Nekromanti Spänning i rollspel

Rising

Vila i frid
Så där gillar jag att köra

"slå en T20, ju högre du slå desto bättre". Så gillar jag att köra. Jag kallar det "Friform, med T20 för rådgivande". Jag rullar lite tärning och låter handlingen gå bättre om tärningen hamnar på bra resultat.

Faktum är ju att Krille inte alls spelar efter givna regler, även om han tror det. I varje fall inte när ett slag slås och det inte klart och tydligt framgår i äventyret, svart på vitt, vad svårighetsgraden är. Att spelaren slår slaget öppet ger ju bara en illusion av rättvisa. Det är samma lösa spelsätt som jag gillar att köra med. Kanske är det därför jag och Krille jämt lindar in oss i oväsentligheter i våra diskussioner? Vi lirar ju egentligen på nästan samma sätt.

Nåja, det här skiter ju du i, Sera. Bra argumenterat förresten. Mycket förnuftigare än mina hastiga krångelexempel.

/Rising

Azagthoth

Myrmidon
Re: Massuppfittning

Men i regel tycker jag att det är intressantare om man spelar karaktärer som reagerar RADIKALT annorlunda på alla spelsituationer.

Är inte det en smula osannolikt? Man bör väl lära sig av sina misstag och framgångar, åtminstone till den grad att man fortsätter göra "bra" eller "positiva" saker för den egne karaktären? Om inte av sina egna, då kanske av andras? Att alltid reagera radikalt annorlunda verkar inte vara vare sig intressant eller kul om du frågar mig. Om man inte spelar väldigt komiska spelsessioner förstås, då är ju radikala handlingar mer eller mindre ett krav.

Jag menar, när en dam sträcker fram handen är ju ett radikalt alternativ att böja sig ner och stjäla hennes högra sko, men att göra sådana val är ju inte särskilt skoj, eller?

Rising

Vila i frid
Re: Det här var banne mig skitintressant! BRAVO!

Bra argument. Du verkade lite inskränkt och dum förut (jo, faktiskt) men nu fattar jag på riktigt vad du menar med det där om SL's makt och dumma inflytande. -Det beror nog på att man är som tydligast när man är kreativ. När vi diskuterar rollspelsprojekt framgår ens intentioner och synpunkter som tydligast. Det glädjer mig, för man vill ju inte tycka osanningar om sina forumskamrater.

Kul att få sådana här insatta synpunkter om hur man redan har experimenterat med rollspelsformen hittils. Det ger mig en hel del uppslag.

"Ett enkelt sätt är grundförutsättningen: Du kan bara påverka det du vet."

Mmm, i Mytomnesia är det lite annorlunda. Där utgår man i första hand från vad man vet om sin egen rollperson. Om din rollperson har ett neutralt förhållande till ett objekt (som en polis och hans polishund) så använder du det i enlighet med vad du tycker låter sannolikt. Du får göra "hundiga" saker med det, mao. Om någon spelare har ett känslosamt förhållande till hunden, då tar han eller hon omedelbart över spelledandet av denne. Om någon texempel tyr sig till föremålet (som en pojke som blivit räddad ur ett brinnande hus av en hund) så får han ta hand om hunden och ge den kompletterande känslor till sina egna. Blir pojken ledsen, så tröstar hunden honom, m.m. Om någon tredje person har ett destruktivt förhållande till objektet, då tar denne över och spelleder det. (En galen gängmedlem med en pitbullterrier, texempel) Då börjar hunden omedelbart angripa alla som rollpersonen inte tycker om. (Alltså de andra rollpersonerna, oftast). Det starkaste bandet är det hotfulla. Den som fruktar objektet, alltså. (Anta att en flicka blivit angripen av hundar som liten) Hon tar då över objektet och anfaller sig själv med det, och de som hon tycker om. På så vis råder det aldrig någon osäkerhet om vem som "styr" viktiga SLP och liknande.

Det roliga är att man bara har en ganska vag aning om vem man är i Mytomnesia (man gör inte sina egna rollpersoner), så folk kan tolka sina karaktärer helt fel och driva ut i vansinniga mardrömsscenarior där träd, bilar och vägar förvandlas till blodtörstande vilddjur. I vår första provspelsomgång blev spelarna helt paranoida efter bara någon timme och började ifrågasätta sina egna självbilder. De förvandlade sig till små barn allihop och gick omkring och var jätterädda. Det funkade bra.

Förresten, skrattade gott åt "det snälla monstret"-exemplet. Det kan bli rätt roliga situationer när man spelar på det här viset!

