Men jag tycker du behöver behöver titta mer på reglerna så du själv inser hur stridsfokuserade de är, hur lite stöd för social interaktion spelet faktiskt erbjuder, hur enorm skillnaden i kapacitet är mellan personer med låga stridsvärden och höga stridsvärden.
Då är vi ju där med att systemet är stridsfokuserat. Så helt ärligt, ta min situation, min karaktär, jag kommer inte slåss hur som helst när det kommer goons från järnvägsföretaget och vill spöa upp oss för att vi ska sälja vår mark, vi gömmer oss och kanske om jag är ok med ett gevär kommer jag försöka skjuta dem från skydd, fullt möjligt. De kommer såklart komma åter, så jag försöker övertala min make att vi måste skaffa oss beskydd, vi får sälja några av våra kor och kanske låna till oss pengar, han är ovillig, men systemet tillåter ju slag för detta, så jag slår för vältalighet, jag misslyckas och får lov att åka in till samhället själv. Där går jag in på närmaste whiskyhak och ställer mig på ett bord och skriker ut till de få som är där såhär tidigt, och därmed desperata att släcka törsten, att jag behöver hjälp att försvara min gård, jada jada, och åh, systemet tillåter även mig att slå för att påverka större folkmassor? Och sen, att köpslå med dem? osv osv. Om det sen ändå kommer ramla tillbaka på att jag måste dra gevär själv i eldstrid mot dessa hårdskinn så är det helt ok för mig, jag vet ju premisserna, jag vet att mitt ynka försvar 5 och stridsvana 2 är noll i jämförelse med dem, så jag förlitar mig på tur och öde, misslyckas och kanske blir jag skjuten, kanske lämnar de oss med krav på att skriva under ett avtal att sälja...
Jag förstår precis vad stridsreglerna innebär nu när jag skummat genom dem, men som sagt det finns gott om andra färdigheter att nyttja också, och om vi inte spelar något färdigt "råna banken" scenario utan vi spelar faktiskt min karaktärs situation, så ser jag faktiskt inga direkta problem. Stridssystemet må vara extremt tiltat gentemot de som har träning, det kan man ju tycka är trist om man själv är stridsfokuserad i sin ingång till att spela western, men ett annat sätt att se på det är som jag skrivit att det tvingar fram andra vägar och lösningar, kanske som kommer innebära total tragedi för karaktären, men då är det så som berättelsen blev.