adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 492
Sverige har större befolkning än Danmark, men Sverige är också enormt mycket större än Danmark till ytan, och är därför betydligt mindre tätbefolkat.
Lägg därtill att stora delar av landet har väldigt mycket längre och kallare vintrar än Danmark, och du har en hel nation av tonåringar som är insnöade 6 månader per år, bor i små städer där det inte finns någonting att göra, och precis allt är väldigt långt bort.
Är året då 1982, du har två TV-kanaler kliniskt befriade från allt som ens kan liknas vid underhållning, du spelar varken hockey eller åker skidor och du har läst ut veckans nummer av Fantomen sisådär 15 gånger redan. Om någon då introducerar dig till Drakar och Demoner så är det nog inte konstigt att du blir helt tagen.
Kombinera det med ett ytterst generöst bidragssystem från staten till föreningsliv och ideella verksamheter, med enkel tillgång till både lokaler och pengar, fritidsgårdar och folkets hus i varenda håla etc, så är det nog inte konstigt att rollspelen spreds som en löpeld i Sverige på 80-talet. Och sedan har det liksom bara fortsatt, generationer av rollspelare har fostrat varandra. Nya vågor av skapare och skribenter har avlöst varandra och det har alltid funnits livlinor som hållit hobbyn vid liv.
När rollspelshobbyn sedan började ta fart rejält igen runt 2010-11 så hade just Sverige alla komponenter på plats för att snabbt få igång en aktiv och livskraftig kultur och utgivning igen efter några års svacka.
Så det var förmodligen flera saker i samverkan som ledde till att Sverige blev en rollspelsnation:
- Materiella och geografiska förutsättningar. Små städer, stora avstånd, kalla vintrar och mängder med uttråkade tonåringar som har väldigt små möjligheter att påverka sin situation.
- Stark förenings och folkbildningskultur med mycket resurser. Lätt att starta föreningar, tillgång till lokaler och ställen att vara på, starkt ekonomiskt stöd. Massor av bibliotek etc skapar bra förutsättningar för gemenskaper kring specialintressen som spel. Inget beroende av kommersiella aktörer som tillhandahåller exempelvis ställen att spela på.
- Väldigt drivna entreprenörer inom just rollspel. Fredrik Malmberg och Äventyrsspel/Target Games fick in de svenska rollspelen i leksaksbutiker i hela landet och var väldigt aktiva på att marknadsföra och sälja in spelen. De satsade hårt på attraktiva och professionella produkter, och lyckades framgångsrikt fånga upp dåtidens ungdomskultur och blev ensamt symbolen för i stort sett hela "nördkulturen" under 80-talet, med utgivning av allt från flera olika rollspel, tillsoloäventyr och fantasylitteratur.
Det var, helt enkelt, en perfekt storm. Det är ju heller inte bara i Danmark där det inte replikerats, Sverige är världsunikt ur ett rollspelsperspektiv.
Sedan får man komma ihåg att det verkligen inte bara var rollspelen som blev stora bland ungdomar under 1980-talet i Sverige. Utan det var en era av subkulturell explosion i landet under samma period. Vi blev kända som både idrotts och musiknation under samma era, samt stora vågor av allt från anarkistpunkare till nynazister. Rollspelandet var en komponent av en mycket större ungdomsrörelse som till stora delar växte fram i Sverige under 1980-talet och 90-talet.
Lägg därtill att stora delar av landet har väldigt mycket längre och kallare vintrar än Danmark, och du har en hel nation av tonåringar som är insnöade 6 månader per år, bor i små städer där det inte finns någonting att göra, och precis allt är väldigt långt bort.
Är året då 1982, du har två TV-kanaler kliniskt befriade från allt som ens kan liknas vid underhållning, du spelar varken hockey eller åker skidor och du har läst ut veckans nummer av Fantomen sisådär 15 gånger redan. Om någon då introducerar dig till Drakar och Demoner så är det nog inte konstigt att du blir helt tagen.
Kombinera det med ett ytterst generöst bidragssystem från staten till föreningsliv och ideella verksamheter, med enkel tillgång till både lokaler och pengar, fritidsgårdar och folkets hus i varenda håla etc, så är det nog inte konstigt att rollspelen spreds som en löpeld i Sverige på 80-talet. Och sedan har det liksom bara fortsatt, generationer av rollspelare har fostrat varandra. Nya vågor av skapare och skribenter har avlöst varandra och det har alltid funnits livlinor som hållit hobbyn vid liv.
När rollspelshobbyn sedan började ta fart rejält igen runt 2010-11 så hade just Sverige alla komponenter på plats för att snabbt få igång en aktiv och livskraftig kultur och utgivning igen efter några års svacka.
Så det var förmodligen flera saker i samverkan som ledde till att Sverige blev en rollspelsnation:
- Materiella och geografiska förutsättningar. Små städer, stora avstånd, kalla vintrar och mängder med uttråkade tonåringar som har väldigt små möjligheter att påverka sin situation.
- Stark förenings och folkbildningskultur med mycket resurser. Lätt att starta föreningar, tillgång till lokaler och ställen att vara på, starkt ekonomiskt stöd. Massor av bibliotek etc skapar bra förutsättningar för gemenskaper kring specialintressen som spel. Inget beroende av kommersiella aktörer som tillhandahåller exempelvis ställen att spela på.
- Väldigt drivna entreprenörer inom just rollspel. Fredrik Malmberg och Äventyrsspel/Target Games fick in de svenska rollspelen i leksaksbutiker i hela landet och var väldigt aktiva på att marknadsföra och sälja in spelen. De satsade hårt på attraktiva och professionella produkter, och lyckades framgångsrikt fånga upp dåtidens ungdomskultur och blev ensamt symbolen för i stort sett hela "nördkulturen" under 80-talet, med utgivning av allt från flera olika rollspel, tillsoloäventyr och fantasylitteratur.
Det var, helt enkelt, en perfekt storm. Det är ju heller inte bara i Danmark där det inte replikerats, Sverige är världsunikt ur ett rollspelsperspektiv.
Sedan får man komma ihåg att det verkligen inte bara var rollspelen som blev stora bland ungdomar under 1980-talet i Sverige. Utan det var en era av subkulturell explosion i landet under samma period. Vi blev kända som både idrotts och musiknation under samma era, samt stora vågor av allt från anarkistpunkare till nynazister. Rollspelandet var en komponent av en mycket större ungdomsrörelse som till stora delar växte fram i Sverige under 1980-talet och 90-talet.
Last edited: