Nekromanti Kvinnliga och manliga attribut :O

Rosen

Myrmidon
Re: Det finns en skillnad

Att en sådan sak som längd skulle variera pga kön är väldigt tveksamt, eller snarare ytterst otroligt.

På något sätt påminner det mig om en tjej som försökte övertyga mig att det inte finns några bevis för att puberteten har biologiska orsaker.

Vad kan längd variera på? Den mest historisk återkommande saken är föda. De som har ätit mer har blivit längre.

Mig tror att du förväxlar längd med bredd här.....

Tittar man däremot på ett samhälle där män och kvinnor varit jämnstora, t.ex. Japan, kan man se att på grund av matbrist har alla ätit lika mycket (lite).

(kollar... källa: www.sumitomo.gr.jp)
Medellängd för japaner år 2000 - män 170,8 cm, kvinnor 158,1 cm. Skillnad: 12,7 cm.
Medellängd för japaner under Edo-perioden (1600-1800-talet) - män ca 156 cm, kvinnor ca 145 cm. Skillnad: 11 cm.
Medellängd för japaner omkring år 0 - män ca 164 cm, kvinnor ca 150 cm. Skillnad: 14 cm.

Tillgången på föda har säkerligen spelat roll mellan de olika perioderna - men genomsnittsskillnaden mellan män och kvinnor har konstant varit mer än en decimeter. Möjligen ser de jämnstora ut om en lång svensk blickar ner på dem...

Att killar överlag blir längre än tjejer beror nog till mycket på skönhetsideal som manar till bantning och liknande.

Påminner mig om samma tjej, som hävdade att mänskligheten levde utan könsroller tills modetidningarna kom och uppfann dem.

--
Åke

sockerpappan

Veteran

Först kan jag inte hitta de siffror du hänvisar till men det var en fin sida. Kan du ge mer specifika länkar? Men jag godtar att de antaligen är riktigta och får lov att erkänna att min medeltida japansak historia inte är så pass bra att jag vet att folk åt lika mycket, eller olika mycket. Dock har Japanerna haft en kortare medellängd och dåligt med mat.

Bredd kommer nog av felaktig föda i stor grad om ändå felaktig föda i stora mängder. Många som är väldigt vältränade äter väldigt mycket för att de förbränner mer mat, bara så du vet

Längd borde troligen variera med fler variabler än enbart föda, t.ex. fysisk aktivitet kan man tänka sig, men antagligen är sambanden som avgör en individs längd så pass komplexa att vi inte kan härröra dem i detta forum. Hela mitt matexempel visar bara hur absurt det blir när man försöker förenkla något som egentligen är komplext för att få sanningen. Det är inte så enkelt att män är längre än kvinnor pga enbart matskillnader eller enbart biologi...

Sedan är det en accepterad sanning att svält av olika orsaker leder till minskad produktion av tillväxthormon och går jag upp två våningar till ätstörningsenheten och kollar könsbalansen hos de intagna där så kommer jag nog se att det är övergripande enbart tjejer. Japp vid en koll så har de haft en kille i år och övrigt enbart tjejer. Min slutsats av det blir att tjejer självsvälter sig i större utsträckning än pojkar i vårat samhälle(, eller någon kanske vill hävda att självsvält är biologiskt betingat. Skulle vilja se den evolutionära orsaken till att ena könet svälter sig självt...)

Men trots detta kan det finnas genetiska orsaker till att män överlag är längre än kvinnor, men för att hävda det måste man hitta forskning som tar bort andra felkällor, som t.ex. att könen behandlas olika i samhället, rör sig olika mycket osv. Detta går inte att göra och således kan man inte hävda vetenskapligt att män är längre än kvinnor på genetiskt orsaker. Det man kan hävda är att män är längre än kvinnor i vårat samhälle pågrund av komplexa samband mellan en rad olika faktorer.

Slutligen undrar jag när diskutionen handlade om vem jag påminde dig om? Jag vet inte på rak hand vem du påminner mig om men jag tror att det ungefär är lika ointressant.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: va?