/Rising

Rising

Vila i frid

Jag menar förstås att en karkatär gör si och en ANNAN karaktär gör så. Var och en av mina karaktärer gör förstås inte radikalt olika saker, hela tiden, vad jobbigt det skulle vara!

Sedan pratar vi förstås om spelsituationer som ger upphov till många olika lösningar. Spellösningar. Inte bara damer som sträcker fram händerna. Om man ständigt väljer att slåss blir det ju tradigt i längden.

/Rising

Azagthoth

Myrmidon

Sedan pratar vi förstås om spelsituationer som ger upphov till många olika lösningar. Spellösningar. Inte bara damer som sträcker fram händerna. Om man ständigt väljer att slåss blir det ju tradigt i längden.

Det var ju givetvis ett exempel. Ett annat (som också skulle kunna ha våldsinslag) är om en av dina karaktärer blir stoppad av polisen för att ha brutit mot någon trafikregel, en radikalt annorlunda handling här vore ju att spotta polisen i ansiktet.

Fast jag förstår nu vart du vill komma, även om jag tycker att du använder en konstig term för det (radikal, och dessutom med stora bokstäver). Att i de flesta situationer välja alternativet "slåss" är ju inte så roligt, det håller jag med dig om, men det finns nästan alltid med som alternativ (ibland är det kanske det bästa alternativet, ibland är det förmodligen den sämsta, allt beror ju på situationen).

Re: Men hallå!

Wow! Du har haft ganska många negativa erfarenheter av spelledare......Dels tror jag att du har haft lite otur, men jag tror även att du är en knepig spelare att ha. Jag menar, vem ser fram emot att spelleda någon som vet allt om allt relevant i rollspel.....Det blir ju det ultimata skräckexemplet till spelare.......Personligen har jag haft erfarenheter av att argumentera med spelledare, coh det har aldrig kommit något gott ur det, förutom ett skratt för spelledaren.....Så jag är böjd att hålla med dina argument för spelledarinflytandets minskande. Men det är ju det den här diskussionen handlar om egentligen: Hur mycket makt ska spelledaren ha? Och svartet till den frågan säger jag som erfaren spelare är ibland helt klart mindre......Folkfront mot Spelledarens Makt är jag en glad medlem i!

Krille

Super Moderator

"Om vi bortser från praktiska detaljer, som att tirakbarbarer inte skulle bli särskilt trovärdiga gycklarhärmare (för det är väl inte det som spökar?), så ÄR det ändå så att de här tre rollpersonerna inte är lämpade för särskilt mångfacetterat äventyrande. Kan du hitta på ett scenario där tre barbarer har bättre förutsättningar för många olika konfliktlösningar än för mina tre rollpersoner, Tuvindel, Aktrapax och Vildblomma, så kan vi börja diskutera."

Självklart kan jag det, och det borde du också kunna, trots att du uppenbarligen inte har läst modulen Tiraker.

Förutsättningar: grannstammen har börjat tränga in på den egna stammens område. En bunt om ett halvdussin människor, alver och andra illaluktande varelser håller dessutom på att undersöka Förfädernas heliga ruiner. Slutligen har en grupp om sabriska handelsskepp dykt upp i viken nedanför stammens område.

En del av stammen vill driva bort det sabriska handelsskeppet. Andra vill handla med dem för att få vapen att driva bort grannstammen med. Åter andra misstänker att handelsskeppet redan har börjat sälja vapen till grannstammen. Denna misstanke måste undersökas. Så gott som alla vill ha ihjäl de främmande varelserna som vanhelgar Förfädernas heliga plats. Ett fåtal, inklusive stammens schaman (dock inte trokkan) tror att den där gruppen kan visa sig vara värdefulla allierade i kampen mot grannstammen. En totalt alternativ lösning skulle kunna vara att alliera sig med grannstammen för att gemensamt kasta ut äventyrarna från den heliga platsen och förvandla det sabriska handelsskeppet till kaffeved.

Varsågod - försök lösa de konflikterna med dina tre rollpersoner bättre än med tre tirakbarbarer.

"Hmm, du nämnde innan att mitt gycklaräventyr helt klart borde resultera i strid, förr eller senare."

Om dina rollpersoner verkligen är ute efter lönnmördaren så är det egentligen bara en tidsfråga. Det enda som jag kan se skulle leda till en icke-våldsam konfrontation är att spelarna ger upp och drar och lever lyckliga i alla sina dagar. Och jo, jag ser förgiftning som en våldsam konfrontation (och synnerligen ohederlig sådan, speciellt om man förgiftar hela gänget).

"Antar att liknande scenario utspelat sig flera gånger i er trupp? Som SL skulle jag rått anta att ni skulle reagera på samma sätt igen. Var det ens olika rollpersoner i båda exemplena?"

