Nekromanti Drakar & Demoner ELLER Eon?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Mer opartiskt än så här blir det inte

Men har man roligare när man spelar ett snyggt spel än ett fult? Jag är inte övertygad.
Jag vet inte, men jag pallar inte en läsa igenom en rollspelsprodukt om den inte är snygg. Är den inte inspirerande i sig vad gällande illustrationer och layout så spelar det ingen roll hur intressant konceptet än må vara. Jag måste ta i produkten och känna "wow" liksom.

I sammanhanget bör nämnas att jag inte tycker att Eon är fult.

Amerikanska rollspel är ofta asfula. För stort typsnitt, tafflig formgivning, fula bilder osv. Vi svenskar är hysteriskt bortskämda. Kolla bara in "de tre stora".

- Vulf

entomophobiac

Low Prep High Play

Amerikanska rollspel är ofta asfula. För stort typsnitt, tafflig formgivning, fula bilder osv. Vi svenskar är hysteriskt bortskämda. Kolla bara in "de tre stora".

Jag måste ju bara principiellt flika in och markera generaliseringen i ett sådant påstående... "De tre stora" är nämligen i stort sett de enda spel vi har i Sverige idag, så det är en lite elak jämförelse med en marknad som har en ren uppsjö spel att välja från.

Det enda jag anser vi är bortskämda med i Sverige är en ovilja att förstå att Amerikaner faktiskt spelar fler spel än D&D. Sedan att man inte anser vissa av spelen vara särskilt vackra är en sak, men så är det inte heller särskilt många i min umgängeskrets (däremot undantaget mig själv) som gillar layouten i exempelvis DoD6.

Smaken är som den berömda baken. Svenskar är fasen inte bortskämda alls på rollspelsfronten.

Vitulv

Det enda jag anser vi är bortskämda med i Sverige är en ovilja att förstå att Amerikaner faktiskt spelar fler spel än D&D.
Tala för dig själv, jag är väldigt medveten om att amerikaner spelar andra spel än D&D. Men faktum kvarstår dock att för gemene man i USA så är rollspel synonymt med D&D. På samma sätt som rollspel är synonymt med DoD i sverige.

Och det var ju givetvis inte D&D som jag syftade på när jag skrev att amerikanska spel är fula. Snyggare lir än det får man leta efter.

Svenskar är fasen inte bortskämda alls på rollspelsfronten.
Med tanke på vilket litet land vi är så är vi visst bortskämda. Hey vi har rätt många schyssta spel i tryck just nu;

<ul type="square">
[*]Eon [*]DoD6 [*]Mutant [*]Gondica [*]Western [*]Västmark [*]Neotech [*]Andra Imperiet [*]Splatter [/list]

De är de spel jag på rak arm kan komma på, och det är mer än väl för att mätta marknaden.

entomophobiac

Low Prep High Play

Med tanke på vilket litet land vi är så är vi visst bortskämda.

Det är en väldigt god poäng, helt klart, fast jag förespråkar kvalitet framför kvantitet... I min mening är det bara Mutant: UA som är värt pengar i dagsläget. De övriga klarar jag mig alldeles utmärkt utan.

Men så kan jag ju inte tala för någon mer än mig själv, såklart.

Vitulv

I min mening är det bara Mutant: UA som är värt pengar i dagsläget. De övriga klarar jag mig alldeles utmärkt utan.
Ja, fast då ligger nog problemet hos dig och inte hos spelen. Med tanke på hur populära och uppskattade Eon och DoD6 (och alla de andra spelen) är så får vi nog ändå anse att vi svenskar har ett rikt utbud med fina spel.

- Vulf

entomophobiac

Low Prep High Play

Ja, fast då ligger nog problemet hos dig och inte hos spelen. Med tanke på hur populära och uppskattade Eon och DoD6 (och alla de andra spelen) är så får vi nog ändå anse att vi svenskar har ett rikt utbud med fina spel.

Hmm. Minns inte i vilket sammanhang det var, men någon använde argumentet "bara för att Britney Spears är populär så måste hon inte vara bra" eller dylikt. Det är nog mer efter min linje :gremgrin:

EON är i all ärlighet det sämsta rollspel jag någonsin haft oturen att snubbla över. DoD6 är däremot bara inte min grej, även om det verkar vara ett alldeles förträffligt spel för de som trots allt uppskattar det.

