kort rubrik
...eller Kult med sitt deckararbete, sin action, sin ångest och sin dystopi. Kult är till väldigt liten del ett uttalat skräckrollspel. Lika lite som Vampire faktiskt.
Kan tyvärr inte hålla med.
Jag sa inte att det VAR Indiana Jones, jag sa att det var baserat på matinéaction, precis som Indiana Jones. Sedan förvrids det om till skräck.
Det är ju också fel. Det är baserat på H.P. Lovecrafts skräck som, hör och häpna, förblir skräck. Var matinéactionen kommer in får du gärna förklara.
På samma sätt (fast mycket, mycket tydligare) har Vampire förvridit en sorts gangsterintrigerande utgångspunkt och gjort den till skräck. Här har man bl.a. lekt med vampyrernas inre monster och hur de förhåller sig till denna. Ändå är folk så inskränkta att de kan gå med på att matinéaction kan bli skräck, medans de vägrar inse att även gangsterepos kan bli det. Detta tycker jag är oerhört skumt.
Det kan bero på (förutom att matinéaction är mest _ditt_ påhitt) att det är man själv som får göra allt det tunga lyftandet med att pressa ut skräck ur vampire (som vi verkar vara överens om är baserat på gangsterintrigerande). Eftersom man kan göra samma ansträngning för att t.ex. göra sin D&D3e-kampanj skrämmande (och det har gjorts, t.o.m. i publicerade äventyr) är det väl inte så konstigt att inget av dessa spel ges samma grad av "skräckrollspelsstämpel" som ett där man måste anstränga sig för att _inte_ spela skräck.
Att dödligheten är större i CoC är ju en löjligt liten modifikation gentemot vad man gjort i Vampire.
Modifikation? Hur menar du. Det låter på dig som de gjort CoC-matineactionrollspelet och sedan modifierat det en aning för att få det till skräck. På vad baserar du denna tes? Äger du en pre-release av CoC v0.9 där det _är_ ett matineactionrollspel? Anser du att literaturgenren spelet faktiskt _är_ baserat på är matiné-action?
Återigen försöker du förenkla allting. Skillnaden med CoC är inte att det är "litet mer dödligt". Det är Helheten av CoC som gör det till ett skräckrollspel, inte att svärd gö 1d8+1 i skada. Gestalt.
Faktum är nog att Vampire är ett riktigt "skräckrollspel"
sagt av någon som motsätter sig genrebeteckningar på spel?
medans CoC bör avskrivas som ett "väldigt dödligt äventyrsspel" i stil med vad man får i DoD Expert om man tar bort erfarenhetspoängen.
Jag tänker inte förklara det igen, men du vet att det där är fel. Det finns dock en gräns på hur mycket jag orkar upprepa mig innan jag söker en mer konstruktiv debatt.
Du vet; lite äventyr i häftiga miljöer, lite undersökning, lite monster, vad får man på köpet? Jo, man lär sig lite mythos och sedan kan man ge sig iväg på nästa äventyr! Typisk matinéaction. Byter man ut Elder Thingsen i BtMoM mot nazister skulle det ju vara hur Indiana Jones som helst.
Tja, tar man bort Lovecrafts kosmologi och alla därtill kopplade regler så skulle det nog bli någon slags action istället. Som sagt; om man anstränger sig kan man få CoC till något annat än skräck... men man behöver anstränga sig.
I jämförelse så kan man med en viss ansträngning få Vampire _till_ skräck...
Ser du skillnaden?
Det är en spelledarmiss att inte kunna få till övernaturliga förmågor att bli spännande.
Jag kan hålla med om att det är
svårt för spelledaren. Det är själva problemet. Ju lättare ett spel gör det för en spelledare att få in det i en viss genre, desto mer förtjänar det den specifika genrebeteckningen.
Tyvärr baseras inte heller Chock på riktig skräck, utan på, som du säger, B-filmsskräck som i sin tur är adaptioner av antingen matinéaction eller katastroffilmer:
Allt här i världen baserar sig tydligen på matineaction... jobbigt.
Chock baserar sig som du säger på B-filmsskräck. Därför är det ett b-filmsskräckspel. Är det så komplicerat? Kopplingen ALLTING->matineaction finns nog enbart i din sinnesvärld.
