Nekromanti Varulvsspel Chronicles - Runda I

Xyas

Swashbuckler
Korpa said:
Brynolf said:
Vad, förutom assymmetri, tycker du själv talar för att det inte skulle vara två av varje?
Jag är inte Krank, men det är en intressant fråga så jag svarar ändå.

Det som i mitt tycke mest talar mot att det är två av varje är att jag tror att alla sex korporationer finns i spel. Det gör det omöjligt att det är två av varje och om det är så att förmågorna är knutna till fluffet kring varje korporation är det en större bredd på förmågorna om det är sex korporationer.

Sedan måste jag passa på att erkänna att jag aldrig haft med Doomtroopers att göra när jag spelat MC. Visst är det så att det fluffmässigt är Kartellen som styr över Doomtroopers och att personer från alla korporationer som är coola och häftiga nog kan bli Doomtroopers?
Jo det fluffet stämmer. Brödraskapare blir inte doomtroopers (bara capitol, bauhaus, mishima, imperial och cybertronic) men samarbetar ofta med dem.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Brynolf said:
Då vet du mer än jag.
Så svårt är det inte. Grundläggande logik: Du tror att alla är två. Det skulle du inte tro om du var i en grupp som inte var två.

Ergo: Antingen gör du det här för att jävlas, eller så är det två i din korporation.

Eller ja, det finns ju en annan anledning: Att du inte vet hur många det är. Det tänkte jag inte på nyss, men det är såklart en möjlighet. Om man nu ska vara sån. Silly me.

Brynolf said:
Vad, förutom assymmetri, tycker du själv talar för att det inte skulle vara två av varje?
Att jag tror att man inte startar ett Mutant Chroniclesspel utan en brödraskapare.
Det låter onekligen som att du krank vet hur många som är representerade från din korporation i varje fall.

Brynolf

Dum fan
krank said:
Du tror att alla är två. Det skulle du inte tro om du var i en grupp som inte var två.
Det har jag inte sagt att jag tror.

jag tror att man inte startar ett Mutant Chroniclesspel utan en brödraskapare.
Med din logik ovan skulle jag nu vara ganska övertygad om att du är brödraskapare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Brynolf said:
Med din logik ovan skulle jag nu vara ganska övertygad om att du är brödraskapare.
Det är ett giltigt argument, som jag givetvis intwe i det här läget tänker uttala mig om riktigheten hos.

!Paxen

Swashbuckler
När jag kollar igenom så ser jag att Nässe inte har skrivit något inlägg än. När han väl kommer så hoppas jag att han svarar på något av inläggen eller kommer upp med något han tror om spelet.

Jag själv blir inte vettigare av alla inlägg som har gjorts inatt. Nu ska jag dessutom till jobbet vilket betyder att det blir svårare för mig att hålla koll.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Brynolf said:
krank said:
Konrad Konvalj said:
Kättarna finns ibland oss så vi kan vara säkra på att de smutsat sig in i en av korporationerna: Mishima, Capitol, Imperial, Bauhaus, Cybertronic.
Finns det stöd i fluffet för att ha cybertronickättare? Jag är osäker.
Mja, noll faktiska kättare har påträffats inom Cybertronics led. Brödraskapets "inofficiella doktrin" säger ju dock att ALLA Cybers är kättare, och bara har hittat ett sätt att dölja det.
Jag skulle spontant gissa på att det finns en bröderaskapare och en cybertronik med i spelet. Hade jag designat spelet så hade Bröderaskapet varit siare och hade man siat cybertronik så hade du fått svar att personen är kättare.

krank

Vicotnik said:
Jag skulle spontant gissa på att det finns en bröderaskapare och en cybertronik med i spelet. Hade jag designat spelet så hade Bröderaskapet varit siare och hade man siat cybertronik så hade du fått svar att personen är kättare.
Det där låter väldigt rimligt, får jag väl säga.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Brynolf said:
xyas said:
Håller med. Finns väl ingen anledning till att tro att det finns exakt 2 från varje korporation. Eller att varje korporation är representerad för den delen.
Det är ju den klassiska setupen. Men visst är det tänkbart att det inte alls är så för att förvirra.
Om vi räknar bort bröderaskapet, så fungerar teorin om att det finns 2 spelare per koperation. Personligen tror jag att Bröderaskapet finns med i leken som siare, och där med så har vi alla 6 koperationer med i leken.