Det var till och med två olika grupper. Jag och en annan spelare var med i båda kampanjerna, båda med olika rollpersoner. Jag spelade jedi i exemplet med Vader (enkel-V, tack!) och stridspilot i det andra exemplet. Den andre spelaren spelade en stor hårig wookie (han är suverän på att härma Chewie) som älskade alkohol i Vader-kampanjen och en iskall och beräknande twi'lek i den andra. Spelledaren var inte samma i de båda kampanjerna. I Vader-exemplet gjorde spelledaren den fatala missen att vara snäll. I X-vinge-exemplet gjorde den spelledaren inte det.

Krille

Super Moderator
Re: Så där gillar jag att köra

"Faktum är ju att Krille inte alls spelar efter givna regler, även om han tror det. I varje fall inte när ett slag slås och det inte klart och tydligt framgår i äventyret, svart på vitt, vad svårighetsgraden är."

Svårighetsgraden brukar i tämligen många fall vara en SLPs motsatta slag. I övriga fall finns det tämligen tydliga riktlinjer för svårighetsgrader, vilket kanske inte är svart på vitt men åtminstone ljusgrått på mörkgrått.

Rising

Vila i frid

Nu gör du det ganska lätt för dig. En intrig som knyter an en RP's ursprung till konflikten är förstås alldeles omöjlig att fungera för andra sorters RP, oavsett vad de har för personlighet. Men det där är ju inte poängen! Det betyder ju att intriger med "alvmänniskorna behöver allierade mot orcherna", "orcherna behöver allierade mot människorna" och "dvärgarna behöver allierade mot grotttrollen" ska behandlas som olika sorters intriger, det är de ju inte!

Kan du se trion på tirakbarbarer som EXTERN grupp komma in i en konflikt mellan två stammar och finna INDIVIDUELLT mer olika lösningar på konflikten än tre helt olika rollpersoner? Det kan inte jag. Det beror ju inte på (som du verkar tro) att jag skulle tycka att tiraker är boffiga varelser. Endast genom att bläddra i tirakboken inser jag ju att de är mer intressanta än så. Men ett spelargäng som är fokuserade på regelförmågor i strid (här var de tre barbarer, på mandomsprov, vi visste att de absolut skulle slå sig in i gömman) och inte individuellt olika till personligheten GER INTE, det måste du hålla med om, upphov till lika mångfacetterat spel.

Hade det varit tre intressantare tirakpersoner. (En gammal erfaren åldring, en hetlevrad yngling och en schizofren kvinna, åldringens dotter) så hade de säkert valt intressantare lösning på gycklarkonflikten.

Och här kommer poängen - de hade löst din intrig på ett intressantare sätt än de tre galningarna ute på mandomsprov, också! Desto intressantare spelgäng man har, desto mindre strid blir det. Ett gammalt SL-ordspråk, fullkomligt felaktigt ibland, men det fungerar som måttstock när man skapar sina rollpersoner.

"Det enda som jag kan se skulle leda till en icke-våldsam konfrontation är att spelarna ger upp och drar och lever lyckliga i alla sina dagar. Och jo, jag ser förgiftning som en våldsam konfrontation"

-men inte strid! Vi diskuterar ju reglers vara och inte vara. Det var aldrig fråga om att rollpersonerna skulle PRESTERA fel, i någon fysisk färdighet, alltså. Det var bara en fråga om att AGERA fel, att gå för fort fram, inte planera sina steg, göra bort sig, osv. Tror att det är A och O för friformare. De koncentrerar sig på ageranden, medan tabellofiler riktar in sig på hinder av prestationsslag.

Så länge det gäller sådana utmaningar (kan jag hoppa över hålet? träffar jag med yxan? springer jag ifrån blodhunden?), håller jag med dig om att regler är ett absolut måste. Ditt sätt att hantera tärningarna tycker jag är särskilt bra.

Men hela anledningen till att jag gav mig in i den här diskussionen var att jag ville peka på ANDRA sorters konflikter, de som kan vara SKITSPÄNNANDE, men där absolut inga tärningar skall få vara med. För omväxlande spel ville jag rekommendera alla att prova på dem.

"Det var till och med två olika grupper. Jag och en annan spelare var med i båda kampanjerna, båda med olika rollpersoner. [...] Spelledaren var inte samma i de båda kampanjerna"

Det var ju inte bra. Att ni reagerar på samma sätt fastän det var helt olika upplägg, alltså. Fast nu skall jag vara juste och jag antar att ni har råkat ut för jättestarka motståndare många gånger fler än du räknar upp här, och valt att fly lika många gånger som ni tagit mod till er och slagits? Bara så att ingen annan blandar sig in i diskussionen och tror att han har något att komma med.

