Projekt Conan!

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
I teorin skall tilläggas. För inget hindrar ju Cönan Pröperties Internatiönal från att skicka C&Ds ändå, som de flesta inte har energin eller den juridiska kompetensen att bråka om. Så sent som i år togs serier ned trots att Howard är public domain i Melniboné/Storbritannien.
Det där är litet komplexare än det först ser ut. Verken är i Public Domain, men varumärket begränsar. Så om man t.ex. vill använda den visuella stilen från Marvel eller Frazetta, så är det kört, och det kan vara skakigt att bara marknadsföra sig som ett "Conan"-rollspel.

(Och Storbritannien är ju Granbretan!)

((Det här är hela grejen med att Disney slutade med att förlänga upphovsrätter - man räknar med att kunna försvara sig genom varumärket i stället.))
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Man kan alltid göra en Garner Fox och bara byta namnet på Conan. Kyrickan eller något.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,389
Red Nails (1936)

Då var det dags igen.

1724258867045.jpeg 1724258879442.jpeg 1724258899754.jpeg
Tre bilder från de tre olika delarna av novellen. Draken i början är sjukt ball. Varför de sydamerikanskt kodade filurerna i novellen blivit fantasy-babylonier i bild två vet jag dock inget om.

Enorm ruinstad i djungeln? Check. Stort monster som ger bra actionscen? Check. Kvinna som beskrivs på obekvämt sätt? Check. Degenererat folk som beskrivs gravt kolonialistiskt? Check.

Handling
Conan är ute i stora djungeln, tillsammans med Valeria. Hon börjar som en oväntat bra kvinna i Howards värld. Hennes brister kommer sig av att hon är pirat och kan allt om sjön, men inget om hästar, skogsliv, och annat landkrabbor håller på med. Logiskt. Dessvärre blir hon damsel in distress rätt ofta, och får aldrig visa sig ens i närheten av lika tuff som Conan. Men visst, bättre än genomsnittet.

De båda bråkar ihjäl en osårbar drake, efter att Conan kommit på att han kan förgifta den med lite livsfarlig frukt. Ballt. Typiskt bra sätt att använda sig av Conan - kompetent, men inte superhjälte.

Sedan landar de i den stora ruinstaden Xuchotl. Eller snarare, det enorma ruinpalatset Xuchotl, för här finns korridorer stora som gator, rum stora som hus och så vidare. Alltihop skapat av jade, marmor och annat extremdyrt material. Kul idé. Självklart är ruinstaden inte helt övergiven, utna bebos av ett degenererat folk som alla har “sydamerikanska indiannamn”. Om uttrycket tillåts.

Conan och Valeria blir polare med Olmec, ledare för en av stadens fraktioner som ligger i inbördeskrig. Olmec bankar in rödmålade spikar i en pelare för varje fiende hans lag dödat, vilket är titelns namn. Riktigt bra detalj, och något jag ska försöka sno till egna världsbyggen framöver.

Sen är det en massa blaj om stadens bakgrund, och hur kompisen Olmec vips blir ett as, och mycket annat. Men jag tappade intresset. För det här var inte tillräckligt bra för att hålla mitt fokus mot slutet. Elak häxa som försöker stjäla Valerias ungdom, en spira som skjuter blixtar, och så vidare till trots.

Vaffö då då?
Det är något med den långa episoden i novellens mitt, där vi bara får en hel drös med bakgrundsinfo utan att vi bett om den. Vi sitter och lyssnar på någon som med alldeles för överflödande ordsvada berättar om sånt som är mindre intressant än tidigare noveller, mer slött tempo än novellens inledning och fler namn än som är nödvändigt. Att några få av dem sedan visar sig vara relevanta i tredje akten är en smal tröst. Då är intresset redan borta.

Novellen peakar alltså nästan innan den börjat. Bättre än striden mot draken i början blir det aldrig. Intressantare blir det aldrig.

Jahapp.

Totalt då?
Det är tråkigt att inte ha mer att säga, men det är verkligen ett enda stort MEH efter starten. Aldrig uruselt, men heller aldrig bra. Inte ens medelmåttigt. Bara känslan av att jag sett allt förr, och att det var bättre då.

