Man Mountainman
Storsvagåret
Tagga ner!
Inlägg vars enda syfte är att förolämpa en annan forumit, undanbedes.
/Karl
Inlägg vars enda syfte är att förolämpa en annan forumit, undanbedes.
/Karl
Ursäkta mig om jag har fel, men är inte hela poängen med "system does matter" att systemet ska passa gruppens spelstil, inte nödvändigtvis spelets setting eller tema? Liksom, är inte det hela vitsen med den där GNS-grejen?Så nej, det spelar en jäkla roll vilket system du använder, System does matter.
Ja, uppenbarligen.Min erfarenhet av båda systemen är ganska begränsad
...och här visar du ovanstående rätt tydligt...men jag delar inte din uppfattning om att WoD skulle vara "slimmat och strömlinjeformat", i alla fall inte mer "slimmat och strömlinjeformat" än D&D.
Själv hade jag gillat spelet mer om man kapat bort just de där delarna. Nature/Demeanor lider av samma karaktärsbegränsande nackdelar som D&D's Alignment, även om det är aningen mer komplext. När jag själv spelleder WW's system brukar jag glatt skita i de delarna, eftersom de är att systematisera sånt som i mina ögon mår mycket bättre av att inte systematiseras. Rising har för övrigt skrivit bättre om den saken än vad jag kan.Det man kan säga om "Vampire" är dock att spelet i alla fall gör en regelmässig ansats att uppmuntra till mer fokuserat spel, både karaktärs- och berättelsefokuserat, med sitt "Nature/demeanor" och sin "Humanity-mätare". Personligen så hade jag tyckt att spelet hade varit bättre om det hade velat mindre och varit mer fokuserat på rollpersonens inre kamp, moraliska dilemman och försök att acceptera sin förvandling.
Jag, å andra sidan, går inte med på att "system matters" betyder att "system is the only thing that matters". Ett system behöver inte säga särdeles mycket om hur ett spel ska spelas alls, egentligen. Faktum är att jag nog tycker att ju mindre ett system säger om hur jag ska spela min karaktär desto bättre.Som det är nu så känns det mest som "Vampire" vinglar mellan att vara ett djupt och personligt spel och att vara någon form av Vampire-action á la "Blade", där WW lyckas bäst med det senare.
Det gör, å andra sidan, alla övriga medlemmar av hobbyn också. På det här forumet, exempelvis, är det svårt att hitta några som känner sig så våldsamt överlägsna som Forge-anhängarna.så känner de sig våldsamt överlägsna övriga medlemmar av rollspelshobbyn.
Tja, det är ju ditt val att skapa en sådan rollperson, det är ditt val att spela på det viset.Jag har svårt att känna genuin ångest, som rollperson eller spelare, över att gestalta en vandöd mafioso med superkrafter.
Du också.Jag tror att du har för mycket förutfattade meningar om regler, vilket säkert är en följd av personliga erfarenheter av dåliga spelledare och dåliga spel (som det brukar vara).
ABsolut. Det har jag aldrig sagt något om. Men jag tror att bra, anpassade regler i mina ögon är regler som håller sig undan eftersom att tänka på siffror och tärningar inte är att tänka som karaktären.Även en immersionist har nytta av regler, bra, anpassade regler.
Jodå, men letar jag efter guld är det ingen idé att gå ner i silvergruvan, liksom. Jag tror inte att de narrativistiska spelen som finns stödjer min immersionistiska agenda, så att säga.Eftersom du har starka åsikter och verkar veta vad du vill ha så borde det inte vara några problem för dig att hitta ett regelsystem som passar dig, så länge du är beredd att faktiskt leta efter det.
Jag kommer att testa Supergänget, absolut. Kommer jag att anända systemet till någon mer seriös kampanj? Jag tvivlar, eftersom systemet använder för mycket "meta" för min smak.Vågar du pröva "Supergänget" så finns det mängder av andra spel som du också skulle kunna få behållning av.
Ödmjukhet går åt båda hållen, vettu.Särskilt om du var lite mer ödmjuk och öppen för forumets ackumulerade erfarenhet och kunskaper.
