Nekromanti Varulvsspel Chronicles - Runda I

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag har gått och funderat på hur man ska göra med outning och jag tror tyvärr att vi i det här spelet tjänar på att outa allt så fort som möjligt.
Anledningen till det är att vi endast är 10 stycken och vi kommer förlora 2 spelare första rundan. Redan där så förlorar vi information från minst en spelare, det vill säga den kättarna tar ut. Får vi ut all information redan nu så har vi massor att arbeta med. Visst vi riskerar att utsätta eventuella siare för en väldigt stor risk, dock vill jag tillägga att de senaste spelen, även fast det har varit andra sl's då så har vi inte haft någon ren siare. Och det är en ganska så genomgående trend just nu på forumet att inte ha med riktiga siare.

Där emot så anser jag att vi väntar med att outa tills minuterna innan rundans slut för att ge siaren i alla fall en runda att sia någon, dvs om det finns en siare med i leken.

Jag är medveten om att många här inte är särskillt förtjusta i massoutning, och jag hade inte heller föreslagit det om jag inte trott på att vi inte tjänar på det. Samt om vi går ut med all info så finns det inga frågetecken kvar då första spelarna åker ut, utan vi sitter med all information utom vilka som är kättare. Och min förhoppning är att vi kan minska ner misstankarna och på så sätt minska ner antalet misstänkta.

Vilka är med mig på en massoutning minuterna före rundans slut?

Lukas

Mannen i Gult
Vicotnik said:
om du får med dig de flesta så hänger jag så klart på
men jag tycker att vi spelar ett högt spel isåfall.

!Paxen

Swashbuckler
Vicotnik said:

Är inte det jävligt dumt? Visst, vi får ju "veta" vad folk har för förmågor, men det betyder att kättarna får en jävligt bra koll på vilka vi är.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lukas said:
Vicotnik said:
Har du möjlighet att utveckla det lite mer? Om du åsyftar på att vi sätter möjliga siare i en väldigt dålig sitts så är jag medveten om det, men i och med att vi är så få och siaren har 2 kanske 3 rundor om vi hittar en kättare innan den i vilket fall som helst måste gå ut med infon i och med att spelet kommer gå fort då vi är så få deltagare. Så anser jag att det är en risk vi kan ta om vi kan få fram all info som vi sitter på tidigt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Paxen said:
Vicotnik said:

Är inte det jävligt dumt? Visst, vi får ju "veta" vad folk har för förmågor, men det betyder att kättarna får en jävligt bra koll på vilka vi är.
Kättarna vet redan vilka som är vilka, men inte vilka förmågor vi har, kättarna kommer alltid ha ett övertag med information. För delen som jag ser det är att vi minskar ner kättarnas möjligheter att anklaga folk.

Lukas

Mannen i Gult
Vicotnik said:
Lukas said:
Vicotnik said:
Har du möjlighet att utveckla det lite mer? Om du åsyftar på att vi sätter möjliga siare i en väldigt dålig sitts så är jag medveten om det, men i och med att vi är så få och siaren har 2 kanske 3 rundor om vi hittar en kättare innan den i vilket fall som helst måste gå ut med infon i och med att spelet kommer gå fort då vi är så få deltagare. Så anser jag att det är en risk vi kan ta om vi kan få fram all info som vi sitter på tidigt.
Ja men jag tror att de där extra runderna kan vara guld värt. samtidigt som mer information leder till att Kättarna kommer ha det mycket lättare att gömma sig i informationsflödet.
sen tycker jag det låter som felaktig spel design om det lönar sig att lägger korten på bordet första rundan.

!Paxen

Swashbuckler
Vicotnik said:
Lukas said:
Vicotnik said:
Om dock kättarna vet vem som är siaren, så kan dom ta ut h*n. Väldigt riskabelt, och jag supportar inte det redan i första rundan.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lukas said:
Vicotnik said:
Lukas said:
Vicotnik said:
Ja men jag tror att de där extra runderna kan vara guld värt. samtidigt som mer information leder till att Kättarna kommer ha det mycket lättare att gömma sig i informationsflödet.
sen tycker jag det låter som felaktig spel design om det lönar sig att lägger korten på bordet första rundan.
Jag kan mycket möjligt vara helt fel ute i mitt resonemang, men om vi säger att vi väntar till runda 3 med massoutning så får vi följande effekt:
Runda 1:
1 utröstad (vi får troligtvis veta koperation/förmåga)
1 dödad (ingen kunskap alls)
Runda 2:
Runda 3:
Vi massoutar och får reda på 6 personers info (de som lever).
Vi får reda på 2 siade personer (har vi otur så är 1 eller båda döda).
2 stycken har vi info om sen tidigare, men den kansek inte är fullständig (utröstade).
2 stycken vi inte får någon info alls om (döda).

Gör vi massoutning på engång i runda 1 får vi följande resultat:
10 stycken som vi får all info ifrån.
Möjligt att vi får 1 person siad till nästa runda.

Detta förutsätter att det finns en siare.

!Paxen

Swashbuckler
Vicotnik said:
Lukas said:
Jag kan mycket möjligt vara helt fel ute i mitt resonemang, men om vi säger att vi väntar till runda 3 med massoutning så får vi följande effekt:
Runda 1:
Runda 2:
Runda 3:
Vi massoutar och får reda på 6 personers info (de som lever).
Vi får reda på 2 siade personer (har vi otur så är 1 eller båda döda).
2 stycken har vi info om sen tidigare, men den kansek inte är fullständig (utröstade).
2 stycken vi inte får någon info alls om (döda).