För det första så är det här mitt första inlägg, så... öh... hej!
För det andra så är jag ingen expert på området, men jag låtsas gärna ^_^

Jag föreslår en beskrivning, men ingen torr sådan som du antyder, utan en spännande och intressant. Börja gärna med något kortfattat som ger läsaren en idé om själva känslan i spelvärlden, och skriv sedan entusiastiskt alla detaljer som måste med. En novell som extra-läsning är inte helt fel.

En beskrivning behöver inte alls vara torr, utan kan vara lika levande som någon novell.

Rosen

Myrmidon

Först kan jag inte hitta de siffror du hänvisar till men det var en fin sida. Kan du ge mer specifika länkar?

Siffrorna fanns här:
http://www.sumitomo.gr.jp/english/discoveries/special/84_01.html
http://www.sumitomo.gr.jp/english/discoveries/special/84_02.html
Det finns fler relaterade artiklar i länkarna uppe till höger också.

Det är inte så enkelt att män är längre än kvinnor pga enbart matskillnader eller enbart biologi...

Det är dock inte vad du hävdade i ditt första inlägg, där du kallade det "ytterst otroligt" att könet skulle vara en faktor.

Jag har aldrig, vid något enda tillfälle, hört en 'biologist' påstå att andra faktorer inte finns eller inte har någon inverkan (däremot har jag hört genusnissar påstå att biologister påstår det ad nauseum) -- skillnaden är att om det finns en biologisk faktor så gör den att slutresultatet inte blir likadant även om man utjämnar alla andra faktorer.

Skulle vilja se den evolutionära orsaken till att ena könet svälter sig självt...)

Exakt samma orsak som får det andra könet att knarka steroider och tatuera sitt gängs symbol i ansiktet (eller som t.ex fick en del medeltida munkar att halvt späka ihjäl sig) - en evolutionär drift att anpassa sig och leva upp till de upplevda kraven från sin omgivning. Vad kraven består av, och på vilket sätt man behöver leva upp till dem, bestäms primärt av sociala faktorer.

Slutligen undrar jag när diskutionen handlade om vem jag påminde dig om?

Du bara gjorde det.

--
Åke

Per Ejemar

Veteran
Trist men tack ändå!

Det var ju synd att jag inte klarade av att få dig att förstå den poäng eller det resonemang jag tyckte mig ha.

Jag tror dock att jag förstår vad du velat få fram, vilket övertygar mig om att du är bättre än mig på att förklara dig.

Men jag tror det beror mycket på min oförmåga att uttrycka mig på ett förståligt sätt, speciellt i skrivt, något som jag nu inser är av stor vikt i debatt-samanhang. Lika viktigt som jag nu inser att det är att stärka det man talar (skirver) om med argument och ibland bevis.

Sedan vill jag faktiskt tacka dig för att dig för att du faktiskt fick min hjärna att börja fungera på för ett mig mer tillfredställande sätt än på mycket länge. Du fick mig verkligen att börja förstå och betänka relevansens betydelse i olika sammanhang, den betydelsen har jag inte betänkt på ett korrekt sätt hitills upplever jag, så det glädjer mig otroligt mycket. Det känns som jag ser världen med nya och bättre ögon nu, det är inte ironi, jag upplever det verkligen som att just du fått mig att uppleva dessa för mig numera uppenbara och viktiga relevanser i olika sammanhang.

Det känns kanske lite larvigt att jag visar min tacksamhet gemtemot dig så här, men jag vill ju verkligen att du ska förstå hur revolutionerande din inverkan varit på min nya tankeförmåga så jag hoppas att det inte gör något.

För övrigt lägger jag ner debatten från min sida, eftersom jag känner att jag inte ännu klarar av att uttrycka mig tillräckligt tydligt, och dessutom inte känner att jag ännu kan binda ihop mina argument och bevis till vad jag vill peka på.

Nu ska jag tack vare dig ge mig ut på förhoppningsvis spännande tankefärdärder i andra inlägg, där jag ska försöka att verkligen skriva saker som är relevanta eller i alla fall mer konstruktiva i sammanhanget. Kanske kan jag dessutom nu få till egna trådar som har mer relevans eller konstuktivitet till saker än vad jag hitills (miss)lyckats med ... det visar sig nog snart.

I all välmening från min sida

Troberg

Sinister eater
Re: Trist men tack ändå!

