zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Allt det ni skriver ovan stämmer med vad jag minns.
Jag noterar också att första kapitlet i Silmarillion - precis som alla andra skapelseberättelser - inte börjar med: I ett litet hörn i ett stort multiverse fanns en gång ett litet universe och där hände följande.
Med det sagt, nu när Eru och Valar
a) lämnat Midgård åt sitt öde i nästan 3000 år (av hur goda skäl som helst, och med undantag av Istari)
b) inte är intresserade av att bli dyrkade
så har de också lämnat fältet öppet för någon annan högre makt att komma in i matchen.
Och om det händer - så förändras också det metafysiska kontraktet - igen.
Vad jag menar är att diskussionen här får mig att komma fram till att Middle Earth är ingen icke-magisk värld, där magiker, druider eller präster inte kan förekomma. Men det är en värld i stagnation - både befolkningsmässigt och magimässigt - sedan mycket lång tid tillbaka. Bagrundsstoryn i Adventures of Middle Earth är en nybyggaranda efter Smags död. Nybyggaranda finns där det finns något vacuum och outnyttjat. Lite på samma sätt finns ett vacuum när det gäller magi och högre makter. Om man sedan kan hitta på att utnyttja det vacuumet på något bra sätt, så att man tillför Middle Earth mer än man tar bort, det är en annan sak.
Jag noterar också att första kapitlet i Silmarillion - precis som alla andra skapelseberättelser - inte börjar med: I ett litet hörn i ett stort multiverse fanns en gång ett litet universe och där hände följande.
Med det sagt, nu när Eru och Valar
a) lämnat Midgård åt sitt öde i nästan 3000 år (av hur goda skäl som helst, och med undantag av Istari)
b) inte är intresserade av att bli dyrkade
så har de också lämnat fältet öppet för någon annan högre makt att komma in i matchen.
Och om det händer - så förändras också det metafysiska kontraktet - igen.
Vad jag menar är att diskussionen här får mig att komma fram till att Middle Earth är ingen icke-magisk värld, där magiker, druider eller präster inte kan förekomma. Men det är en värld i stagnation - både befolkningsmässigt och magimässigt - sedan mycket lång tid tillbaka. Bagrundsstoryn i Adventures of Middle Earth är en nybyggaranda efter Smags död. Nybyggaranda finns där det finns något vacuum och outnyttjat. Lite på samma sätt finns ett vacuum när det gäller magi och högre makter. Om man sedan kan hitta på att utnyttja det vacuumet på något bra sätt, så att man tillför Middle Earth mer än man tar bort, det är en annan sak.