Projekt Conan!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,708
Så efter Conan blir det Projekt Elric! väl?
Från vad du tycker om Conan grejerna kommer du nog gilla Elric bättre! Det är en brutal kritik av brittisk imperialism, Conan och Tolkien skrivit av en väldigt arg ung anarkist som också råkar vara kanske den bästa fantasy författare under 1900-talet. Och huvudpersonen är en dekadent feminin Chaotic Evil trollkarl som knarkar och ligger runt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,345
Beyond the Black River (1935)
Conan i vilda västern. Nästan i alla fall.

1718882667870.jpeg
Gränsfall på om man visa den bilden i civiliserade rum, men omslagsbilden har inte Conan på sig. Så vi får nöja oss med jätteorm #5011.

Fantasy och western
Det är ingen hemlighet att Howard skrev en hel drös andra noveller och texter i andra genrer än den SåS-fantasy vi idag mest minns honom för. Han skrev om hjältar i historisk tid, om hårdkokta boxare, skräck i Lovecrafts tecken, och förstås massor i en genre som idag nästan är utdöd. Western.

Det här är närapå en westernnovell från 1935 rakt av, inklusive rasistiska fördomar om hur “indianer” är och beter sig. Visst går det att se stora delar av vad som ingår i de rasistiska fördomarna om motsvarande “vildar” i koloniala Afrika också, men med tanke på allt annat är det definitivt mest västern. Fast i en stor skog snarare än på prärien. Mer miljön i nordöst från Den Siste Mohikanen än från Howards eget Texas.

Handling, etc
Det stora landet Aquilonia har flyttat fram sin gräns en bit åt väster in i pikternas område. Den frontier som nu full av nybyggare härjas svårt av pikter. Kanske inte så konstigt, kan man tänka, men här är det verkligen ingen sympati för pikterna. De är bara barbariska vildar, med galna seder och bruk. De leds av den fruktansvärde trollkarlen Zogar Sag, och det är upp till Conan och hans nya pov-polare Balthus att ha ihjäl skurken innan allt går åt pipsvängen helt.

Conan och Balthus röjer runt på samma sätt som Öronlös, Old Shatterhand och Karl Mays andra hjältar gör i den enorma vildmarken Piktland. De smyger på pikter, paddlar kanot längs stora floder, de skjuter pilbåge och kastar yxor. Pikterna har onda gudar de tillber, och de möter både (ännu) en jätteorm och en sabeltandad tiger. Vildmark och action så det bara skriker om det, och här är Howard i sitt esse. Det är ös hela vägen och inte en tråkig sekund. Särskilt mot slutet när de försöker ruscha allt vad de kan till andra sidan gränsen för att varna aquilonierna om att pikterna kommer, redo att mörda allt och alla, är ruskigt bra gjort.

Tematiskt är det också kul att få se Conan ta sig an andra barbarer. För här omnämns pikterna som cimmeriernas urgamla fiender, och precis lika kompetenta som Conan själv. Det är något nytt i novellsviten hittills.

RollpersonerKaraktärer
Balthus kan vara min favoritkaraktär i hela Conan-sviten hittills. En perfekt sidekick till den erfarne Conan. Balthus är modig och driftig, kunnig och framåt, men alltid i underläge mot Conan. Han är imponerad av Conan och barbarens erfarenhet och kunnande, men har också egna möjligheter och färdigheter. Balthus slåss, smyger, springer och allt annat som Conan gör, bara inte lika bra. Jag får bilden av en tio år yngre Conan, om Conan vuxit upp som bofast bonde/jägare istället för vandrande barbar över hela världen. En person full av potential, en Robin till Conans Batman.

Skurken är också fräsig. Elaka trollkarlar går det väl femtioelva på dussinet av i Hyborien, men det är ju strunt samma när det funkar? Att ha makt över monsterdjur är en kul trollkonst, och bra skurkmagi. Zogar Sag är också med precis lagom mycket, så han behåller mystiken hela vägen in i mål.

