i #799715 (vilket kan vara försök till att separera två ulvar från varandra). (En annan sak är värd att påpeka här och det är att KK och Elmrig svarar varandra med hyfsat långt mellanrum, lagom för att det inte ska vara fräscht i sinnet.)
I inlägg #799916 känns det som om en separation sker mellan KK och Elmring, då den sistnämnda pekar ut KK att han tar ledarroll ”och börjar diktera hur du tycker att vi ska göra och köra men sedan släpper du det spåret totalt” (Det här är för övrigt något som jag instämmer i – ta bara exemplet med hur han svängde rörande Anklaga-rösten från ”Världsbäst!” till ”Den suger juh!”) KK ger svaret – jag har kontroll och allt jag gör har en mening i #799925, till vilket Elmrig är skeptisk i #799928. KK frågar Elmrig i #799940, vad har jag missat och citerar en del av Elmrigs post – förutom den delen där Elmrig uttryckligen har skrivit vad KK missat. Elmrig återkommer med två poster och biter tillbaka på KK. I #799983 ger KK ett korthugget svar och säger han ska följa upp det, vilket blir en ganska slät post i #800034. L
INGEN EGENTLIG MENINGSFULL KOMMUNIKATION FORTSÄTTER
Elmrig skriver ströposter, men talar mycket till sig själv (som i #801138) och han velar också om Tyr som siare och drar tillbaka sin röst i #801432. Först efter Vimes awesome quote skillz-finnande ändrar han tillbaka (men nästintill under protetst) i #801453.
UP-LISTAN
1. Grön (Se VAOL)
2. Semigrön, gör ett bra bybo jobb
3. Svårt att sätta fingret på
4. Mer ulv än människa
5. Ulv, ordentligt case
Xyas: Eftersom Victonik söker ny spelare så droppar jag allt som har med Xyas och gör, så KK får inget svar där.
!Paxen (1 UP): Vid det här laget borde det vara klart att han är väktare. Har vi en väktare som hållit käften ska den hängas. Punkt.
Brynolf (1 UP): Känns som en stabil bybo som kommer med användbar information och spekulationer. Känner inga ulvvibbar där.
Mukwa (2 UP): En huvudmisstänkt för mig ett tag, med tanke på hans initiala post och sen massa fluffposter efteråt (går man tillbaka nu ser man dock en del guldklimpar). I runda tre har Mukwa dock vaknat till liv och gjort många bra poster. Dessutom får han en del skit på sig som inte verkar brunande, utan istället grönande.
OBD (3 UP): Går man tillbaka och tittar så känns det som om det finns viss fog i ulvmisstankarna, men jag har inte sett några stora scum tells och min magkänsla säger inte ulv. (Jag understryker till Mukwa att jag drog med i hetsen och inte var den som helst ville se Cassius hänga, se bl.a. Inlägg #801244 där jag uttryckligen skriver jag inte tror på Cassius eller OBD som ulvar).
Elmrig (4 UP): Alltså, jag har otroligt svårt att sätta fingret på Elmrig så det är nästan så jag vill ge honom en trea – men om man kollar i sammanfattningen ovan så ser man en del konstigheter. Det är nog för att puffa upp honom till en 4 UP. Jag är inte längre helt säker på att både Elmrig och KK är ulvar båda två, vilket grönar honom lite, lite i min bok. Men just nu ser jag inte ett bättre alternativ som tredje ulv.
KK (5 UP): Jag hittade mindre direkt kopplingar än vad jag trodde mellan Tyr och KK, men jag tycker mig ändå se ett mönster. KK gör aldrig några hårda anklagelser mot Tyr, utan gömmer sig bakom andra (Recca, Vimes) och de gånger han själv talar med Tyr är det mest för att ge Tyr möjlighet att rentvå sig själv (svårt att göra det utan rätt frågor). Han försöker även ständigt söka efter sätt att höja sin egen status, antingen ta rygg på personer som gör något bra för byn som Recca och Vimes, eller hyllar när någon ger honom låg UP som Brynolf (en riktig bybo behöver inte påpeka det – i synnerhet inte då det inte finns några hårda misstankar mot honom alls. Scum tell, I say!). KK har dessutom visat konsekvent felaktiga val i frågande om ulvar (som att anklaga Vimes och försöka finna en koppling mellan honom och Tyr). Lägg sen till att han stressar fram rundorna och är direkt ansvarig till runda 2:s snabba fart genom sitt hets försöka få folk till hängningen (jag sticker inte under stolen att jag blev lurad).
KK skriver i runda tre som svar på min anklagelse:
3. Om du läser igenom runda 1 och gör en sådan här vacker analys som du gjort över runda 2 kommer du upptäcka exakt det jag skriver Robban. Alltså, det är en sanning. Jag och Recca var jävligt skarpa båda två i de första 500 inläggen av runda 1, men det kan ju inte du veta eftersom du inte var med riktigt på samma vis då.
Nu har jag läst igenom det och det håller inte. KK har inte bidragit med särskilt mycket alls i runda 1. Recca har gjort massor och när Recca har gjort det kommer KK insläntrande och tar åt sig äran genom att hålla med. Att skylla på mitt låga deltagande kan han fet-glömma som ursäkt, för nu har jag suttit och läst igenom hela tråden ur ett kritiskt perspektiv och ser KK:s text för det fluff det är.
Som redovisat ovan så har inte heller misstankarna mot honom att göra med: ”Att jag misstänks för ulveri har ju med Vimes bortgång att göra. Ulvarna fimpade rätt snubbe för att brunmåla K.K lite hårdare och R.J hugger som fan på det.” (#802006) och det syns hyfsat klart utifrån allt som beskrivits ovan. Nej, KK försöker slå undan anklagelser med helt fel grejer. Fast är det inte en scum tell när hela personen fullkomligen dryper i misstankar?
KK är en hyfsat slug ulv som smyger precis bakom ryggen på andra för att inte synas. Det är skumt som fan så han får därför 5 UP från mig.
Och för att summera UP-listan då:
OBD = 18up
K.K =18up
Elmrig = 16,5up
Mukwa = 15up
R.J = 14up
Brynolf = 10up
!Paxen = 6up
Med andra ord, tills !Paxen svarar så ser det ut som KK är den som ska outa sin roll härnäst.