Re: Frankerade piketer
"monstren där är av en större verklighet. Du kan gestalta dem lika bra som du kan rita en tjugotredimensionell rymd, ungefär. Du vet att du har lyckats då spelarna inte bara spelar sinnessjuka utan är sinnessjuka."
Beskriv dem som monsterna är beskrivna i Kult. "En uppsvälld varelse av ___, ___ och ___" vettu, å så stoppar du "slem", "spaghetti", "gyttja" och "tentakler" i mellanrummen. Finfint. :^)
Äh, men en del monster i CoC har ju en typiskt konkret kropp. Dessa är enkla att beskriva precis som de ser ut. Annars föreslår jag alltså att du beskriver monstret mycket suggestivt eller allra helst inte alls. Det är skitsvårt att spelleda en Aspekti i Kult, men det går. Spelarna har däremot helt olika åsikter om hur den egentligen "såg ut" efter äventyret.
"Får jag påminna om Kult-spelledaren på konventet som gav mig en rollperson med schizofreni? Det slutade med att jag skrämde spelledaren med min spelade sinnessjukdom. Sinnessjukdom är inte trevligt, speciellt inte när det gestaltas trovärdigt."
Alternativet är "Hej, jag heter Daniel Olafsson. Mmm, jag kan tyvärr inte hjälpa er, för jag har förlorat typ all min SAN och är helt tokig. Tja, jag får väl önska er lycka till, då! Hej då"
Jag tycker man ska ta bort sinnessjukdomar överhuvudtaget om de inte fungerar i äventyret. Men med agera sinnesjukdomarna själv menade jag att du skulle agera precis som efter ett vanligt SAN-slag bara att du skulle välja själv hur uppfuckad din karaktär bli och inte bara gå efter tärningsslag.
"Jag tycker det är synd att du verkar ha en inneboende blockering mot spelvärden. Det verkar som att så fort det finns ett spelhjälpmedel i form av en regel som är avsedd för de 99% av rollspelarna som inte har treårig dramautbildning, mångårig erfarenhet från Storan och ett personligt rekommendationsbrev från Lars Norén så får du krupp och antar att det automagiskt reverterar till monsterslakt i en dunge. Om du nu vill ignorera sådana hjälpmedel, gör det, men kom för sjutton inte med dina nedlåtande plattityder mot dem som inte vill det."
Njae... Prylen är den att jag har friformat med så mycket småkobolder som bara hackat monster i hela deras liv och det har ALLTID blivit bra. (nästan alltid, iaf) Så fort man tagit bort det mesta av tärningarna och tabellerna så har spelarna lixom kommit till sans om att det inte längre är så viktigt att "vinna" utan att man plötsligt kan koncentrera sig på att göra historien så kul (eller skrämmande) som möjligt. Jag tror inte att jag har några magiska egenskaper som SL, det bara blir så.
Så jag vill mest inspirera folk att prova på. Men sedan har jag tröttnat lite på att alla lastar skit på friformare också, så jag har börjat bita tillbaka lite. Utan att skämmas. Den här tråden började ju iom att man vägrade kalla Vampire för skräckrollspel för att det saknas regler för skräckpåverkan, bland annat. Sånt låter jag ju bara inte gå emotsagt.
Så det var inte jag som började! /images/icons/baby.gif
Hi hi!
/Rising