Conan själv är härligt balltuff på rätt sätt här. Han är kompetent, till och med hyperkompetent om man så vill, men aldrig så långt över sina motståndare att det är parodiskt lätt för honom att vinna. Han är sådär härligt mörkt cynisk i sin moral, precis som man vill ha honom. Det är inte samma egoistiska ondska som i Pool of the Black Ones, utan bara krass realism. Mycket väga saker mot varandra, och i slutändan är Conan alltid sig själv närmast. Precis som det ska vara.

Språk och så
Här är det helt nya ord och nya miljöer. Tidigare har Conan mest hajkat runt i ruiner, i storstäder eller i olika ökenlandskap. En och annan djungel i kombination med ruinstad förekommer också förstås. Men här är det skog. Stora tallar med enorma trädkronor, inte knotiga små mangroveträd i träskmiljö.

Världen medför också ett klart reviderat ordförråd. Conans primära vapen är kastade yxor, och jag har svårt att se det som något annat än små handyxor av tomahawk-modell. Det finns ett befäst fort, byggt i trä. Pikterna paddlar kanot och har fjädrar i håret. Nybyggare i knuttimrade stugor. Ordet frontier förekommer som sagt och sätter stämningen av västern ordentligt. Frågan är om det här inte är en omarbetad västernnovell från början. Vem vet. Den första novellen om Conan var ju en omarbetad novell om Kull, så han har ju gjort det förr.

Sen är det också klart mindre misogyni och rasism här än på ett tag. Inte noll, och det förekommer någon gång termen the blackskinned horde i den neutrala berättarrösten. Hmpf säger jag. Men det är klart färre gånger än i en del andra av novellerna, och misogynin hålls på mattan av att det knappt förekommer kvinnor alls. Tråkigt att det måste vara så, men hellre ingen representation än urusel dito.

Med det sagt är det här en fröjd att läsa vad gäller hantverket. Howard skriver med fart och ös, med mystik och stämning, och det är precis aldrig tråkigt.

TLDR
Det här är en av de klart bästa novellerna. Rekommenderas varmt.

Rankning
  1. The Scarlet Citadel
  2. The Tower of the Elephant
  3. Beyond the Black River
  4. Shadows in the moonlight
  5. Jewels of Gwahulr
  6. A Witch Shall Be Born
  7. The People of the Black Circle
  8. Rogues in the House
  9. The Phoenix on the Sword
  10. Black Colossus
  11. The Devil in Iron
  12. The Slithering Shadow
  13. Queen of the Black Coast
  14. The Pool of the Black Ones
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,381
Beyond the Black River (1935)
Conan i vilda västern. Nästan i alla fall.

TLDR
Det här är en av de klart bästa novellerna. Rekommenderas varmt.
Kul att du gillade den. Det är en av mina absoluta favoriter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
Jag kommer ihåg känslan i berättelsen som väldigt rollspelig (på ett bra vis). D&D är också Vilda västern i en fantasymiljö.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,345
Jag kommer ihåg känslan i berättelsen som väldigt rollspelig (på ett bra vis). D&D är också Vilda västern i en fantasymiljö.
Visst är det? Många standardäventyr till DnD följer strukturen ur en klassisk västernfilm nästan rakt av. Det är två genrer där okända huvudpersoner blandas in i en handling i sidled, snarare än att de är inblandade från första början. Någon ber Gary Cooper om hjälp att skydda stan, eller så är han sheriff och måste sätta stopp för skurkar som hatar någon annan, eller så.

Det går säkert att hitta tyngre argument än så om man vill leta lite.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
Visst är det? Många standardäventyr till DnD följer strukturen ur en klassisk västernfilm nästan rakt av. Det är två genrer där okända huvudpersoner blandas in i en handling i sidled, snarare än att de är inblandade från första början. Någon ber Gary Cooper om hjälp att skydda stan, eller så är han sheriff och måste sätta stopp för skurkar som hatar någon annan, eller så.

