Nekromanti Tro vs Vetenskap

Arfert

Facit
Re: Mekanurg skingrar dimmorna igen

..problemet är ju att i världen i stort är den sunda religionen i minoritet. Annars hade vi inte den här diskussionen.

Foggmock

Myrmidon

Jag tror att du har otroligt fel. Det finns en jävligt högljudd minoritet extremer. De allra flesta troende vill inte bomba abortkliniker eller världshandelsscentran.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Eftersom jag rör mig i den kyrkliga världen, har jag sett att den sunda religionens anhängare är i majoritet. Däremot bullrar diverse fundamentalister så mycket att de skapar en illusion av att vara fler än de är.

Detsamma gäller faktiskt i USA. Men media ger en skev bild av saken.

Grog

Swordsman

Eftersom jag rör mig i den kyrkliga världen, har jag sett att den sunda religionens anhängare är i majoritet. Däremot bullrar diverse fundamentalister så mycket att de skapar en illusion av att vara fler än de är.
Detsamma gäller dåliga vetenskapsmän...

Men media ger en skev bild av saken.
Media, don't get me started.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Osunt leverne

problemet är ju att i världen i stort är den sunda religionen i minoritet. Annars hade vi inte den här diskussionen.
Problemet är väl snarare att de sunda religiösa (majoriteten) sitter hemma och tror i lugn och ro medan de osunda religiösa är ute på gatorna, härjar och försöker paja civilisationen.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Mekanurg skingrar dimmorna

Alltså, alla religioner är större än vad som står angivet i diverse religiösa skrifter. Den som läser Bibeln och använder den som enda verktyg för att förstå sig på kristendomen blir nog mest förvirrad. Religionen inkluderar sådana saker som tolkningar, selektiv läsning, kulturell anpassning och missförstånd också. De finns nog fler troende som lyssnar på sin präst och vad han säger är sant kristet, än som själva läser Bibeln ifrån pärm till pärm och väljer ut vad de gillar.

Mekanurg

Re: Osunt leverne

Problemet är väl snarare att de sunda religiösa (majoriteten) sitter hemma och tror i lugn och ro medan de osunda religiösa är ute på gatorna, härjar och försöker paja civilisationen.
Nej, vi sitter inte hemma i lugn och ro, utan vi håller på med diskreta saker till andra människors gagn. Kristendomen lär ju att en människa inte ska slå sig för bröstet med de goda gärningar hon gör, utan att hon ska utföra dem i tysthet. Därför hamnar de gärningarna inte i tidningen. (Men jag föreslår att du hänger med Frälsis på nattpatrull bland Stockholms hemlösa.)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Osunt leverne

Eftersom det här är en sådan dag då precis allt jag skriver missförstås av någon ska jag förtydliga: "sitter hemma och tror i lugn och ro" betyder "låter bli att härja och leva fan". Det betyder inte "låter bli att göra något alls".

/tobias

Mekanurg

Re: Mekanurg skingrar dimmorna

John Wesley, som på 1700-talet grundade den världsvida metodistkyrka som jag tillhör, skrev att en individs tro grundas på "Bibeln, den kristna traditionen, förnuftet och den personliga erfarenheten". Eftersom varje individ har unika livserfarenheter har inga individer identiska trosuppfattningar.

Wyldstorm

Swordsman
Re: Inte någon

...men du blandar ihop äpplen och päron.
Lessen, men pärplen är nog allt som finns i världen..

All etik är påverkad av religion(er) direkt eller indirekt, så redan där finns ett problem.

Jag personligen ser skapandet av icke religiöst påverkade lagar i ett demokratiskt land som en omöjlighet, men du är naturligtvis välkommen att tycka annorlunda.
(givet nuvarande förutsättningar, märk väl.)

