UPPDATERING 2021-09-07
- Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Ett steg fram, ett steg tillbaka…
När det tog Illustrator trettio sekunder att öppna en av mina väldigt enkla kartor så tröttnade jag helt enkelt på skiten. Jag är så, så less på Illustrators alltmer pinsamt dåliga prestanda. Det är helt orimligt att ett program jag betalar för
månadsvis och som ges ut av ett av världens största proffsföretag när det gäller sån här mjukvara ska vara såhär inåthelvete dåligt.
Samtidigt släpper Affinity Designer en
ny version, där de specifikt skryter om hur mycket de förbättrat sin redan väldigt bra prestanda. Adobe skryter om nya värdelösa funktioner typ ingen frågat efter, Affinity skryter med att det går lättare och snabbare att jobba med löjligt stora filer.
Så jag bestämde mig: Hädanefter blir det bara Illustrator om jag specifikt behöver någon funktion som finns i Illustrator.
Nackdelen blir ju att jag i princip behöver återskapa mitt symbolbibliotek. Det finns ju vissa importmöjligheter, men jag passar hellre på att uppdatera lite.
Så idag har jag byggt dörrar. Återupptäckt att isometriska cirklar har en del intressanta saker för dig. Jag är ju inte konstnär och kan inte rita, och jag är definitivt ingen matematiker så alla "insikter" jag har i sammanhanget är ju extremt triviala, men jag är ganska nöjd med min problemlösningsförmåga och resultatet av mitt amatörmässiga estet-klurande.
Här är jag mitt i arbetet – uppe till höger syns den grå platta som blir symbolens helt genomskinliga "hitbox" senare, den som kommer att användas för att passa in symbolen i rutnätet. Det gröna kommer att bli vitt, och är den del av väggen som behöver "tas bort" för dörröppningen.
Nere till vänster syns… Tja, det är från början ett X skapat av fyra isometriska "öppna dörrar" där varje dörrobjekt är 6×3 mm, alltså (datorspels-)isometriskt. Den större grå cirkeln är gjord så att ytterhörnet på var och en av de fyra dörrarna precis nuddar dess kant, samtidigt som själva cirkeln också är i "isometriskt" 2:1-perspektiv. Med dörrar på 6×3 så blir cirkeln 17×8.5, upptäckte jag.
Det stora hjärtat innefattar det som ska skäras bort för att få det böjda streck som saknas i dörrsymbolen.
Jag passade såklart på att göra alla åtta dörrvarianter jag brukar behöva. När jag ändå höll på. Inte för att det var så svårt; det är egentligen bara två olika som flippats åt olika håll.
Och såhär blev det – övre är den rakt importerade från Illustrator, med lite strukturella skavanker som gör den klurig att fortsätta jobba på direkt i Designer. Den nedre är nyskapad direkt i Designer.
Jag blev ganska nöjd.
Så… Nu är jag nästan precis där jag var nyss =) Nästa steg här blir mest att fortsätta jobba. Återskapa props när det behövs, annars skapa nytt.
…Visst minns jag hur jag gjorde de där stolarna jag blev så nöjd med? =)