Jag argumenterar mot att skaparna av rollspelsprodukter ska sätta innehållsvarningar på dem, för att jag ser vissa risker med det. Jag är inte emot information som sätter en rimlig förväntan på innehållet, i synnerhet om det avviker från andra produkter av samma typ ("Kult-äventyret" till DoD, som togs som exempel). Jag är absolut inte emot verktyg som motverkar negativa spelupplevelser. Men jag ser inte CW/TW på produkten som ett sådant verktyg.
En risk är att varningen i sig får tankarna att rusa och triggar trauman på ett sätt som själva innehållet inte gör, i synnerhet om det filtreras genom en hänsynsfull spelledare. Det man tror man ska möta kan många gånger vara värre än det man faktiskt möter. En annan risk är att överdrivna varningar riskerar att påverka även personer som inte utsatts för några trauman och göra dem sämre rustade att klara verkligheten. När man till exempel ser filmer på amerikanska universitetsstuderande som bryter ihop och gråter för att någon med andra politiska åsikter än dem ska tala på Campus, funderar man på om inte tillrättaläggningen av verkligheten gått alldeles för långt. Märk väl att jag inte förespråkar någon gammalmodig bit-ihop-filosofi, utan bara ser att listan över vad som kan anses som triggers vuxit på ett okontrollerat sätt och att man kanske inte bör ta hänsyn till allt på den listan.