Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Re: Mekanurg skingrar dimmorna
Ignorance is lethal.
Ignorance is lethal.
Detsamma gäller dåliga vetenskapsmän...Eftersom jag rör mig i den kyrkliga världen, har jag sett att den sunda religionens anhängare är i majoritet. Däremot bullrar diverse fundamentalister så mycket att de skapar en illusion av att vara fler än de är.
Media, don't get me started.Men media ger en skev bild av saken.
Problemet är väl snarare att de sunda religiösa (majoriteten) sitter hemma och tror i lugn och ro medan de osunda religiösa är ute på gatorna, härjar och försöker paja civilisationen.problemet är ju att i världen i stort är den sunda religionen i minoritet. Annars hade vi inte den här diskussionen.
Nej, vi sitter inte hemma i lugn och ro, utan vi håller på med diskreta saker till andra människors gagn. Kristendomen lär ju att en människa inte ska slå sig för bröstet med de goda gärningar hon gör, utan att hon ska utföra dem i tysthet. Därför hamnar de gärningarna inte i tidningen. (Men jag föreslår att du hänger med Frälsis på nattpatrull bland Stockholms hemlösa.)Problemet är väl snarare att de sunda religiösa (majoriteten) sitter hemma och tror i lugn och ro medan de osunda religiösa är ute på gatorna, härjar och försöker paja civilisationen.
Fast det där handlar återigen om värderingar. Det finns ju religiösa människor som menar att det är helt ok enligt gud att gifta sig om man är homosexuell, ska de också bevisa att gud finns för att få tycka det? Värderingar har som sagt inget att göra med andlighet.Om religiösa säger att homosexuella inte ska få gifta sig för att gud säger det, så får de faktiskt först bevisa att gud finns, annars är det irrelevent.
Anekdot: Mina farföräldrar var sådär borgerligt högerpartiröstande svenska kyrkan-kyrkliga; gick i kyrkan om söndagar, trodde sådär lite förstrött, höll på formerna, var knappast fanatiska även om de var oroliga för, ni vet, ungdomens förfall etc etc.De finns nog fler troende som lyssnar på sin präst och vad han säger är sant kristet, än som själva läser Bibeln ifrån pärm till pärm och väljer ut vad de gillar.