Det var ju synd att jag inte klarade av att få dig att förstå den poäng eller det resonemang jag tyckte mig ha.
Jag tror att jag förstår vad du vill säga, men mina slutsatser är lite annorlunda, åtminstone när det gäller tillämpningen. I grund har du rätt, men rollspel behöver inte vara en korrekt simulering av alla aspekter av verkligheten. Vissa avvikelser kan man ta.

Sedan vill jag faktiskt tacka dig för att dig för att du faktiskt fick min hjärna att börja fungera på för ett mig mer tillfredställande sätt än på mycket länge. Du fick mig verkligen att börja förstå och betänka relevansens betydelse i olika sammanhang, den betydelsen har jag inte betänkt på ett korrekt sätt hitills upplever jag, så det glädjer mig otroligt mycket. Det känns som jag ser världen med nya och bättre ögon nu, det är inte ironi, jag upplever det verkligen som att just du fått mig att uppleva dessa för mig numera uppenbara och viktiga relevanser i olika sammanhang.

Det känns kanske lite larvigt att jag visar min tacksamhet gemtemot dig så här, men jag vill ju verkligen att du ska förstå hur revolutionerande din inverkan varit på min nya tankeförmåga så jag hoppas att det inte gör något.
OK, antingen är du ironisk och det kan jag ta, eller så menar du allvar och ger mig ett massivt messias-komplex.

Well, i vilket fall så är det viktigt att se saker från olika håll, att beakta olika aspekter som påverkar vad som är viktigt och hur olika egenskaper samverkar. Det är det som folk ofta uppfattar som att jag är motvalls, jag försöker alltid hitta den där infallsvinkeln som alla missat och vill utforska den för att se hur långt den håller.

Nu ska jag tack vare dig ge mig ut på förhoppningsvis spännande tankefärdärder i andra inlägg, där jag ska försöka att verkligen skriva saker som är relevanta eller i alla fall mer konstruktiva i sammanhanget. Kanske kan jag dessutom nu få till egna trådar som har mer relevans eller konstuktivitet till saker än vad jag hitills (miss)lyckats med ... det visar sig nog snart.
Äh, det var inget fel på din insats i den här tråden. Den var intressant och givande, och de argument du kom med väckte nya ideer hos mig, nya infallsvinklar. Kör hårt!

Troberg

Sinister eater
Re: Bevis?

Varför skulle man inte kunna lägga statestik på enstaka fall? Måsåvara att det inte blir "säker" statestik(om det nu finns något som sådant) Men nog är det väl åndå statestik? Har jag missuppfattat allt?
Japp, du har missuppfattat allt, fast i det här fallet är du långt från ensam. Till och med vissa matematikläroböcker (på lägre nivå) gör detta misstag.

Statistik/sannolikhetslära gäller bara på populationer. Idealt gäller det bara på en oändligt stor population, men man kan räkna ut hur pass stor osäkerhet man har på en mindre population och därmed använda den.

På ett enstaka utfall är den dock inte tillgänglig. Folk tror att om man singlar en slant en gång så är det 50/50 chans för utfallen (57/43 om det är en euro). Det är fel. Den blir antingen eller, men bara ena utfallet. 50% existerar inte i ett utfall, hela sannolikhetsläran bygger på studier av upprepade försök och projektioner utifrån dessa. Ett försök är inte inom dess giltighetsområde.

Om jag spelar rysk roulette en gång så är jag inte 1/6 död. Jag är död eller levande. Om däremot 6000 personer gör det så kommer cirka 1000 att dö, cirka 5000 att överleva. Detta under förutsättning att det är en revolver med sex kammare.

osv

Per Ejemar

Veteran
Idiot

Nedanstående inlägg innehåller ingen som helst ironi eller medveten osanning, det innehåller heller inga försök till påhopp gentemot idioter, men jag finner för tillfället inga andra ord, eller sätt att på visa det faktum att jag anser mig vara en dum idiot?

Alltså finns det några gränser för vilken totalt idiot jag är?

Alltså nu inser jag hur gränslöst idiotiskt fel jag har, varför inser jag det först nu, är jag verkligen så idiotiskt dum i huvudet?

