Vem ska bort? Om grundegenskaper i DoD

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Har man hållit på med någon form av kampkonst i sitt liv så vet man att storlek har stor betydelse.
Räckvidd, tyngd att lägga bakom osv.
Det är ett faktum.

Riotminds tog bort det i DoD2016 för att förenkla antar jag. Jag kan köpa det designvalet, men jag förutsatte nog att man skulle gå tillbaka till de 7 klassiska grundegenskaperna.
C
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Skadebonus går nu på STY (enbart) för vissa vapen och SMI för andra.
Jag hoppas att ni har hittat en snyggare lösning på användning av SMI till SB än hur det fungerade i t.ex. tidigare versioner av EON. Det kändes väldigt fel när enormt troll beväpnat med spjut blev helt ofarligt (om det inte vände på spjutet och använde det som klubba).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Man kan bygga spel på massor av olika sätt. Helt utan grundegenskaper går fint, även i ett trad- eller BRP-perspektiv, vilket Järn/HT/KH visar. En mer konservativ utgångspunkt är uppsättningen fysiskt/rörlighet/mentalt/socialt som finns i exempelvis Svärdets sång. Tre grundegenskaper, som fysiskt/mentalt/socialt eller fysiskt/rörlighet/(mentalt+socialt), fungerar också fint i exempelvis Into the Odd/Electric Bastionland. Att ha kvar de sex klassiska grundegenskaperna i något som heter DoD tycker jag är fullt motiverat, oavsett hur nostalgisk eller nyskapande man sedan vill vara. Själv skulle jag nog ha STO som något slags kategori som fungerade helt annorlunda än faktiska grundegenskaper (en människa är STO 1, en minotaur STO 2, en jätte STO 3 och så vidare, som storleksskalorna i D&D3, och sedan låta detta modifiera skada, tålighet, träffchans och sådant) om jag designade om systemet från grunden, men behålla det som en grundegenskap om jag ville åt maximal nostalgi, men det är ju mest en smaksak.

... Men det här är väl självklart. Vad jag egentligen vill ha sagt är att uppdelningen STY/FYS varken är nödvändig eller onödigi ett DoD-aktigt spel. Det finns giltiga argument både för och emot.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Sjukt bra förkortningar också. “Ska jag använda KTM, DSF, eller ITN?”
Vaddå, jag kommer ihåg alla de där förkortningarna sedan det begav sig! Det borde inte vara svårt att avgöra om det är korttidsminne, deduktiv förmåga eller intuition som gäller i det aktuella läget.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Har man hållit på med någon form av kampkonst i sitt liv så vet man att storlek har stor betydelse.
Räckvidd, tyngd att lägga bakom osv.
Det är ett faktum.
Däremot är det inte ett faktum att just det måste simuleras i ett rollspels regelsystem.
Och om det nu ska simuleras i ett rollspels regelsystem så är det absolut inget faktum att det måste ske i form av en fingraderad grundegenskap, som ges likvärdig balansmässig tyngd som styrka, eller intelligens, eller vad man nu har. Man kan ju till exempel simulera det genom att säga att om du vill spela någon som lyckas väl med sin kampkonst har högt i färdigheten Kampkonst, och att systemet inte bryr sig om huruvida denna höga chans att lyckas beror på ren teknik eller på storlek plus teknik eller bara riktigt, riktigt stor storlek.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
En av behållningarna med STO är att det kan användas för att visa storlek på monster i ett fantasyspel. Men det kräver i så fall dels att man har noga koll på skalan och effekterna, dels att man inte bara delar ut samma STO som STY i vilket fall.

Jag påminns om gorpen i Slimestone som saknar STR men har SIZ 10000.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Däremot är det inte ett faktum att just det måste simuleras i ett rollspels regelsystem.
Och om det nu ska simuleras i ett rollspels regelsystem så är det absolut inget faktum att det måste ske i form av en fingraderad grundegenskap, som ges likvärdig balansmässig tyngd som styrka, eller intelligens, eller vad man nu har. Man kan ju till exempel simulera det genom att säga att om du vill spela någon som lyckas väl med sin kampkonst har högt i färdigheten Kampkonst, och att systemet inte bryr sig om huruvida denna höga chans att lyckas beror på ren teknik eller på storlek plus teknik eller bara riktigt, riktigt stor storlek.
Det handlar nog om tycke och smak. För min del och de jag spelat med har alltid storlek varit en tydlig hjälp i karakteriseringen av rollpersonen.
Visualiseringen om man vill säga så.

