Mm, det där har jag sagt, och det ligger i linje med vad jag sade om XP-systemet i AW ovan. Men du har också en poäng, och det är ett intressant område. Många talar ju om hur det är dåligt att spelare plockar upp ett nytt spel och spelar det precis som de brukar, istället för att faktiskt läsa och försöka spela som författaren tänkt sig. Men det är också otroligt ballt att spelare kommer med sina egna stilar och bakgrunder och att rollspel inte kan reduceras till att följa en instruktionsbok. Det är en hobby som praktikeras.
Jag är lite kluven till det.Jag använder ju generellt liknande knep i spel som
Det sjätte inseglet och
Svart av kval, vit av lust. Man får en belöning för att göra en viss sak. Det finns två intressanta skillnader, dock:
- Man belönas för saker man egentligen inte vill göra. Belöningen i dessa spel är en sorts korruption, en muta. Det ska kännas lite smutsigt att ta belöningen för att utföra handlingen, som man inte hade velat utföra gratis.
- Mekaniken triggas av en annan spelare, som erbjuder belöningen för en viss sak. På det sättet finns det en fingertoppskänsla som en rå mekanik aldrig kan ge. Spelaren själv kan inte mjölka systemet.
Jag finner att mekamiken fungerar utmärkt i dessa två spel. Jag har själv erfarit situationer i AW och i ett Solar-inspirerat system (inte själva Solar, som jag inte spelat) där jag tycker att belöningssystemet har fungerat dåligt. Antingen att jag har lockats till att göra något som jag tycker gör berättelsen sämre, för att få belöningen, eller för att olika spelare har spelat olika hårt på belöningen och därmed fått väldigt olika mängd belöning. Men det kan ju ha att göra med att jag/vi inte hade rätt tradition i hur vi nalkar oss spelet.
Jag tycker inte att ett spels text behöver förmedla allt som behövs för att kunna spela spelet. Jag är helt okej med att förlita sig på en tradition där man lär sig att spela av andra som kan spela det. Jag skriver oftast mina egna spel med en målgrupp som är ”folk som redan spelat spelet”.
EDIT: Plus att jag sedan mycket länge spelar i en tradition som generellt saknar belöningssystem, medan de i tradspelstraditionen är så gott som obligatoriska. Det kan säkert också spela in. Många jag spelat med har noll erfarenhet av XP-system i rollspel, då de inte kommer från den traditionen där rollpersoner ska ”bli bättre” över tid.