Nä, att den här höll på att bli film kan jag verkligen inte förstå.

Nästa stopp - Conans enda roman.


Rankning
  1. The Scarlet Citadel
  2. The Tower of the Elephant
  3. Beyond the Black River
  4. Shadows in the moonlight
  5. Jewels of Gwahulr
  6. A Witch Shall Be Born
  7. The People of the Black Circle
  8. Rogues in the House
  9. The Phoenix on the Sword
  10. Black Colossus
  11. The Devil in Iron
  12. Red Nails
  13. The Slithering Shadow
  14. Queen of the Black Coast
  15. The Pool of the Black Ones
  16. Shadows over Zamboula
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Man, jag gillar verkligen Red Nails. Den har kul action, awesome fantasy fluff, mycket stämning och kanske hetaste Conan tjejen. Jag tror problemet jag har med att formulera varför den rockar är att det den gör bra är känsla. Det känns cool och som en glömd ålder och som blod och åska.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,389
Man, jag gillar verkligen Red Nails. Den har kul action, awesome fantasy fluff, mycket stämning och kanske hetaste Conan tjejen. Jag tror problemet jag har med att formulera varför den rockar är att det den gör bra är känsla. Det känns cool och som en glömd ålder och som blod och åska.
Jag tycker inte hon är dålig, bara så otroligt mycket sämre i handlingen än vad beskrivningarna säger att hon är.

Jag får inte den känslan av ball glömd tidsålder. Jag får bilden av att Conan (och läsaren) är på en plats han inte vara på och mest vill ha vägen ut förklarad för sig. Men tvingas genomlida femtioelva sidor irrelevant backstory berättad av en lokal turistguide. Allt flöde och all positiv inställning som kom ur den riktigt balla öppningen bara dör och kommer aldrig tillbaka.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,389
The Hour of the Dragon (1935-1936)
Det här är Howards enda roman om Conan, och publicerades som följetong i december -35 till april -36. Det är en av de bättre historierna.


Conan och Zenobia. Fortfarande väldigt inte Schwarzenegger i designen på Conan.

Vad händer?
Conan är kung i Aquilonia! Drakens tid kommer alltså först när Conan närmar sig pensionsåldern. Allt öppnar med en ond komplott av Conans fiender som med sin lilla magi återuppväcker den onde trollkarlen Xaltotun från de döda. Han kan mäktigare magi, och med hans hjälp störtar de Conan från tronen. Men när alla tror Conan är död, tar Xaltotun honom med sig till en fängelsehåla. Därifrån flyr Conan, och sedan är de tre kvarstående fjärdedelarna av boken en historia om hur han försöker återfå sitt kungarike.

Större delen av Conans plan går ut på att hitta juvelen Ahrimans hjärta, som skurkarna använde för att återuppväcka Xaltotun. Om Conan får tag på den kan han besegra den onde trollkarlen och återvinna sin tron. Jakten på juvelen för honom tvärs över centrala och södra hyboriska kontinenten.

Hela boken har ett sjujäkla driv. Conan själv har förstås ett rejält patos och ordentlig fart i sitt uppdrag, men även i stickspåren om konspiratörerna som förstår att Xaltotun inte går att lita på finns det en stark agens. Ingenting känns som onödig filler. Howard skriver roman som han skriver novell, helt enkelt. Lysande actionscener, Conan är kompetent utan att vara löjligt överkompetent, och bra skurkgalleri.

Oftast en ren fröjd att läsa.

Nytt och gammalt
Jag tror att det här är första gången vi har en rent positiv bild av en magiutövare i Conan. Häxan Zelata hjälper Conan, och även om hon är läskig och mystisk gör hon genuint gott. I The Scarlet Citadel är visserligen trollkarlen Pelias på Conans sida, men det är mest att de hjälps åt för att rymma och att Pelias är skyldig Conan en tjänst. Jag fick aldrig bilden av att han ville hjälpa Conan, så att säga.

Med det sagt är Howards värld inte direkt uppbyggt på gott och ont som Tolkiens värld, direkt. Skurkarna är onda, men de är också småaktiga i någon mån. Konspiratörerna som tar över Aquilonia är mest intresserade av dekadens och att öka sin egen makt. Inte någon metafysisk ondska och evigt mörker direkt. De bitarna finns mer i bakgrunden när de dyker upp i Conans historier - det finns en hel hög kopplingar till Lovecrafts skriverier, som bekant.

