Vi har inte "bäst" någonting i det här landet. Men vi betalar högst skatt i världen. Och det är inte en ekvation som går ihop i min bok. Därför uppstår det svarta hålet som en liknelse.
Här har vi något jag håller med om. Den svenska byråkratin fungerar helt uppenbart inte.
Däremot drar vi olika slutsatser, skulle jag tro. Min slutsats blir att det borde finnas gott om utrymme för bättre allmän sjukvård, bättre vägnät, större och tjockare socialt skyddsnät, fler aktiviteter för att hjälpa arbetslösa ut i arbetslivet (och jo faktiskt praktiker etc hjälper - det är så man knyter kontakter... Och att den nya regeringen tydligan bestämt att det inte behövs t.ex några truckförarkurser, när de som skulle gå kurserna faktiskt hade garanterat arbete efter fullföljd utbildning, är bara korkat).
Med andra ord - japp, vi har ett högt skattetryck jämfört med andra. Det borde innebära att vi har möjlighet att bli bäst på mycket mer än vi varit hittills - inte att vi borde sänka skattetrycket. Synd att socialdemokraterna gick och blev gråborgade och började montera ner hela välfärden, drog med oss in i EU dit en hel del pengar går, och i största allmänhet skött sig så dåligt. Inte lär det bli bättre under de här fyra åren, men vänstern i sverige (som egentligen inte varit "till vänster" på nånga år) kanske får sig en tankeställare.
Det svarta hålet tror jag handlar om byråkrati, inte arbetsmarknadsåtgärder etc.
//Krank, som alltid förundras över hur liberaler vill sparka på de som ligger, men menar att det är ju naturligt; de som ligger på bottnen av samhället gör ju det, i deras världsbild, för att de "förtjänar" att ligga där...