Nekromanti Hur är magisystemet i Eon

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Fungerar tyvärr inte enligt magiteorin

men saken är den att du bara klarar dig i 16timmar, sedan blir du trött och återfår inte långtidsutmattning och därmed är besvärjelsen som tar bort utmattning meningslös. personligen tycker jag det är lite lätt sjukt, men men. :gremsmile:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Eh. Hrm. Förklaring.

Som vanligt har mina provokativa tendenser retat upp folk. Men man är väl inte sämre än att man kan förklara sig.

Det där med dräparmelodin var ett skämt, därav smileysen.

Anledningen till att jag rekommenderade -BoNe- att söka sig till ett annat spel var:

"Meeen.. Ja trackar ner på magisystemet för att man är så förbannat dålig från början. Man kan bli mäktig i alla spel ungefär. men i detta så måste man spela så otroligt mycket. Det ärl ite jobbigt om man tex är på ett konvent o ska göra en magiker och vill kunna göra lite grejer..
Eftersom man dödar/och blir dödad så lätt av ett svärd så är det ganska så klart att man ska kunna dö ganska snabbt om man får ett jävla eldklot på sig.. "
Det var alltså i all välmening, då jag tror att man kan finna mer offensiva magiker i andra spel. MEN! Man kan väl förklara lite bofferlighet också:

Eons magisystem är uppbyggt utav effekter, och effekternas styrka påverkas av antalet filament som ingår (typ mana i Magic). Ju fler filament, desto svårare blir det. Alltså, kraftfulla besvärjelser kostar i risker med dissipation å sånt.Om detta finns att läsa i Mystik & magi, och jag hjälper mer än gärna till att förklara Eons magisystem så fort nån (-BoNe- eller nån annan) frågar. (Detta pga att jag gillar systemet skarpt, vilket är samma anledning till att jag kan bli lite för spontanprovokativ om systemet kritiseras på grunder som IMHO inte är relevanta.)

Nåja, köp M&M och kolla sen upp effektlistan på sida 110-125. Dessa effekter torde vara intressanta för -BoNe-:
Blixt
Blända
Blödning
Bränna metall
Chock
Döda
Eld
Explosion
Krossa
Olära
Skärpa
Smärta
Trauma

Ändrat: Glöm inte att besvärjande har en stor nackdel då man måste ha nåt att alstra ifrån för att kunna få filament (måste man iofs vid ritualer med, men dessa kan ju förberedas i större grad). Detta kan lösas med de hjälpmedel som finns i M&M sida 108. Dock så måste man ju ha hjälpmedlena med sig hela tiden, och vet man inte var man ska leta så är de relativt svåra att finna.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Min åsikt.. Ingen vill höra...

Min åsikt är att Eons magisystem e ganska instabilt...
Majoriteten av alla effekter som finns varierar mellan dåliga/urusla/flummiga...
Resterande är å andra sidan för bra...

Några exempel:

Teleportera: Är mig veterligen den enda effekt som ökar sitt "Avstånd" med tiopotenser istället för den vanliga 30m/filament... Detta gör att man med sju-åtta filament kan teleportera sig till månen (eller iaf 10000000 meter)... Rpna har inte längre något behov av att bära runt på mat... En magiker som kan effekten Teleporterar sig helt enkelt till favoritkrogen i Talon och kör take-away... Även en mycket klen magiker orkar teleportera sig med mat för fyra personer...

Jämför sedan effekten med "Portal" som visserligen är ganska annorlunda... Den kan göras permanent, kan släppa in flera personer osv... Men å andra sidan kommer man med åtta filament kunna göra avsåndet mellan portalerna till sanslösa 240meter...

Åsså några attack besvärjelser...

Med ett eldklot, skapat med effekten eld kan magikerna åsamka sin fiende Ob1t6 Trauma per filament + Ob1t6 Smärta (ökar inte med filament) samt ha möjligheten att antända fienden med ett antändningsvärde på 4, som höjs med två per filament...