/Rising

Krille

Super Moderator
Re: Det lever i högsta välmåga, tackar som frågar

"Jag menar "so what?" Vi pratar Star Wars, där idioter som Jar Jar Binks blir respekterade hjältar och en low-life smugglare (Han Solo) räddar dagen i en avgörande rymdstrid. Klart att en del färgstarka original skall få vara med och strida?!"

Jag menar också "so what?!" Betrakta Wedge Antilles. Han är relativt trovärdig som pilot, han är inte färgstark, och han flyger X-vinge i samtliga tre filmer och måste därför betraktas som "canon". Han har dessutom en egen liten personkult, kanske för att han är en av de få trovärdiga personerna i Star Wars. Uppenbarligen finns det rum i Star Wars även för sådana grådaskiga original också. Den här kampanjen handlade om sådana.

"Så, vi ponerar att du lirar med nämnda övermodiga dumskalle. Stjärnkryssaren kommer. Nu skall du (om du spelar din karaktär väl) lägga fram en medvetet dålig strategi och kasta dig in huvudstupa i en dödsföraktande strid. Klarar du det?"

Vad tror du? Det har hänt ett antal gånger, men inte i den kampanjen.

"De flesta regelfanatiker jag känner till tycker att det är frustrerande. De är ju vana att spela dataspel. Där iklär man sig en färgstark krigararketyp, och spelar sig själv. När de tvingas spela en karaktär tycker de att det blir besvärande och trist."

Du har precis lika hårda fördomar om regelspelare som jag har om friformare, märker jag.

"Det förutsätts alltså en del grejer iaf under era sessioner?"

De förutsättningar som finns är framförallt i rollpersonsgenereringen. Däremot förutsätts det inte ett jota från det att rollpersonen är klar och äventyret börjar.

"Men du tänker som en friformare nu, du hittar på det bästa av situationen och låter äventyret "bli häftigt", för det är tveklöst en av de häftigaste påföljder som kan ske ur ett sådant misslyckat stridstillfälle."

Tyckte jag inte. Med härledning av situationen som du beskrev var det den logiska konsekvensen. Att det sedan är en häftig påföljd spelar inte så stor roll, det viktiga för mig är att insatsen stegras och att konsekvenserna är vettiga.

Och min uppfattning av friformare är att de inte hittar på det bästa av situationen, utan att de oftare tvingar tillbaka ståryn till det tidigare förutbestämda spåret. Tvärtom är det enligt min erfarenhet oftare regelspelledare som har förmågan att göra det bästa av situationen, även om det skulle råka vara korkade spelarbeslut eller taskiga tärningsslag som är orsaken. De har inget annat val, eftersom taskiga tärningsslag är en del av deras vardag. Lev med det, typ.

Friformare har alla möjligheter i världen att slippa taskiga tärningsslag (duh!). Samma press finns inte på dem.

"ÄR det något tärningar lyckas med, så är det ju att sabba alla möjligheter till sådana här, balla situationer. Troligare är det att Victoria och Leonard har dött när våldtäktsmännen är färdiga med dem, och att Nikolaj åker in i fängelse."

Från vad du sade så hade Nikolaj enligt reglerna tappat revolvern, Leonard fått en kniv i ögat och Victoria fått en spark i magen. Att anta att våldtäktsmännen stannar kvar och gör processen kort är inte särskilt troligt, IMHO. Varför skulle de, liksom? Ju längre de stannar desto större är chansen att de åker fast, och försöker de ha ihjäl någon så hamnar dessutom mordförsök på listan över anklagelser, detta om våldtäktsmännen tänker logiskt. Om de tänker som folk så är de nu rädda för att bli upptäckta, och den rädslan kommer att öka ju längre de stannar. Så, vi som regelbögar slår moralslag för skurkarna. Det misslyckas (allt annat har ju också dabbat sig, så varför inte det här också) och skurkarna springer. Vi kan också slå ett slag för HÖR för vakten på Husaren för att se om han hörde något, och om inte annat är Nikolaj helt oskadad och kan vråla på hjälp bäst han vill.

"Eller är inte ni lika tyngda av otursförbannelser som jag själv?"

Förmodligen inte. Eller så kör vi med vettiga regler som faktiskt hjälper gruppen att skapa en bra ståry, istället för ovettiga regler som sabbar allt. Eller så har vi vant oss vid att tärningar är oförutsägbara i sin natur, och lever med det istället för att måla in oss i stårymässiga hörn.

