krank said:
Och vad exakt hindrar oss från att göra exakt samma sak som tabellen gör - men utan tabell? Jag förstår nog inte; antingen hittar SL på ett tal... eller så hittar SL på ett tal?
Om vi snackar tillfällen där man inte har lämpligt FV kan man ju helt enkelt använda GE istället?
Jag vet inte om jag kan göra det tydligare än ovan, men jag ska försöka.
Spelaren Emma vill att hennes rollperson Hippla ska göra något det varken finns en färdighet för eller enkelt matchar en grundegenskap och som SL Mårten inte tycker ska lyckas automatiskt.
Fall 1: Ingen motståndstabell
Emma: Hippla trollar med knäna så att storgumpen springer sin väg.
Mårten: Hallå där, det får du nog slå för att det ska lyckas.
Emma: Jaha, vad ska jag slå då?
Mårten: Eh... låt mig tänka.
Mårten tänker att det verkar ganska svårt att trolla med knäna så att storgumpen springer sin väg. 30% kanske? Ja, det verkar lagom - Hippla är ju rätt bra på att trolla med armbågarna och det är ju lite liknande, men storgumpen är ju rätt stor och orädd.
Mårten: Slå 15 eller mer.
Emma: Okej. *rull rull*
Fall 2: Motståndstabell
Emma: Hippla trollar med knäna så att storgumpen springer sin väg.
Mårten: Hallå där, det får du nog slå för att det ska lyckas.
Emma: Jaha, vad ska jag slå då?
Mårten: Eh... låt mig tänka.
Mårten tänker att det verkar ganska svårt att trolla med knäna så att storgumpen springer sin väg. Hippla är ju visserligen rätt bra på att trolla med armbågarna och det är ju lite liknande, så hon kanske får 10 på motståndstabellen, men storgumpen är ju rätt stor och orädd så den borde väl få sisådär 16 i motståndsvärde.
Mårten: Slå 10 mot 16 på motståndstabellen.
Emma: Men hallå! När Surbert trollade med fotknölarna för två spelmöten sedan fick han ju 12 och han kan inte ens trolla med armbågarna som Hippla kan! Och 16 är ju jättehögt!
Mårten: Ja, 16 är rätt högt men storgumpen är stor och gumpig och det är mörkt i skogen. Fast 10 var kanske lite lågt... okej, 12 mot 16 då.
Emma: Okej, så 15 eller mer då. *rull rull*
Blev det tydligare nu? Poängen är alltså inte att motståndstabellen hindrar SL från att sätta den svårighetsgrad han vill utan att den blir ett hjälpmedel som gör det lättare att sätta svårighetsgrader konsekvent genom att man kvantifierar två mer konkreta värden, i detta fall Hipplas förmåga att trolla med knäna respektive storgumpens motståndskraft mot knätrolleri.
Är det mer begripligt?