Få magiker kommer någonsin Kunna få upp en effekten Eld i ett eldklot till mer än 4 magnituder... Alltså Ob4t6 Trauma Ob1t6 Smärta Samt ett antändningsvärde på 10 (risken att målet kommer ta eld är litet, om han inte e indränkt i olja eller har sidenkläder)... För övrigt kommer magikern även behöva använda sig av A´vstånd, eftersom Eld är en berörings effekt...

Sedan har vi blixten... Ob 1t6 Smärta och Trauma per filament. Det är redan en avstånds besvärjelse och fototropi är dessutom på många sätt lättare att alstra och är vid okontrollerad dissipation inte speciellt farlig...Ljus skenet bländar dessutom fiender och vänner, men inte magikern om han på typiskt fototropist maner bär sotade glasögon...

Vissa aspekter har bra effekter, är ganska ofarliga vid dissipation och är lätta att alstra (ex. Fototropi)...
Andra (ex. Kronotropi) Har extremt få, och dessutom dåliga (I kronotropins fall är undantag tidsflykt, utifall att man använder den för att slöa ned sina motståndare, ingen krigarehar en chans om hans värld rör sig ens dubbelt så fort, vilket det inte skulle krävas mer än ett eller två filament till) Kronotropin är även livsfarlig att tappa kontrolen över...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Om kostnader

Skall man använda magi i strid så är demonologi mer effektivt (då det kan skötas via ritualer, vilket blixtar, eldhav och liknande inte kan).
Effektivare på så viss att det är kraftfullare - JA men defenitivt inte lika smidigt och flexibelt som en potentiell magiker som kan operera i samverkan med en krigsenhet. Nackdelen med ritualer är att de kanske inte ens är färdiglagda innan den eventuella drabbningen är över samt att de är tämligen svåra att genomföra ostört vid själva drabbningen. Däremot går de utmärkt att använda innan en eventuell stridssituation där ritualkastarnas sida också är de som angriper och såldes kan förutse tidpunkten för det hela.

Thalamur har inte råd att utbilda powermagiker, det är så fruktansväret mycket dyrare än deras allmänna värnplikt.
Ursäkta mig men hur skall de då ha råd att utbilda sina 600 fullvärdiga medlemmar av tribunalen som ju bevisligen redan existerar? Du finner det inte troligt att några av dessa, om det så bara handlar om ett par futtiga procent, skulle kunna vara "powermagiker" i den bemärkelsen att de är specialiserade på offensiv magi?

Dessutom så får folk mat i Thalamur, medan man i Consaber blir av med sin mat som skatt till baronen/greven. Är inte det tyranniskt? Ett system om medvetet svälter ihjäl sitt folk!
Frågan är bara vad de betalar dig de thalaskiska hundarna? :gremwink:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Om kostnader

De magiker som utbildas blir förmodligen något annat än powermagiker, då de isåfall lika gärna kunde utbildat riddare eller 'lägre' krigare. Alla länder har begränsade resurser och vill använda dessa så effektivt som möjligt. Inte slösa bort på att utbilda powermagiker. Bara för att det kostar lika mycket att utbilda en demonolog eller magiteoretiker som powermagiker så betyder det inte att det borde finnas lika många av varje sort, då powermagikerna kan bytas ut mot krigare. Vilket de två andra inte kan.

Sen kanske en individ finner det lockande att tämja blixtar och kasta eld, men det får stå för denne. Dessutom är termen 'individ' inte så poppis i Thalamur...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Jag lyssnar...och svarar

Teleportera: Är mig veterligen den enda effekt som ökar sitt "Avstånd" med tiopotenser istället för den vanliga 30m/filament... Detta gör att man med sju-åtta filament kan teleportera sig till månen (eller iaf 10000000 meter)... Rpna har inte längre något behov av att bära runt på mat... En magiker som kan effekten Teleporterar sig helt enkelt till favoritkrogen i Talon och kör take-away... Även en mycket klen magiker orkar teleportera sig med mat för fyra personer...

