Det behöver absolut inte handla om att spelarna inte får misslyckas. Det kan handa om att man underskattade ett monster man la in, och vill undvika ett TPK på grund av ett SL-misstag, så man fudgar skadetärnignarna lite för att ge RP en chans att ta sig ur situationen.
Jag hade nog sagt rakt ut till spelarna att om ni inte flyr nu är det stor chans att ni dör, det här är ett jävligt farligt monster. Om det inte finns en chans att fly hade jag antagligen låtit de bli tillfångatagna om de blev besegrade eller helt enkelt erkänt mitt misstag. Alla tycker kanske inte om att spela så här men jag hade gillat det bättre. Sen säger jag ju innan jag spelar att jag kommer slå alla slag öppna och det utfall som tärningarna visar är det som gäller.
Eller kanske slog första monstret i första striden av kampanjen en total-critt som skulle oneshottat den helt nya spelarens första karaktär någonsin som de lagt ner massor av arbete på... well, kanske var just det där första slaget en miss trots allt.
Nu spelar jag nästan aldrig spel där sådant kan hända. Men om jag gör det är detta en premiss jag förklarar från början, strid är jättefarligt, om ni hatar i strid kan det bli så att ni dör. Sen är det väl såklart olyckligt, men de flesta spel jag kör har mekaniker mot att spelare kan dö direkt av ett slag. Det är tråkigt för alla spelare att dö vare sig det är en ny eller gammal rollperson, om man inte gillar att RP:S kan dö av ett slag tänker jag mig att man inte spelar ett spel där sådant kan hända.
Kanske slog man ett slag på en slumptabell och inser efteråt att det där resultatet under det man slog hade passar så jäkla mycket bättre in i situationen.
Jag har inga som helst problem med att se fördelarna och det potentiella nöjet både i att låta tärningarna ligga som de föll, och i att fudga till saker lite.
Den här har jag mindre problem med, om SL tycker att slumpmöte 4 är roligare än slumpmöte 3 så visst kör på det. Jag brukar iofs bara slå på slumpmötes grejer om jag är idelös och jag gillar ju att bli överraskad av slumptabeller. Om jag inte vill bli överraskad improviserar jag bara istället,
Problemet när man håller på att fudga är att jag aldrig kan lita på vad mina slag betyder. Om SL vill bestämma hur allt går kan vi lika gärna spela tärningslöst. För mig blir problemet snarare tankar kring att SL har redan en massa makt, hen behöver inte mer.