Varför förstod jag inte vad jag faktiskt skrev?

Varför förstod jag inte vad ni faktiskt försökte förklara?

Varför inser jag det just nu när skadan redan är gjord?

Kan jag be Er tillräckligt mycket om ursäkt för vilken totalt idiot jag varit, och om jag i så fall kan det, hur gör jag det lämpligast för att inte ytterligare hoppa på något som jag innerligt inte vill hoppa på?

Hur kan jag vara så totalt idiotisk att jag vänder ut och in på mina egna tankar?

Inser Ni vilken idiot jag är?

Finns det något lämpligt straff för bestraffa min totala idioti?

Kan jag få en sån där skylt som en del har, typ Trobergs hjälteskylt, där det står idiot, eller skulle det kanske vara olämplig av någon anledning. Om ni som bestämmer här inte tycker det är olämpligt, - kan jag få en sån?

Alltså jag vill faktiskt ha någon form av bestraffning nu när jag inser hur idiotisk dum jag är, men jag vill inte bli dödad dock, jag vill gärna få chansen att bli en bättre människa, en bättre forumskribent, kan ni hjälpa mig med det?

Med andra ord:

Vem är jag, vart bor jag, vad håller jag på med – och är det här en tidig trettioårskris, eller än allvarligare en livskris, bör jag söka hjälp?

Eller är det bara något form av känsloutlopp för att jag inser vilken idiot jag uppenbart varit och kanske fortfarande är?

Snälla hjälp!

Per Ejemar

Veteran
*Gråter*

Fan jag sitter här och gråter ... tack för att du förklarade det så bra, då kanske jag inte är en idiot (se gärna inlägget ovan).

Ingen ironi bara sanning!

Tack för att du finns och är en i min mening underbar människa!

Troberg

Sinister eater
Re: *Gråter*

Fan jag sitter här och gråter ... tack för att du förklarade det så bra, då kanske jag inte är en idiot (se gärna inlägget ovan).
Ingen ironi bara sanning!
Tack för att du finns och är en i min mening underbar människa!
OK, antingen så tar du det här på på tok för stor allvar eller så driver du med oss. I vilket fall, sakta ner lite.

Insignia

Swashbuckler
Öh...

Alltså, jag menar att det du citerar i ditt förra inlägg inte har något med ditt svar att göra. Eller... Äh, skit samma. Jag bryr mig inte. Glöm att jag nämnde det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kvinnliga och manliga attribut

Nej. Det är inte motiverat att skilja män och kvinnor åt när det gäller attribut. Då måste du ju skilja alla andra rasers kön åt, eller har de EXAKT samma kroppsbyggnad eller inget kön alls.
Eller så finns det fasta attributmodifikationer för man/kvinna som gäller för alla raser oavsett rasens attributmodifikationer i övrigt. I standardfantasyspel a'la Eon borde det lugnt kunna tillämpas på alla spelbara raser, åtminstone. Att en alvman och en alvkvinna skiljer sig lika mycket åt styrkemässigt i förhållande till varandra som en människoman och en människokvinna, oavsett alvernas styrka i förhållande till människornas, tycks ganska logiskt i mina ögon. Det verkar gälla någotsånär för alla däggdjur i vår värld, åtminstone.

- Ymir, påpekar

Per Ejemar

Veteran

OK, antingen så tar du det här på på tok för stor allvar eller så driver du med oss. I vilket fall, sakta ner lite.

Tja vad ska jag svara?

Jag har sansar mig nu och jag tar det inte på stort allvar egentligen, jag drog nog bara stora växlar av saker och ting samtidigt som jag blev irriterad på en massa saker, dels att jag uttryckte mig dåligt, kanske idiotiskt i viss mån, när jag så gärna ville få fram något som jag faktiskt tyckte skulle kunna spela en potensiell skillnad i vissa sammanhang, men det var nu när jag sansat mig inte så viktigt egentligen.

Mitt sammanbrott berode nog också på en massa andra faktorer, som trötthet, stress och det faktum att jag vistas i en miljö i verkligheten där hån och gliringar gör det tufft att klara trycket, fast jag har aldrig tidigare råkat ut för ett liknande sammanbrott så vart denna egentliga bagatell debatt droppen som fick bägaren att rinna över ... kanske inte debatten i sig men min tillfälliga överkänslighet samt att jag kanske generellt sett övertolkat en hel del intentioner.