Men samtidigt går det nog inte att förneka att, som du säger, problemet ligger hos mig. Även om jag knappast ser det som ett problem. "More of a sample of refined taste" :gremwink:

Vitulv

Men samtidigt går det nog inte att förneka att, som du säger, problemet ligger hos mig. Även om jag knappast ser det som ett problem. "More of a sample of refined taste"
Haha, nu måste vi väl ändå ha dragit upp ett så kallat "icke-problem". Jag hävdar att det finns många bra, svenska rollspel (och många håller uppenbarligen med mig). Du hävdar att det inte finns så många bra, men att det inte är ett problem för dig.

Hmm. Minns inte i vilket sammanhang det var, men någon använde argumentet "bara för att Britney Spears är populär så måste hon inte vara bra" eller dylikt. Det är nog mer efter min linje
Tja, man kan konstatera att hon är populär. Således finns det många som tycker om att lyssna på hennes musik. Det om något borde väl vara definitionen på att hon faktiskt gör bra musik? I och med att det handlar om en sådan extremt subjektiv sak som musiksmak så måste nästan kvaliteten definieras genom antalet köpare/lyssnare. Sedan vet jag att det är mer komplext än så. Det handlar om hur skivbolagen väljer att trycka fram vissa artister genom produktplacering, reklam, radio, MTV osv. Vem vet hur många som hade lyssnat på Hypocrisy om de hade haft samma skivbolagsstöd som Marilyn Manson. Ändå tycker jag att Hypocrisy är jättemycket bättre än David Bowie-kopian.

Äh, shit vad jag svamlar. Är det någon som fattar vad jag menar?

- Vulf

Man Mountainman

Storsvagåret
Min regelsyn [OT]

Och det är?

Tja, det har visserligen inget med ämnet att göra, men eftersom du frågar så snällt så ska jag dra ett kort svar.

Jag gillar enkla regler. Inte direkt minimalistiska, men avskalade; system där allt onödigt har plockats bort och endast det allra mest relevanta finns kvar. Jag gillar system där rollpersonsskapandeprocessen är utformad för att göra det så enkelt och intuitivt som möjligt att skapa en rollperson och där spelarens kontroll över hur slutresultatet blir är så stor som möjligt; vilket uppnås genom ett minimum av slump och "paketlösningar" och ett relativt litet antal spelvärden som alla fungerar på ungefär olika sätt. Det får dessutom gärna finnas stöd för att skapa sina egna färdigheter och liknande. Jag gillar stridssystem som går snabbt att använda utan att nödvändigtvis ge avkall på variation; narrativistiska moment får gärna finnas men realism är sekundärt. Vad gäller strid i rollspel så är jag av åsikten att det kan vara roligt i sin egen rätt om det görs på rätt sätt och därför ska stridssystemet vara kul att använda under själva striden snarare än att ge resultat som är verklighetstrogna eller passar berättelsen. Resten av systemet ser jag dock gärna att det kan smälta in i bakgrunden. Jag gillar "elegans" i den bemärkelse att de flesta regler fungerar på ungefär samma sätt.

Det kan man väl säga är min grundsyn på hur regelsystem bör funka. Exempel på system som uppfyller mina kriterier helt eller delvis omfattar Unisystem, Feng Shui, Unknown Armies samt naturligtvis mitt eget Revolver, som dock för tillfället inte går att komma åt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Egentligen vore kanske DoDs regler med Mundana som spelvärld en vinnande kombination? "

Jag hade nog bra mycket hellre gjort precis tvärtom. Trudvang är en synnerligen mysig plats och egentligen det enda skälet till att jag faktiskt spelar där i, om än med andra regler.

Dimfrost

Special Circumstances
Unisystem [ännu mer OT]

Vad är poängen med Unisystem, egentligen? Jag tycker bara att det verkar som T10-systemet med hitpoints och traditionella grundegenskaper, ungefär.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ett av problemen med dylika frågeställningar är att det är så otroligt subjektivt och personligt. Det räcker inte med att man bara läser ordagrant vad som står i respektive rollspelsbok för att få fram ett entydigt svar. Allting man läser ska upplevas och filtreras igenom ens egen och spelgruppens fantasi. Lägg sedan till det faktum att det finns en del folk här i krokarna som gärna uttalar sig om rollspel som de i praktiken aldrig spelat eller läst igenom. Allt sammantaget så blir det en väldigt rörig kompott.