Som ännu ett exempel, från Gamla Mutant. En av rollpersonerna, psi-mutanten Bill, hade hittat en laserpistol (de som faktiskt bryr sig om regler vet att laserpistoler i bästa fall är mediokra i gamla Mutant). Den såg häftig ut, och efter en jefla massa slag på fyndplanen kom han på hur den funkade. Strax därefter kom vi i vägen för en stor stridsrobot. Rollpersonen drar sin laserpistol och *BANG*! Perfekt slag! Roboten skrotas. Övriga rollpersoner stirrar storögt på dundervapnet. Rollpersonen var för övrigt psi-mutant och så långt ifrån Rambo man kan komma.

Lite senare kom vi tillbaka till Hindenburg, huvudstaden i Pyrisamfundet, och vi lyckas mucka gräl med en jättebamsing till muterad björn! Rollpersonen med laserpistolen skjuter igen (hans andra skott någonsin med pistolen) och *BANG*! Perfekt slag! Björnen skrotas! Vid det här laget börjar ryktet om gunslingern "Wild Bill" med sin fruktade laserpistol komma ut...

Jag tror att varenda regelspelare här har minst ett halvdussin sådana anekdoter i bakfickan. Minst.

Säg mig, hur ofta händer sånt i friform?

Zizop

Swordsman
Re: Långt och omständigt, men kanske intressant?

"Tre ramningar och totalt 30 protontorpeder gör ont, även på en Imperial Star Destroyer (det är ju canon att man kan sänka en Super Star Destroyer genom att ramma den en gång)."

<small>Försök inte komma undan nu, det där var nog allt en liten storymässig effekt av SL..</small>

Jag tror att det avser att om man spränger sköldgeneratorerna och sedan kör en A-Wing rakt in i bryggan på en SSD så sänker man den. (Från filmen Return of the Jedi)

Rising

Vila i frid
Svenska [OT, oviktigt]

Radikal BEHÖVER ju inte antyda underground, rebellisk, vänsterinriktad, mm. Per defenition betyder det ju faktiskt grundläggande, genomgripande och "som går till roten". Alltså var min användning fullständigt adekvat.

Att jag skrev det i versaler var ett försök till poängtering, för att inte bli missförstådd. Det var tydligen inte lika lyckat.

/Rising

Sodivra

Champion
Jaha.

Isåfall är jag lite.. konfys. Alla (?) vet ju att man inte behöver följa tärningarna blint, att det ofta är bäst att helt enkelt bestämma ett resultat. Men det verkade ju som du ställde dig mot allt vad regler hette när du förklarade att en strid var tråkig.. Eller att den inte var rollspel.. Det känns lite väl förvirrat nu. Vill du uppmuntra debattörerna att testa att spela utan tärningar oftare?

Det känns iallafall väldigt onödigt att fortsätta bråka.. Men om du vill lägga till något till det här inlägget, gör gärna det.. Vore kul att ha en lite mer samlad diskussion..

<A SEARCH=1 HREF="dosearch.pl?Forum=All_Forums&Match=Or&Old=allposts&Words=Vad+gör+den+här+knappen?">Vad gör den här knappen?</A>

Krille

Super Moderator

"Men ett spelargäng som är fokuserade på regelförmågor i strid (här var de tre barbarer, på mandomsprov, vi visste att de absolut skulle slå sig in i gömman) och inte individuellt olika till personligheten GER INTE, det måste du hålla med om, upphov till lika mångfacetterat spel."

"Tre tirakbarbarer på mandomsprov" är inte en beskrivning av personligheterna. Det är en beskrivning på deras motivation. Ingenting har än så länge sagts om deras förmågor eller personligheter. Äpplen och päron, du vet.

Så, jo, med enbart den beskrivningen så hade det varit platt, men jag känner Marco såpass väl att jag är helt på det klara med att det skulle finnas en personlighet bakom åtminstone hans rollperson.

"Hade det varit tre intressantare tirakpersoner. (En gammal erfaren åldring, en hetlevrad yngling och en schizofren kvinna, åldringens dotter) så hade de säkert valt intressantare lösning på gycklarkonflikten."

Jag spelade schizofren en gång i ett konventsäventyr i Kult. Förutom att sinnessjukdomen totalt gjorde det omöjligt att komma någon vart i äventyret så lyckades jag skrämma skiten ur spelledaren/konstruktören. Han såg schizofreni som en ball grej att ha i en rollperson. Jag spelade det som vad schizofreni är: en mycket allvarlig sjukdom.

Många friformare som jag har träffat på är mer intresserade av intressanta etiketter på sina rollpersoner än av en riktig personlighet. Visst, de spelar dem till viss del, men allt som oftast överspelas etiketterna. Etiketten är mest där för att få rollpersonen att skilja sig från mängden.

