Re: Matriarkatet i Momolan [OT]
Inte alls, inte minst för att den är en omänsklig ras. Det är väl lite den funktionen icke mänskliga raser har. Att man med trovärdigheten i behåll kan tillskriva dom egenskaper och sedvänjor som känns orimliga hos människor.
Varför kan man det, om alla deras förutsättningar är kända och man gör bedömningen att dessa inte håller måttet? Jag kan inte se någon enda egenskap hos tirakerna som gör ett matriarkat mer sannolikt hos dem än hos momolanerna - visa gärna på en.
Förklarar du matriarkatet i momolan med att kvinnorna är starkare än männen så är förstås det en möjlig förklaring (om än en ganska usel sådan) men då ser jag hellre att dom tillhör en annan art, som typ kragg och eyren).
Nja, det hade ju liksom tagit bort lite av det roliga. Jag försöker föreställa mig hur ett samhälle hade sett ut där kvinnorna har makten trots att männen är starkare och tillåts dominera krigsmakten (om än inte vara befälhavare i den, som hos tirakerna...), och förklara hur detta samhälle uppstod. Jag tror inte att ett sådant samhälle någonsin hade uppstått (med äldrehistoriska förutsättningar) i vår värld, men vore det teoretiskt möjligt? Det tror jag nog.
Okej jag tror det beror på bilologiska orsaker.
Så varför kommer då tjejernas medellängd och idrottsprestationer sakta ikapp killarnas? Varför minskar gapet? Varför blir tjejer som kollektiv längre och bättre på sport fortare än vad killar som kollektiv blir?
Med det resonemanget borde väl kvinnor vara sämre på att måla eftersom dom aldrig fått måla (precis som du tror dom är svagare för att dom aldrig fått slåss med svärd). Jag tycker kvinnor är lika bra som män på att måla (och på att göra en hel rad andra saker som kanske varit tabu för kvinnor).
Kvinnor
som kollektiv var sämre på att måla, ja (alltså, förr i tiden). Detta innebär inte att det inte kunde finnas enstaka kvinnliga målare med talang, ta
Artemisia Gentileschi till exempel, men det gick liksom säkert 100 eller 1000 kompetenta manligare målare på en kvinnlig, för få kvinnor fick någonsin
möjligheten att
lära sig måla, och folk som bara plockar upp skills helt automatiskt är nog inte så vanliga.
Trobairitzer, kvinnliga hovtrubadurer under medeltiden, fanns i princip
bara i Occitanien i Sydfrankrike, och inte någon annanstans, trots att trubadurmusiken spred sig över hela Europa. Varför? En förklaring är att Occitanien ärvt gamla romerska lagar som gav kvinnor mer arvsrätt och agency än kvinnor hade annorstädes i Europa, vilket möjliggjorde för adelskvinnor med musikalisk talang att faktiskt på allvar ägna sig åt musik. Vilka möjligheter folk ges av samhället har alltså direkt bäring på deras förmåga, eller tendens, att prestera.
Hur tror du patriarkala strukturer uppstod, om män och kvinnor var fysiskt likvärdiga nån gång i tiden?
Jag tror inte att män och kvinnor var fysiskt likvärdiga en gång i tiden. Män är helt klart biologiskt starkare. Men; jag tror att de eventuella skillnader som föreligger i styrka, beteenden, reflexer, förmåga till våld, etc gradvis har
förstärkts genom historien genom att kvinnor blivit, well,
förstörda av patriarkatet. Kvinnor har förnekats fysisk träning, utbildning och auktoritet, fått lära sig att inte ta för sig, blivit indoktrinerade att vara undergivna och följsamma och söta och icke-våldsamma och fly hellre än illa fäkta, att sitta fint, gråta mycket, hålla käft och sära lydigt på benen. Resultatet är den uppfuckade jävla genuskatastrof som varit det mesta av vår historia.