Xaltotun är en klassisk onding i Conans värld. Ond trollkarl som har en egen agenda utanför Conans egen världsbild och egna tankar. Många bra detaljer om hur han jobbar med “fysisk” magi, tex kastar pulver för att skapa magiska effekter. Sånt gillar jag. Mycket av hans karaktär kommer av att konspiratörerna i sina scener steg för steg inser att de tagit sig vatten över huvudet med honom och lyfter honom via det. Men även i sig själv är han ett bra hot och det känns hela tiden som om han aldrig går att förstå helt och fullt. Jag gillar’t. När han för första gången misslyckas med sin magi mot slutet är hans sammanbrott så jäkla välförtjänt. Fasen vet om jag gillar någon annan skurk bättre hittills. Möjligen Zogar Sag. Men jag tror jag säger att Xaltotun är bästa skurken tills jag läst om Beyond the Black River.

Det är första gången Conan är med i en road movie så att säga. Många andra gånger har han varit på resa, men inte lika mycket som det blir här. Han besöker Aquilonias motståndsrörelse, far ner till Stygia och smyger bland gränder, åker båt och rider häst. Det är många korta vinjetter där folk bara fladdrar förbi, men Conan får hela tiden ny info eller nya planer. Inte paus på vägen i onödan, utan allt känns verkligen som om Conan har laserfokus på sitt mål. Allt är väl paceat och med precision i stämningen.

Men ändå…
Ett återkommande tema i Howards texter är tyvärr misogynin och rasismen. Och här är den inte noll. Den är absolut inte lika illa som i en del andra, men alla kvinnor (utom gamlingen Zelata) beskrivs med suktande och trånsjuka ögon i den neutrala berättarrösten. Howard är inte bra på det här. Ibland är det Conan som är fulkåt, men här är det Howard som är gubbsjuk. Det är inte kul. Samma ska gäller rasismen - inte bara att det förekommer ord som inte används längre, utan det är en del grejer som är obekväma. Långt ifrån The Pool of the Black Ones eller Shadows over Zamboula, tack och lov. Men lika bra som när den biten var bäst är det inte.

TLDR
Det här är bra Conan. Till och med riktigt bra. Kanske att jag skulle rekommendera den som introduktion för folk som vill ha den första att läsa. Lagom lång för att vara roman och inget onödigt fluff och flams. Bästa skurken hittills.

Rekommenderas.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,230
Kvinnoporträtten är väl inte de bästa, nej. Men jag gillar hur det här är Conan som blir räddad ur fängelsehålan av en kvinna (Zenobia), och inte tvärtom.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,389
The Hour of the Dragon (1935-1936)
Det här är Howards enda roman om Conan, och publicerades som följetong i december -35 till april -36. Det är en av de bättre historierna.


Conan och Zenobia. Fortfarande väldigt inte Schwarzenegger i designen på Conan.

Vad händer?
Conan är kung i Aquilonia! Drakens tid kommer alltså först när Conan närmar sig pensionsåldern. Allt öppnar med en ond komplott av Conans fiender som med sin lilla magi återuppväcker den onde trollkarlen Xaltotun från de döda. Han kan mäktigare magi, och med hans hjälp störtar de Conan från tronen. Men när alla tror Conan är död, tar Xaltotun honom med sig till en fängelsehåla. Därifrån flyr Conan, och sedan är de tre kvarstående fjärdedelarna av boken en historia om hur han försöker återfå sitt kungarike.

Större delen av Conans plan går ut på att hitta juvelen Ahrimans hjärta, som skurkarna använde för att återuppväcka Xaltotun. Om Conan får tag på den kan han besegra den onde trollkarlen och återvinna sin tron. Jakten på juvelen för honom tvärs över centrala och södra hyboriska kontinenten.

Hela boken har ett sjujäkla driv. Conan själv har förstås ett rejält patos och ordentlig fart i sitt uppdrag, men även i stickspåren om konspiratörerna som förstår att Xaltotun inte går att lita på finns det en stark agens. Ingenting känns som onödig filler. Howard skriver roman som han skriver novell, helt enkelt. Lysande actionscener, Conan är kompetent utan att vara löjligt överkompetent, och bra skurkgalleri.