Så nej, jag ser inte en schizofren tirakkvinna som en intressant rollperson, av den enkla anledningen att antingen är det en allvarlig mental sjukdom, och sådana är jag inte intresserad av, eller så är det en etikett avsedd att göra rollpersonen unik, och sådana är jag heller inte intresserad av.

Då finner jag faktiskt de tre barbarerna på mandomsprov som ett mer intressant alternativ. Vad innebär mandomsprovet, till att börja med? Hur kommer olika personligheter att handskas med provet? Är de stolta över att de börjar komma upp i ålder, eller skräms de av det snart analkande vuxenlivet? Till exempel.

För min del är det klart mycket mer intressanta möjligheter än att spela sinnessjuk.

"Det var ju inte bra. Att ni reagerar på samma sätt fastän det var helt olika upplägg, alltså."

Varför inte det? Vi hade kul.

Sen kan man ju se det så här: ibland är det fullt möjligt att samma slutsats dras med olika premisser. Man blir inte X-vingepilot i Alliansen bara för att det är kul, liksom, utan för att man antingen hatar Imperiet eller vill rädda galaxen, om så till priset av sitt eget liv. Är man jedi så har man en "hederskod" att följa för att inte falla för den mörka sidan. Att inte konfrontera Vader så att Alliansen skulle kunna göra något åt den nya Dödsstjärnan hade varit tvärt emot den koden. Två olika skäl till samma slutsats.

"Fast nu skall jag vara juste och jag antar att ni har råkat ut för jättestarka motståndare många gånger fler än du räknar upp här, och valt att fly lika många gånger som ni tagit mod till er och slagits?"

Jodå, men ibland finns det som sagt var undantag, då fly inte längre är ett vettigt alternativ.

Rising

Vila i frid
Re: Det lever i högsta välmåga, tackar som frågar

Hi hi! Ja, nu när man tittar tillbaka på våra inlägg ser man att det är mest en samling fördomar mot olika typer av spelare. Nästan alla verkar ha "valt" sin spelstil, efter att ha råkat ut för rent vidriga spelartyper/spelledartyper av den motsatta skolan.

Okej, man blir inte sämre spelare bara för att man kör med regler. Men det är två sidor på det myntet; friforms-SL är inte per automatik sämre än regelvarianterna, heller!

"Med härledning av situationen som du beskrev var det den logiska konsekvensen. Att det sedan är en häftig påföljd spelar inte så stor roll, det viktiga för mig är att insatsen stegras och att konsekvenserna är vettiga."

Nej, just det här med att spelet ändras så att insatsen stegras är typiskt friform. Jamenar, Nikolaj har förvisso precis tappat sin revolver, men det är ju ändå en revolver(!) och han har dragit den i uppsåt att skjuta. Det är bara en tidsfråga innan han plockat upp den igen. Jag tror inte man hinner fly på den tiden. Förmodligen hoppar de på Nikolaj, eller kanske tar de upp Victoria och hotar att döda henne om han inte lämnar över revolvern. Verkligheten är nästan alltid dum. Tärningar slår fast att allting slutar dumt. (fast jag misstänker att det här är ett personligt vendetta mellan tärningarna och mig, fniss, de är ute efter mig!)

"Eller så har vi vant oss vid att tärningar är oförutsägbara i sin natur, och lever med det istället för att måla in oss i stårymässiga hörn."

Nja, jag är alltså klurigare än så. Jag ändrar äventyret. Istället för den larviga inledningen på äventyret (rädda flickan från våldtäktsmän) så kommer jag på en som inte är knutet till prestationer. Utan ageranden. Flickan kommer kanske fram till spelarna, med rödgråtna ögon, och lämnar över en lapp. På den står det: "Hennes lillebror dör om ni inte ger henne portföljen ni har i handen, herr Kochevskij." Vad de än gör nu, kommer flickan vara deras bästa ledtråd. Här får jag improvisera efter deras handlingar, inte efter tärningsslag.

Vi har hitills riktat in oss på olika spelartyper och spelledartyper, men jag tror faktiskt att det är olika äventyrstyper som avgör om det är regler eller friform som är att föredra.