Tja jag kan egentligen förklara allt men det blev kortslutning, så var det.

Och det var så att du faktiskt har hjälpt mig att tänka i nya banor nu, vilket jag är direkt skitglad över och nu känns det som jag är stärkt av allt det inträffade samt min nyfunna förmåga relatera till saker på ett bättre sätt som jag upplever det.

Så mitt nya sätt att tänka vilket du gav mig i någon mening (hjälp till självhjälp eller något) har nu gett mig en salig lycka, nu känner jag också att jag börjar kunna komma med nya perspektiv, tack vare dig återigen.

Sen blev det lite lovebombing i slutet men behövde jag och jag hoppas att du också mår lite bättre av det, även om du förhoppningsvis redan mår bra. Dit kön är för övrigt irelevant för lovebombingen, jag gillar dig numera officiellt och detta oavsett vilket kön du tillhör. Däremot gillar jag dig inte på samma sätt som jag gillar min flickvän. Jag gillar ditt sätt att tänka och det faktum att du öppnade upp min tankevärld.

För övrig undrar jag om mitt sammanbrott kan vara farligt om rollspelsmotståndare får tag på det var på det genast bör raderas, jag gör så om det går föresten, annars kanske admin kan bedöma risken och radera det isåfall.

Karin boje (stavning osäker) skrev något i stil med "det gör ont när knoppar brister", så det gjorde ont när min knopp och då syftar jag på huvudet brast, men var inte farligt förstår jag nu, men det kanske inte alla förstår ...

Nää nu går jag och lägger mig för jag är skittrött ... radera om ni tycker det behövs, det var ju trots allt sant, om blott för en stund.

Och yes ... du är killen hela dagen Troberg ... coolt att du faktiskt förändrat mitt tankesätt (sant/ingen ironi)

Ymir

Liten kantbaron

Men trots detta kan det finnas genetiska orsaker till att män överlag är längre än kvinnor, men för att hävda det måste man hitta forskning som tar bort andra felkällor, som t.ex. att könen behandlas olika i samhället, rör sig olika mycket osv. Detta går inte att göra och således kan man inte hävda vetenskapligt att män är längre än kvinnor på genetiskt orsaker. Det man kan hävda är att män är längre än kvinnor i vårat samhälle pågrund av komplexa samband mellan en rad olika faktorer.
Öh...nej. Män är längre för att det Ska Vara Så. Längden har mycket med födan att göra, men det märks först sent i historien då människan verkligen skjutit i höjden längdmässigt, och skillnaderna i medellängd på olika platser i världen är mycket stora. Men det faktum att män är större än kvinnor har inte mycket med föda att göra. Det är nämnligen likadant för precis alla däggdjur på hela jorden, och där lär då inte hannarna konsekvent äta mycket mer. En i mitt tycke ganska talande iakttagelse. Med andra ord hävdar jag genom en enkel logisk iakttagelse (dvs vetenskapligt) att det finns genetiska orsaker att män är större än kvinnor.

- Ymir, vetenskaplig?

sockerpappan

Veteran

att argumentera med vem någon påminer en om är ett gamalt retotiskt knep som kallas "guilt by association" (ursäkte stavning). Det går ungefär ut på att man sammankopplar visa åsikter med visa personer och därmed ogiltigförklarar dem utan att bemöda sig bemöta dem. Lite som "Hitler var vegetarian..." (vilket han inte var). Sådana argument får mig bara att tänka på folk som inte kan hålla sig till saken och det är då vad du påminner mig om, till viss del.

Exakt samma orsak som får det andra könet att knarka steroider och tatuera sitt gängs symbol i ansiktet (eller som t.ex fick en del medeltida munkar att halvt späka ihjäl sig) - en evolutionär drift att anpassa sig och leva upp till de upplevda kraven från sin omgivning. Vad kraven består av, och på vilket sätt man behöver leva upp till dem, bestäms primärt av sociala faktorer.

