Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema: Åldrande - Rymdhamsters bidrag

Tack! Om det bara var några enstaka ord som såg märkliga ut så är jag rätt nöjd =) Stavningsprogrammet på min dator har lagt av och jag har börjat inse hur jäkla beroende jag är av det.

Ulfgeir

Swashbuckler
Oktober månads tema

Well, dags för nytt tema. Temat den här gången är...

Vildmark

Tolka det hur ni vill. :gremwink: Hoppas vi får igång lite aktivitet igen.

/Ulfgeir

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema: Åldrande

Nu har jag också tagit mig i kragen och läst ditt bidrag. Innehållet är lite klicheartat, kanske. Känns som att det kan ha tagits rakt från vilken som helst av några dussin filmer och serier som handlar om medelålders kvinnor. Men det har jag också full förståelse för (jag håller med om att det var rätt svårskrivet tema, fast att det känns som att det inte borde vara det).

Stämningsmässigt tycker jag däremot att det är väldigt bra, för jag tycker det lyckas fånga just den där smått desperata och nojiga känslan av att man inte är en het tjugoåring längre.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Oktober månads tema

Vildmark. Tja, det BORDE ju passa mig som hand i handske =) Dags att börja fundera i god tid den här gången.

Vimes

Sillkung

Får man vara med igen? I varje fall på det här temat? Eller vad är policyn?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Inga problem för mig. Du är ju inte ens struken i listan i första inlägget =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Vimes said:
Får man vara med igen? I varje fall på det här temat? Eller vad är policyn?
Så klart tycker jag. Skriv, skriv, skriv!

Vimes

Sillkung

solvebring said:
Kör hårt! :gremsmile:
Yay!

Tema - vildmark

Det blev inte riktigt som jag tänkte mig, men någon form av kortnovell hur som helst. Den ligger på Google Drive och om man vill kan man kommentera direkt i dokumentet.

Nu vet jag att skrivarcirkeln inte direkt går på högvarv, men jag är peppad på att ge kommentarer på andras texter, så jag kan i varje fall garantera hyfsat genomtänkta kommentarer på det ni postar.

Cissi

Up to no good.

Jag håller på att skrapa ihop nått också den här månaden. Temat var suveränt och nu har jag en hel helg framför mig som jag kan använda. :gremgrin:

Robert, den här gången lovar jag att kommentera på din text. :heart:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Cissi said:
Robert, den här gången lovar jag att kommentera på din text. :heart:
Haha! Då måste jag ju bannemig få ihop någonting. XD

Cissi

Up to no good.
Oktober månads tema - Feedback till Vimes

Vimes said:
solvebring said:
Kör hårt! :gremsmile:
Yay!

Tema - vildmark

Det blev inte riktigt som jag tänkte mig, men någon form av kortnovell hur som helst. Den ligger på Google Drive och om man vill kan man kommentera direkt i dokumentet.

Nu vet jag att skrivarcirkeln inte direkt går på högvarv, men jag är peppad på att ge kommentarer på andras texter, så jag kan i varje fall garantera hyfsat genomtänkta kommentarer på det ni postar.
Jag gillar den här texten väldigt mycket. Det enda som blev ett litet antiklimax är att jag satt och väntade på att vildsvinen skulle bryta ut ur sitt ormbunkssnår och jaga svampplockaren.
Du har fint flyt i texten och den blir poetisk på ett vardagligt sätt.

Men du tappar lite med liknelsen med isbjörnen, texten förlorar lite styrfart här och jag var tvungen att läsa om det för att fatta vad du var ute efter.

Men i det stora hela en välskriven och bra text.

Cissi

Up to no good.
Vildmark från Cissi

Så här kommer mitt bidrag då!

Jag försökte mig på en engelsk text den här gången, så den blev inte så lång. Hoppas ni har glädje av den i alla fall.

Attachments

Vimes

Sillkung
Re: Vildmark från Cissi

Cissi said:
Så här kommer mitt bidrag då!

Jag försökte mig på en engelsk text den här gången, så den blev inte så lång. Hoppas ni har glädje av den i alla fall.
Jag tycker det är svårt att kommentera engelska. Ofta har man kanske en känsla för att något är fel, men det är rätt sällan jag vet vad som är rätt eller vad man ska säga.

För det första tycker ajg att det var en ganska trevligt komponerad text, idén du iscensätter passar sig väl för formen med att beskriva miljö.

Du tycks också haft en vision om stilen som jag gillar. Du tappar stiltråden vid några tillfällen men på det stora hela är det konsekvent.

Jag tror att du använder lite för många pronomen och överanvänder bestämd form. Jag bifogar filen kommenterad här, observera dock att jag inte säger att mina förslag är mer korrekt engelska, men jag tycker att de ger ett naturligare flyt i språket.

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler

Intressant idé. Rytmen funkar bra, men det är en del ordval som blir milt sagt märkliga. Om vi säger så här, en del av de ord du använder betyder nog inte det du tror du de gör. :gremwink:

Men det var ett bra försök.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler

Det känns lite som att vildmarken är egentligen inte så vild, utan mer som något flyktigt som bara kan anas. Skulle vilja ha mer, men kan inte sätta fingret exakt på vad.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler

Jag har som målsättning att få in ett bidrag. Vet vad jag skall skriva om, men vi får se. Vore ju skrutt om jag inte fick in ett bidrag på mitt egna tema. :gremwink:

/Ulfgeir