Re: Mullbärsträd & maskäggsburkar
"...men det är inte spelvärldens fokus, precis som skräcken i V faller i skymundan av alla klaner, deras intriger och slagsmål."
...eller Kult med sitt deckararbete, sin action, sin ångest och sin dystopi. Kult är till väldigt liten del ett uttalat skräckrollspel. Lika lite som Vampire faktiskt. Visst, Kult har läskiga monster, men det har Chronopia också. Om inte Vampire är ett "skräckrollspel" så är inte Kult det heller. Ingen av spelen fokuserar på skräck, med båda kan man lira skräckcentrerade äventyr och båda klarar av annat också. Den ena har dock något ljusare framsida på själva regelboken. Typ.
"Då har du missat en del med CoC. Det mest grundläggande temat är ju att det hela är dömt att misslyckas... visst kanske man kan skjuta upp det hela en aning eller kanske förbättra någon liten detalj men i slutänden, the big picture s.a.s, är allt dömt. Likaså är en investigator som fortsätter att kämpa dömd att gå under. Det är obönhörligt och utan hopp. Inte indiana jones."
Jag sa inte att det VAR Indiana Jones, jag sa att det var baserat på matinéaction, precis som Indiana Jones. Sedan förvrids det om till skräck. Ett av sätten är det du tagit upp. På samma sätt (fast mycket, mycket tydligare) har Vampire förvridit en sorts gangsterintrigerande utgångspunkt och gjort den till skräck. Här har man bl.a. lekt med vampyrernas inre monster och hur de förhåller sig till denna. Ändå är folk så inskränkta att de kan gå med på att matinéaction kan bli skräck, medans de vägrar inse att även gangsterepos kan bli det. Detta tycker jag är oerhört skumt.
CoC bottnar oerhört starkt i matinéactionen. Att dödligheten är större i CoC är ju en löjligt liten modifikation gentemot vad man gjort i Vampire. Faktum är nog att Vampire är ett riktigt "skräckrollspel" medans CoC bör avskrivas som ett "väldigt dödligt äventyrsspel" i stil med vad man får i DoD Expert om man tar bort erfarenhetspoängen.
Du vet; lite äventyr i häftiga miljöer, lite undersökning, lite monster, vad får man på köpet? Jo, man lär sig lite mythos och sedan kan man ge sig iväg på nästa äventyr! Typisk matinéaction. Byter man ut Elder Thingsen i BtMoM mot nazister skulle det ju vara hur Indiana Jones som helst.
"Det är sant att dessa saker är problem för spelen som minskar dess skräckpotential. Om du söker litet så finner du snart debatter om dessa som är minst lika långdragna som denna. Däremot måste man ge båda spelen det erkännandet att det, i världen i.a.f. är skräcken som ligger i spelets _fokus_. Något man inte kan säga om V."
Njae... Köper inte det där. Ungen i Shining har en övermänsklig förmåga och det gör bara filmen ännu läbbigare. Det är en spelledarmiss att inte kunna få till övernaturliga förmågor att bli spännande. Kan Kubrick så kan jag. Tyvärr baseras inte heller Chock på riktig skräck, utan på, som du säger, B-filmsskräck som i sin tur är adaptioner av antingen matinéaction eller katastroffilmer: Du vet, man får följa ett par människor i en håla i Texas (som först ingående etableras ordentligt) och sedan kommer det gång på gång vidriga monster och så får man se ur monstrets synvinkel hur en massa människor blir dödade en efter en. Typisk katastroffilm-dramatologi.
När jag bläddrar i intrigförslagsboken till Chock; "Nattens Fasor", så ser jag att de alla flesta är typiska matinéactionhistorier. Man får åka till en by i sydamerika, där ser man en hund som är blind på en a ögat, folk dör, man skjuter Chullpasen, den visar sig leva, det blir en jakt av något slag, sedan läser man om hur man ska döda Chullpasen, på natten inträffar nya otäckheter. Den blinda hunden är förstås Chullpasen, man får fly igen, det ser mörkt ut, bla bla bla... sedan beger man sig mot Chullpasens grotta, på vägen inträffar något annat actionmoment kanske, sedan fortsätter man vidare och sedan har vi slutstriden. Pang bom, efter det kommer sluttexter och sedan kan alla gå hem.
