Jag tycker att "allmoge" är ett riktigt illa valt namn, ja, det är ett snyggt ord, ja, jag vet att det var jag som föreslog det, men det är till att börja med inte samma slags ord som de övriga yrkena. Man kan vara en köpmsn, en infiltratör (helt ok namn btw), men inte en allmoge.
Vidare, allmoge för tankarna specifikt till europeiska postmedeltida förhållanden, och det låter jätte, jättekonstigt att kalla en zhan, darkener, raun eller whatnot för 'allmoge'.
'Arbetare' är verkligen ett mycket mycket bättre namn, och låter inte alls modernt; det är en jättegenerell term som kan appliceras på folk i alla tider. Det har också bonusen att kombinationerna mäjkar mer sense, arbetare+hov är liksom en självklar kombo (=tjänare), allmoge+hov, not so much.
Sen förstår jag inte hur vissa kombos fungerar. Vad är man om man är köpman + lärosäte? Infiltratör+lärosäte? (Okej, om lärosätet/klostret är ett ninjabiliotek eller nåt, men det verkar lite ansträngt)
Kanske kunde undre världen få en /hemligt sällskap, eller något; som det är nu har ni valt modellen där definitionen av miljö inte är konsekvent, och då saknar jag någon form av sekteristisk uppfostran. 'Kloster' kan -i viss mån- täcka en sådan om det är tex hos en riddarorden, och 'undre världen', visst, om det är en kriminell dödskult på samhällets marginaler typ...men däremellan borde det finnas många fall som inte passar in i modellen. Det är klart, det kanske kunde finnas som ett resultat på händelsetabellerna, helt enkelt:
"Rollpersonen är uppvuxen i en bisarr sekt som gett hen en hård, målinriktad uppfostran full av hjärntvätt. Hen får inga enheter från miljö, utan får istället X enheter att fördela mellan blabla"
could wörk.
Jag tycker fortfarande att folk från en stad i öknen borde ha helt andra skills och erfarenheter än folk från en stad i en regnskog, det mäjkar inte sense att placera krigare från Damaskus anno 300 och krigare från Tikal anno 300 i samma grupp. För både klimat -och- socialt strata har bäring.
Men nu börjar jag upprepa mig, så...