Lite felaktigt, det är inte anledningen till att ena könet gör som de gör utan till varför båda könen gör som de gör som du hänvisar till. Alltså är (läs: kan den evolutionära driften vara) den evolutionära driften att man skall passa in lika för alla människor och sedan blir könsskillnaderna, när de ena svälter sig och de andra pumpar, sociala. Svält bidrar till längdbortfall som de flesta vetenskapsmän håller med om och alltås har vi en social faktor som visar att kvinnor blir kortare än män pga självsvält. Detta gäller självfallet inte alla kvinnor som individer men får utslag på en statistisk nivå. Denna orsak kan man inte i forskning gå runt och således kan man inte göra säkra mätningar som kan fastställa att män är längre än kvinnor av biologiska anledningar.

Om längd och biologi. Ingen borde hävda att längd och biologi inte hör i hop för de gör de. Skulle jag inte ha den biologiska strukturen hos en människa utan den för en giraff vore jag troligen längre, eller i allafall annorlunda. Men om det socialt är givet att man kapar benen av alla barn som föds så påverkar det längden också, och det får statisktiska skillader mellan könen om man bara kapar benen på det ena könet, t.ex. killar. Att strunta i denna olika behandling av könen och sedan säga att skillnaden är biologisk är ganska absurd.

sockerpappan

Veteran

då kan ju du förklara varför min syster är längre än min pappa? om det nu är menat att det skall vara tvärt om...

Det är nämnligen likadant för precis alla däggdjur på hela jorden, och där lär då inte hannarna konsekvent äta mycket mer.

Jag skall kolla upp det där...

Troberg

Sinister eater

dels att jag uttryckte mig dåligt, kanske idiotiskt i viss mån
Ta inte så allvarligt på dig själv. Om din argumentation var idiotisk så är över 90% av inläggen här idiotiska, och så kan det väl inte vara.

itt sammanbrott berode nog också på en massa andra faktorer, som trötthet, stress och det faktum att jag vistas i en miljö i verkligheten där hån och gliringar gör det tufft att klara trycket, fast jag har aldrig tidigare råkat ut för ett liknande sammanbrott så vart denna egentliga bagatell debatt droppen som fick bägaren att rinna över ... kanske inte debatten i sig men min tillfälliga överkänslighet samt att jag kanske generellt sett övertolkat en hel del intentioner.

Tja jag kan egentligen förklara allt men det blev kortslutning, så var det.
OK, det är lugnt. Jag ska inte lägga mig i ditt privatliv, bara konstatera att att jag tror att alla förstår att man kan ha dåliga dagar eller vara under press. Jag vet det mycket väl, min far dog för en månad sedan efter en längre tids sjukdom, vilket varit väldigt tungt och säkert bidragit en del till en del av mina korkade inlägg på sistone.

Så mitt nya sätt att tänka vilket du gav mig i någon mening (hjälp till självhjälp eller något) har nu gett mig en salig lycka, nu känner jag också att jag börjar kunna komma med nya perspektiv, tack vare dig återigen.
Har du en aning om hur otäckt jag tycker det låter? Jag känner mig definitivt inte kvalificerad att vara någon ledstjärna. Lite inte för mycket på mig, tänk själv också, åtminstone tillräckligt mycket för att lasta av mig eventuellt ansvar.

Däremot gillar jag dig inte på samma sätt som jag gillar min flickvän.
Jag insåg det och det passar mig perfekt.

Jag gillar ditt sätt att tänka och det faktum att du öppnade upp min tankevärld.
Ta en del av äran själv. Jag har själv fått sådana wow-upplevelser, och även om de triggas av någon extern tanke/händelse så kommer de från en själv.

För övrig undrar jag om mitt sammanbrott kan vara farligt om rollspelsmotståndare får tag på det var på det genast bör raderas, jag gör så om det går föresten, annars kanske admin kan bedöma risken och radera det isåfall.
Bah, de har aldrig brytt sig om detaljer som fakta ändå. De hittar säker annat som de kan felcitera...

Karin boje (stavning osäker) skrev något i stil med "det gör ont när knoppar brister", så det gjorde ont när min knopp och då syftar jag på huvudet brast, men var inte farligt förstår jag nu, men det kanske inte alla förstår ...
Låter bra, jag var faktiskt lite orolig ett tag.