Troberg
Sinister eater
Re: Vitulvs utvärdering (OT)
Gör som jag, kör utan kompendierna. Tillför de egentligen något nödvändigt?Problemet är när till exempel en spelare som inte är van vid boken inte hittar en lämplig advantage utan måste sitta och bläddra igenom Grundboken OCH Compendium I. Och i Compendium I finns det exempelvis INTE LITE advantages. Och att jag sen sitter och rablar upp en massa advantages som inte är lämplig i tex en fantasykampanj om vi nu skall köra det gör inte saken lättare. Utrustningslistorna är det minsta problemet. Fast ifall man vill plocka delar från rustningar i Compendium II och vill kombinera med delar från Basic (Grundboken) Då blire också en massa växlande av böcker.
Nej, det är olika för olika världar, kampanjer och så vidare. Hellre i så fall en lite finare indelning i undergrupper.Gjärna sett till att man delade in Advantages, Disadvantages och Skills i Generics grupp och en grupp för varje TL. Då hade man enkelt kunnat säga åt spelarna att de får välja skills från Generic och TL 3 och så plötsligt hade det blivit enklare för spelarna.
Jag gillar dem! De lättar upp när man sträckläser och innehåller intressanta sidospår. Det är sällan någon omistlig info står i dem dock.För att inte snacka om alla sidebars, vafan är dom tillför gör ju bara organiseringen helt fucked up, ibland hittar man en regel i en sidebar och ibland står den i texten.
Jag ser dem mest som patchar tills nästa edition. Jag väntar hellre på den.Senast jag kollade är Compendium I och II kompletteringar till Grundboken. Visst dom är valfria men jag kör med dom.
OK, du har rätt, missade dem. Det är dock ganska avgränsade områden och jag tycker inte att de stör så mycket. Det är ju inte som om man behöver sitta och bläddra Vehicles eller Mecha när man gör karaktärer, utan bara i mycket specifika situatoner där man mer eller mindre växlar över till de böckerna.Sen finns det några till som jag räknar till regelböcker. Generellt är det böcker som inte innehar nå bakgrundsspecifikt utan bara tilläggsregler. Exempelvis GURPS Vehicles.
OK, de hade jag missat totalt. Om jag får komma med en oinsatt gissning så skulle jag dock gissa att de har väldigt lite regler och ganska mycket bakgrundsinfo jämfört med motsvarande D&D-böcker. Det är mer så SJG brukar göra. Misstänker vidare att de kommit som en ren konkurrensgrej gentemot D&D.Senast jag kollade finns det GURPS Wizards, GURPS Rouges, GURPS Warriors till GURPS också.
Ett tips här (gäller inte bara GURPS utan all icke slumpbaserad karaktärsgenerering) är att begära att de beskriver karaktären övergripande innan de börjar göra den. Man slipper mycket sådant då.man har så mycket frihet att det ibland är svårt att välja (delvis en av orsakerna varför mina spelare sitter och bläddrar i evigheter i GURPS böckerna och ser ut som frågetecken)
Vilket är basen till min teori att GURPS skapades som en motreaktion till D&D.Men jag känner att D&D har det GURPS saknar och tvärtom.
Jag har lyckligtvis bara en spelare som bryr sig nämvärt om vilket spel som spelas och det gör han bara på ren princip, utan någon egentlig anledning, så jag känner mig inte så jätteskyldig om jag kör över honom ibland.Men som sagt tidigare Spelarnas ord är lag så då blire D&D (har lika roligt oavsett vilket rollspel man spelar) med enstaka GURPS äventyr instuckna då och då när vi har tid.