När jag bläddrar i intrigförslagsboken till Chock; "Nattens Fasor", så ser jag att de alla flesta är typiska matinéactionhistorier. Man får åka till en by i sydamerika, där ser man en hund som är blind på en a ögat, folk dör, man skjuter Chullpasen, den visar sig leva, det blir en jakt av något slag, sedan läser man om hur man ska döda Chullpasen, på natten inträffar nya otäckheter. Den blinda hunden är förstås Chullpasen, man får fly igen, det ser mörkt ut, bla bla bla... sedan beger man sig mot Chullpasens grotta, på vägen inträffar något annat actionmoment kanske, sedan fortsätter man vidare och sedan har vi slutstriden. Pang bom, efter det kommer sluttexter och sedan kan alla gå hem.
...tillsammans med regler (t.ex. skräcktabell) som ser till att allt sker på riktigt b-filmsskräck-sätt. Ergo b-filmsskräck. Jättefint, om man gillar sådant (I do).
I vilket fall börjar skräcken med din egen person. Vilket känns betydligt mer skräck (som i "riktig skräck") än att man ska åka till något annat land och råka reta upp Elder things där...
Tja, titta på delen av denna tråd som är rubricerad "Vampire -skräckökande modifikationer" och fundera på om det inte skulle förstärka och förenkla att bygga upp en dylik inre skräck. Fundera sedan på varför jag ser orginalet som misslyckat. Hade det varit mer som Nightowls variant så hade jag stått brevid dig på barrikaderna och skrikit för Vs skräckrollspelighet... naturligtvis hade jag varit tvungen att slå dig i järn som förrädare när du börade ropa något om meningslösheten hos genrebeteckningar men vi hade varit i stort sett på samma sida
Bravo! Kan vi inte enas om det? "Skräckrollspel" är ju en idiotisk etikett att sätta på ett spel.
Nej, det kan vi inte. Jag håller inte alls med om det, om du nu missat det
Det förvånar mig dock att du samtidigt kan hävda
A: Vampire skall ges etiketten skräckrollspel.
B: Etiketter som skräckrollspel är idiotiska och bör inte användas.
I vilket fall som helst är det svårt att ta en sådan argumentation på allvar.
Precis som "humorrollspel". Alla begriper ju att "humor" och "skräck" ju är KÄNSLOR och kan fås fram oavsett vilken genre man berättar.
Det är vad du tycker. Jag ser det som genres. När någon säger "detta är ett skräckrollspel" förstår jag att det är avsett att spela skräck i och sannolikt stödjer detta särskilt väl. När någon säger att "detta är ett superhjältespel" förväntar jag mig mycket spandex. Genres. Enkelt.
Kalla Kult för en "dystopi". Kalla chock och CoC för "äventyr", All flesh must be eaten för "action" och kalla Vampire för "drama". Kanske. Det tycker jag låter bättre.
Jag skulle kalla Kult för dystopi med skräckmöjligheter, Chock för B-filmsskräck, CoC för Skräck, och Vampire för drama/action... Bitvis är vi överens i.a.f.
Nä, för My Little Pony saknar skräckinslag.
En bra spelledare kan definitivt lägga in dem....
Det DU gör, det är att försöka säga att ett visst spel har mer skräck än något annat och därför skall bli ett "skräckrollspel", detta håller alltså inte jag med om.
Samtidigt som Vampire i dina ord är mer skräck än t.ex. Chock. Förklara.
Jag använde bar etiketten "skräckrollspel" för att jag visste att du gillade den etiketten och för att visa hur irrelevant den var.
Underlig teknik. Så för att visa dess irrellevans hävdar du bestämt att Vampire definitivt bör få den?
Du kallar vissa spel för skräckrollspel för att de har töntiga kapitel om skräckspelledartips (som alla är absurdt dåliga jämfört med vilken tråd här på forumet som helst) och... jag blir bara matt. Rollspelet hade ju inte ändrats en millimeter om man skulle ta bort dem!?
Återigen plockar du en av många saker jag tycker kännetecknar ett skräckrollspel och låtsas som det är den enda skillnaden.
Spelledartips är ingalunda värdelösa eller ointressanta. Tror du att folk föds till spelledare? Tror du att skräck enbart spelas av forumsveteraner? Det förståss, med din definition av skräckrollspel så _kommer_ det bara spelas av riktiga veteraner eftersom man förväntas göra så mycket av jobbet själv. Det kan vara därför kanske, som alla vampirespel jag deltagit i antingen varit intriger eller action. Tänka sig... synd att de inte slängde in ett kapitel om "how to make the experience Horrifying" bland alla kapitel om klan X relation till klan Y och hur man skall strunta i reglerna...