Visst, man kan säga att han är två meter lång, 110 pannor tung eller nätt oavsett vad det står på formuläret.

Sedan kanske storlek inte ska ges samma pregnans som de andra grundegenskaperna och styrka ska absolut inte skala på samma sätt som storlek.
Det är rimligt med något som har 10 i storlek att ha 10 i styrka, det är orimligt att ngt som har 100 i storlek ska ha 100 i styrka.
(vikt ökar med kubiken, styrka med kvadraten)

Man kanske är tillbaka på rutan om hur granulärt man vill att systemet ska vara och vad det ska ta i beaktande.
/C
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,120
Location
Off grid
Vaddå, jag kommer ihåg alla de där förkortningarna sedan det begav sig! Det borde inte vara svårt att avgöra om det är korttidsminne, deduktiv förmåga eller intuition som gäller i det aktuella läget.
Yes! Jag satte alltid högst i ”Deduktiv Sensorisk Förmåga” (?) för att jag ville vara som Sherlock Holmes.

Det visade sig dock vara värdelöst spelmässigt! 😂

//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Har man hållit på med någon form av kampkonst i sitt liv så vet man att storlek har stor betydelse.
Räckvidd, tyngd att lägga bakom osv.
Det är ett faktum.
Men det är ju ganska oväsentligt när vi diskuterar storlekens betydelse för DoD, eftersom den inte påverkar hur bra du är på kampsport.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Men det är ju ganska oväsentligt när vi diskuterar storlekens betydelse för DoD, eftersom den inte påverkar hur bra du är på kampsport.
Nej, men det påverkar hur mycket tyngd (skada) du kan göra och hur mycket stryk man tål.
Jag håller med om att det inte är en lika viktig egenskap som STY och FYS, viktas till hälften? :)
Som jag skrev ovanför så är nog den största betydelsen för min del kopplingen till "bilden av en rollperson"

/C
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,072
Som jag skrev ovanför så är nog den största betydelsen för min del kopplingen till "bilden av en rollperson"
Men, alltså, baserar du bilden av din rollperson på grundegenskaperna?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Men, alltså, baserar du bilden av din rollperson på grundegenskaperna?
Det är väl klart att det är ett element? Om jag rullar upp en rollperson som visar sig vara dum som ett spån men väldigt karismatisk, så är det förstås påfallande relevanta faktorer. Helt plötsligt har jag något att börja med, som jag inte hade innan.

Det är också vad som gör rullade Virtues i Pendragon så lysande. Rättvis men grym? Känns som något att jobba med!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men, alltså, baserar du bilden av din rollperson på grundegenskaperna?
Absolut , har jag en karaktär med 20 i karisma och 20 i int 5 i styrka och 5 i fys så har jag en ganska klar bild av vem min karaktär är .

En person som förlitat sig på sitt viga munläder och höga intelligens snarare än styrka och fysisk överlägsenhet. Jag kommer troligtvis heller inte välja yrket krigare för hen utan ett yrke där karisma och intelligens spelar in så som köpman eller charlatan .
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
387
Location
Södertälje/Uppsala
För den delen kan man få rätt intressanta resultat av att slå fram yrken också. I mitt gamla Mutant-hack valde jag t.ex. att slå fram en hel by. Där var det en som slog lägsta möjliga INT, men ändå blev mekaniker. För att få det att gå ihop fick jag uppfinna en släktskap med byäldsten, som använde sitt inflytande så att mekanikern kunde få leva ut sin dröm, även om hon egentligen inte dög till det.

Det är fördelen med slump som jag ser det. Det kan trigga igång fantasin när saker inte riktigt går ihop.
 
Top