Nåja, en sista kommentar om regler:

Din mutanthistoria är kul. En av mina spelare hade en muterad hamster som var läkare, och han lyckades aldrig bota en enda patient. Han fumlade jämt. Det var ju kul, roligare än om jag bara hade "hittat på" att han skulle vara värdelös, men det tråkiga med regler är ju att de fungerar åt andra hållet också. Om man står och bråkar med en mutant, och han drar fram en fetingrevolver och skjuter en, pefekt träff, man ligger och förblöder, då är det inte lika kul. Eller att man klättrar uppför ett murkrön för att spionera på hertigen. Istället för att få se honom köpslå med fienden, så ramlar man ner och bryter benen. Hmm. Här föreslår jag att SL slår sina slag dolt. Då kan han selektera bort de tråkiga resultaten, eller lindra dem. Det är lite förmätet av SL att säga "ni dog allihopa! Bättre lycka nästa gång!" och ta för givet att spelarna kommer sitta kvar, glada och trevliga och hoppas på medvind i nästa äventyr.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: Jaha.

"Alla (?) vet ju att man inte behöver följa tärningarna blint"

Säg inte det. Krille gillar att slå alla slag öppet, texempel. Någon vampire-spelledare berättade om hur två av hans killar började slåss sinsemellan och spelade detta med varandra (!). Utan spelledaren, alltså! Hatet mot SL's kontroll är så starkt och utbrett att jag fann det nödvändigt att komma med motsatta ståndpunkter.

Min grundtes är att strider är tråkiga. Alla exempel folk har använt mot mig för att bevisa regelverkets oslagbarhet har varit av stridskaraktär. Några tog helt enkelt för givet att en konflikt var tvungen att lössas med strid förr eller senare. Om man har den inställningen till spänning i rollspel tycker jag att man lirar rollspel rätt dåligt, det där är ju bara brädspel, menar jag.

Klart att man hamnar i våldssituationer ibland, men jag ville med mina inlägg inspirera forumsdeltagarna till att fokusera på konfliktlösning av rollspelskaraktär, och se striderna som ett dåligt sidoalternativ. Detta för att spelarna skall kunna fortsätta spela enligt regelverket och ändå kunna finna sig spelandes ett helt scenario utan att slå några tärningar. "Jösses, vi har ju spelat friform ikväll!" lixom. Det har varit mycket provocerande åsikter, vilket jag tycker är synd.

Det är väl mina grundtankar. Kanske hade jag inte kunnat formulera dem särskilt väl inledningsvis, men det beror ju på att det är först när diskussionen är slut som man begriper vad man menade från början.

Hoppas det låter vettigt. Annars får jag väl fortsätta babbla, tills jag begriper vad jag menar ;^D

/Rising

Zizop

Swordsman
Re: Kommentarer.

Som spelare kan jag bli lätt upprörd om SL kommer med ett ovanligt dåligt incitament till ett äventyr. I regel brukar många CoC-scenarion börja så, med en "avlägsen släkting" (som man aldrig hört talas om) som ber om hjälp eller går och dör. Naturligtvis är det upptakten till ett äventyr. Som spelare kan jag känna ett "ååh, va kass" inför spelledarens incitament och vilja springa iväg från allt.

Nu tycker jag det är märkligt med din syn på att "släkting-som-behöver-hjälp"-scenariot är kass som spelare, men din rollperson följer upp det. Skall man hårddra det så måste din SL komma på en scenario-inledare som skall vara intressant för både dig som spelare OCH rollperson för att du inte skall springa iväg. Hur skall man som SL kunna göra det? Tänk om det sitter 3-6 spelare som skall roas av inledningen till äventyret. Har du inte roligt att spela din rollperson? Det är väl det som är syftet med att spela? Att uppleva saker och drömma sig bort och ha kul. Inte att bli förvånad som spelare i inledningen av äventyret. Jag tycker att det räcker med att motivera rollpersonen/erna att ge sig iväg/drabbas av något som inledning till äventyret. Blir spelaren förvånad är det bara en bonus - spelaren skall väl vara road att ge sig ut på äventyr.

Zizop

Swordsman

Mina rollpersoner; Aktrapax, Vildblomma och Tuvindel har ju inget att göra i dungeonbashing-äventyr. Är inte det lika mycket fel?

Jag tror inte att dina två kvinnliga RP hade haft något att göra i mina icke-dungeonbashing-äventyr heller. Men det är för att de inte passar in i vår (min spelgrupp) variant av spelvärld.

Bara för att du upplever Marcos figurer som tunna betyder ju inte att de är tunna. Jag har inte ännu hört varför din prästinna är som hon är (det är bara tre gånger jag har hört om henne), därför tycker jag hon är tunn, hon med (men störtkul i sin omgivning).

