Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Anarchclown

Swashbuckler
Re: Vad näst högsta hönset tycker

Alltså. Det är väl så att det frågades vad folk hade emot Riotminds. Att då säga vad man hade emot Riotminds är väl att hålla sig till trådens ämne, eller? :gremsmile:

Sedan kan man ju tycka att det är lite okonstruktivt nu när de är borta ur leken ändå. Fast det kan ju vara så att OP vill släppa ett eget spel och inte vill göra om samma saker som de gjorde. Om man nu anser att de handlade fel överhuvudtaget DVS. Personligen har jag som sagt mest småsaker, som att ta bort grundegenskaper men införa något annat med samma namn och kalla det framsteg (lite fånigt), men så var jag ingen forumit på den tiden det verkligen begav sig så jag vet inte vad som hände då mer än det som återgetts i denna tråd.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Anarchclown said:
Alltså. Det är väl så att det frågades vad folk hade emot Riotminds.
Nja, frågan var:

daflum said:
Det jag undrar över är vad [sic!] detta förakt kommer från?
Inte riktigt samma sak som att be folk upprepa sitt bashande från tio år gamla diskussioner.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Necross said:
Men herregud vad allt ska vara känsligt då hela tiden. Förstör, mördar, våldför sig på, förintar, misshandlar - man får inte ens använda ett målande språk? Och allt ska vara så himla konstruktivt hela tiden, även när man pratar om något som är en del av det förgångna.
Det är tyvärr en rätt vanlig reaktion när man stöter på något man inte är så förtjust i. I stället för att tänka »det där verkar inte vara något för mig«, tänker man »men fyfaan vad kasst – jag hatar det«.

Dels en grav överreaktion (använda »hat« när man egentligen menar »milt ogillande«), och dels en förväxling av personlig smak och objektiv kvalitet (fritt från Robin D. Laws).

Hallå! Det handlar om något så trivialt och marginaliserat som bordsrollspel.

Necross

Swashbuckler

Anarchclown said:
Alltså. Det är väl så att det frågades vad folk hade emot Riotminds. Att då säga vad man hade emot Riotminds är väl att hålla sig till trådens ämne, eller? :gremsmile:
Äh, nu när jag läser igen så är det mer som att trådskaparen frågade om vad beefen mellan Riotminds och wrnu bestod i. Sen blev jag provocerad att säga vad jag tyckte om förfarandet med varumärket DoD. Jag blev hatiskt, förlåt, milt ogillande :gremsmile: Ber om ursäkt.

Anarchclown

Swashbuckler

Ok. Men det är en ganska fin skillnad. Om det bara rör sig om förakt så ska jag nog inte skriva något mer i denna tråd dock. Något direkt förakt tror jag inte att jag känner. Känns som ett starkt ord, jag tog det som en poetiskt uttryckt fråga och inte som att OP ville starta just ett flame war där folk förklarade sitt förakt och var det kom ifrån. Men men.

Jag tror mest att det var den gula färgen på din post som gjorde att jag reagerar. På det hela taget förstår jag vad du menar och håller med om att diskussionen om forumsrannsakan är intressantare än att spy galla över ett begravet spelföretag. Jag har nog bara en rebellisk natur som gör att jag inte kan låta bli att spela djävulens advokat ibland.

Arfert

Facit
Vitulv said:
walium said:
Något som Riotminds verkligen lyckades med var i alla fall sina illustrationer. Flera av dem ligger dessutom ute till försäljning på Seriegalleriet nu (http://www.seriegalleriet.se/main.php?artist=Tapia,%20Alvaro%20-%20Drakar%20och%20Demoner). En del av dem verkar aldrig ha publicerats och är nog avsedda för en aldrig färdigställd uppföljare till Jorges bestiarium.
Herregud så coola bilder. Nu minns jag varför jag älskade Trudvang så innerligt.
Ja, jag önskar att jag hade haft deras budget! Känner ju illustratörerna. Vilket lyft det vore med Alvaro i Saga!

Smrtihara

Warrior
Alvaro är frickin' fantastic. Han alena är anledningen till varför jag fastnade för Riotminds produkter.

daflum

Veteran
Personligen tycker jag att Sjögren som blev deras nya huvudillustratör är vassare även fast tapias är riktigt läckra och det kändes lite stort att kolla i rollspelsböcker som var illustrerade av samma person som enligt min mening gjort några av de snyggaste harry potter-omslagen(till och med snyggare än den brittiska)

solvebring

Superhero
Arfert said:
Vitulv said:
walium said:
Något som Riotminds verkligen lyckades med var i alla fall sina illustrationer. Flera av dem ligger dessutom ute till försäljning på Seriegalleriet nu (http://www.seriegalleriet.se/main.php?artist=Tapia,%20Alvaro%20-%20Drakar%20och%20Demoner). En del av dem verkar aldrig ha publicerats och är nog avsedda för en aldrig färdigställd uppföljare till Jorges bestiarium.
Herregud så coola bilder. Nu minns jag varför jag älskade Trudvang så innerligt.
Ja, jag önskar att jag hade haft deras budget! Känner ju illustratörerna. Vilket lyft det vore med Alvaro i Saga!
Och jag önskar att jag hade pengar så att jag kunde köpa några av de där så att mina Bergting får sällskap av mer goa RM-illustrationer.