Oftast en ren fröjd att läsa.

Nytt och gammalt
Jag tror att det här är första gången vi har en rent positiv bild av en magiutövare i Conan. Häxan Zelata hjälper Conan, och även om hon är läskig och mystisk gör hon genuint gott. I The Scarlet Citadel är visserligen trollkarlen Pelias på Conans sida, men det är mest att de hjälps åt för att rymma och att Pelias är skyldig Conan en tjänst. Jag fick aldrig bilden av att han ville hjälpa Conan, så att säga.

Med det sagt är Howards värld inte direkt uppbyggt på gott och ont som Tolkiens värld, direkt. Skurkarna är onda, men de är också småaktiga i någon mån. Konspiratörerna som tar över Aquilonia är mest intresserade av dekadens och att öka sin egen makt. Inte någon metafysisk ondska och evigt mörker direkt. De bitarna finns mer i bakgrunden när de dyker upp i Conans historier - det finns en hel hög kopplingar till Lovecrafts skriverier, som bekant.

Xaltotun är en klassisk onding i Conans värld. Ond trollkarl som har en egen agenda utanför Conans egen världsbild och egna tankar. Många bra detaljer om hur han jobbar med “fysisk” magi, tex kastar pulver för att skapa magiska effekter. Sånt gillar jag. Mycket av hans karaktär kommer av att konspiratörerna i sina scener steg för steg inser att de tagit sig vatten över huvudet med honom och lyfter honom via det. Men även i sig själv är han ett bra hot och det känns hela tiden som om han aldrig går att förstå helt och fullt. Jag gillar’t. När han för första gången misslyckas med sin magi mot slutet är hans sammanbrott så jäkla välförtjänt. Fasen vet om jag gillar någon annan skurk bättre hittills. Möjligen Zogar Sag. Men jag tror jag säger att Xaltotun är bästa skurken tills jag läst om Beyond the Black River.

Det är första gången Conan är med i en road movie så att säga. Många andra gånger har han varit på resa, men inte lika mycket som det blir här. Han besöker Aquilonias motståndsrörelse, far ner till Stygia och smyger bland gränder, åker båt och rider häst. Det är många korta vinjetter där folk bara fladdrar förbi, men Conan får hela tiden ny info eller nya planer. Inte paus på vägen i onödan, utan allt känns verkligen som om Conan har laserfokus på sitt mål. Allt är väl paceat och med precision i stämningen.

Men ändå…
Ett återkommande tema i Howards texter är tyvärr misogynin och rasismen. Och här är den inte noll. Den är absolut inte lika illa som i en del andra, men alla kvinnor (utom gamlingen Zelata) beskrivs med suktande och trånsjuka ögon i den neutrala berättarrösten. Howard är inte bra på det här. Ibland är det Conan som är fulkåt, men här är det Howard som är gubbsjuk. Det är inte kul. Samma ska gäller rasismen - inte bara att det förekommer ord som inte används längre, utan det är en del grejer som är obekväma. Långt ifrån The Pool of the Black Ones eller Shadows over Zamboula, tack och lov. Men lika bra som när den biten var bäst är det inte.

TLDR
Det här är bra Conan. Till och med riktigt bra. Kanske att jag skulle rekommendera den som introduktion för folk som vill ha den första att läsa. Lagom lång för att vara roman och inget onödigt fluff och flams. Bästa skurken hittills.

Rekommenderas.
Frakk! Glömde rankningen.

Rankning
  1. The Scarlet Citadel
  2. The Tower of the Elephant
  3. The Hour of the Dragon
  4. Beyond the Black River
  5. Shadows in the moonlight
  6. Jewels of Gwahulr
  7. A Witch Shall Be Born
  8. The People of the Black Circle
  9. Rogues in the House
  10. The Phoenix on the Sword
  11. Black Colossus
  12. The Devil in Iron
  13. Red Nails
  14. The Slithering Shadow
  15. Queen of the Black Coast
  16. The Pool of the Black Ones
  17. Shadows over Zamboula
 
Top