Det går säkert att hitta tyngre argument än så om man vill leta lite.
Ett av mina favoritcitat någonsin kring rollspel går så här:

"När amerikaner föreställer sig tungt beväpnade främlingar i ett laglöst land, tänker de Vilda västern och skapar D&D. Européer tänker Trettioåriga kriget och skapar Warhammer Fantasy Role-Play."
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
Vilda västern-upplägget stöder också Murder Hobos väldigt bra. Samhället behöver leja outsiders med högt våldskapital, men dessa kan inte bli en del av samhället, som vill bygga något som inte bara är baserat på våld (utan på lag), så de våldsamma problemlösarna måste dra vidare. I The Man Who Shot Liberty Valance görs det här helt explicit.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,005
Location
Marjura
Vilda västern-upplägget stöder också Murder Hobos väldigt bra. Samhället behöver leja outsiders med högt våldskapital, men dessa kan inte bli en del av samhället, som vill bygga något som inte bara är baserat på våld (utan på lag), så de våldsamma problemlösarna måste dra vidare. I The Man Who Shot Liberty Valance görs det här helt explicit.
Civilization must be protected from the Barbarians, and to do that, somebody has to pick up The Gun. However, if you pick up The Gun, you become a Barbarian.
Ken Hite om Westernmyten
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
Som jag har nämnt på annat håll är en av de coola sakerna med Jackals att det handlar om att sluta vara Murder Hobos.

Och åter till ämnet är ju det vad som händer med Conan till slut också. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
Civilization must be protected from the Barbarians, and to do that, somebody has to pick up The Gun. However, if you pick up The Gun, you become a Barbarian.
Ken Hite om Westernmyten
En anledning till att sheriffen är en så populär roll - bara han kan ta till våld i samhällets tjänst, för att skapa, återställa eller upprätthålla våldsmonopolet. (Och kavalleriet, förstås, men de brukar inte spelas utan är de man inväntar för upplösningen.)
 
Last edited:

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
109
TLDR
Bättre än många, sämre än de bästa. Underligt att Conan är intressantare när han är bakgrundsfigur.
Han blir mer intressant när han tolkas utifrån andras civiliserade ögon, mer oberäknelig och mystisk. "Men vad hittar den där cimmeriern på nu?"
Sen blir det så mycket mer spännande med karaktärer utan plot armor, man blir ju orolig på riktigt för Valentinus och Balthus. Mindre så för en korsfäst Conan.

Måste också säga att jag älskar att läsa den här tråden, bra att den inte stressas igenom heller.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,345
Shadows in Zamboula (1935)
Visste ni att det finns värre rasistisk skit i Conans kanon än i the Pool of the Black Ones? Det gjorde inte jag.

1719417960845.jpeg
Inget omslag den här gången heller. Ren fulporr med naken vit dam som dansar framför ormar. För mer info, kolla själva.

Själva novellens handling
Allt börjar bra. In media res i full fart. Conan får en varning - övernatta inte hos den där mannen! Problemet är bara att Conan redan bokat härbärge där, och dessutom spelat bort alla andra pengar han har. Inte så mycket val, alltså. När första kapitlet är slut ligger Conan och sover i mannens stora hus, och väntar på att något ska hända. Frågan är bara vad.

Svaret är att det i andra kapitlet exploderar rasism över precis allt. Och inte bara det - Conans enda motivation till att stanna kvar i stan är fulkåthet. Jisses. Varför trycks den här skiten om?

Conan överfalls nämligen på natten av svarta slavkannibaler. Hela stan Zamboula är nedlusad med slavar, som närapå alla är svarta och kommer från DarfurDarfar, mitt i djupaste fantasy-kolonial-Afrika. De har nedfilade tänder, köper levande offer från Conans hyresvärd eller bara jagar folk genom stan nattetid för att kunna äta upp dem. De styrs av en ond häxdoktor och hypnotisör, och allt är bara genomuselt och så äckelrasistiskt att det knappt går att beskriva.

