en fråga om spelstil
Hmmz...en väldig massa upprepade meningar i den här tråden...ska försöka att inte göra det själv
Men det är ju faktiskt så att den här diskussionen nu blivit väldigt bred, och inte ändast innehåller frågan
om det är möjligt att bli en "mäktig" magiker . Utan också frågan om vad en magiker igentligen är, vilken plats i Mundana magikerna fyller osv.
Och kontentan av detta blir, som i många andra diskussioner, frågan om vad man igentligen vill uppnå/uppleva med sitt rollspelande. Vill man rollspela eller vill man "hacka and slasha" sig fram.
kan man göra en "mäktig" magiker? (jag vet att jag nu upprepar andra) Absoult - om det som i det här fallet gäller att gör en strids magiker, finns det gott om tips åvan.
Om det i stället gäller den andra , stark förespråkade sortens magiker, som är en bildad akademiker och diplomatisk maktfaktor, är det än mer möjligt och långt mer troligt.
Det som många glömmer i rollspel är att man inte är en allsmäktig gud som kan besegra allt och alla, det är iaf inte det som är meningen (anser jag). Man får ta sig en ordentlig titt på vad som är logiskt. Allt för många spelare och spelledare tänker allt för ofta med svärdet (även jag själv). Det är därför som det många gånger kan vara svårt att spela den akademiske magikern...men säg mig...vad är igentligen mäktigast. En magiker som tvingas att kasta en elboll för att demostrera sin makt inför krigarna.
Eller en bildad man, med auktoritär stämma, vis blick och en lungn självsäker utstrålning kan få krigarnas respekt och lydnad genom att endast vara. Kanske bara tända en sprakande brasa med "tanke kraft" trots det ihärdiga skyfallet. Eller skriva brinnande bokstäver i luften.
Om inte krigarna i det här fallet själva är bildade inom, åtminstone, teoretisk magi lär de akta sig noga för att bråka med en sådan man. För kan han göra dessa saker så lätt - vad kan han då inte åstadkomma när han verkligen anstränger sig.
Jag säger så här: Vill du göra en mäktig magiker. Satsa då på själva karaktären. Välj effektfyllda och saknyttiga besvärjelser och se till (precis som krille sa) att han får ett existensberättigande.
Om du nu har en spel grupp som inte bara "hack and slashar" lär du få all den makt och respekt du kan önska.
Men om det är så att ni nu slåss mycket, välj då att behärska " Diodactus fylgiska urladdning" eller liknande, så att du i en skarp situation kan göra skäl för din sak. Men kom ihåg att blixten, i det här fallet, inte nödvändigtvis behöver skada en massa för att imponera och skrämma och därmed göra dig mäktig. För ärligt talat med handen på hjärtat. Skulle jag själv finna mig inbegripen i en stid med svärd och yxor och någon då börjar slunga blixtar omkring sig, jaa då skulle iaf jag pinka på mig - oavsett vad de gör i skada.