Gör vi massoutning på engång i runda 1 får vi följande resultat:
10 stycken som vi får all info ifrån.
Möjligt att vi får 1 person siad till nästa runda.

Detta förutsätter att det finns en siare.
Jag är väldigt säker på att det finns en siare, och det är den personen som jag vill vara försiktig med. Jag vill helst att siaren framträder när h*n fått reda på 1 lr fler av vilka som är kättare.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Paxen said:
Brynolf said:
jag gissar på att jag är den som har flest röster just nu
Såvitt jag kan se har du och Xyas lika många röster. Men intressant att du börjar outa utan att ha räknat.
Och om jag hade skrivit att jag och Xyas hade lika många röster och därför outade mig, hade det inte varit lika intressant?
Min första röst som lades på Unfair känns lite unfair. Anledningen till att Unfair fick min röst var inaktivitet, och tystnad. Nu har Unfair vaknat till rejält så därför flyttar jag in röst till:

Röst: xyas

Kort och gått så har Paxen små-outat lite, och jag vill släppa lite på den pressen, och låta xyas skälla ljuda.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har vi otur med röstningen och vi har 3 kättare med i spelet så kan spelet vara slut efter runda 2. Och är det 2 kättare så kan det vara slut efter runda 3.
Det är dock värsta tänkbara utfall.
Så vi har inte så mycket tid till att låta en siare jobba.

!Paxen

Swashbuckler
Vicotnik said:
Har vi otur med röstningen och vi har 3 kättare med i spelet så kan spelet vara slut efter runda 2. Och är det 2 kättare så kan det vara slut efter runda 3.
Det är dock värsta tänkbara utfall.
Så vi har inte så mycket tid till att låta en siare jobba.
Du har helt rätt. Jag vill dock fortfarande vara försiktig med massoutning tills runda 2 har börjat.

Jag tänker nu ändra min röst, och det är inte för att jag misstänker brynolf mindre, utan att jag vill lägga mer press på Xyas.

Röst: Xyas

Vad hände med inlägget jag gjorde typ nyss förresten?

!Paxen

Swashbuckler
Nu ska jag snart sticka till jobbet också, varför jag kommer att vara passiv under dagen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Sammanställning ( om jag räknat rätt )

Paxen: Vicotnik, Krank, Brynolf
Brynolf: Lukas
Xyas: Korpa, unfair, Nässe, K.K, Paxen
Korpa: Xyas

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag tror det är dumt att vänta till runda 2 för då kommer vi hinna förlora en spelare som inte hinner avslöja sin information. Det är därför jag helst ser att alla går ut med sin info redan runda 1. Blir även svårare för kättarna att ljuga då, eftersom ingen information kommer saknas.

Xyas

Swashbuckler
Vicotnik said:
Jag har gått och funderat på hur man ska göra med outning och jag tror tyvärr att vi i det här spelet tjänar på att outa allt så fort som möjligt.
Anledningen till det är att vi endast är 10 stycken och vi kommer förlora 2 spelare första rundan. Redan där så förlorar vi information från minst en spelare, det vill säga den kättarna tar ut. Får vi ut all information redan nu så har vi massor att arbeta med. Visst vi riskerar att utsätta eventuella siare för en väldigt stor risk, dock vill jag tillägga att de senaste spelen, även fast det har varit andra sl's då så har vi inte haft någon ren siare. Och det är en ganska så genomgående trend just nu på forumet att inte ha med riktiga siare.

Där emot så anser jag att vi väntar med att outa tills minuterna innan rundans slut för att ge siaren i alla fall en runda att sia någon, dvs om det finns en siare med i leken.

Jag är medveten om att många här inte är särskillt förtjusta i massoutning, och jag hade inte heller föreslagit det om jag inte trott på att vi inte tjänar på det. Samt om vi går ut med all info så finns det inga frågetecken kvar då första spelarna åker ut, utan vi sitter med all information utom vilka som är kättare. Och min förhoppning är att vi kan minska ner misstankarna och på så sätt minska ner antalet misstänkta.

Inte jag, framførallt av praktiska skæl jag næmt tidigare, men delvis också før att jag kper paxens arguement varfør det ær riskabelt.

Xyas

Swashbuckler
Paxen said:
Jag tänker nu ändra min röst, och det är inte för att jag misstänker brynolf mindre, utan att jag vill lägga mer press på Xyas.

Okej. Dær ær massor med press på mig nu bevlisligen. Vad gør jag før att bli av med det?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vicotnik said:
Jag tror det är dumt att vänta till runda 2 för då kommer vi hinna förlora en spelare som inte hinner avslöja sin information. Det är därför jag helst ser att alla går ut med sin info redan runda 1. Blir även svårare för kättarna att ljuga då, eftersom ingen information kommer saknas.
Det brukar alltid vara någon som förordar massoutning redan första rundan. Är det din tur den här gången, alltså?

Nå, jag är emot. Jag tycker inte man ska avslöja ALLT i slutet av första rundan. DÄREMOT sådant som kan vara till hjälp för bybor att veta. Till exempel korporationstillhörighet.

Jag kan outa en sak redan nu: Om vi massoutar så blir min förmåga helt värdelös resten av spelet.

Unfair

Hero
xyas said:
Paxen said:

Okej. Dær ær massor med press på mig nu bevlisligen. Vad gør jag før att bli av med det?
Prata mycket, så att vi kan analysera det du skriver och kolla ifall dina åsikter är kättar lika eller inte. Det bästa för oss är ifall en kättare försäger sig.