...vilket är anledningen till att man kämpar ihärdigt för att slippa bli blodsbunden överhuvudtaget, och har enorm ångest om man får veta att man kommer att bestraffas med det, och om man blir bestraffad med att blodsbindas till nivå 1 någon så lever man i ständig rädsla för att fucka upp igen och blir mer blodsbunden...Ett annat exempel, som folk på något sätt ha fått till att ge ångest är blodsbanden. Jag kan köpa att man är tillräckligt fri för att känna ångest på det första steget, men som jag kommer ihåg det så innebär steg tre åtminstone att man känner en djup och villkorslös kärlek till den som har placerat blodsbandet på på dig. Om jag kommer ihåg rätt så ger det knappast dig känslofrihet.
Det gör spelet. Kanske inte reglerna, men spelet. Om man ser till spelet som helhet, alltså, med spelvärld, stämningstexter, och så vidare. System's not all that matters.Men jag hade ändå uppskattat om spelet hjälpte mig mer på traven.
Jag har en fråga.Om man istället utgår från, säg, ett humor spel där systemet faktiskt gör spelet roligare, så är det ju att föredra framför ett som snarare simulerar köttsår.
Nja, jag har ju egentligen inte försvarat min premiss än, bara ifrågasatt din.Jag har sagt vad min erfarenhet av "Vampire" är. Mitt mål är inte att på ett vetenskapligt och objektivt sätt "bevisa" att jag har rätt. Dessutom har jag väl minst lika goda argument som du har?
Här skjuter du dig lite i foten då du försöker få kranks uppfatning att vara felaktig.Det är min uppfattning som du så klart kan bemöta med din egen. Däremot så kan du svårligen få det till att min uppfattning är felaktig.
Som nämnt tidiagre i mitt inlägg så skulle det vara bra ifall du stödde upp din åsikter med en förklaring vilka mekanismer du anser att systemet gynnar Hack ´n Slash a la Blade. Som jag nämnt tidigare kan jag ge medhåll till att systemet tillåter optning, vilket jag i och för sig inte kan se något fel med, men det är en annan diskussion.Jag är inte lika övertygad som du är och delar inte din uppfattning i den här frågan. Jag tycker nog att det finns gott om utrymme för både optning och action i "Vampire" och att det inte är ett spelsätt som WW aktivt bekämpar. Att sedan du inte har spelat "Vampire" på det sättet är en annan sak. Det har inte jag gjort heller.
Att dom börjar arta sig men jag skulle fortfarande vilja se mer "argument" istället för åsikter.Vad säger du om de "skitargumenten"?
Så vad sjutton är det egentligen ni diskuterar? Krank gillar ett slags system, du ett annat. Vad är problemet?Ja, det spelar föga roll för Krank, men inte för mig.
Tja, jag ber massor om ursäkt. Du är tydligen ingen Forgeanhängare, bara en narrativist på en hög häst...Jag har personligen helkass koll både på "The Forge", indiescenen och innovativa regeltermer som folk strör omkring sig. Men jag har i alla fall börjat lära mig vad jag gillar och vad jag inte gillar genom många års spelande av ett antal olika spel.
Genom att inte ha en setting som främjar det, och genom att ha urlöjliga Alignment-regler.Hur begränsar D&D spelarna ifrån att spela ångest och mörker?
Genom att ha en setting som främjar det, och ett system som, även de gånger det lägger sig i, pekar i den riktningen. Jag skulle föredragit ett system som inte lade sig i alls, men om man nu ska ha ett system som lägger sig i så föredrar jag ett som lägger sig i åt rätt håll.Hur uppmuntrar "Vampire" det?
Immersionismgruvan skulle jag vad det verkar få gräva själv, för det regnar inte direkt spel som stödjer min agenda.Fast någon gruva måste du i alla fall gå ner i.
Jag var fullständigt allvarlig. Hur kommer det sig att folk med narrativistisk agenda aldrig behöver vara ödmjuka? Är det en ny forumregel? Hur kommer det sig att det bara är de med en annan agenda som måste vara ödmjuka?Och är säger jag att något vitsigt och du svarar med något vitsigt och i slutändan så har vi båda undvikit att ens reflektera och än mindre förändra vårt eget beteende. Hardcore.