Jämför sedan effekten med "Portal" som visserligen är ganska annorlunda... Den kan göras permanent, kan släppa in flera personer osv... Men å andra sidan kommer man med åtta filament kunna göra avsåndet mellan portalerna till sanslösa 240meter...
Yepp är också medveten om denna drastiska skillnad och får påpeka att du helt klart har en poäng där.
I min version av Eon har jag därför sett till att alla räckvidder dubblas för varje ytterligare filament som man tillför. 1 filament extra = 60 m, 2 = 120, 3 = 240, 4 = 480 osv. På så vis kan man med många filament öka räckvidderna i tilltagande grad och inte futtiga 240 meter på 8 filament. Detta påverka dock alla andra besvärjelser också vilket iofs känns helt OK för mig men du kan ju låt det endast gälla för effekten portals räckvidd.

Ett annat och mindre drastiskt alternativ är förståss att du helt enkelt minskar teleporteringens räckvidd eller finner dig i att portalens provisoriska samt flerpersons möjligheter som kompensation för teleporteringens grymma räckvidd.

Få magiker kommer någonsin Kunna få upp en effekten Eld i ett eldklot till mer än 4 magnituder... Alltså Ob4t6 Trauma Ob1t6 Smärta Samt ett antändningsvärde på 10 (risken att målet kommer ta eld är litet, om han inte e indränkt i olja eller har sidenkläder)... För övrigt kommer magikern även behöva använda sig av A´vstånd, eftersom Eld är en berörings effekt...
Fast då glömmer du att effekten eld har varaktigheten temporär och således brinner via magisk väg i hela en minut på målet om detta inte släcker elden (vilket iofs inte är så svårt). Den har dock förmågan att brinna på rejält och om offret vill släcka elden så tar det dessutom en handling från denne vilket ju helt klart är en fördel.
Som husregel har jag dock lagt till att elden påverkar en kroppsdel per filament (den borde ju bli större - därav den ökade skadan) vilket i så fall försvårar släckning avsevärt och således ökar chansen till antändning.

Så visst kan jag hålla med dig att det förekommer en del obalans aspekterna emellan men det är inget som man inte kan åtgärda med en enkel korrigering!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Om kostnader

De magiker som utbildas blir förmodligen något annat än powermagiker, då de isåfall lika gärna kunde utbildat riddare eller 'lägre' krigare.
Fast då bortser du ju från faktumet att magiker faktiskt kan uträtta en sjuhelsikes massa som riddare och krigare INTE kan vilket också skulle kunna göra dem till prisvärda investeringar då det skulle innebära ett taktiskt och strategiskt övertag.

Alla länder har begränsade resurser och vill använda dessa så effektivt som möjligt. Inte slösa bort på att utbilda powermagiker.
Fast enligt mig så vore det ju effektivt att lägga åtminstone lite resurser på att utbilda magiker med stridsgynnande effekter och således inget slöseri. Observera att jag med power magiker inte menar magiker som enbart kan kasta eld och blixtar för det om något vore slöseri med resurser. Utbildar du en magiker så får du ju hela kittet med exempelvis "blända" och "osynlighet" om det är fråga om en fotomanitiker samt oräkneliga eventuella transformerade effekter!

Bara för att det kostar lika mycket att utbilda en demonolog eller magiteoretiker som powermagiker så betyder det inte att det borde finnas lika många av varje sort, då powermagikerna kan bytas ut mot krigare.
Har inte sagt att det skulle finnas lika många av varje sort, bara påpekat att sannolikheten är stor att det borde finnas åtminstone några powermagiker.
Hur menar du att man skall kunna byta ut en salig kombination av stridsgynnande besvärjelser (vilket en krigarmagiker rimligvis borde ha undervisats till), helande effekter inte att förglömma, mot en simpel eller till och med flera krigare?

Fast den kanske är själva definationen av powermagiker som vi egentligen tolkar olika.? Märk väl att jag aldrig satt ett likhetstecken mellan det och en magiker som enbart kan kasta eld eller blixteffekter!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Att vara magiker i snabba strider och försöka kasta offensiva besvärjelser är i stort sätt omöjligt.

