Jag tänker på uttrycket, tillskrivet Volatire, att "common sense is not so common". Så att ge konkreta verktyg är ju bra så att man inte förutsätter att alla har "common sense" när de spelleder.
Precis! Dessutom handlar ju mycket sådana här diskussioner att man behöver bemöta eller prata om trauma, fobi eller andra saker som är väldigt personliga. Vilket
inte är lätt, speciellt då
skam är en av de vanligaste reaktionerna folk har på sitt eget trauma. Så att förvänta sig att någon ska säga "jag vill inte att det här kommer upp" funkar sällan i praktiken, men att både kommunicera saker som förekommer och även fråga "är det något som någon här
inte vill kommer upp?" ger en möjlighet att faktiskt säga till innan det är för sent.
Jag brukar också säga att vill man så kan man prata med mig i enrum eller skriva om man inte vill berätta något för alla andra vid bordet.
En annan sak jag också poängterar är att
det är OK att ändra sig. Man kan inse att något känns dåligt, så kan man droppa det men andra kan vilja undvika ett element de är obekväma med men kan inse att de är mer bekväma än de kände sig från början och vilja introducera det!
Jag brukar också följa upp det med "finns det också annat ni vill säga till andra spelare?" T ex om man doodlar medan man spelar, eller jag brukar nämna att jag hör dåligt.