Den enda del av DoD 6.0 som jag egentligen själv personligen har upplevt är världen, och Trudvang gillar jag skarpt. Den mustiga fornnordiska stämmningen träffar mig rätt i hjärtat. Jag upplever Mundana, och för den delen Eon i övrigt, som mer kalkylerad och mer andefattigt. Som en vikingaskröna ställd mot "Länder i fickformat".

Eons regler har jag spelat med från och till ända sedan rollspelet kom ut. Jag tycker egentligen inte att de är särskilt krångliga eller långsamma. Men det beror helt på hur pass regelbunden spelgruppen är och vilka av reglerna som man väljer att använda sig av. Uttrycket "en grupp nybörjare" säger inte så mycket. Är alla fullständiga nybörjare när det gäller rollspel? Finns det äldre och erfarnare rollspelare till hands?

Är ni ute efter svenska fantasy så kan ni ladda ner Västmark helt kostnadsfritt ifrån Krilles hemsida. Är ni ute efter enkla regler och en cool spelvärld, så skulle jag rekommendera det svenska rollspelet Mutant:Undergångens arvtagare som har en ny reviderad regelbok på gång.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag brukar säga...

...att det inte är automatiskt dåligt för att det är populärt.

Nått rätt gör de som är populära. Det kanske inte är det "rätt" som man själv sätter högst, men det blir inte automatiskt dåligt bara för den sakens skull.

Populärt kan vara bra, det kan vara dåligt. Och tvärtom, det som inte är populärt kan vara bra, men det kan vara dåligt.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rollspelare och historieintresset

De flesta rollspelare har nog ett mer utvecklat historieintresse än medelsvensson. I alla fall om man räknar påhittad historia! :gremlaugh:

M.

Eksem

Champion
Jag brukar säga tvärt om

Ju mindre populärt något är, desto bättre är det. Hos något som fungerar för en enorm massa saknas det av nödvändighet udd och särprägel som kan skrämma bort folk, och det är ju i udden och särprägeln som det blir spännande, och bra.

Vitulv

Re: Jag brukar säga tvärt om

Du får fem prettopoäng av fem möjliga, homeboy.

Själv tycker jag t.ex.att Sagan om Ringen (både böckerna och filmerna) är något av det bästa som skrivits/filmats. Har jag fel då, bara för att de är populära? Är jag bara en del av den enorma massan som inte förstår mig på att uppskatta udden och särprägeln i mindre kända verk?

- Vulf

G

Guest

Guest

I just detta fallet ja, jag hatar både böckerna och filmerna, och förövrigt ogillar jag fantasy (så länge det är alver dvärgar etc, äldre versioner kan vara rätt trevliga) överhuvudtaget så kom inte med att rollspelen hade sett anorlunda ut till mig.
Sedan håller jag inte med att allt som är populärt är dåligt, jag kan dock säga att de flesta som gillar populära saker är det, för de kommer från landet i väst, och jag pratar inte om Norge.

Vitulv

jag kan dock säga att de flesta som gillar populära saker är det, för de kommer från landet i väst, och jag pratar inte om Norge.
Hur kan du skriva något sådant? Snacka om att sätta sig själv på höga hästar.

- Vulf

Selly

Level 5 Laser Lotus
*host*

"Sedan håller jag inte med att allt som är populärt är dåligt, jag kan dock säga att de flesta som gillar populära saker är det, för de kommer från landet i väst, och jag pratar inte om Norge."

Syntax error, grammatically incorrect sentence. Unintelligible. Men jag gissar att du syftar på att det antingen är jänkare som gillar allting populärt, eller alla andra som gillar allting amerikanskt (för ja, jag antar alltså att "landet i väst" är USA; rätta mig om jag har fel). Endera alternativ känns felaktigt, och dessutom tämligen ovidkommande. I synnerhet efter att du tagit upp Sagan om Ringen-filmerna och -böckerna; böckerna skrevs av en britt, och filmerna spelades in på Nya Zeeland, av en Nya Zeeländsk regissör... ¬_¬