Xyas

Swashbuckler
Vicotnik said:
Brynolf said:
xyas said:
Håller med. Finns väl ingen anledning till att tro att det finns exakt 2 från varje korporation. Eller att varje korporation är representerad för den delen.
Det är ju den klassiska setupen. Men visst är det tänkbart att det inte alls är så för att förvirra.
Om vi räknar bort bröderaskapet, så fungerar teorin om att det finns 2 spelare per koperation. Personligen tror jag att Bröderaskapet finns med i leken som siare, och där med så har vi alla 6 koperationer med i leken.
Æven om det nu ær så, så ær jag fortfarande inte med på hur vetskap om antal personer per korporation ska hjælpa oss hitta vem som ær kættare?

krank

xyas said:
Æven om det nu ær så, så ær jag fortfarande inte med på hur vetskap om antal personer per korporation ska hjælpa oss hitta vem som ær kættare?
Sett historiskt sett så har det funnits kunskapsförmågor som relaterar till grupptillhörighet. Återigen tänker jag på Star Warsspelet.

Exempel: A vet att det finns minst en kättare i den korporation som har minst antal medlemmar. B vet att Mishima har färre än Capitol. Och så vidare. Genom selektiv utportionering av sådan kunskap, genom att försöka pussla ihop det sådana spelare vet utan att avslöja för mycket, så kan man röka ut kättarna.

Vicotnik

Den onde
Staff member
krank said:
xyas said:
Sett historiskt sett så har det funnits kunskapsförmågor som relaterar till grupptillhörighet. Återigen tänker jag på Star Warsspelet.

Exempel: A vet att det finns minst en kättare i den korporation som har minst antal medlemmar. B vet att Mishima har färre än Capitol. Och så vidare. Genom selektiv utportionering av sådan kunskap, genom att försöka pussla ihop det sådana spelare vet utan att avslöja för mycket, så kan man röka ut kättarna.
Jupp och jag tror faktiskt vi har fler såna förmågot detta parti än vad vi har aktiva förmågot.

Sen funderar jag på hur vi ska gå tillväga denna gång med outning?
Om vi antar att bröderaskapet är med i spel, så skulle upplägget se ut som följande:

1 från Bröderaskapet.
1 från Cybertronik.
2 från Mishima.
2 från Capitol.
2 från Bahuas.
2 från Imperial.

Vad tror ni om följande upplägg? Och om man ska outa från koperation så bör i så fall Capitol, Imperial eller Bahaus börja. Då dessa är minst troliga att ha en siare bland sig.

Där emot tror jag det är troligast att det finns kättare i Capitols, Imperials och Mishimas led. Anledningen till att jag inte tror att Bahaus har kättare är att de har ett nära samarbete med Bröderaskapet, viserligen har Imperial det med, men de utsätts där emot oftare för Mörkret då Imperial utgör frontlinjen mot mörkret.

Xyas

Swashbuckler
En fråga bara från en nybørjare. Vad menar ni specifikt nær ni sæger "outa"?

Vicotnik

Den onde
Staff member
xyas said:
Outa innebär att man går ut med information som man sitter på.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vicotnik said:
xyas said:
Outa innebär att man går ut med information som man sitter på.
I detta fall kan vi outa:
Koperation samt förmåga.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lukas said:
Brynolf said:
Ok, då låter jag bli det. Du sa nåt om outning. Vad är din syn på den saken?
Jag tror på iden att för mycket kunskap gynnar Varulvarna och därför ska man vara försiktig med vad man säger.
men kunskap är också det ända vapen vi har i kampen, så jag tror på iden att ingen avslöjar någonting om inte allmänheten ber än om det. (vanligtvis genom röstning)

alltså man ska inte göra en Vicotnik och bara släppa ut info utan anledning.

med info menar jag saker om våra karaktärer, misstankar ska däremot postas på ögonaböj.
Jag har alltid en enledning till att släppa ut info, även om många inte håller med mig i mina aledningar till att jag gör det.

Nässe

Myrmidon
Hej!

Nu är jag med i matchen. Missade gårdagens start... Som vanligt har tråden dragit iväg som sjutton innan man hinner blinka.

Jag har läst tråden och valde att svara på dig Vicotnik, eftersom jag blev lite nyfiken på det här:

Om vi antar att bröderaskapet är med i spel, så skulle upplägget se ut som följande:

1 från Bröderaskapet.
1 från Cybertronik.
2 från Mishima.
2 från Capitol.
2 från Bahuas.
2 från Imperial.
Är det här spekulationer eller har du något slags belägg?

För övrigt tror jag på antingen tre varulvar eller två varulvar och tre fraktioner.

