Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det räcker med tre: fysiskt, mentalt och socialt.
Inte om man vill göra ett BRPDet räcker med tre: fysiskt, mentalt och socialt.
Det är ju så det funkar i HT/KH.Allihopa! Gå full ut och ha bara med Färdigheter! Ingen uträkning från grund egenskaper.
Jag hoppas att ni har hittat en snyggare lösning på användning av SMI till SB än hur det fungerade i t.ex. tidigare versioner av EON. Det kändes väldigt fel när enormt troll beväpnat med spjut blev helt ofarligt (om det inte vände på spjutet och använde det som klubba).Skadebonus går nu på STY (enbart) för vissa vapen och SMI för andra.
Vaddå, jag kommer ihåg alla de där förkortningarna sedan det begav sig! Det borde inte vara svårt att avgöra om det är korttidsminne, deduktiv förmåga eller intuition som gäller i det aktuella läget.Sjukt bra förkortningar också. “Ska jag använda KTM, DSF, eller ITN?”
Däremot är det inte ett faktum att just det måste simuleras i ett rollspels regelsystem.Har man hållit på med någon form av kampkonst i sitt liv så vet man att storlek har stor betydelse.
Räckvidd, tyngd att lägga bakom osv.
Det är ett faktum.
Det handlar nog om tycke och smak. För min del och de jag spelat med har alltid storlek varit en tydlig hjälp i karakteriseringen av rollpersonen.Däremot är det inte ett faktum att just det måste simuleras i ett rollspels regelsystem.
Och om det nu ska simuleras i ett rollspels regelsystem så är det absolut inget faktum att det måste ske i form av en fingraderad grundegenskap, som ges likvärdig balansmässig tyngd som styrka, eller intelligens, eller vad man nu har. Man kan ju till exempel simulera det genom att säga att om du vill spela någon som lyckas väl med sin kampkonst har högt i färdigheten Kampkonst, och att systemet inte bryr sig om huruvida denna höga chans att lyckas beror på ren teknik eller på storlek plus teknik eller bara riktigt, riktigt stor storlek.
Yes! Jag satte alltid högst i ”Deduktiv Sensorisk Förmåga” (?) för att jag ville vara som Sherlock Holmes.Vaddå, jag kommer ihåg alla de där förkortningarna sedan det begav sig! Det borde inte vara svårt att avgöra om det är korttidsminne, deduktiv förmåga eller intuition som gäller i det aktuella läget.
Men det är ju ganska oväsentligt när vi diskuterar storlekens betydelse för DoD, eftersom den inte påverkar hur bra du är på kampsport.Har man hållit på med någon form av kampkonst i sitt liv så vet man att storlek har stor betydelse.
Räckvidd, tyngd att lägga bakom osv.
Det är ett faktum.
Nej, men det påverkar hur mycket tyngd (skada) du kan göra och hur mycket stryk man tål.Men det är ju ganska oväsentligt när vi diskuterar storlekens betydelse för DoD, eftersom den inte påverkar hur bra du är på kampsport.
Men, alltså, baserar du bilden av din rollperson på grundegenskaperna?Som jag skrev ovanför så är nog den största betydelsen för min del kopplingen till "bilden av en rollperson"
Japp, jag med : )Men, alltså, baserar du bilden av din rollperson på grundegenskaperna?
Samma här! För mig är det ett av de starkaste argumenten för GE.Japp, jag med : )
Det är väl klart att det är ett element? Om jag rullar upp en rollperson som visar sig vara dum som ett spån men väldigt karismatisk, så är det förstås påfallande relevanta faktorer. Helt plötsligt har jag något att börja med, som jag inte hade innan.Men, alltså, baserar du bilden av din rollperson på grundegenskaperna?
Traits heter det ju, hälsar Pendragonpolisen, vars måtto är ”hård, men orättvis”. EDIT: Personality Traits om man ska vara petig, men ingen orkar säga det hela tiden.Virtues i Pendragon
Absolut , har jag en karaktär med 20 i karisma och 20 i int 5 i styrka och 5 i fys så har jag en ganska klar bild av vem min karaktär är .Men, alltså, baserar du bilden av din rollperson på grundegenskaperna?