Bra dokument!
men jag kan hjälpa fylla i några av luckorna:
Köpman - Vildmark: Pälshandlare
Köpman - Landsbyfd: Gårdfarihandlare
Mystiker - Hav: Tirakisk skeppsschaman, Hydromantiker, upptäcktsresande magiker
Mystiker - Landsbygd: Magiker i torn, Byamagiker, Klok gumma, Medicinman
Underhållare - Hav: Resande trubadur, hamnhora, gammal sjöbjörn på krog, danserska på en mûhadinsk ädlings privata skepp, musikant på jargisk galär (alltså, jag tror miljö bör handla om ens -erfarenheter-/näringen som präglar ens liv, snarare än tvunget platsen man just nu befinner sig på)
Underhållare - Vildmark: Cowboy med munspel, conquistadorens sängvärmare (man kan få in underhållare var som helst genom den lösningen), eremitpoet,
Al-Khansa hade kunnat passa in både här och under 'Nomad' beroende på
Lärd - Landsbygd: Byns kloka gubbe/gumma, stamäldste, hövdingens rådgivare
Infiltratör - Landsbygd: Rövare, Bandit,
Thagger (varför finns det inte en Sektmiljö
)
Infiltratör - Hav: Pirat, Smugglare, Fribrytare
Ädling - Undre Världen: Maffiaboss, Sektledare, utblottad casanova, samvetslöst pervo
Sedan några konstiga val jag tycker du gjort:
Geisha är knappast 'undre världen', snarare 'hov' eller 'stad'.
Underhållare: Undre världen är väl snarare typ gathora, yotaka om vi ska återknyta till den japanska kontexten med geishan, lösdrivande poet,
François Villon, zigenarslödder, alkoholist på bänk, positivhalare, crimebossens konkubin, etc...som sagt, det bör nog finnas stort utrymme att fudge:a beroende på en karaktärs personliga intressen/omständigheter här; en joglar kan lika gärna vara "stad" som "landsbygd" och "undre världen", en trubadur däremot är kanske oftast "hov", men inte alltid.
Gandalf är Landsbygd, inte Nomad; Mystiker:Nomad, det är raunschamaner, östzhaniska magiker och sånt.