Re: Magi - Behövs mekaniker?
Niklas73 said:
Däremot kan man se det på ett annat sätt och det är att magi ska ha just den begränsningen ungefär som den gamla regeln med järn från Dod. Det begränsar magikerns krafter. Samtidigt är jag emot begränsningar. Det motverkar powergaming men det gör jag som spelledare ändå för jag spelar inte så. Det som är riktigt trist är att säga "Nej du kan inte frammana din vattenande för det finns inget vatten".
... Vilket säkert är en anledning till att spell components inte efterlevs särskilt strikt, eller för den delen regler som begränsar användningen av magi. Det känns trist för den genomsnittslige spelledaren, helt enkelt.
Och om de används kan magikern bli värdelös stora delar av tiden.
Så som balansmedel kan det mycket väl vara helt värdelöst - fast det beror på vad balansen är. Järnallergin (hade de mytologiska älvor i släkten eller trollblod?) fungerade hyfsat då den inte stoppade användningen av magin - fast som balans fungerade den bara fram tills magikern fixade fram sin mithrilbrynja. I regel är kanske sånt som stoppar (enbart) magikern från att använda magi flera gånger mindre effektivt rent regelmässigt, medan andra begränsningar som blockerar magianvändning - men bara med sin närvaro - bättre.
Vad gäller vattenavsaknad...
I mitt gamla gamla projekt, Protea (som jag planerar att återkomma till) så hade alla "magi"(kallade knep) som användes av att de kanaliserade de fem elementen de bestod av - jord, luft, eld, vatten, ande(alt metall beroende på ursprung). Dessa fem var attribut, s a s, som gav tillgång till krafter ju starkare man blev i dem. Flyga krävde t ex ett rätt högt värde i luft (7 har jag för mig) och gav flygförmåga "till solnedgången". I regel var knepen gratis att använda och hade liknande tidsbegränsningar. Ritualer, å andra sidan, gav ofta stora eller permanenta effekter, såsom att sluka någons själ(gjorde målet odödligt så länge som shamanen levde(ni kan nog gissa var jag fick den ifrån)).
I Protea skulle man kunna frammana sin vattenande genom att offra en del av sitt eget (tillfälliga) vatten-attribut - vilket förvisso skulle vara farligt i en öken. I mer traditionell fantasy så har man ändå "vatten" till hands i form av vattenflaskor eller - om det kniper - blod. Det senare är klassisk "offermagi".