Nä sörru, nu har du allt fel. There's a little something I call "diodactus fylgiska urladdning". Tar en runda att kasta, och åsamkar lede fi ob2T6 i trauma respektive smärta, nog för att få en medelstark karl att svimma på två rundor.

I övrigt är det som du säger: Eons magiker är mäktiga främst ur ett sociopolitiskt perspektiv.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Nä sörru, nu har du allt fel. There's a little something I call "diodactus fylgiska urladdning". Tar en runda att kasta, och åsamkar lede fi ob2T6 i trauma respektive smärta, nog för att få en medelstark karl att svimma på två rundor.

Den hade jag glömt måste jag erkänna, men den är väl den enda besvärjelsen som är sådan också? :gremsmile:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Mm.. Precis...

Åsså finns ju den där trevliga lilla besvärjelsen som ökar hugg skada med Ob1t6 per filament... Har själv svårt att förstå hur någon kan tycka en Eon magiker är dålig...

I min söta grupp har vi snarare haft oändliga diskusioner om hur obalanserad en magiker är... Dessutom skulle ju rent teoretiskt varje krigare (Rp´s alltså) ha låga världen i Alstra Biotropi o Geotropi...

Vi hade en diskussion på forumet för närmare två år sedan där någon från Neo poängterade möjligheten att alla Rp´n kan ordna sig lite magi-glädje längs vägen... Jag vet att det hela luktar Kobold lång väg, och eftersom jag spelar med Koboldjägaren så skulle det inte komma på fråga i mina kretsar men... möjligheten finns...

Dessutom finns ju heller inga motståndsslag mot offensiv magi eftersom man skapar "elementet" med magi...
Själv gillar jag Shadowruns offensiva besvärjelser, skillnaden mellan Combat och Manipulation eller vad det e...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Klart smakfullt...

I min version av Eon har jag därför sett till att alla räckvidder dubblas för varje ytterligare filament som man tillför. 1 filament extra = 60 m, 2 = 120, 3 = 240, 4 = 480 osv. På så vis kan man med många filament öka räckvidderna i tilltagande grad och inte futtiga 240 meter på 8 filament. Detta påverka dock alla andra besvärjelser också vilket iofs känns helt OK för mig men du kan ju låt det endast gälla för effekten portals räckvidd

Greymourn har fått ut mer än utlopp för sitt hat till mänskligheten ifrån forumet... Rörd...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Bra

"Men alharra.. Ja menar att om det är braatt vara en offensiv magiker tex om det finns magier som är riktigt kraftfulla och kan döda på direkten.. ex något stort eldklot eller liknande.."

...och det är det samma som att vara bra? Underlig definition. Ja, det har sagts förut, men en magiker vars enda specialitet är att leka eterisk köttkvarn skulle jag inte kalla "bra". Möjligtvis "dödlig". En "bra" rollperson är för mig en karaktär som finner sig hemma i andra situationer än världskrig.

Björn - the fly on the wall
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Och här måste jag bara få gnälla lite om nämnda besvärjelse:

Vadderat tyg minskar Trauma- och Smärtförlusten med -5, läderpansar minskar skadeverkan med -10. Om man slåss mot annat än motståndare i metallrustning (dvs de flesta förutom riddare och mera välbeställda krigare) så ska man alltså ha en jäkla tur för att göra nån vettig skada.


/Rax, känner sig bättre efter att ha påpekat detta :gremsmirk:
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
But Slim, what if you win... (-BoNe- och fusk)

okej, nu var det ju inte egentligen min poäng, utan krilles, jag försökte framföra.

Ja, vad skall man svara på så'nt? Förutsätter att du instämmer i Krilles poäng, så varför gömma sig i Krilles ficka. Du behöver inte hans imaginära tyngd för att göra något intryck på mig eller någon annan här på forumet.
Säg vad tycker själv vetja!


men som frågan var, så var den varför attackbesvärjelse är så klen å fjolliga eller hur?

