Nekromanti The Return of the Expert (?)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,053
Location
Port Kad, The Rim
Jag har inte en aning om när Okeanos blir klart. Nightowl och jag jobbade på manuset under 2007, men 2008 ramlade botten ur mitt liv. Det är först nu jag börjar komma på fötter igen. Först ska Wolframfästet bli klart, sedan får vi se.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,053
Location
Port Kad, The Rim
Det som absolut måste fixas är stridssystemet, så att det blir intressantare. DoD6 system med stridskapacitet är ok. Mitt eget system är liknande, där man får dela upp attacker, undvika, mm.
Jag håller med om att pingpongandet inte är kul. DoD6 känner jag tyvärr inte till. Själv strävar jag efter få tärningsslag. I WF räcker det med ett slag för att se om det blir träff och vilken skada som vållas.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Poppe said:
Helt enkelt ett fullfjädrat litet BRP-hack för klassiskt fantasyäventyrande utan planering eller färdiga äventyr, men som fortfarande fungerar med Skelettbyns hemlighet om man så skulle vilja....

:gremsmile:
Precis vad även jag skulle önska! Och tanken som kommer fram här är fantastiskt lockande: bakåtkompatibilitet så att det faktiskt går att spela de gamla äventyren (men mer fokus på Expert-äventyr). Med mer eller mindre ansträngning kanske.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Mekanurg said:
I WF räcker det med ett slag för att se om det blir träff och vilken skada som vållas.
Nu vet jag inte hur det ser ut (och tråden är kanske fel för det) men jag hoppas att du har beaktat att de flesta (alla? Nja, ORE klarar sig) sådana system får skumma effekter/artefakter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,085
Re: Okeanos

Mycket spännande! Får man heta Navarkos Pikhardos?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Okeanos

Jag skulle ha skippat magiker som spelarkaraktärer, haft Pendragonssystem för att tolka slagen, haft en summa att köpa grundegenskaper för istället för att slå fram dem (men en modell där du kan slå några och sedan köpa resten för det som blir över (för den händige att räkna fram hur ett sånt system skulle se ut), och framfröallt skulle jag blockat alla viljor som ville ge ut en sammanhängande värld. Det schystate med gamla Drakar var att själv som Sl och spelare skapa världen, Erbar Altor kom bara i vägen för mig. Och känslan att man började som en liten person i ingenstans och sedan fick upptäcka världen var GULD!

-Gunnar
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Hakanlo said:
Poppe said:
Helt enkelt ett fullfjädrat litet BRP-hack för klassiskt fantasyäventyrande utan planering eller färdiga äventyr, men som fortfarande fungerar med Skelettbyns hemlighet om man så skulle vilja....

:gremsmile:
Precis vad även jag skulle önska! Och tanken som kommer fram här är fantastiskt lockande: bakåtkompatibilitet så att det faktiskt går att spela de gamla äventyren (men mer fokus på Expert-äventyr). Med mer eller mindre ansträngning kanske.
Bakåtkompatibilitet är A och O när man ska återuppliva ett gammalt spel.

Vad sägs om detta: Som tidigare kan man vinna Erf och HP genom att framgångsrikt använda sina färdigheter respektive utföra bragder. Poängen använder man till att höja sina färdigheter och skaffa hjälteförmågor precis som förr. Tricket ligger sedan i hur mycket det kostar. Låt säga att kostnadsskalan är så lagd att färdighetshöjningar är prisvärda upp till FV 14 men att hjälteförmågor är prisvärda efter FV14.

Typ [att höja till]:
1-3 kostar 1
4-6 kostar 2
7-10 kostar 3
11-14 kostar 4
Hjälteförmåga kostar 5
15-18 kostar 10
19+ kostar 20

På det viset bromsas rollfigurerna opp runt 'sweetspot'. Dessutom är det bakåtkompatibelt med befintliga NPC. För det går fortfarande att höja FV högre men det är oekonomiskt. Siffrorna är bara exempel.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Kul tråd som tidigare skribenter så riktigt påpekat!

när det gäller ett stort spel som expert så sitter ju mängder av folk och har sin version av hur det var, 20 år gamla minnen om hur det borde vara och saker som gör att man drömmer sig tillbaka på ett härligt sätt.

jag tror du måste bestämma specifikt vad som är syftet med spelet, jag tror inte det kommer kunna bli något som "alla" som spelade expert kommer gilla.

vilken mäktighetsnivå man lägger på spelarna varierade nog rätt mycket mellan spelgrupper, min spontana reaktion är att

mäktighetsnivån ska vara högre än runequest, expert tillät att man spelade kompetenta och mäktiga hjältar, det tycker jag ska vara kvar. Inte som högnivå dungeons and dragons rollfigurer men definitivt kompetenta äventyrare till att börja med som sedan kan bli mycket mäktiga.