Lite fräcka miljöer, "ni ska ut på ett äventyr" och de förutsägbara dramatologiska mönstrena... Matinéaction. Vampire har ju iaf möjligheter till RIKTIGA incitament som inte bara skickar dem ut till "spännande miljöer" utan som låter dem bygga upp sina egna, personliga fiender. Inte monster som man stöter på genom att åka till ett avlägset land, utan som drabbar en pga att man är som man är och har utfört vissa handlingar i livet. Kanske t.om. fiender som man väljer själv för att gagna en ökad maktposition, som i en gangsterhistoria?
I vilket fall börjar skräcken med din egen person. Vilket känns betydligt mer skräck (som i "riktig skräck") än att man ska åka till något annat land och råka reta upp Elder things där...
"Med ditt resonemang verkar det som det är meningslöst att ge något spel någon genre över huvud taget. Då kan du knappast kalla Vampire ett "skräckrollspel" med gott samvete. Inkongruent."
Bravo! Kan vi inte enas om det? "Skräckrollspel" är ju en idiotisk etikett att sätta på ett spel. Precis som "humorrollspel". Alla begriper ju att "humor" och "skräck" ju är KÄNSLOR och kan fås fram oavsett vilken genre man berättar. Kalla Kult för en "dystopi". Kalla chock och CoC för "äventyr", All flesh must be eaten för "action" och kalla Vampire för "drama". Kanske. Det tycker jag låter bättre.
"Så varför spela Vampire snarare än My Little Pony The Roleplaying Game? Allt är ju ändå upp till använadren så om det ena kan bli skräck så kan det andra det också. Du har ju inga behov av regler eller något problem med att spelet i sig ställer upp hinder?"
Nä, för My Little Pony saknar skräckinslag. Både Mutant och Chronopia har skräckinslag har skräckinslag, så därför går det att lira skräck med dem. Detsamma kan sägas om CoC, Vampire och Kult. Alla dessa spel kan man spela skräck med. MLP och Hôl saknar dock riktiga skräckinslag och därför kan man inte spela skräck med dem. Det DU gör, det är att försöka säga att ett visst spel har mer skräck än något annat och därför skall bli ett "skräckrollspel", detta håller alltså inte jag med om. Chronopia innehåller väldigt mycket kobolderi och Edsvurna men ändå är det ju lätt att skita i de delarna om man inte gillar dem. Jag menar inte att man ska stryka dem från regelboken eller göra någon ÄNDRING, jag menar bara att man kan skriva äventyr om annat. På samma sätt kan man spela Kult helt enligt regelboken och lira matrixaction (Kult ÄR Matrix) utan någon skräck alls, eller lira vampire med mer personbaserad skräck än vad de andra "skräckrollspelen" har tillsammans. Alla spel som man KAN spela skräck med, de är potentiella "skräckrollspel", om jag nu måste använda den termen.
"Nåväl, denna debatt har blivit absurd. Du kan inte både hävda att det är fel att genrebeteckna spel och att Vampire skall genrebetecknas "skräckrollspel"."
Jag använde bar etiketten "skräckrollspel" för att jag visste att du gillade den etiketten och för att visa hur irrelevant den var. Du kallar vissa spel för skräckrollspel för att de har töntiga kapitel om skräckspelledartips (som alla är absurdt dåliga jämfört med vilken tråd här på forumet som helst) och... jag blir bara matt. Rollspelet hade ju inte ändrats en millimeter om man skulle ta bort dem!?
Å andra sidan är det ju praktiskt. Om bara WW ger ut en version av Vampire med skräcktabell och spelledartips om skräck så skulle du alltså bli nöjd...
Näe.. det verkar vara det gamla "de som jag har spelat vampire med körde mer intriger än skräck så jag kallar inte det för skräckrollspel..." Jamenar: Spelled det själv, människa! Det är det enda sättet man kan göra en rättvis bedömning om spelets kvaliteter.
/Rising