Conan lyckas förstås ta sig ut ur sitt sovrum när han blir överfallen, och tar sig ut på stadens gator som en vanlig man. Staden är öde, så när som på en naken vit kvinna (🙄) som jagas av ett band svarta kannibaler.

Jisses.

Kvinnan och Conan gör gemensam sak, hon blir tillfångatagen av hypnotisörskurken som tvingar henne att dansa för honom, och allt slutar med att Conan rider iväg i soluppgången med en påse guld som tack för att han räddat henne från skurkarna. Förutom att han också snott en svindyr ring från kungen och kastat sin hyresvärd till de onda kannibalerna på vägen, då.

Herreminje…
När jag läste den tänkte jag att det är på samma nivå som Pool of the Black Ones. Men nu när jag smält det hela i några dagar är jag övertygad om att det här är värre. Här är två exempel, ett på rasismen och ett på den fulkåta misogynin.

1719417855087.jpeg

1719417844951.jpeg
Jeepers FRAKKIN' Creepers!

Den neutrala berättarrösten innehåller enorma mängder riktigt ful och exotifierande rasism till och med för sin tid. Vågar jag påstå. Båda exemplen ovan är, om man så vill, lagda i först munnen på en biroll och det andra genom Conans ögon. Men det finns gott om andra exempel genom hela novellen. Det ena värre än det andra. Hela konceptet är dessutom byggt på rasistiska stereotyper som var uttjatade och onda redan när Birth of a Nation hade premiär.

I första kapitlet beskrivs hela den myllrande staden Zamboula på ett sätt som känns olyckligt idag, men inte aktivt nedvärderande eller elakt. Däremot läggs lika mycket tid på att beskriva de många olika invånarnas utseende och “ras” som att beskriva arkitektur och stämning. Dessutom förekommer en osmaklig nidbild av den hinduiska guden Hanuman. Det är någon form av rasism det med, även om jag inte kan den korrekta termen.

Conan är som minst relaterbar när han är 1/ överkompetent, 2/ fulkåt, och 3/ geniunt ond. Här är han åtminstone bara 2, men han är det å tredje sidan i enormt överflöd. Det må leda till en twist på slutet, men att han är så ärkefulkåt hela vägen fram till bokstavligen sista sidan gör det inte alls värt det. Inte det minsta. Så bra är inte twisten.

TLDR
På det stora hela är det här ett totalt slöseri med papper och trycksvärta. Om ni verkligen, verkligen är Conan-nördar kan det vara värt att läsa första kapitlet för att få en bild av staden Zamboula. Den kan säkert vara kul att äventyra runt i när man spelar något Conan-rollspel. Så länge man ignorerar precis allt som händer efter första kapitlet.

Men annars är det bara att hoppa över. För det här är genuin skit.


Rankning

  1. The Scarlet Citadel
  2. The Tower of the Elephant
  3. Beyond the Black River
  4. Shadows in the moonlight
  5. Jewels of Gwahulr
  6. A Witch Shall Be Born
  7. The People of the Black Circle
  8. Rogues in the House
  9. The Phoenix on the Sword
  10. Black Colossus
  11. The Devil in Iron
  12. The Slithering Shadow
  13. Queen of the Black Coast
  14. The Pool of the Black Ones
  15. Shadows over Zamboula
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,708
Inte ens jag tänker försvara Shadows over Zamboula. Den är enormt rasistisk. Den är som om The Shadow over Insmouth var bara rasismen. Liksom, jag har försökt rädda bitar av Tcho-Tcho grejer till Call of Cthulhu. Och jag hade inte rört detta för det är så mycket värre.

Se Cannibal Ferox istället.

Framsidan med tjejen som blir hotad av ormar tror jag är mer kopplad till Doctor Satan storyn i samma tidning och inte SoZ. Det är inte en great framsida, hennes nacke är skum.
 
Last edited:
Top