*cry-cry-cry*

solvebring

Superhero
daflum said:
Personligen tycker jag att Sjögren som blev deras nya huvudillustratör är vassare även fast tapias är riktigt läckra och det kändes lite stort att kolla i rollspelsböcker som var illustrerade av samma person som enligt min mening gjort några av de snyggaste harry potter-omslagen(till och med snyggare än den brittiska)
De är verkligen duktiga, alla de illustratörer de haft - och alla har de varit bra på olika saker. Till exempel det att jag tycker att Perkan är tekniskt vassare än Tapia, men att Tapia har en stämning som är unik. ... Och den känns nog just mer värd för mig.

Hur som haver - duktiga illustratörer har alltid varit ett fetplus hos RM.

Arfert

Facit
Det trista är att man inte kan göra rollspel med den typen av illustratörer längre. Som marknaden är nu. Om man inte kan få ett rejält kompispris eller nåt. RMs styrka, att de haft råd med illustratörer, blev kanske en svaghet.

Bunny

Crazy like a fool
Jag ställer mig tveksam till allt dividerande kring skuld som nu pågår i tråden. Som om det skulle bringa klarhet i vad som skett. Jag saknar försök till att se det ur en mer neutral synvinkel, backa ett steg och försöka förstå sin meningsmotståndare i annat än raljanta eller syrliga omdömen. Det finns många goda skäl att göra så; alla sidor står för sina brister och begränsningar och för mig är samspelet det intressanta för att bringa klarhet. När vi börjar tala i termer av skuld börjar vi bli blinda för det.

Riotminds
Var spelkonstruktörer till sin bästa förmåga. De lyckades rent objektivt bra med vad de företog sig - deras Drakar och Demoner var 00-talets gigant i rollspelssverige. De var, kan vi förmoda, också glada amatörer i grunden, vars begränsningar till trots lyckades väligt bra med många av sina företaganden - mindre bra med andra.

Användarna på wrnu
Var då liksom nu duktiga på vad vi gör bäst - vara tänkande och kännande rollspelare (kursivering på vad jag tycker är viktigast att ha i åtanke i det här sämmanhanget). Vi är inte här av lojalitet till någon. Vi för oss inte alltid med största hänsyn, ser inte alltid till den större bilden, saknar ibland distans till vad vi säger och gör. Det är ett symtom av att vi bryr oss, och att vi bryr oss på olika sätt och om olika saker. Som community är vi dåliga på tacksamhet och att vara rimliga, eftesom även mild kritik kan späs på av användare efter användare tills den uppfattas som fullständigt orimlig.

Redaktionen och moderatorkåren på wrnu
Bestod då liksom nu av glada amatörer som efter bästa förmåga försöker bringa ordning i ett forumsklimat med heta känslor och starka viljor. Att skapa spel kan på sätt och vis vara som att sticka ut hakan, eftersom spel skapar känslor och för att vårt community bryr sig. Till bästa förmåga innebär att försöka gjuta olja på för höga vågor; tillrättavisa och agera som exempel - vi lyckas inte alltid, men har då ett community som tenderar att vara duktiga på att påminna oss om det.

Det är ur moderatorernas synpunkt inte lätt att skydda någon aktör från de känslor deras spel skapar, speciellt inte när det, som i Riotminds fall, även skulle betyda att behöva skydda dem från dem själva. Det senare påståendet tar jag från de exempel som redan tagits upp i tråden. Det är, på gott och ont, så att spelskaparen står ganska ensam i sin kontakt med vårt community.

----

Sedan är jag intresserad av att förstå gnistan till vad som gick snett, och när jag läste artikeln om hjärtekrossarspel så gick det upp ett ljus för mig. Författaren Ron Edwards beskriver hur vissa spel har en förmåga att locka fram vämjelse i honom, och han skriver att reaktionen "usually induce teeth-gnashing, cries of rage, and pages of scrawling, in very tiny letters, in a spiral-bound notebook".