Jag upplevde i förra spelet att outnig är bra, gärna tidigt.

/ Nils

Vicotnik

Den onde
Staff member
Nässe said:
Hej!

Nu är jag med i matchen. Missade gårdagens start... Som vanligt har tråden dragit iväg som sjutton innan man hinner blinka.

Jag har läst tråden och valde att svara på dig Vicotnik, eftersom jag blev lite nyfiken på det här:

1 från Bröderaskapet.
1 från Cybertronik.
2 från Mishima.
2 från Capitol.
2 från Bahuas.
2 från Imperial.
Är det här spekulationer eller har du något slags belägg?

För övrigt tror jag på antingen tre varulvar eller två varulvar och tre fraktioner.

Jag upplevde i förra spelet att outnig är bra, gärna tidigt.

/ Nils
Det är en ren spekulation har inget belägg för det.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:

1 från Bröderaskapet.
1 från Cybertronik.
2 från Mishima.
2 från Capitol.
2 från Bahuas.
2 från Imperial.

Vad tror ni om följande upplägg? Och om man ska outa från koperation så bör i så fall Capitol, Imperial eller Bahaus börja. Då dessa är minst troliga att ha en siare bland sig.
Jag är beredd att hålla med dig gällande upplägget. Att börja med Capitol, Imperial eller Bahaus låter också som en god idé. Däremot vet jag inte hur vi skall gå tillväga med outningen? Har du klurat något över det Vicotnik?

Brynolf

Dum fan
Vicotnik said:
Personligen tror jag att Bröderaskapet finns med i leken som siare, och där med så har vi alla 6 koperationer med i leken.
En ren formalitet, men det finns bara fem korporationer. Brödraskapet klassas inte som en.

Nässe

Myrmidon
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Kättarna finns ibland oss så vi kan vara säkra på att de smutsat sig in i en av korporationerna: Mishima, Capitol, Imperial, Bauhaus, Cybertronic.

Brödraskapet tror jag däremot går helt fri från detta syndande, ty kardinalens ljus leder dem rätt.
Så sant, men statistiskt borde våra Cybertronic-vänner också gå fria i så fall.
Ledsen om jag är rörig nu och hoppar in mitt i disukssionen

Det har pratats mycket om det här med hur världen ser t och vilka fraktioner som finns.

Jag kan inte ett skit om MC

Vill dock säga två saker.

Jag tror att världskunskap till viss del kan vara intressant, emn den kan också vara vilseledande.

jag tror till exempel inte att det finns två grupper (Brödraskapet och Cybertronic) som genom färgen skulle vara fria från kättare- jag tror alltså inte vi kan anta att världen helt stämmer med spelet. I mitt förra Maffia med Western så fanns det spelare med yrket Bandit bland varulvarna, men där fanns också helt oskyldiga yrken. Det skulle vara för lätt om upplägget vara tt hitta de som har stämpeln Skurk på sig.

Däremot tror jag som tidigare nämnts att det är klokt att prata om korporationer- känns som ett vanligt upplägg att det finns passiva förmågor (vilket nämnts i tråden tidigare) som gör att man kan pussla ihop vem smo är vem.

För er som är nya i spelet så kan man säga att det finns ett par olika nivåer att spela på:

Hur är spelet upplagt- vi måste börja lägga pusslet- hur har Vimes tänkt? Det finns en mängd olika varianter. man kan ha tredje fraktioner, man kan ha ensamma personer som vinenr med vissa förhållande osv. Här kan man säga att det alltid är bra med info- samtidigt så vet ju spelskaparen självklart detta och lägger ofta in saker som gör att det på vissa sätt inte alls är bra att avslöja en massa info- alltså en avvägning

Hur agerar och pratar vi- alltså att analysera varandras kommentarer. Här finns också en avvägning. I de flesta spel jag läst så har det funnits både varulvar som försäger sig och oskyldiga som blir anklagade för att sagt ngt konstigt och sen hängs.

vad är varulvarnas taktik? - Vi måste också börja leta efter spår kring hur varulvarna lägger upp sin taktik. I vissa spel har de inte haft någon taktik alls och slumpat vem som röstats bort. I andra skylelr de på varandra, för att kunna gå fria när någon av dem visar sig vara varulv. I andra spel går de ut hårt och pratar en massa, i vissa spel håller de sig tysta. Vi måste börja titta på röstningen som komemr och vem som dör under natten osv.

jag håller i nuläget läsa om inlägg för att se hur folk positionerar sig- vem tycker vad.

/ Nils