Sen tror jag reglerna var precis lagom stora i expert, det var inte för långt, när drakar och demoner sedan försökte göra ännu mer, ännu mer detaljerade regler då slutade det bli Expert,

Sen blir det nog stora skäran, när det gäller värden och färdigheter.

jag gillade konceptet med B-färdigheterna att man inte behövde använda t20 för att slå om man kunde läsa, (som jag uppfattade att runequest hanterade det).

strid tyckte jag var viktigt i expert och det tycker jag fortfarande, där tror jag på förenkling, men ändå att man får kvar en del av känslan.

inte för komplext skulle jag vilja säga, jag fnular på något som:

stridsvärde med bredsvärd =
stridsvärde i närstrid + specialiseringsbonus för bredsvärd.

för att man som erfaren krigare ska vara kompetent på många former av närstrid men att man samtidigt kan vara spetsduktig i någon speciell form.

parrering tror jag kan tas med som en standardmodifikation på motståndarens slag,

om man bara parrerar och inte anfaller så kan man få större bonus.


men slutklämmen för mig blir:

inte för långt och komplext. omfånget på expertreglerna tror jag är ganska lagom, ändra inte det för mycket.

Lycka till

önskar Bombu
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Bombu said:
parrering tror jag kan tas med som en standardmodifikation på motståndarens slag,

om man bara parrerar och inte anfaller så kan man få större bonus.
Beväpning kunde, precis som rustning och sköld, absorbera skada. Inget extra slag för att parera alltså.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,053
Location
Port Kad, The Rim
Nu vet jag inte hur det ser ut (och tråden är kanske fel för det) men jag hoppas att du har beaktat att de flesta (alla? Nja, ORE klarar sig) sådana system får skumma effekter/artefakter.
Jag har skickat det på speltest. Vi får vad responsen blir. Om påhittet inte funkar, är det en enkel manöver att lyfta ut den existerande skadetabellen och introducera ett separat skadeslag istället. Om du är intresserad, kan jag skicka systemet till dig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Mekanurg said:
Nu vet jag inte hur det ser ut (och tråden är kanske fel för det) men jag hoppas att du har beaktat att de flesta (alla? Nja, ORE klarar sig) sådana system får skumma effekter/artefakter.
Jag har skickat det på speltest. Vi får vad responsen blir. Om påhittet inte funkar, är det en enkel manöver att lyfta ut den existerande skadetabellen och introducera ett separat skadeslag istället. Om du är intresserad, kan jag skicka systemet till dig.
Gärna det, om det rör sig om textvolym som tar ca fem minuter att läsa in och förstå, annars är mitt attention span passerat. =)
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
463
Location
Örby, Stockholm
Expert, mitt älskade gamla Expert.
Jag tror jag fortfarande har i stort sett alla stats i huvudet för vapen, rustningar, färdigheter, träfftabeller mm. Nästan beklämmande.
Om man skall ändra Expert tycker jag ledordet skall vara just ändra, inte skapa om på nytt. Jag tycker att man fortfarande skall känna igen sig annars blir det något annat.

Nåja, som många andra gjorde vi husregler och i vårt fall blev det i första hand mer detaljerade stridsregler för det var viktigast för gänget vid den tiden. Hur skulle jag gjort idag?

Färdghetsslag etc
Som SL gillade jag faktiskt aldrig T20, det blev för trubbigt och svajjigt liksom. Jag tycker trots allt att man skall ha kvar det för det är en del av Experts själ. Dock med vissa förändringar. Vi hade en Effekt modul som gick ut på att man tog FV-Resultatet när man gjorde en färdighetscheck. Ett högre värde gav mer bättre och mer dramatiska effekter. Det hjälpte oss att rollspela resultaten mer. Man kunde också få lyckas riktigt uselt vilket gav krydda. I strider gav det oss en möjlighet att lägga in effekter och sår. Problemet var att det var ganska godtyckligt, kan man formalisera Effekt-modulen tror jag att den kan vara väldigt bra.

Magi
Magiskolor gillar jag, som någon påpekat känns det som en naturlig utvecklign i en fantasyvaärld och jag gilla det. Jag hade dock kokat ner dom till några få och haft övriga som dialekter, återigen som någon tidigare föreslagit.

Skador
Jag saknade alltid sår och blödning i Expert, stumma KP-förluster i kroppsdelar var trista. In med ett system för sår, ex om ett eggvapen skadar mer än KP i en kroppsdal får den ett kritiskt sår och blöder 1 KP/SR från totala KP. Det fanns kanske nån variant på detta i någon Sinkadus eller dyl. Det måste vara lätt men bättre än det gamla som faktiskt inte var bra, ens då. Chock hade ett coolt system med en tabell med skadekolumner men jag tror inte det passar i Expert. Jag har för mig att jag gjorde ett test men mina spelare protesterade för de ville ha Expert-känslan.

Erfarenhet
Systemet att anteckna Perfekta slag känns otroligt omodernt, bort med det och kör bara på tilldelade Erf.

Strider
Jag gjorde nån klipsk formel för att räkna ut Handlingspoäng och sen hade jag ett lista med vad det kostade att göra olika handlingar. Man kunde ha olika stanser, typ Aggresiv, Avvaktande, Defensiv. Känns omodernt men det var rätt kul. Vet inte riktigt hur man skall lösa detta faktiskt. Jag vill idag ha ett snabbt och enkelt system men det är svårt att konstruera ett sånt utan att det drabbar Experts själ.

Lite enkla tankar från mig.
Jag är löjligt nyfiken på att se det du knåpat ihop, Mekanurg.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Men vaddå, det är väl klart att spelet ska hete kort och gott "Expert". Eller "Expert – rollspelet".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,639
Location
En mälarö
Marco Behrmann said:
...jag hoppas att du har beaktat att de flesta (alla? Nja, ORE klarar sig) sådana system får skumma effekter/artefakter.
Vilka skumma effekter är det du talar om?

/Anders
 
Top