ÄSCH
Vänligen definiera utvecklingsstörd.
Ja, i sammanhanget syftade jag på barn som gick på särskolan... japp, det gjorde jag.
Eh... ja? Vad är det "onda"? Lagen är ett resultat av att det inte var önskvärt att kriminalisera en uttsatt grupp (de prostituerade) utan istället försöka klämma åt de som utnyttjar tjänsten, som oftast är män.
Men, öh, grejen är ju att man faktiskt inte kommer åt någon med det. Man har satt en lag, man har bestämt sig för att här går gränsen, man har gjort sitt, och man kan knapra mot kakor och dricka apkiss igen.
(fast det är ju givetvis helt fel, prostitutionen i Sverige eller Ryssland för den delen böjer sig inte efter några dylika lagar, men eftersom lagstiftarna åtminstone har sagt till är allt bra och tryggt, eller hur? bleh.)
Öh, Halmstad? Vampyrmordet? Var inte det folk i trettioårsåldern som gjorde det? Kidz?
Ja, särskilt mogna var dom väl inte.
Om jag inte missminner mig så fick killen som häktades för Halmstadsmordet "ett ryck" och dödade offret. Min gissning är alkohol kombinerat med ett psyke som behöver terapi. Inte någon "ond energi".
Tja, drogen heter Rohypnol. Inte så konstigt att han fick "ett ryck", kanske?
Frågan är:
varför tog han drogen?
Varför ville han eftersträva så bestialiska handlingar som möjligt? Det är vad man måste fråga sig.
Återigen med svaga människor och ondska? En människa är en individ. En människa som dödar 53 personer och äter upp dem är inte ond, han är sjuk. Ond förutsätter att vi har en måttstock som gäller världen runt. Det har vi inte, alltså faller "ond" "god" och "mesost".
Nej, en människa som dödar 53 människor helt sonika utan anledning, en människa med ett trevligt liv, en fru, några barn, trevliga föräldrar är
sjuk, alternativt något så innihelvete
svag (kanske blev han sur för att grannens hund åt upp hans katt...?).
En kille som spöar sitt barn för att han har det stressigt på jobbet är
svag. Hans handlingar är således
onda.
Utveckli... vad i herrans namn menar du med utvecklingsstörda? Var drar du gränsen? Vad menar du med "ond energi"? Och var i ända in i Hälsingland fick du rätten att dubba de utvecklingsstörda till "de lägsta"?
Jag tror att vare sig man "dubbar" dom utvecklingsstörda eller inte så
är dom de facto bland de människor som har svårast att ta emot och göra sig av med ond energi. De vet inte var den ska ta vägen, helt enkelt, men det kan mycket väl gå ut över andra utvecklingsstörda eller ett syskon, eller ett husdjur?
Jag har ingenting emot utvecklingsstörda, tro mig, men jag avskyr när folk beter sig illa mot dom, vilket sker oftare än de flesta vet (
jag vet, min mamma jobbar på särgymnasium).
För låt oss inse: den onda energin måste ta vägen någonstans.
Venus är för övrigt en liten flicka som vägrar prata, och slår folk jättehårt så fort de kommer i närheten av henne, typ. Hon är väl bara 6-7 år (minns inte riktigt), men hon fruktas av samtliga på hennes bostadsplats. Hennes mamma är inte hennes egentliga mamma, utan hennes syster som våldtogs vid trettonårsåldern. Även hon är utvecklingsstörd.
Den onda energin har helt enkelt satt propp.
Mogge är egentligen inte religiös eller något, om ni nu fick det intrycket...