Jag tror att de allra flesta av oss förmår hålla oss ganska likgiltiga inför de flesta spel vi inte gillar, men de spel Ron Edwards beskriver specifikt är de som, kortfattat, lovar honom det han vill ha, spelar på hans intressen, får honom att hoppas och känna för en produkt för att sedan se dem ta väldigt få kreativa steg i fråga om väldigt mycket. Och Ron Edwards är, liksom väldigt många på det här forumet, en luttrad rollspelare; när någon utlovar något nytt, nyskapande och fräscht i hans genre så vet han ganska snart om det faktiskt förhåller sig så. Det som sedemera "krossar hans hjärta", är att han i dessa produkter upptäcker visioner och uppfinningsrikedom som faktiskt kunnat göra dem till en unik och ny upplevelse för honom, men som inte ges sitt fulla uttryck.

Jag känner igen mig, och äger själv ett sådant hjärtekrossarspel: A Game of Thrones - och fan vad jag kan avsky det emellanåt.

Vi får minnas att vad som krossar ett hjärta kan frälsa ett annat, men det hyser inga tvivel om att DoD6 lyckades väcka många känslor. Magnus Seter skrev tidigare i tråden att Riotminds "stämning och känsla för coola grejer är oöverträffad i svensk rollspelshistoria", och det kan jag köpa rakt av, för det hjälper mig bara att förstå. I Viulvs sammanställning av Ymirs omdömen fann jag detta: "Vet du varför jag avskyr DoD6 så mycket som jag gör? Jag hade höga förväntningar", och detta: "projektet jag filar på,' Efter Istiden', uppstod till stor del som en reaktion på DoD6s sugighet". De tycks ha väckt förhoppningar i fler än honom, och hos en sedemera högljudd grupp kom spelet att innebära en känsla av förlust. Det tycks ha varit svårt för dem att gå vidare och bara släppa det - spelet betydde redan för mycket för dem.

Orimligt eller klandervärt? Det vet jag inte om jag bryr mig så mycket om i sammanhanget. Återigen; vi användare är inte här på forumet av lojalitet till någon, och vi saknar ibland distans till vad vi säger och gör. Ymir har i den här tråden tagit avstånd till sitt sätt att uttrycka sig då. Jag tror inte vi kan förvänta oss något mer om nu communityt ska ställas till svars.

Jag minns att när jag började hänga här, runt 2004 kanske, så vågade jag knappt yttra att jag gillade Riotminds produkter. Och att jag minns det efter 7 år säger väl ganska mycket mr än att jag har ett gott minne.

Idag har jag inga problem med att uttrycka att jag älskar Trudvang som setting och att jag fått ut så enormt mkt utav den som både spelare, spelledare och nörd.

Jag är inte tillräckligt insatt i hur det var innan 2004, men jag minns hur stämningen och hur en del samtal flöt på hos RMs forum. Där var kidsen seriöst skraja för wrnu folket och förstod ingenting för de uppfattade att det här ogillandet riktades även emot dem, och om jag inte minns helt fel så gjordes det också det emellanåt!?
Det här kan vara hur jag uppfattade det och inte hur det faktiskt var vill jag påpeka. Så det är absolut ingen fakta, bara ett minne.

Det RM skapade är en fantastisk setting som tyvärr lider av ett ogenomtänkt regelsystem.
Trudvang är dock rollspelssveriges genom tiderna absolut tuffaste setting! Utan tvekan.

Jag hoppas likt en del andra i den här tråden att vi får se Trudvang i en eller annan form igen framöver.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bunny said:
Sedan är jag intresserad av att förstå gnistan till vad som gick snett, och när jag läste artikeln om hjärtekrossarspel så gick det upp ett ljus för mig. Författaren Ron Edwards beskriver hur vissa spel har en förmåga att locka fram vämjelse i honom, och han skriver att reaktionen "usually induce teeth-gnashing, cries of rage, and pages of scrawling, in very tiny letters, in a spiral-bound notebook".

Jag tror att de allra flesta av oss förmår hålla oss ganska likgiltiga inför de flesta spel vi inte gillar, men de spel Ron Edwards beskriver specifikt är de som, kortfattat, lovar honom det han vill ha, spelar på hans intressen, får honom att hoppas och känna för en produkt för att sedan se dem ta väldigt få kreativa steg i fråga om väldigt mycket. Och Ron Edwards är, liksom väldigt många på det här forumet, en luttrad rollspelare; när någon utlovar något nytt, nyskapande och fräscht i hans genre så vet han ganska snart om det faktiskt förhåller sig så. Det som sedemera "krossar hans hjärta", är att han i dessa produkter upptäcker visioner och uppfinningsrikedom som faktiskt kunnat göra dem till en unik och ny upplevelse för honom, men som inte ges sitt fulla uttryck.
Klartsynt.

Nu ska vi bara lista ut varför Riot blev sågade innan någon hade sett deras spel, och fått sina förhoppningar grusade.

