En otroligt intressant frågeställning! Undertecknad är en gammal uv, som gärna fortfarande spelar Drakar och Demoner, med Expert i grunden och en herrans massa husregler. Jag märker på svaren tidigare i tråden, att min grupps husregler drar spelet åt ett lite annat håll. Men i grunden har vi snabbare och friare strid (vi gillar strid!), mycket högre start-FV, mäktigare magi och en hel del annat.
Jag har själv försökt sammanställa en sorts husregler, som är typ tredjedelsfärdiga, men på en ca 50 sidor. Det är en ganska rejäl genomgång. Om någon vill kika, så går det bra!
Det som framförallt jag gillar med Expert är nog kanske vissa traditionella inslag. Till exempel grundegenskaper (att överge grundegenskaper vore enligt mig ett svek mot Experts anda - jag tycker DoDT är ett OK spel, men inte DoD!), T20, många färdigheter, mycket magi (men den är obalanserat dålig).
Det som absolut måste fixas är stridssystemet, så att det blir intressantare. DoD6 system med stridskapacitet är ok. Mitt eget system är liknande, där man får dela upp attacker, undvika, mm.
Vidare måste magisystemet göras om från grunden, så att magiker blir lite kraftfullare och mer mångsidiga.
Och så måste balansen förskjutas - jag gillar resonemanget om 70% chans att lyckas på annan plats här.