Expert, mitt älskade gamla Expert.
Jag tror jag fortfarande har i stort sett alla stats i huvudet för vapen, rustningar, färdigheter, träfftabeller mm. Nästan beklämmande.
Om man skall ändra Expert tycker jag ledordet skall vara just ändra, inte skapa om på nytt. Jag tycker att man fortfarande skall känna igen sig annars blir det något annat.
Nåja, som många andra gjorde vi husregler och i vårt fall blev det i första hand mer detaljerade stridsregler för det var viktigast för gänget vid den tiden. Hur skulle jag gjort idag?
Färdghetsslag etc
Som SL gillade jag faktiskt aldrig T20, det blev för trubbigt och svajjigt liksom. Jag tycker trots allt att man skall ha kvar det för det är en del av Experts själ. Dock med vissa förändringar. Vi hade en Effekt modul som gick ut på att man tog FV-Resultatet när man gjorde en färdighetscheck. Ett högre värde gav mer bättre och mer dramatiska effekter. Det hjälpte oss att rollspela resultaten mer. Man kunde också få lyckas riktigt uselt vilket gav krydda. I strider gav det oss en möjlighet att lägga in effekter och sår. Problemet var att det var ganska godtyckligt, kan man formalisera Effekt-modulen tror jag att den kan vara väldigt bra.
Magi
Magiskolor gillar jag, som någon påpekat känns det som en naturlig utvecklign i en fantasyvaärld och jag gilla det. Jag hade dock kokat ner dom till några få och haft övriga som dialekter, återigen som någon tidigare föreslagit.
Skador
Jag saknade alltid sår och blödning i Expert, stumma KP-förluster i kroppsdelar var trista. In med ett system för sår, ex om ett eggvapen skadar mer än KP i en kroppsdal får den ett kritiskt sår och blöder 1 KP/SR från totala KP. Det fanns kanske nån variant på detta i någon Sinkadus eller dyl. Det måste vara lätt men bättre än det gamla som faktiskt inte var bra, ens då. Chock hade ett coolt system med en tabell med skadekolumner men jag tror inte det passar i Expert. Jag har för mig att jag gjorde ett test men mina spelare protesterade för de ville ha Expert-känslan.
Erfarenhet
Systemet att anteckna Perfekta slag känns otroligt omodernt, bort med det och kör bara på tilldelade Erf.
Strider
Jag gjorde nån klipsk formel för att räkna ut Handlingspoäng och sen hade jag ett lista med vad det kostade att göra olika handlingar. Man kunde ha olika stanser, typ Aggresiv, Avvaktande, Defensiv. Känns omodernt men det var rätt kul. Vet inte riktigt hur man skall lösa detta faktiskt. Jag vill idag ha ett snabbt och enkelt system men det är svårt att konstruera ett sånt utan att det drabbar Experts själ.
Lite enkla tankar från mig.
Jag är löjligt nyfiken på att se det du knåpat ihop, Mekanurg.