Jag håller ju med
@krank och
@Vitulv i sak vad gäller AI-bilder och konst. Personligen skulle jag ha svårt att betrakta AI som konst i den mån att en person skriver en promt och får en bild. Jag vill dock inte hänvisa till något allmänt begrepp rörande vad konst är utan släpper istället fram min romantiska sida och säger ”Det är så jag känner”
Däremot tycker inte jag att AI aldrig kan vara konst, utan det beror ju helt på i vilken kontext den används. Jag visade ju i en annan tråd när afrofuturistiska konstnärer använde sig av AI-bilder. Det de gjorde tyckte i alla fall jag var skithäftigt och absolut konst! Men det var ju i en viss kontext också. Ett annat exempel som inte har med AI att göra, men med skapande och kontext är ju Marcel Duchamps berömda pissoar. En pissoar är ju inte konst i sig men kontexten gjorde att det blev det. Trots att Duchamp inte gjort den själv. Här var Duchamp en
ideas person men jag tycker att det var bra att han var det.
Sen behöver inte alla bilder vara konst för mig. De kan ju fylla rent praktiska motiv, exempelvis i en rollspelsbok utan att i sig behöva bli betraktade som konstverk. Där finns det enligt mig helt andra etiska aspekter att ta i beaktande. Inte minst för att i alla fall jag vill att alla fantastiska konstnärer som illustrerar rollspel ska fortsätta att göra det

Sedan tror jag att det finns sätt att använda AI-bilder på även inom rollspel där illustratörer inte behöver bli åsidosatta.
Med det sagt tror jag att jag tills vidare lämnar diskussionen. Jag tycker den är otroligt svårnavigerad, lite som att gå på ett minfält

Absolut inget ont om någon som deltar i diskussionen, tycker många kommer med jättebra perspektiv, men jag tror aldrig jag fått väga vilka ord jag använder så mycket på guldvåg som i denna tråd, och just denna vecka är mina nerver inte vad de brukar vara
Allt gott!