Mekanurg said:
Här är ett blygsamt Pendragon-inspirerat förslag till grundmekanism. Synpunkter på detta?
Själv måste jag säga att jag tycker att det grundläggande problemet med BRP finns kvar, för mycket tärningsslag som riskerar att inte leda någonstans. Ett misslyckande är ett misslyckande. Kan jag inte dyrka upp dörren så kommer den inte gå upp.
Jag hade för ett tag sen en vag idé om vad jag skulle vilja att Expert eller D&D Rödboxen skulle göra. Den ser ut som följer (och som aldrig testats och mest finns i mitt huvud, så slakta på... ) :
Alla slag är motståndsslag, det finns inga tomma slag mot svårighetsgrader. Dvs, du dyrkar inte upp låset mot låsets svårighetsgrad utan mot de sovande vakterna på andra sidan dörrens uppmärksamhet eller mot de förföljande bestarnas snabbhet. Finns det inga sovande vakter eller förföljande bestar så dyrkar du bara upp dörren, pangbom.
Alla motståndsslag slås med T20 enligt pendragonmodellen (eller T100 om man så önskar, egentligen förstår jag inte ens varför folk envisas med att skilja dem åt.. procent i steg om 1 eller 5?!?), dvs under FV men så högt som möjligt. Att komma under FV innebär att man får vad man är ute efter, att komma högst innebär att man får möjlighet att göra ett tillägg till resultatet. Ett tillägg är helt enkelt ett MEN eller ett OCH, detta gör att inga slag kommer bli tomma slag, utan alla kommer ge något och något kommer alltid att hända.
Ex. Krigaren slungar sig framåt med sitt tvåhandssvärd för att klyva orken, orken försöker undvika, krigaren misslyckas men orken lyckas, däremot har krigarens spelare högst tärningsresultat, vilket gör att Krigarens slungar sig fram, svingar svärdet och missar orken och klyver barbordet bakom honom, MEN i sin fart framåt hävdar spelaren att krigaren välter omkull orken som nu ligger på golvet.
Ex. Tjuven försöker dyrka upp dörren, vakterna försöker vakna av ljudet. Tjuven lyckan men vakterna har högst tärning. Så tjuven dyrkar upp dörren MEN bakom honom hör han ljudet av fler vakter som närmar sig..
Osv. Om båda lyckas får ingen vad de vill, eller båda, beroende på vad som är möjligt.
OCH och MEN i min skiss kan ge ett antal effekter så som tilldela en fiende en aspekt (tex. omkullvräkt), ta bort en aspekt från sig själv (tex. bakom skydd) eller en fiende (tex genom att avväpna avlägsnas en vapenaspekt), introducera saker i fiktionen och lite annat smått och gott.
Men, jag orkade inte göra mer än tänka fram hur jag ville slå tärningar om jag skulle spela BRP idag.