Det resonemanget är bara tillämpbart om man spelar ett spel som poker eller monopol. Det hamnar inom det som Rising valt att kalla för Kontrakt.Ööh... om reglerna inte tillåter det då? Visst, alla kan fuska i ett spel men då spelar man faktiskt fel.
Jag hänger inte riktigt med nu.Att spelledaren skulle ha rätt till all information medan spelarna bara delvis känner till spelets beståndsdelar är ju inte någon sjävklarhet egentligen, utan bara gamer baggage.
Okej, på den punkten kan jag ge dig rätt i att jag varit osmidig. Jag tycker nämligen att raljerande är en bra debattmetod. En av mina favoriter på området är inom moralfilosofin, där hedonisterna menar att moral är att bidra med så mycket njutning minus lidande som möjligt. En snubbe som heter Nozic kontrade då med ett exempel på en värld där alla människor låg i koma i stora provrör, drogade med en drog som gav dem en berusande känsla av vällust. Är det idealet? Väldigt få människor skulle ställa upp på det. Exemplet är tillskruvat, men inte "överdrivet" per se. Vad man gör är ju att visa på dumma konsekvenser av en viss hållning. Det betyder ju inte att hedonisterna är inne på fel spår, bara att deras nuvarande definition behöver ändras.Det enda jag har kritiserat är som sagt dumförklarandet av alla som gillar och använder GNS.
Fan, det har du nog rätt i.Först och främst. Vision och Hemlighet är samma sak.
Jo, fast jag värdesätter din omedelbara reaktion också, och jag tyckte att din kritik som sådan var mycket givande. Kanske till och med mer givande än vad en torr diskussion skulle vara om var Deltagaren slutar och eventuell Vision börjar, eller liknande.Problemet med den debattmetoden är att den har en tendens att leda in debatten på helt ovidkommande saker och ta bort fokus ifrån det man från början ville säga.
Vad är det för fel med kritiska värderingar av olika spelstilar och försök att vidareutveckla hobbyn teoretiskt? Är det då nödvändigt, om man nu inte vill framstå som en snobb, att trampa vidare i gamla hjulspår och leva i uppfattningen att det absolut inte finns några ytterligare aspekter med rollspel än att sitta runt ett köksbord och berätta för varandra vad påhittade gubbar gör i påhittade världar? Jag antar att det finns fler rollspelare förutom undertecknad som menar att hobbyn har mycket större potential än så och att den i slutändan kan utvecklas till att bli en lika accepterad konstform som romanskrivandet eller vilken annan litterär verksamhet som helst. Du tycks dock mena att rollspelshobbyn egentligen är något statiskt och oföränderligt, och att alla som ser andra potentialer i hobbyn kan dra sina snobbiga arslen någon annanstans. Det får du tycka om du vill, men var medveten om att det är en både osympatisk och kränkande attityd gentemot oss som ser större möjligheter i hobbyn.Men att, som så ofta görs, diskutera olika regelmodeller eller spelstilar i termer av före eller efter varandra är inget annat än snobbism. ... oundvikligen blir implikationerna att vissa spelstilar är bättre än andra.
Jag tror att jag använde "före" och "efter" för att slippa tala om "bättre" resp. "sämre" - det hade ju varit snobbigt.Men att, som så ofta görs, diskutera olika regelmodeller eller spelstilar i termer av före eller efter varandra är inget annat än snobbism.
Beror på vad man menar med att kritiskt värdera. Hur värderas en spelstil? Utifrån vad? På vilken skala?Vad är det för fel med kritiska värderingar av olika spelstilar
Inget fel med det alls. Det är tvärt om både bra och intressant. Det jag tycker är tråkigt är när värderingar om vad som är bra/dålig, rätt/fel spelstil smyger sig in i teorierna. Givetvis är det inte alltid så, men det är lätt hänt.och försök att vidareutveckla hobbyn teoretiskt?
Det är absolut inte nödvändigt. Utveckla potentialen för allt vad det går. Det är ju bara skoj, ju! Men de nya och utvecklade är inte ndvändigtvis bättre än att berätta för varandra vad påhittade gubbar gör i påhittade världar.Är det då nödvändigt, om man nu inte vill framstå som en snobb, att trampa vidare i gamla hjulspår och berätta för varandra vad påhittade gubbar gör i påhittade världar? Jag antar att det finns fler rollspelare förutom undertecknad som menar att hobbyn har mycket större potential än så
Nej och nej. Jag anser inte att rollspelshobbyn är statisk. Och jag ser ingen anledning att önska någon "potentialist" att dra någon annanstans. Jag tycker däremot att de som ser ner på det "traditionella" sättet att spela, bara för att de spelar på nytt sätt, bör tänka om. Det är snobbism -- inte att vilja utveckla hobbyn.Du tycks dock mena att rollspelshobbyn egentligen är något statiskt och oföränderligt, och att alla som ser andra potentialer i hobbyn kan dra sina snobbiga arslen någon annanstans.
Den seriositetsdebatt jag syftade på gick ut på att vissa (som ofta beskrev sig själva som "ROLLspelare") spottade på de som gillade att döda monster i grottor. Mer avancerat än så var det inte.Och vad i h-e är det för fel med seriositets-debatt inom hobbyn?
Du får också tycka vad du vill, och bör kanske själv tänka på att dina inlägg kan framstå som osympatiska och kränkande.Det får du tycka om du vill, men var medveten om att det är en både osympatisk och kränkande attityd gentemot oss som ser större möjligheter i hobbyn.
Okay, då förekommer det antingen en del begreppsglidning i debatten, eller så missuppfattar jag bara alltihop.Spelstilar, ja, men det har ingen sagt ett ord om. Det finns ingen rollspelsteori vi har diskuterat här som värderar olika spelstilar olika högt. Jag kan inte heller komma att tänka på någon annanstans där jag har sett någon göra (utom möjligen Ymir, men han är ju Ymir .)
Men... implicerar inte ord som "framskriden" och "utvecklad" att nya teorin är bättre än gammla? Jag vill inte veckla in mig i någon semantisk diskussion, men det kan vara värt att tänka på.Då tycker jag absolut att man kan säga att den utvecklade idén är längre framskriden. Däremot är jag noga med att inte kalla den utvecklade modellen för "bättre".
Här det ju olika "bättre" det handlar om. Newtons är bättre på så vis att den är enklare att använda. Einsteins är bättre på så vis att den stämmer bättre överens med verkligheten.Newtons gravitationsteori är inte lika utvecklad som Einsteins; men i många fall så räcker den att använda - den är dessutom så mycket snabbare än Einsteins, så i vissa lägen är den bättre - fast den ligger många årtionden efter i utvecklingen.