Det är självklart raljant av mig att möta ditt omsorgsfullt genomarbetade inlägg med en sådan krass one-liner, men jag tror att just den pusselbiten också måste vändas på, om man ska förstå Riots reaktioner, och förstå vad nästan alla kommersiella spelpublicister går igenom, ofta dagligen.

Och frustrationen som många av oss känner med de medlemmar som ägnar sig åt att såga utan att veta.

Göttërdämmërüng kom att mötas av starka reaktioner direkt efter att det avslöjats att Riot jobbade på det. Alltså lång tid innan någon såg spelet.

Detta drabbade ofta också Riots andra produkter, och drabbar också ofta andra speltillverkares produkter. Man sågar innan man vet vad man sågar.

Det är viktigt att rollspel.nu funderar på detta som ett kollektiv, om vi ska förstå varför speltillverkare kan ha en aversion mot att engagera sig i våra diskussioner.

Jag ska dryfta det på forumsölen ikväll och rapportera tillbaks vad folk säger.

/Magnus

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Bunny said:
Ymir har i den här tråden tagit avstånd till sitt sätt att uttrycka sig då.
Sure, men i nästa andetag kom det här uttalandet, så jag vet inte hur stort värde jag lägger i avståndstagandet. :gremtongue:

I övrigt tycker jag din sammanfattning är ganska bra. Jag har fortfarande svårt att förstå hur något som jag uppfattar som så trivialt som rollspel kan väcka så starka känslor att man helt vinkar adjö till normala, sociala konventioner. Jag inser dock att det är möjligtvis ett problem hos mig, och inte hos communityt i övrigt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Draugen said:
Jag minns att när jag började hänga här, runt 2004 kanske, så vågade jag knappt yttra att jag gillade Riotminds produkter. Och att jag minns det efter 7 år säger väl ganska mycket mr än att jag har ett gott minne.
Tack för att du postade detta! Särskilt förbannad blir jag över att Riot-"kidsen" var skraja för rollspel.nu-"stofilerna."

Det var alltså det intryck vi gav. Satan vad jag blir förbannad.

/M

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Magnus Seter said:
Draugen said:
Tack för att du postade detta! Särskilt förbannad blir jag över att Riot-"kidsen" var skraja för rollspel.nu-"stofilerna."

Det var alltså det intryck vi gav. Satan vad jag blir förbannad.

/M
Jag minns också det här. Jag "hängde" väl inte så mycket på RM's forum, men jag var där då och då. Blev väldigt väl bemött, men folk undrade också nyfiket varför jag hängde på rollspel.nu, med anledning av klimatet här alltså.

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
I övrigt tycker jag din sammanfattning är ganska bra. Jag har fortfarande svårt att förstå hur något som jag uppfattar som så trivialt som rollspel kan väcka så starka känslor att man helt vinkar adjö till normala, sociala konventioner. Jag inser dock att det är möjligtvis ett problem hos mig, och inte hos communityt i övrigt.
Att du upprepade gånger i tråden redan beskrivit att du tagit åt dig när andra har skrivit illa om ditt favoritspel tycker jag faktiskt tyder på att bryr dig en hel del. :gremsmile:

Eksem

Champion
Så minns jag inte riktigt historien. Reaktionerna på RMs DoD innan det kom ut vet jag inget om, för jag spelade inte just då eller hängde på WRNU heller för den delen. Reaktionerna på Götter minns jag däremot som förhoppningsfulla, endast med reservationer från de som ansåg att DoD inte nått upp till förväntningarna. Svårt att veta säkert utan data.

Man ska också minnas att långt ifrån alla var odelat kritiska mot Riotminds, även bland högljudda forumdeltagare. Jag gick igenom alla mina egna gamla inlägg om RMs DoD, och min sammanfattade åsikt var uppenbarligen att jag inte gillade regelsystemet och tyckte det var onödigt krångligt beskrivet, men att jag tog varje chans att hävda att Vildhjarta, Jorges och Snösaga tillhörde de bästa produkter som givits ut i det här landet och att alla som fick chansen skulle skaffa dem.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eksem said:
Så minns jag inte riktigt historien.
Direkt efter nyheten om Göttërdämmërüng släpptes drog en hattråd igång på wrnu.

Sure, det var en användare som var den som var mest besviken, och mest ... låt oss säga "målande" i att uttrycka sin besvikelse, men en användare kan ju förstärka intrycket av att vi alla på wrnu är "haters".

EDIT: fast om det nu är fråga om självrannsakan, så kan jag ju säga att jag nog tog åt mig alldeles för mycket under den tiden, och att trådarna säkert hade blivit mindre om jag bara ryckt på axlarna och sagt "jaja, så tycker han, så tycker inte jag" istället för att mota eld med eld.

/M