Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Kättarna finns ibland oss så vi kan vara säkra på att de smutsat sig in i en av korporationerna: Mishima, Capitol, Imperial, Bauhaus, Cybertronic.
Brödraskapet tror jag däremot går helt fri från detta syndande, ty kardinalens ljus leder dem rätt.
Så sant, men statistiskt borde våra Cybertronic-vänner också gå fria i så fall.
Ledsen om jag är rörig nu och hoppar in mitt i disukssionen
Det har pratats mycket om det här med hur världen ser t och vilka fraktioner som finns.
Jag kan inte ett skit om MC
Vill dock säga två saker.
Jag tror att världskunskap till viss del kan vara intressant, emn den kan också vara vilseledande.
jag tror till exempel inte att det finns två grupper (Brödraskapet och Cybertronic) som genom färgen skulle vara fria från kättare- jag tror alltså inte vi kan anta att världen helt stämmer med spelet. I mitt förra Maffia med Western så fanns det spelare med yrket Bandit bland varulvarna, men där fanns också helt oskyldiga yrken. Det skulle vara för lätt om upplägget vara tt hitta de som har stämpeln Skurk på sig.
Däremot tror jag som tidigare nämnts att det är klokt att prata om korporationer- känns som ett vanligt upplägg att det finns passiva förmågor (vilket nämnts i tråden tidigare) som gör att man kan pussla ihop vem smo är vem.
För er som är nya i spelet så kan man säga att det finns ett par olika nivåer att spela på:
Hur är spelet upplagt- vi måste börja lägga pusslet- hur har Vimes tänkt? Det finns en mängd olika varianter. man kan ha tredje fraktioner, man kan ha ensamma personer som vinenr med vissa förhållande osv. Här kan man säga att det alltid är bra med info- samtidigt så vet ju spelskaparen självklart detta och lägger ofta in saker som gör att det på vissa sätt inte alls är bra att avslöja en massa info- alltså en avvägning
Hur agerar och pratar vi- alltså att analysera varandras kommentarer. Här finns också en avvägning. I de flesta spel jag läst så har det funnits både varulvar som försäger sig och oskyldiga som blir anklagade för att sagt ngt konstigt och sen hängs.
vad är varulvarnas taktik? - Vi måste också börja leta efter spår kring hur varulvarna lägger upp sin taktik. I vissa spel har de inte haft någon taktik alls och slumpat vem som röstats bort. I andra skylelr de på varandra, för att kunna gå fria när någon av dem visar sig vara varulv. I andra spel går de ut hårt och pratar en massa, i vissa spel håller de sig tysta. Vi måste börja titta på röstningen som komemr och vem som dör under natten osv.
jag håller i nuläget läsa om inlägg för att se hur folk positionerar sig- vem tycker vad.
/ Nils