Hej! Det här är en trevlig tråd! Skitbra initiativ! Det är precis den här positiva, kreativa stämningen som gör vår hobby så jäkla rolig att vara en del av!
Jag tänkte bidra med att kort försöka beskriva vad jag skrivit på idag:
Jag håller på att tillsammans med Amos Persson skriva ett spelledarlöst mikrorollspel / story game i vikingatid som likt
Sagas of the Icelanders utforskar toxisk maskulinitet under perioden. Det går just nu under arbetsnamnet
Normer & Norrmän. Tanken är att alla spelare spelar män och den enda spelmekaniska valutan är "honor tokens" som representerar hur väl man passar in i mansidealet, samt den makt som det medför.
Kvinnorna har en bestämd roll i spelet, de är inte en del av männens käbbel - de har sina egna liv och målsättningar som kanske kretsar kring något helt annat än männens maktkamp - men de tvingas helt klart att förhålla sig till den här kulturen i och med att de lever mitt bland det. Därför ska det alltid finnas en kvinna med i varje scen, och hon har ett inre liv som bara den som spelar henne får tillgång till (det skrivs på baksidan av hennes karaktärslapp som ligger på bordet).
Det finns ett gäng "moves" som i dagsläget är:
- give someone a gift
- share someone's bed
- talk loudly about someone
- speak up for someone
- reply to someone's request
- challenge someone
Varje move medför ett maktskifte på något sätt, som representeras av honor tokens. Det liknar Drama system lite grann och har även en del grejer gemensamt med Anno Daemonum.
Beroende på vem målet är för ett drag, blir maktskiftet något annorlunda, och vissa moves kan t ex bara göras mot män som du ser ner på. Targets kan vara:
- A woman
- A man you look up to
- A man you look down upon
- Yourself / A male relative
Så där finns lite kombinationer som gör det hela rätt spännande. Just idag har jag pillat med att få ihop "challenge" mekaniken (som ju gärna ska kunna ha dödlig utgång), men sen när den är klar och vi har någon form av modell för karaktärsskapandet så ska vi nog kunna dela med oss av detta till de som är intresserade! Vilket jag hoppas att folk blir - Åtminstone försiktigt nyfikna