Det var den. Är det rätta svaret att alla som använder attackbesvärjelser är boffertomtar-wannabies, som inte har fattat att attackbesvärjelser suger? Det är så EON-politiskt korrekt att ha den åsikten nämligen, så jag förstår varför så många har den. Det blir så mycket lättare om alla magiker ser ungefär likadana ut. Blonda och blåögda allihop med en liten tysk accent. Jawohl?
De som anser att attackbesvärjelser är klena kan inte EON's magisystem helt enkelt. Eller också så väljer de att kasta sina trumfkort, inte vet jag, men det förefaller som en märklig inställning IMHO.


förklaringen till att folk och fä inte exploderar i en stor kaskad av blod å tarmar när magiker skjuter en magnitud ett blixt på dom förklarar jag med att det är svårt att åstadkomma sådana kraftfulla effekter under den tidspress som en strid innebär.

Det här utlägget går helt enkelt inte ihop. Varför kan man bara kasta magnitud ett besvärjelser i strid? Varför inte två eller tre? Ob3T6 trauma och smärta är djävligt obehagligt för en motståndare. Snittet blir ju 11.25, vilket innebär ett dödslag med en högre tärning. Och att framtida handlingar i den här striden blir en tärning svårare.

Anledningen till att "målet inte exploderar i en stor kaskad av blod och tarmar" har med magnitud att göra. Och hur ökar man magnituden utan att öka svårigheten? Någon? Man använder kongelat.
Är de dyra att framställa? Nej.
Är de svåra att framställa? Nej.
Kan de massproduceras? Ja.

Sensmoralen är alltså: Använd filament, så mycket som situationen kräver. Sänk svårigheten till Ob1T6 och du kommer inte att fumla. Du kan fortfarande dra iväg en 10:e magnitudens blixt och då kan jag garantera att ingen i närområdet kommer att tilltala dig respektlöst.

För de som sätter den personliga säkerheten i det främsta rummet så rekommenderar jag mycket varmt effekten 'Skimmer'. Eftersom du är magiker så förväntar sig ingen att du skall delta i striden med mundana medel. Då skimmer ökar svårigheten för alla mundana attacker (a'la pilskott och hugg) med +Ob1T6 per filament så är denna effekt alldeles utmärkt att använda för att avskräcka folk från att ens försöka. Pumpa upp den till femte magnituden (med hjälp av filament) och provisorisera den. Tar du den dit så kommer de som försöker sig på en mundan attack att börja på antingen 1)Ob6T6 (siktar med avståndsvapen på nära håll) eller 2)Ob7T6 (avfyrar avståndsvapen på nära håll utan att ha siktat en runda) eller 3)Ob8T6 (alla andra former av närstrids eller avståndstattacker).

Nå, Ob6T6 kan ju tyckas som en risk eftersom det faktiskt går att lyckas där om man är djävelflitig i sitt bågskytte och sedan länge lämnat de "erfarna mästarna" (FV 15) bakom sig. Men allt hopp är inte ute för vår krigarmagiker, ety han har en mängd effekter till sitt förfogande för att nita bågmästaren. Lösningen heter 'Bländning'. För varje magnitud i effekten så får alla som tittar på magiker (och det gör de som ämnar att anfalla honom) +Ob1T6 i svårighetsökning. Dessutom får de lika mycket smärta som magnituden. Den här effekten är utmärkt att använda... säg på andra magnituden (vi tar en liten risk). Lägg besvärjelsen i samma rond som offret... eh vad säger jag, bågskytten siktar. (Alstra+Besvärjelse) och vips så var bågskytten uppe på Ob9T6 (och har 2 i smärta). Nästa runda upprepar vi proceduren etc... ad infinitum, eller åtminstonde tills dess att bågskytten inser sitt underläge och gör något annat.

Om du har tid att förbereda dig (och det bör du ha innan du ger dig ut på äventyr), se då till att ha din bäste vän Grimbuld med dig. Vem är Grimbuld i hear you ask? Jo, Grimbuld är din 10:e rangens golem, tillika betjänt. Grimbuld kan med lätthet hantera de flesta orosmoln som dyker upp vid horisonten. Han kanske inte är så pratsam, men han är djävligt effektiv. Skapa honom med kongelat och ha lite geotropiska och ataxatropiska kongelat i reserv, om det helt ofattbara skull inträffa.


jag försökte som sagt bara för klara för bone varför vissa effekter är så fjompiga.

Är de verkligen fjompiga, eller är vi drabbade av ett likriktat tänkande?


jag kan förstå han faktist, och jag försöke förklara att magiker i eon först och främst inte är lämpade som krigsmagiker.

I ett magisystem som är så flexibelt och modulärt som EON's går det att bygga vilken magikertyp som helst. Det är ett av systemets stora styrkor, rent regelmässigt.


han får spela precis vad han vill för mig och jag försökte hjälpa han med det(berätta gärna vad jag har gjort fel!?).

Men ärligt... tycker du verkligen att du hjälper bone att bygga en offensiv magiker med följande uttalanden: "men det (möjlighet att kasta eldbollar) brukar inte magiker i eon heller ha." "att försöka kasta en eldboll är inget magiker sysslar med helt enkelt"

Det är ju inte särskilt konstruktivt eller hjälpsamt IMHO.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Om magikerns existensberättigande

"Det är inte min mening att magikern enbart skall ha ihjäl folk enbart att han kan ses som understöd till krigaren. Detta kan ju dock som bekant ske på fler sätt än genom eldklot och blixtar för den spelare som söker mer sofistikerade lösningar. En magikers såbarhet då denne alltid handlar sist och då formeln dissiperar om han tillfogas smärta (vilket han förmodligen gör om han befinner sig involverad i strid och försöker väva en formel samtidigt som han försöker sig på defensiva manövrar) gör ändå att krigaren fyller en vital funktion - som beskydd av fälthaubitsen."

Varför all denna fixering vid strider och våld? Är karaktärens värde lika med skickligheten på att ta kål människor och monster? Skapa en karaktär som är genomtänkt och går att spela och utveckla istället för en endimensionell stridsmaskin. Bra karaktärer skapas inte utifrån deras dödlighet i strid utan hur roliga de är att spela.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Om magikerns existensberättigande

"Anledning att jag över huvudtaget diskuterar saken är då ditt ord brukar väga tungt på forumet och om det nu är någon spelare som är av åsikten att de vill spela fälthaubits att de inte ska behöva välja ett annat spel för den sakens skull."

Att spela så kallad Fälthaubits i Eon är svårare än i många andra spel men tydligen inte så svårt att ingen är beredd att försöka. Ytterst beklagligt när det finns så mycket bättre och roligare saker de kunde ägna sig åt. Rollspel är alltför fantastiskt för att bara reduceras till machovåld.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Men walle... var inte så enkelspårig :).

Varför all denna fixering vid strider och våld? Är karaktärens värde lika med skickligheten på att ta kål människor och monster? Skapa en karaktär som är genomtänkt och går att spela och utveckla istället för en endimensionell stridsmaskin. Bra karaktärer skapas inte utifrån deras dödlighet i strid utan hur roliga de är att spela.

Varför måste stridsmaskiner vara endimensionella? De kan ju vara intressanta och roliga att spela även fast de kan offensiv magi (gha!!). En viss eller annan inriktning på magiområdet behöver ju inte innebära mer eller mindre djup. Magivägen är väl förvisso en stor del i en magikers personlighet, men den behöver ju inte vara allt.

Vad jag försöker säga är att alla stridsmaskiner inte är endimensionella. De kan på samma sätt som andra rollpersoner ha både bredd och djup när det gäller gestaltandet. Alla "politiskt korrekta" magiker behöver inte vara så otroligt intressant heller. Det beror ju på den insats som spelaren gör när rollpersonen skapas. Om det går att få vapenmästare med intressanta "quirks" och djup, så går det med offensiv-magiker också.
 
Top