Gerkub
Gelékub
- Joined
- 8 Mar 2021
- Messages
- 1,521
Det här fick mig att tänka på något jag har funderat på ett tag: att det nödvändigtvis måste vara dåligt om tärningen säger ”nej”. Inte ”nej, men…” eller ”nej, och…”, utan bara nej.att gömma livsviktiga ledtrådar bakom tärningsslag.
Jag upplever att det är hyfsat vanligt att många nutida spel använder tärningsslag som ”misslyckas framåt”, och formuleringar i stil med ”ett dåligt tärningsslag får aldrig stanna upp ett äventyr”. Jag vet inte om det funkar exceptionellt dåligt i scenariot som @gabrielledebourg nämner i inlägget ovan, men måste det vara något fel i sig? Handlar det om spelstil? Att vid bordet kunna hantera hårda begränsningar (och ev besvikelser), och kunna ändra sina planer?
Vill också citera @Fiktionslek i en diskussion på Whitehacks discord, om ”misslyckas framåt”-tekniker:
”What I think happens with a binary rules system ('do I open the lock?' 'does my attack hit?') is that the player has some idea of how the game story should proceed, and the Referee (if there is one) has a potentially different idea about how the game story should proceed. Both ideas are ususally, but not always, based on a successful roll. But neither of them can get their way without first consulting the rules and the dice. When the dice block the plans of the player or the Referee, they have to adjust the plan, come up with a different solution. 'Ok, so the door remains locked---my thief shall have to find a different way in.' 'Ok, so the boss botched her best attack. I guess she will have to call in her minions.' Etc. Etc. Simply put, the binary system forces the gaming group to engage with the on-going fiction---it doesn't stop narration, only forces the game story in a different direction. ”