"Det jag säger att de religiösa värderingarna inte ska ha nån gräddfil."
Det har de ju inte i ett demokratiskt system.
Om inte annat får du väl starta "humanisterna", ett nytt & specialicerat parti...
Jag är tyvärr teknokrat, så jag kommer inte att rösta på dig dock. :gremgrin:

(sen kan vi ju vara överrens att INTE vara överrens om befolkningsexplosionen..)

ro83rt

Swordsman
Re: Inte någon

Om religiösa säger att homosexuella inte ska få gifta sig för att gud säger det, så får de faktiskt först bevisa att gud finns, annars är det irrelevent.
Fast det där handlar återigen om värderingar. Det finns ju religiösa människor som menar att det är helt ok enligt gud att gifta sig om man är homosexuell, ska de också bevisa att gud finns för att få tycka det? Värderingar har som sagt inget att göra med andlighet.

ripperdoc

Myrmidon
RipperDoc klargör

Fast Bibeln inspirerades nog ordentligt den tidiga och berömda "Code of Hammurabi", som i paragraf 196 respektive 200 myntar "öga för öga" och "tand för tand". Många lagar slutade dock mest med "shall be put to death" - för alla möjliga och omöjliga brott.

Det är faktiskt en väldigt intressant text att läsa, och skapades ju för hyfsat länge sedan (1760 f.Kr). Läs lagen här.

magoo

Hero
Min mamma är troende och samtidigt en av de mest förnuftiga och toleranta människorna jag vet. Hon är också mycket intresserad av teknik, vetenskap, politik och allt som går att diskutera, precis som jag är. Hon brukar chocka tanterna på symötet i diskussioner om homosexualitet eller Israel-Palestina-konflikten (jag är väldigt stolt över henne).

Enda skillnaden mellan oss (förutom åldern) att hon tror på Gud medan jag inte gör det. Hur påverkar det våra liv? Tja, hon kanske har en inre trygghet som jag saknar eftersom hon vet att "chefen" backar upp henne. Den tryggheten kan jag vara lite avundsjuk på ibland.

Var och en blir salig på sin egen tro, det är ju ett finfint ordspråk. Särskilt som varken jag eller min mamma har ändrat uppfattning trots många och ibland hetsiga diskussioner i ämnet.

Nightowl

Champion
Vådan av att läsa Bibeln

De finns nog fler troende som lyssnar på sin präst och vad han säger är sant kristet, än som själva läser Bibeln ifrån pärm till pärm och väljer ut vad de gillar.
Anekdot: Mina farföräldrar var sådär borgerligt högerpartiröstande svenska kyrkan-kyrkliga; gick i kyrkan om söndagar, trodde sådär lite förstrött, höll på formerna, var knappast fanatiska även om de var oroliga för, ni vet, ungdomens förfall etc etc.

Nå, min far bestämde sig för att göra just vad walium föreslog. Jag tror honom inte riktigt när han påstår att han faktiskt läste varenda rad i Biblen, men nog vart det grundligt.

Detta ledde till att han blev ateist, men det var inte min poäng.

Poängen är att hans flitiga bibelstudier på privat initiativ gjorde hans föräldrar hemskt oroliga. "Tänk om pojken blir religiös!" - med vilket de menade frikyrklig. Detta ansågs ytterst suspekt i deras kretsar... :gremgrin:

Erik

magoo

Hero
Tro vs sport

Jag tycker att det är intressant hur viktigt sport är för många. Om jag säger: "Det är oviktigt med religion och löjligt att tro på Gud" så blir några på mitt jobb arga men de flesta rycker på axlarna.

Om jag säger: "Det är oviktigt att titta på sport och löjligt att heja på ett lag" så blir halva mitt jobb vansinniga och vill lyncha mig.

Och nä, jag säger det inte, men ibland så tänker jag det.

Jag kan förstå att man är intresserad av såväl religion som fotboll men inte varför religion eller (andras) idrottande är så förtvivlat viktigt och seriöst.

/Magoo, sport är det nya religion (den som tvivlar kan lyssna till ändlösa Champions League-diskussioner i mitt fikarum)

Foggmock

Myrmidon
Re: Tro vs sport [OT]

Jag fick en del flak när jag dissade Bonde söker fru och andra populära teveprogram på jobbet. Nu är jag assimilerad och kan nästan hänga med i deras konversationer.

Vad blir tacken? De börjar snacka om Desperate Housewives istället :gremfrown: