Det intressanta om en vill tala om forgeteori är ju forgeteorins definition av narrativism? Antar jag? Och det är verkligen som att ingen verkar ha läst den men ändå ska hänvisa till vad narrativism är, fortfarande. Så, forgeteorins definition är denna (citerad den kärnfulla lilla sammanfattningen här, rakt från
http://www.indie-rpgs.com/_articles/narr_essay.html):
Story Now requires that at least one engaging issue or problematic feature of human existence be addressed in the process of role-playing. "Address" means:
- Establishing the issue's Explorative expressions in the game-world, "fixing" them into imaginary place.
- Developing the issue as a source of continued conflict, perhaps changing any number of things about it, such as which side is being taken by a given character, or providing more depth to why the antagonistic side of the issue exists at all.
- Resolving the issue through the decisions of the players of the protagonists, as well as various features and constraints of the circumstances.
Texten fortsätter med, "kan det vara så lätt? Ja, narrativism är så lätt." (min eminenta översättning) Så anledningen att jag håller på och gnäller på felaktiga definitioner är inte för att någon har fel på internet, utan för att när jag själv försökte förstå detta så var det inte detta jag läste, det var massa konstigheter om narrationsrättigheter och att få hitta på fakta i spelvärlden eller dramatiska kurvor osv, som inte alls hör till detta varför. De kan höra till ett hur, de kan agera tekniker och metoder, men det rördes alltid ihop och var ett jäkla helvete att reda i innan jag själv såg att, aha, det är ju bara detta, det är inget mer, allt annat är bara tekniker för att nå dit. Detta kan ske med gamla Stormbringer eller det kan ske med Dogs in the Vineyard? Det kan ske med en hel pärm av prepp, det kan ske med nada prepp! Helt enkelt, det är så jäkla enkelt med Story now, sluta gör det svårt! Sluta dra in för mycket i betydelsen och låt detta varför kunna uppfullas på hundratals olika sätt och låt oss kunna utforska dem och tala om dem istället.
Så är vi intresserad av The Big Model som helhet? Om så, bör vi ju vara intresserade av hur termer definieras inom teorin. Är vi det inte kanske det är lika bra att inte nyttja termerna eller om vi gör det, inte referera till the forge och envist hävda att det är korrekt definition av dem. Och på samma vis, för teorins skull är det ju inte "vad folk menar" som är relevant, tvärtom är det snarare vad en måste skaka av sig och inte ta med sig in i läsningen av en teoretisk modell för att se vad den menar med olika begrepp.