Rising

Vila i frid

Hmm, ja, schizofreni var ett dumt exempel. Det tycker egentligen inte jag heller är roligt. Jag tänkte mig en kvinna som inte kunde släppa sin flicka-roll och som hade ett krävande förhållande till fadern. Svårt att få ner det på få ord. Min ursprungstanke var att gå på depressioner, men att skriva "en flicka. Deprimerad" hade inte varit särskilt tydligt, så jag tog istället och tänkte på psykiska sjukdomar som kan försätta en person i ett sådan position. Valde dumt, även om det förstås var tänkt som en mycket löst uppbyggd spelargrupp. Nåja, klumpigt. Jag håller faktiskt med dig på den här punkten, och om det här sådana här sjuka människor du fått spela i Kult förstår jag att du tycker illa om det spelet. Ska man spela så sjuka människor, då ska faktiskt spelaren få välja det själv.

Jag är för övrigt lika allergisk mot etiketter dragna till sina spetsar som du. Det är ju nästan alltid så att man, bara genom att titta på sitt eget rollformulär, kan ana vilka sorters rollpersoner de andra spelarna får spela med. "Jaha, jag är den pessimistiska, gamle magikern. Då ska vi alltså ha en glad, optimistisk alvjägarflicka i spelargruppen." Slår nästan aldrig fel. Eller den klassiska "Jag är hetlevrad, energisk och impulsiv. Hmm, alltså en koleriker. Och vi är fyra spelare... Då ska vi förmodligen ha en harmonisk pykniker, en ångestfylld melankoliker och en lättsinnad sangviniker i gruppen..." -Och med sådana stereotyper tar alla och spelar över. Suck.

Jag förstår nog också att tirakbarbarerna kunde vara intressantare än de såg ut i exemplet, men så fort jag broderar ut deras karaktärsbeskrivningar det minsta lilla, så kommer jag fram till att det inte blir alldeles självklart för dem att storma gycklarnas gömma. Det var ju det karaktärsdraget jag retade mig på. Att de oundvikligen skulle ta till vapen för att lösa konflikten.

Om ynglingarna utvecklas som du skriver, exempelvis, om de provar varsinna vägar in i vuxenvärlden, defenierar sina vuxenroller osv, då tror jag helt klart att de antar en mer avvaktande hållning till scenariot än att bara rusa in i gömman med dragna kroksablar. Åtminstone en av dem. Det räcker för att jag ska bli nöjd. Bara det blir tillfälle att rollspela på riktigt någon gång under kampanjen är det ok. Det är det här tradiga solospelandet jag retar mig på. "Ni är galna barbarer. Ska ni rusa in i gömman och döda alla som vanligt? se 44. Eller ska ni rusa in och döda alla som vanligt, fast utan att skona kvinnor och barn? se 156. Allt annat är oförenligt med er natur." RP som resonerar så kan förvisso få spännande spelsessioner med tärningar & tabeller, men jag hävdar att det ändå inte är lika kul som när man spelar med mer intressanta rollpersoner. Alltså sådana som har ett vidare spektrum av rimliga alternativ att välja mellan, och där de flesta tänkbara konfliktlösningar inte är av prestationsnatur (strid, flykt, lönnmord, magi), utan av teaterkaraktär. Det ville jag peka på, i den här diskussionen. Jag var inte ute efter att dissa dig eller stava "Darth Vader" fel, även om jag i min oförsiktighet lyckades med båda. Sorry Krille, Sorry Darth. ;^D

/Rising

Sodivra

Champion
Re: Jaha.

Krille gillar att slå alla slag öppet, texempel
Jo, men han bestämmer ju fortfarande NÄR man ska slå tärningen osv.. Han är knappast en slav eller nåt..

Hatet mot SL's kontroll är så starkt och utbrett att jag fann det nödvändigt att komma med motsatta ståndpunkter.
Hatet..? Det här fattar jag ingenting av.

Klart att man hamnar i våldssituationer ibland, men jag ville med mina inlägg inspirera forumsdeltagarna till att fokusera på konfliktlösning av rollspelskaraktär, och se striderna som ett dåligt sidoalternativ. Detta för att spelarna skall kunna fortsätta spela enligt regelverket och ändå kunna finna sig spelandes ett helt scenario utan att slå några tärningar. "Jösses, vi har ju spelat friform ikväll!" lixom. Det har varit mycket provocerande åsikter, vilket jag tycker är synd.
Ah, provocerande eftersom du antog, eller verkade anta, att vi inte har gått förbi stadiet där man bara vill slåss. (Om du ursäktar min tolkning.) Att man lägger till ett och annat tärningsslag i äventyret t. ex för att köpslå, ser jag som en liten krydda, och det verkar helt meningslöst att debattera om..

Du får gärna utveckla diskussionen.
Handlar den om att lösa situationer utan tärningar, att inte slåss, eller att prova annorlunda situationer?